11360 ورزشی 1400/05/10 - 18:51

در آخرین روز از بازی های والیبال گروهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو؛

ایران 2-3 ژاپن؛ حذف شدیم به همین راحتی!

تیم ملی والیبال ایران با شکستِ سه بر دو برابر ژاپن به شکل فاجعه‌باری از رقابت‌های المپیک توکیو کنار رفت.

اصغر قلندری/ به گزارش اختصاصی دیوان نیوز؛ تیم ملی والیبال ایران بعد از باخت دور از انتظار ۳ بر صفر مقابل تیم ملی کانادا و ۳ بر ۱ برابر ملی‌پوشان ایتالیا، در دیدارهای سوم و چهارم، سبب گردید، تا سرنوشت صعود تیم ملی والیبال ایران از گروه A به بازی روز پنجم و دیدار با تیم ژاپن، میزبان المپیک۲۰۲۰ توکیو کشیده شود، دیدار حساسِ مرگ و زندگی دو تیم ایران و ژاپن در شرایطی برگزار شد، که تیم برنده به مرحله بعد صعود می‌کرد، همین امر حساسیت این بازی را دو چندان کرده بود.

ژاپنی‌ها در مسابقات لیگ ملت‌ها یکی از حریفان اصلی ایران بودند و با تمرکز فکری و روی آوری به بازی سرعتی، موفق شدند سه بر صفر تیم ملی ما را شکست دهند، اما در المپیک هم، عدم همفکری سرمربی با کادر فنی در کار کوچینگی و ارنج تیم و حمایت‌های بی‌مورد رئیس فدراسیون، وزیر ورزش و مجموعه غیروالیبالی او از ولادیمیر آلکنو، باعث نرسیدن تیم ملی ایران به مرحله یک‌چهارم شد.

تیم ملی والیبال ژاپن جوان ترین تیم حاضر در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و دارای جوانان انرژیک وپرانگیزه‌ای  که از شادابی و طراوت خاصی برخوردار هستند اما تجربه بازیکنان ما را نداشتند و ما می توانستیم در این بازی پیروز شویم که متاسفانه این مهم رخ نداد و با نتیجه سه بر صفر مغلوب میزبان شدیم!

پیروزی در این دیدار، بستگی به دریافت‌های اول و برگشتی از دفاع مهاجم داشت که غیور مردان ما به ویژه لیبروها امروز در دریافت و توپگیری، عملکرد خوبی داشتند، اما از طرفی، در دفاع روی تور، عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند، پاس‌های ترکیبی و متنوع کاپیتان معروف و کریمی می‌توانست تیم ملی ایران را به پیروزی ارزشمندی برای صعود به مرحله بعد برساند که در دو ست واقعاً هماهنگ و منسجم به برتری رسیدیم اما از لحاظ قدرت بدنی برای به دست گرفتن ابتکار عمل از آمادگی لازم برخوردار نبودیم و به اصطلاح کم آوردیم، که می بایست ولادیمیر آلکنو به بازیکنان اصلی استراحت می‌داد و از ذخیره ها استفاده می کرد که شوربختانه ضعف کوچینگی و عدم بهره مندی از نظرات کادر فنی، عاملی شد برای باخت تیم شایسته ایران در جدالی حساس و حیثیتی!

برای این جدال حساس و سرنوشت ساز، آقای یوئیجی ناکاگائیچی مربی سامورایی ها، از فوجی ( پاسور) یوکی ایشیکاوا، ماساهیرو(ستاره این بازی)، یاناگیدا، یوجی نیشدا، تاکاهاشی، اونو درا واما ماتو در ترکیب اصلی استفاده کرد و در تعویض‌ها از شمیزو و یاموئوچی بهره‌مند بود.

ترکیب اولیه تیم ملی کشورمان را هم، سعید معروف، سید محمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، امیر غفور، میثم صالحی، علی اصغر مجرد و سیامک مرندی(لیبرو) تشکیل دادند با سرمربیگری ولادیمیر آلکنو که از صابر کاظمی، جواد کریمی و آرمان صالحی هم استفاده بهینه‌ای به عمل آورد، اما از مرتضی شریفی و مسعود غلامی استفاده نشد که می توانستند جایگزین عبادی پور و مجرد شوند تا این دو بازیکن که به حق، تلاششان چشمگیر بود، به استراحت کوتاهی بپردازند.

با این مقدمه نگاهی داریم به دیدار بسیار مهم و حساس تیم های ایران و ژاپن در آخرین روز بازی‌های والیبال المپیک توکیو در گروه A و در مرحله پایانی بازی‌های دو تیم آسیایی؛ ست اول تا امتیاز ۱۵ به طور مساوی پیش رفت اما ژاپنی ها با دریافت های بهتر و برخورداری از خطاهای سرویس یاران ما ۲۵/۲۱ این ست با برتری پشت سر گذاشتند.

اما در ست دوم پس از تساوی دو تیم در امتیاز ۱۶، صابر کاظمی به جای امیرغفور و آرمان صالحی به جای سیامک مرندی در ترکیب تیم ایران جای گرفتند و وضعیت تیم ملی کشورمان بطور محسوسی در برتری تیم دخیل شد و روی آبشارهای مهارنشدنی صابر کاظمی که در برخی مواقع باجاخالی انداختن ما را به یاد بازیکنان ترکمن صحرا می انداخت که در بازی های تیغی، در جا خالی انداختن تبحر و تخصص دارند، به اضافه توپگیری عالی آرمان صالحی، پاس‌های بی نقص جواد کریمی و دفاع فوق‌العاده مؤثر موسوی برد بچه‌های متعصب ما را در این ست با نتیجه ۲۰/۲۵ رقم زد.

در ست سوم آلکنو ترجیح داد؛ صابر کاظمی و جواد کریمی در ترکیب اصلی باقی بمانند اما بار دیگر مرندی را جایگزین آرمان صالحی کرد که به حق  صالحی لیبروی جوان و پرتلاش خیلی ازتوپ‌های مرده را زنده کرد.

بازی پایاپای، بسیار حساس وودیدنی دو تیم و اعتراض ژاپنی ها به راُی داوران وقفه نسبتاُ طولانی در برداشت که باعث شد تا توپ، زننده سرویس تیم ایران به تور برخورد کند و در زمین ما به زمین بنشیند.

دو تیم در امتیازهاب ۲۲ و ۲۳ برابر شدند که سرویس جواد کریمی از بالای تور عبور نکرد اما میثم صالحی فریادرس شد و با آبشاری از منطقه چهار دو موفق عمل کرد ولی بار دو تیم در امتیاز ۲۵ برابر شدند که آبشار ایشیکاوا بیست و ششمین امتیاز را از منطقه دو به همراه داشت تا آلکنو درخواست وقت استراحت کند.

سرویس ایشیکاوا به خارج رفت و دو تیم در امتیاز ۲۶ هم برابر شدند اما دفاع بچه های ما توپ را به اوت فرستادند تا ژاپن زودتر از ما به امتیاز ۲۷ برسد، ولی میثم صالحی بود که بار دیگر با کسب امتیاز بازی را به تساوی کشاند،

بعد از کسب امتیاز ۲۸،  پاس کوتاه و آبشار برق آسای موسوی و آبشار میلاد عبادی‌پور  امتیاز سی ام را برای تیم ملی کشورمان از منطقه چهار کسب کرد و ست سوم هم با نتیجه ۲۹/ ۳۱ به سود تیم ملی ایران به پایان رسید، تا بارقه امید را در دل تیم ملی و هواداران والیبال کشورمان برای پیروزی و رسیدن تیم ملی ایران به مرحله یک‌چهارم بارور کند.

ست چهارم را تیم ایران با همان ترکیب ست سوم آغاز کرد که سه امتیاز پیاپی برای تیم ژاپن به ثبت شد و این فاصله سه امتیازی به ۵ امتیاز افزایش پیدا کرد تا آلکنو، معروف و غفور را جایگزین کریمی و کاظمی کند و ۳ امتیاز از ۵ امتیاز عقب افتاده را جبران نماید.

بازگشت امیرغفور و معروف مانع روند رو به پیشرفت سامورایی ها شد و اختلاف به حداقل رسید تا تمرکز شاگردان ناکاگائیچی را به هم بزیزند، غفور در بازگشت مجدد به زمین پرخروش ظاهر شد و از منطقه ۲ هرچی زد بدون دریافت می ماند، اما همچنان ژاپنی ها ۱۸/۱۵ پیشتاز این ست بودند، در پی دو اشتباه فردی ژاپنی ها و کسب امتیاز از سرویس توسط غفور  دو تیم را در امتیاز ۲۰ به تساوی رساند تا هیجان این بازی بیشتر شود.

به یقین که سرمه ای پوشان تیم ملی کشورمان با غیرت و تعصبی مثال‌زدنی در این ست نفس‌گیر هر چه در توان داشتند صرف کردند اما قرمز پوشان ژاپن زودتر به امتیاز ۲۴ رسیدند و با خطای سرویس میثم، ست چهارم ۲۵/۲۲ به نفع تیم ژاپن پایان پذیرفت و سرنوشت این دیدار به ست پنجم کشیده شد، در شرایطی بازی جذاب و تماشایی دو تیم برای کسب پیروزی تا پایان ست چهارم ۱۵۰ دقیقه به طول انجامید، که برنده این بازی در مرحله یک‌چهارم باید به مصاف تیم برزیل برود.

دو سرویس پیاپی ایشیکاوا در شروع ست پنجم با دریافتی از سوی مرندی همراه نشد تا آرمان صالحی جای او را در ترکیب پر کند، خطای سرویس مجرد ژاپن را سه بر یک پیش انداخت، آبشار موسوی هم از تور عبور نکرد تا ژاپن به امتیاز ۴ برسد، پیشروی ژاپنی‌ها در ست پنجم با حرکت پایپ( دوبله وسط) کامل شد و ۵/۲ ترک تازی خود را دنبال کردند، پاس‌های دوبله وسط برای سامورایی ها کارساز می شد و کاری از مدافعان تیم ما ساخته نبود، در امتیاز ۸/۴  دو تیم زمین ها را عوض کردن، دو تعویض همزمان برای تیم ایران و معروف و غفور به بازی بازگشتند، در اکثر آبشارهای سرعتی ژاپنی‌ها، از دفاع روی تور بچه‌های ما خبری نبود و در ست پنجم اصلاً دفاع روی تور ما عملکرد خوبی نداشت، ۱۲/۸ به سود ژاپن بازی در جریان بود که آلکنو تقاضای وقت استراحت کرد.

پاس‌های ترکیبی به ویژه دوبله وسط پاسور ژاپنی بسیار چشم نواز بود اما آبشارهای امیر غفور فاصله سه امتیازی را به حداقل رساند تا ناکاگائیچی مربی ژاپن در شرایطی که تیمش ۱۳/۱۲ جلو بود، درخواست وقت استراحت کند که با همین تقاضای وقت استراحت موفق شد تیم ژاپن را زودتر به امتیاز ۱۴ برساند. 

زننده سرویس معروف و تمام کننده ایشیکاوا بود که نتیجه ۱۵/۱۳ را به حساب تیم ملی ژاپن واریز کرد تا آقای ولادیمیرآلکنو و دلاور مردان والیبال تیم ملی ایران از رسیدن به مرحله یک‌چهارم محروم مانده و ژاپن به مرحله بعد صعود کند.

بچه های متعصب تیم ملی باغیرت و با چنگ و دندان برای برد در این بازی تلاش کردند اما مشکلات کادرفنی و بزرگ نمایی ولادیمیر آلکنو تیم ملی ایران را از رسیدن به مرحله بعد محروم ساخت.

تیم ملی ما نباید کار را به بازی با تیم ژاپن می کشاند، با پیروزی مقابل کانادا می توانستیم به راحتی در رده سوم جدول گروه A قرار گیریم، اما شوربختانه حمایت های بی‌مورد داورزنی و زیرمجموعه غیروالیبانی او کاردست تیم ملی کشورمان داد! تحلیل ناکامی های تیم ملی را به روزهای آینده وا می‌گذاریم اما این باخت و این حذفِ فاجعه بار از المپیک، دل ما و مردم عاشق والیبال را سخت به درد آورد.



  1. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  2. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  3. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  4. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  5. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  6. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  7. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  8. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  9. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  10. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  11. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  12. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  13. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  14. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  15. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  16. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  17. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  18. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  19. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  20. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  21. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  22. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  23. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  24. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  25. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  26. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  27. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  28. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  29. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  30. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  31. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  32.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  33. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  34. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  35. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  36. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  37. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  38. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  39. تاج منتسب به سپاه است؟
  40. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز