پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 04:50
10027 ورزشی 1400/03/27 - 21:54

در هفته چهارم رقابت های لیگ ملت ها:

اسلوونی 3-1 ایران؛ ضعف توپگیری بلای جان تیم ملی

رقابت های والیبال لیگ ملت های ۲۰۲۱ گام به مرحله ای نهاده که تیم ملی ایران با ولادیمیرآلکنو سرمربی روسی و با تفکرات حرفه ای و روش های خاص وی در عرصه توپ و تور نتوانسته است به نتایج خوبی دست پیدا کند.

اصغر قلندری/ به گزارش دیوان نیوز؛ بعد از شکست تحقیرآمیز درمقابل استرالیا تیم قعر نشین جدول، در دومین بازی هفته چهارم ایران و برزیل بار دیگر آلکنو در ست سوم به جوانان میدان داد تا برای بازیهای المپیک ۲۰۲۱ توکیو به سنگ محک بخورند و قابلیت های خود را به نمایش در آورند، کاری که بهتر بود از ابتدای بازی صورت می گرفت .
به یقین علیرغم باخت ۳بر۱ به تیم برزیل صدر نشین جدول رقابت های لیگ ملت ها، عاشقان والیبال ایران از هنرنمائی عقاب های بلند پروازی همچون میثم صالحی، بردیا سعادت، صابر کاظمی، رضا عابدینی ، علی اصغر مجرد، پاسهای متنوع و بی بدیل جواد کریمی که با زیرکی و چشمانی باز در خیلی موارد میثم را با تک دفاع به پرواز درآورد تا به عنوان امتیاز آورترین بازیکن شناخته شود و درنهایت توپگیری های فوق تصور آرمان صالحی لیبروی جوان و آینده دار که از جان مایه می گذاشت و توپ های مرده ای را زنده می کرد که از عهده هر کسی بر نمی آمد به آینده این جوانان امیدوار شدیم.
البته فراموش نکنیم که ایران از این جوانان خوش قدو قامت و مستعد که از شایستگی وتوانائی های بالایی برخوردار می باشند غنی است ومی بایستی در این رقابت ها که به قول آقای آلکنو صرفاً جنبه شناخت از بازیکنان جوان دارد وبرد و باخت برایش در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است، از چهره هائی مثل مرتضی شریفی و امیر حسین توخته جوان۲۰ ساله اهل ارومیه و عضو تیم ملی، که سابقه قهرمانی با تیم زیر ۱۹ سال پسران جهان را در کارنامه دارد، محمد جواد معنوی نژاد ۲۵ ساله با ۲ متر قد اهل اصفهان، کاپیتان تیم ملی جوانان و عضو باشگاه استاده پویتوس پرریترز فرانسه پوریا یلی با ۲ مترو ۹ سانتی متر قد و۲۲ سال سن اهل قوچان و قطر پاسور می بایستی در این رقابت ها حضور می داشتند که بی تردید تیم ملی والیبال آینده کشورمان را تشکیل خواهند داد.
مضاف بر اینکه ما جوانانی همچون بردیا سعادت پدیده نوظهور والیبال ایران، امیر حسین اسفندیار که در برابرصربها با کسب ۱۷ پوئن عنواندار امتیاز آورترین بازیکن تیم ایران بود، صابر کاظمی یار قدرتی( توسن وحشی) ترکمن صحرا که در بازی با ژرمن ها با کسب ۲۷ پوئن امتیاز آور ترین بازیکن تیم ایران بود، میثم صالحی امتیاز آور ترین بازیکن جوان تیم ملی وارومیه ای با کسب ۱۵ امتیاز ، که در پست دریافت قدرتی بی همتا بود و یارضا عابدینی که هم در دفاع وهم در زدن آبشارهای سرعتی ید طولایی دارد، وبالاخره از آرمان صالحی لیبروی خوش نقش و پر انگیزه با آینده درخشانی پیش رو هرچه بگوئیم کم گفته ایم، بسیار داریم که باید در این بازی ها بیشتر به آنها میدان داده می شد تا فولاد آبدیده شوند.
تیم ملی والیبال مردان کشورمان در آخرین روز از هفته چهارم رقابت های لیگ ملت های ۲۰۲۱ امروز پنجشنبه از ساعت ۱۸ و۳۰ دقیقه برای برگزاری دوازدهمین بازی خود به مصاف تیم شگفتی سازی می رود که با شایستگی از سد تیم قدرتمند فرانسه ای گذشته که تنها باخت تیم برزیل را رقم زده است !
پس تیم اسلوونی را نباید دست کم گرفت، به اعتقاد صاحب این قلم بهتر بود به جوانانی که اشاره کردیم در این بازی فرصت خود نمائی داده می شدتانهال امید در دل دوستداران، کارشناسان و پیش کسوتان عرصه توپ وتور بارور می شد؟
به هر تقدیر تصمیم نهائی انتخاب نفرات اصلی در ترکیب اولیه تیم ملی با سر مربی آقای آلکنو است که با تفکرات حرفه ای به بازی های المپیک ۲۰۲۱ توکیو می اندیشد.
با این مقدمه نگاهی داریم به بازی دو تیم اسلوونی و ایران در بازی دوازدهم لیگ ملت ها با این تفاسیر تیم ایران با ترکیب سعید معروف، سید محمد موسوی، میلاد عبادی پور، میثم صالحی، صابرکاظمی ، مسعود غلامی و آرمان صالحی ست اول را چنان توفانی و فوق العاده زیبا آغاز کرد که در یک چشم بهم زدن با دفاع های عالی و توپگیری های بی نقص نفس تیم اسلوونی را گرفت و ۱۹ - ۶ از حریف پیش افتاد.
باور این بازی زیبا وپر طراوت از قرمز پوشان تیم ملی ایران دربرابر تیمی که ۳بر ۲ از سد فرانسه گذشته و با توجه به بازیهای انجام شده دو تیم بسیار دور از باور بود!
اندرسن مربی اسلوونی با تعویض های پیاپی هم نتوانست تیم آشفته و سراسیمه را به بازی باز گرداند که نتیجه ۲۳- ۹ حکایت از این واقعیت داشت.
به هر حال تیم ملی ایران با کار تیمی خوب و تلاش همه جانبه وارائه یک بازی کاملاً مقتدرانه در دفاع بسیار مستحکمی که موسوی ایجاد کرده بود وبا اسپک های قدرتی میثم صالحی و صابر کاظمی و توپگیری های فوق تصور آرمان صالحی ست اول را با اختلاف زیاد ۲۵/۱۴ به سود خود تمام کرد.
اما ست دوم خیلی متغیر و موتور تیم اسلوونی تازه روشن شده بود و ۱۰_ ۷ از روی آبشارهای آلن تونچک استرن یار پشت خط زن از تیم ما پیش افتاد.تاین اورنات کاپیتان ، میتا گاسپارینی، روک موزیچ، کلمن سبولی ، آلن پاینک وکوزا مرنیک یار سرعتی ترکیب اصلی تیم اسلوونی را تشکیل می دادند که در ست دوم با برتری ۱۶- ۱۲ تا وقت استراحت فنی دوم از تیم ایران پیش افتادند.

پاسهای ناب معروف برای میثم صالحی در منطقه چهار بارها وی را در برابر تک دفاع قرار داد تا با تمام قدرت آبشارهای قدرتی خود را به ثمر برساند.
پوشش عالی مسعود غلامی روی تور و تک دفاع هایی که اثر بخش شد اختلاف را به حد اقل رساند اما جاخالی و آبشارهای سبولی از منطقه چهار بارها یاران ما را برای دریافت دچار مشکل کرده بود.
سرویس های با سرعت بالای ساسو استالکارکار توپگیری را برای تیم ما مشکل کرده بود تا ست دوم را با نتیجه ۲۵/۲۰ بازنده شویم.
مشخص بود که سرمربی اسلووانی با آنالیز تیم ما و پی بردن به نقاط ضعف و قوت تیم ملی ایران تاکتیک بازی را تغییر داده و تحولی در زدن سرویس های ایجاد کرده بود که با سرعت بالا و دفاع روی تور ست دوم را آغاز کرد و با برتری به پایان رساند.
بازی پایا پای دو تیم در ست سوم که سبولی ترجیح می داد به جای اسپک از جاخالی بهره ببرد تا امتیاز
۶ تداوم داشت اما دفاع های روحیه بخش مدافعان بلند قامت اسلوونی در اولین وقت استراحت فنی ۸ -۶ به سود اسلوونی رقم خورد ودو دفاع عالی در مقابل موسوی و کاظمی اختلاف امتیاز را ۱۰ -۶ به سود اسلوونی کرد تا آلکنو بردیا سعادت را جایگزین کاظمی کند .
سرعت سرویس های یاران اسلوونی که با سرعت ۱۲۵ کیلومتر نواخته می شد کار توپگیری را برای تیم ما بسیار مشکل کرده بود .
پیشتازی سرمه ای پوشان اسلوونی در ست سوم تا وقت استراحت فنی دوم ۱۶- ۱۲ ادامه داشت.
آبشارهای اورنات در منطقه چهار بارها دفاع روی تور را برای یاران جوان ما سخت کرده بود تا حریف به خود آمده ۱۸- ۱۳ به پیشتازی خود تداوم ببخشد.
در این ست از دفاع های خوب مدافعان بلند قامت ایران خبری نبود
جواد کریمی را آلکنو جایگزین سعید معروف کرد تا شاید تغییری در روند بازی ایجاد کند.اماضعف دفاعی روی تور و توپگیری بعضی از بازیکنان ما عاملی شد تا ست سوم هم با حساب ۲۵/ ۱۹ به سود تیم اسلوونی تمام شود.
اشتباهات مکرر شاگردان اندرسن در زدن سرویس های با سرعت بالا که یا راهی اوت می شد ویا در دل تور جای می گرفت هم کمکی به تیم ما نکرد تا با اختلاف شش امتیاز ست سوم را واگذار کنیم.
ست چهارم با کسب اولین ودومین امتیاز پیاپی برای اسلوونی آغاز شد، کوزامرنیک بازیکن سرعتی اسلوونی بارها دفاع روی تور ما را ناکام گذاشت.، اما میثم صالحی طبق معمول بیشترین امتیاز را برای تیم ایران کسب کردتا در وقت استراحت فنی اول برتری با تیم ایران باشد.

گرگور روپرت پاسور خوش فکر اسلوونی از این لحظه به پاسهای سرعتی روی آورد تا دفاع ما را جا بگذارد. همین نقشه را معروف هم که بجای خود بازگشته بود در تیم ایران پیاده کرد وبا پاس برای غلامی ۱۳- ۱۰ تیم ما را پیش انداخت. اما اورنات هرگاه در منطقه چهار قرار گرفت از دفاع ناقص موسوی و معروف کسب امتیاز کرد تا فاصله ۳ امتیازی در امتیاز ۱۴ به تساوی برسد .
سرویس عالی میثم دریافت را از روی تور عبور داد تا موسوی از این فرصت باد آورده امتیاز گیری کند و تیم ایران را در وقت استراحت فنی دوم ۱۶- ۱۴ پیش بیاندارد.
این فاصله اگر حفظ می شد و بازی به ست پنجم کشیده می شود که این گونه نشد وبکار گیری بازیکنان سرعتی توسط روپرت فاصله را به حداقل رساند.
استرن در منطقه دو بدون مدافع پیش رو کسب امتیاز کرد تا دو تیم در امتیاز ۲۰ مساوی شوند. خطای سرویس که به خارج زمین رفت امتیاز ایران را به ۲۱ رساند ، دوبله وسط و آبشار عبادی پور و آمدن سعادت برای کمک به دفاع روی تور هم نتیجه نداد و همچنان دو تیم به طور مساوی کسب امتیاز می کردند که این تساوی تا امتیاز ۳۰ ادامه داشت که اورنات با جاخالی و متعاقب آن سرویسی که موسوی ناموفق در گرفتنش داشت باعث شد تا اسلوونی با حساب ۳۲/۳۰ به برتری برسد و فاتح سه بریک این بازی جذاب و دیدنی شود و با یک پله بالاتر بعد از تیم های برزیل و لهستان در رده سوم جدول قرار بگیرد.
با این شرایط کار برای تیم ملی کشورمان در هفته پنجم سخت تر خواهد شد که باید با تیم های فرانسه، لهستان و آرژانتین بازی کند.



  1. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  2. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  3. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  4. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  5. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  6. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  7. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  8. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  9. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  10. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  11. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  12. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  13. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  14. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  15. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  16. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  17. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  18. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  19. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  20. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  21. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  22. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  23. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  24. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  25. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  26. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  27. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  28. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  29. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  30. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  31. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  32. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  33. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  34. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  35. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  36. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  37. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  38. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  39. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  40. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی