چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403 08:19
117 فرهنگی 1398/08/01 - 10:29

نقدی بر فیلم «درخونگاه»؛

خوب در اجرا ، ضعیف روی کاغذ

«سیاوش اسعدی» کارگردان کم کار و شاید بتوان گفت گزیده‌کاری است. فاصله افتادن میان ساخت آثار او تقریبا اتفاقی عادی شده است و همواره ثابت کرده که کوچکترین عجله‌ای برای ساختن فیلم‌هایش ندارد و این خبر خوبی است آن هم در شرایطی که نسل جوان تزریق شده همانند «سعید روستایی»، «محمدحسین مهدویان» و... هرسال بی‌وقفه در حال کار کردن هستند و به نظر می‌رسد وقت چندانی برای سیر و سلوک در جهان شخصی خودشان خرج نمی‌کنند (فارغ از کیفیت آثارشان). اما اسعدی که «حوالی اتوبان» را در سال87 ساخت و تحسین مخاطبین را به عنوان فیلم اول بر انگیخت، برای ساختن فیلم دوم یعنی «جیب بر خیابان جنوبی» که فیلم بهتری هم بود سه‌سال صبر کرد و حالا می‌بینیم که میان فیلم دوم و سوم یعنی همین «درخونگاه»، فاصله زمانی هفت ساله افتاده است. فاصله‌ای که نوید رشد فاحش اسعدی در «کارگردانی» را می‌دهد و شاید خودش هم‌اکنون راضی باشد که از هفت سال در سینما فعالیت خاصی نداشته است!

حمیدرضا تیموری - در وهله اول باید چیزی که خود فیلمساز هم به آن تأکید زیادی داشته است را بیان کنیم؛ «سیاوش اسعدی» درخونگاه را به کارگردان محبوبش «مسعود کیمیایی» تقدیم کرده است و در جریان فیلم، ارجاعات و ادای دِین‌هایی که به سینمای این کارگردان بزرگ تاریخ سینمای ایران می‌کند کاملا مشهود است. چه در شخصیت‌پردازی، چه در دیالوگ‌نویسی و چه حتی در قاب‌بندی کاملا جریان داشتن علاقه به کیمیایی در خون اسعدی قابل برداشت است. اما این مسئله به خودیِ خود ایراد نیست. به هر حال در طول تاریخ سینما چه بسیار کارگردانانی بودند که ردپای کارگردان محبوبشان را وارد اثر کرده‌اند. اما وقتی این اتفاق تبدیل به ایراد می‌شود که از «سطح» فراتر نرود و صرفا یک «تقلید کورکورانه» باشد. اسعدی سعی داشته خودش را به سینمای کیمیایی نزدیک کند اما کمبودهایی که فیلمنامه دچارش است باعث شده تا «درخونگاه» حداقل روی کاغذ نه متعلق به کیمیایی باشد و نه اسعدی چرا که صرف شخصیت‌پردازی یک «قهرمان تنها» و دیالوگ نویسی به سبک کیمیایی، هیچ فیلمنامه‌ای را رستگار نمی‌کند!
«درخونگاه» ایدۀ اولیه جذاب و نابی دارد. مردی از جنوب شهر تهران که پس از سالها از ژاپن برمی‌گردد تا با پولی که پیش مادرش گذاشته زندگی خود و خانواده اش را بسازد اما وقتی باز می‌گردد تازه می‌فهمد سال‌ها در توهم بوده و هیچ چیز آنطور که در تمام این سالها فکر می کرده نبوده است. او آنقدر به خانواده و مخصوصا مادرش اعتماد دارد که نمی‌تواند این شک‌ها را باور کند. این خلاصه یک خطی فیلم «درخونگاه» است. اساسا پرداختن به مقوله «تنهاییِ قهرمان» در اکثر موارد برای مخاطب جذاب بوده است و جذابیت سینمای کیمیایی هم برای «مخاطب عام» تا حد زیادی مدیون همین تم تکرار شونده در آثار او است. اما خب صرف داشتن یک ایده اولیه جذاب با پرداختی نصف و نیمه، موفقیت هیچ فیلمی را تضمین نمی کند. اسعدی در ترسیم یک خانواده جنوب شهری بسیار درست و «ناتورالیستی» عمل کرده است اما مشکل از جایی شروع می‌شود که طرح شخصیت‌ها و پردازش آنها الکن از آب در آمده است. برای مثال صرف اینکه اینکه مادر باهمدستی پدر و خواهرش پول‌ها را به خیال مرگ فرزند ژآپن رفته شان خرج کرده اند، چندان اتفاق عجیب و وهم انگیزی نیست که اسعدیِ فیلمنامه‌نویس بخواهد اینطور روی جذابیت آن حساب کند و بدون پرداخت رهایش کند. شاید بهترین شخصیت های اصطلاحا درآمده، یکی قهرمان قصه با بازی درخشان «امین حیایی» باشد که شخصیتش با پیدا کردن ابعاد مختلف کاملا از تیپ رایج فیلمهایی که به دهه شصت می‌پردازند خارج شده است. قهرمانی که برای خودش و در فکر خودش زرنگ است اما در عین حال مطیع و رام و البته خام‌شده خانواده‌اش است و همچنین دائم در فکر کمک به دیگران است و همچنین کاراکتر پدر فیلم با بازی عالی «محمود جعفری» باشد که با همان حضور در نیمه ی دوم فیلم توانسته تاحد زیادی در ذهن مخاطب بشیند. از این دو نفر که فاکتور بگیریم، دیگر با «شخصیت» در فیلم طرف نیستیم و علیرغم تمام تلاش هایی که بازیگران در اجرای نقش ها به خرج داده اند و الحق هم بازی های خوبی بر جای گذاشته‌اند، اما خود نقش‌ها چیزی بیشتر از یکی دو خط برای ارائه ندارند.
اما مشکل دیگری که فیلم از آن رنج می برد که باز هم به «فیلمنامه» اثر باز می گردد، «دیر شروع شدن» آن است، اسعدی در گیر انداختن قلاب داستانی تقریبا تا نیمه های فیلم ناموفق است و مخاطب عملا متوجه نمی‌شود که داستان اصلی این خانه و خانواده چیست تا آن را پیگیری کند. میانه داستان عملا بدون فراز و نشیب و کوچکترین رویداد جدی در داستان سپری می شود. درواقع در این بخش مدام در انتظار واقعه‌ای هستیم تا به کار جانی دوباره بخشد اما مسئله اینجاست که درام در میانه داستان مسیر خود را گم کرده است و به صرف ورود چند شخصیت جدیدِ فرعی قصد نجات خود را دارد. همین مسئله باعث شده تا ریتم کل فیلم از دست خود اسعدی هم خارج شود چرا که حتی وقتی داستان اصلی فیلم هم آغاز می شود، باز کارگردان صحنه های کشداری در فیلمنامه گنجانده است که حوصله را سر می برد و فیلم را از ریتم می اندازد. با گره گشایی از برخی از رازها و آشکار شدن حقایقی که از ابتدای فیلم مسکوت مانده اند است که کار روی غلتک می افتد. اما مسئله دقیقا اینجاست که دلیل این «پنهان کاری»ها هم مشخص نیست و شاید اگر در همان دقایق ابتدایی این رازهای مسکوت بیان می‌شد، درام مسیر دیگری را طی می‌کرد.
اما با تمام این ایراداتی که گفته شد، «درخونگاه» مشخصا فیلم «اجرا» و «تصویر» است. ظاهرا این مسئله تبدیل به اپیدمی شده است که فیلمسازان ما در نوشتن یک فیلمنامه استاندارد ناتوان‌اند و سعی می‌کنند ضعف‌هایشان روی کاغذ را در اجرا بپوشانند. اما «درخونگاه» از نمونه های خوب این اپیدمی اشتباه است چرا که نه ضعف های فیلمنامه اش بی اندازه بزرگ هستند و نه کارگردان فرم غلطی و خودنمایانه ای را برای کارش برگزیده است. فیلم اجرای درست و تمیزی دارد که از فیلمنامۀ آن پله ای بالاتر قرار می‌گیرد.
اساسا توجه به این نکته که «درخونگاه» فیلم تلخ و سیاهی است می‌تواند راهگشای خوبی برای فهم فرم اثر باشد؛ کاراکترها مدام در حال خیانت به یکدیگرند و نوعی کشمکش فرساینده و دردآور بینشان در جریان است. در چنین شرایطی اسعدی با هوشمندی میزانسن های درست و دکوپاز دقیقی به کار بسته است. از همه مهمتر رنگ دارک فیلم است که غلبۀ تاریکی بر روشنایی در سراسر فیلم چه در بافت و چه در جنس تصویر جلب توجه می کند نشان از تسلط بصری اسعدی به کاریست که انجامش داده است. از این رو از لحاظ فنی و اجرا، «درخونگاه» کاملا فیلم قابل اتکایی است. شاید در فیلمنامه نتوانسته باشد به «کیمیایی» محبوبش ادای احترام کند، اما در اجرا قطعا تلاش شده تا چیزی به آن اضافه هم بکند.
به هر حال با تمام نقاط ضعف و قوت، «درخونگاه» می تواند نمره قبولی را از این سینمای کم‌رمق ایران بگیرد و ما را به آینده کارگردانی جوان امیدوار سازد؛ البته اگر برای فیلمنامه اش هم کمی وقت بگذارد!



  1. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  2. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  3. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  4. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  5. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  6. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  7. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  8. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  9. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  10. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  11. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  12. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  13. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  14. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  15. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  16. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  17. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  18. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  19. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  20. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  21. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  22. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  23. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  24. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  25. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  26. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  27. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  28. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  29. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  30. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  31. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  32. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  33. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  34. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  35. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  36. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  37. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  38. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  39. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  40. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد