10441 یادداشت 1400/04/12 - 12:49

شورای ششم و تغییرات مدیریتی پیش رو

عدم شایسته سالاری مبتنی بر انتقال تجارب و تخصص گرایی در نهاد تخصصی شورا و شهرداری معضلی که در ادوار مختلف شورای شهر با آن مواجه بودیم.

به گزارش پایگاه خبری دیوان نیوز؛ دخالت روابط پشت پرده، لابی گری ها، فامیلگرایی ، فشار قدرتهای بیرونی و نهادهای قدرت، امکان تحقق شایسته محوری و تخصص گرایی را گرفته بود و واقعیت تلخ تر آنکه در سالهای گذشته به این معضل و چگونگی مقابله با آن و راه حل های موجود با تامل، دقت و تعهد پرداخته نشده است.

فقدان رسالت و چشم انداز سازمانی مشخص برای شهرداری که در تعامل دوسویه با مردم تعریف شده باشد و به تبع آن نبود ساختاری مبتنی بر تعهد سازمانی برگرفته از تجارب مدیران پیشین سبب شده است هر مدیری در شهرداری و دوره جدید شورای شهر کار قبلی ها را از اساس باطل کرده و بنایی جدید را بنیان گذارد که نتیجه آن ویرانه ای از برنامه های نیمه کاره، پروژه های ناتمام و از همه مهمتر سرگردانی شهر و نبود یک چشم انداز ملموس برای مردم که نتیجه وحشتناک آن احساس عدم تعلق شهروندان به شهر و مدیریت شهری است.

فقدان شایسته گزینی در مناصب مدیریت شهری با وجود نیروهای کاردان، باتجربه، متخصص و متعهد بدلیل نبود مکانیزم های شناسایی، جذب، بکارگیری، ارزیابی، رشد و پایش نیروهای انسانی از یکطرف و ناآشنایی به روشهای جمع آوری و انتقال تجارب سرمایه های انسانی بهمراه بی توجهی به تربیت مدیران متخصص و آموزش آنها با علوم مدرن جهانی در ادوار گذشته از طرف دیگر باعث شده است مدیریتی سنتی و مبتنی بر شیوه های ناصحیح و غیرعلمی بر شهر حاکم گردد که با ناتوانی در استفاده و انتقال تجربیات و تکنولوژی شهرها و کشورهای دیگر مدیریت شهری این کلانشهر را دچار گستردگی بی قواره ای کرده که با انباشت منابع انسانی غیرمتخصص هزینه های کلانی به شهر تحمیل و بخش عمده ای از درآمدهای شهر داری را می بلعد.

سهم منتخبین ادوار شورای شهر در این غفلت چه میزان بوده و پاسخ کوتاهی های صورت گرفته در این حوزه به شهروندان و آیندگان شهر را چه کسی خواهد داد سوالیست که پاسخ آن دغدغه اغلب افراد نیست.
چراکه دغدغه مندی برای بالندگی سرمایه انسانی در مدیریت شهری یافت نمیشود و مشغولیت های بیش از حد مدیران برای ایجاد لابی با مراکز تصمیم گیر به منظور حفظ جایگاه مدیریتی خود و همچنین درگیری‌های ذهنی منتخبین ادوار شورا در ایجاد شبکه ای از افراد نزدیک به خود برای رسیدن به مقاصد قدرت موجب غفلت از امور حیاتی آینده شهر شده بود.

وقتی صحبت از نیروهای انسانی متعهد و متخصص میگردد مدعیان زیادی که در ادوار مختلف به‌واسطه لابی ها نقش آفرین بودند خود را مستحق قرارگرفتن در صف شایستگان میدانند ولی اگر از آنها سوال کنید بطور مثال چه برنامه ای برای ایجاد درآمد پایدار شهرداری داشتید و چرا امروز در این نقطه از ویرانی و فقر در مدیریت شهری هستیم پاسخ مشخصی ندارند.
امیداست که عزیزان منتخب ششمین شورای شهر به اهمیت بالندگی سرمایه های انسانی بخصوص انتقال تجارب، جانشین پروری و شایسته گزینی توجه نموده و ضمن اهتمام لازم از بروز بحران های آتی در این حوزه پیشگیری نموده و از هرگونه افرایش بی رویه نیروهای انسانی که در تعبیر بهتر نیروهای فامیلی است جلوگیری کنند.

لذا بر همه منتخبین تکلیف است که:
ابتدا با فراخوان و دعوت از اعضای شورای ادوار ، شهرداران و مدیران نسبت به ثبت و انتقال تجارب آنها اقدام کنند چراکه تجربه مندی تک تک اعضای ادوار شورا، شهرداران و مدیران درباره این کلانشهر با هزینه های مستقیم مردم انجام شده و تجربه های کسب شده آنها برای شهروندان قیمت تمام شده ای دارد و باید از هدررفت آن سرمایه ها جلوگیری کرد ناگفته نماند در صورت عدم همراهی اعضای ادوار شوراها و شهرداران با انتقال تجربیات خود، آنها را به شهروندان معرفی کنند چراکه نباید اجازه داد با پول مردم این شهر تجربه مند شده و نسبت به شهر بی تفاوت باشند. در این راستا پیشنهاد میگردد کمسیونی ماهیانه برای کسب نظر مشورتی ، انتقال تجربیات و استفاده از پیشنهادات نمایندگان ادوار و شهرداران گذشته تشکیل گردد.

سپس حمایت از شایسته سالاری برای خدمت در جایگاههای مناسب از دیگر اولویت های شورای ششم باید باشد اما توجه داشت که شایسته سالاری به معنای یک مفهوم کلی رایج در جامعه مقصود نویسنده نیست بلکه شایسته سالاری یعنی در انتخاب شایسته گان به استواری فرد در تصمیم گیریها، عدم وابستگی و وامداری آنها در کنار تعهدشان به اصل مهم و بسیار حیاتی تخصص و علم افراد اهمیت داد.
باید توجه کرد که شهرداری نهادی تخصصی است و تعهد هرچند که بسیارمهم است اما تخصص و علم بر آن اولویت دارد و به هیچ وجه در مدیریت ها از افرادی که علم آکادمیک و تجربه عملی و تخصصی در پست سازمانی را ندارند استفاده نکنید.


اگر شورای ششم بانگاه به آینده در پرورش نیروی انسانی همت نکند ‌و تخصص گرایی را در اولویت قرار ندهد حتی اگر برنامه های ارزشمندی نیز اجرایی کند به موفقیت پایدار نخواهد رسید.

قصد نویسنده ایجاد نگرشی روشمند و پایدار در پرورش نیروی انسانی در شهرداری این کلانشهر است و باید توجه کرد که شورای شهر نهاد حاکمیتی همچون مجلس ‌‌و دولت نیست که به سرمایه های انسانی مراکز متعدد حکومت از حوزه و سپاه تا به دانشگاه و مراکز فنی حتی بخش خصوصی دسترسی داشته باشد و‌ بتواند در تعیین مدیران خود تنوع منابع داشته باشد چراکه شورای شهر اولاً میتواند فقط در حوزه مدیریت شهری آنهم با نیروهای بدنه شهرداری کار کند و منابع انسانی محدودی دارد ثانیاً منع قانونی دخالت در انتصابات و امور اجرایی توسط شورای شهر باعث تداوم‌ نابسامانی های حوزه نیروی انسانی خواهد بود ثالثاً حوزه عملکرد و وظایف شورای شهر محدود به شهرداری بوده و با کوتاهی های صورت گرفته توسط حاکمیت این نهاد مدنی غیردولتی و عمومی در واقع تبدیل به هیات مدیره شهرداری ها شده و جایگاه واقعی و قانونی خود را بدست نیاورده است.

امید است با بسترسازی برای فراگیر کردن و پایدار نمودن فعالیتهای سازمانی در شهرداری توسط منتخبین شورای ششم و ایجاد مطالبه عمومی در شهروندان و تعهد فردی در مدیران و اجتناب از نگرش کوته بینانه در بازنگری قانون شوراها و مدیریت یکپارچه شهری بسمت تحقق اهداف عالی برای توسعه کیفی شهرها و رفاه شهروندان بخصوص شهرمان کرج گام بردارند.

نویسنده: مهدی شهیم



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها