11735 اجتماعی 1400/05/22 - 17:12

زالی: نافی خدمات سایر مجموعه‌ها در بحث واکسیناسیون نیستیم

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: اگر امروز بنا داریم تلاش مضاعف جدیدی را در حوزه واردات واکسن رقم بزنیم نافی تشکر و قدرشناسی از خدمات مجموعه‌های ذی مدخل در بحث واکسیناسیون نیست.

به گزارش دیوان نیوز؛ علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در حاشیه نشست هماهنگی با معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی پایتخت گفت: به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت بازآرایی نوین برای کنترل بیماری در خیز پنجم؛ در این نشست باحضور معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها و مدیران ارشد بهداشتی استان تهران احیای مجدد و بازنگری طرح شهید سلیمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تجارب موفق و دستاوردهای ارزنده طرح شهیدسلیمانی در تهران راهبرد اصلی، این نشست را احیای مجدد طرح شهیدسلیمانی با کمک بسیج و سپاه در تهران برشمرد تا با اجرا و احیای مجدد آن شاهد بیماریابی، کاهش ورودی به بیمارستان‌ها، تسریع فرایند واکسیناسیون، پوشش های غربالگری باشیم.

زالی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: با توجه به گسترش ویروس در سطح شهر باید با بیماریابی مناسب، افزایش تستهای تشخیصی، تسریع واکسیناسیون، شناسایی گروههای پرخطر و ایزولاسیون آنها، فراهم کردن فضا و سازه های مناسب بتوانیم گسترش بیماری را کاهش دهیم.

به گفته وی در فاز بعدی باید با استفاده از مطالعات همه گیرشناسی در تهران و شناسایی نقاط داغ، مداخلات بهداشتی موثر برای تقلیل فاکتورهای خطر انجام شود. همچنین در کنار اجرای اسلوب اصلی طرح شهید سلیمانی درصورت لزوم از رزمایش های مقطعی نیز برای مداخلات سریعتر و کارآمدتر استفاده خواهد شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص سخنان منتشر شده در خصوص واردات واکسن کرونا یادآور شد: سخنان منتشر شده در نشستی مطرح شد که خبری نبود.

وی با اشاره به این که نشست مذکور برای قدردانی از زحمات جمعی از اصحاب رسانه در دوران کرونا برگزار شد افزود: یک محفل صمیمانه و جلسه غیر رسمی با خبرنگاران داشتیم و بسیاری از مباحث مطرح شده اساسا فاقد شانیت خبری بود که متاسفانه برخی از این مضامین به شکلی متفاوت نشر پیدا کرده است.

زالی با تاکید بر این که همواره برای انتقال مفاهیم و نقطه نظرات ستاد از وسایل ارتباط جمعی متعارف رسانه ای استفاده کرده است گفت: همواره آنچه مورد نظر یا منطبق بر سیاستهای ما بوده است را از طریق رسانه های متعارف به استحضار شهروندان رسانده ایم.

وی با تاکید بر رفع سوء تفاهم های ایجاد شده گفت: همواره باید قدرشناسی را به عنوان یک اصل حرفه ای اخلاقی مورد توجه قرار دهیم. در شرایط سخت کنونی می دانیم که وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت با چه معذوریت هایی روبرو هستند و تلاش خود را کردند.

به گفته زالی اگر امروز بنا داریم یک تلاش مضاعف جدیدی را در حوزه واردات واکسن رقم بزنیم نافی تشکر و قدرشناسی از خدمات مجموعه های ذی مدخل در بحث واکسیناسیون نیست و این گونه نیست که خدمات عزیزان را در مجموعه های وزارت خارجه و سایر نهادهای مربوطه نفی کنیم.

وی موضوع واکسن را یک چالش مهم برشمرد و افزود: باید بدانیم که ویروس کرونا یک ابرچالش جهانی است و صرفا مربوط به کشور ما نیست و طبیعتا مشکلات و چالشهای بسیاری نیز در این راستا وجود دارد.

به گفته زالی در حال حاضر با همت بلند جوانان غیور ایرانی هم در بحث دانش فنی مرتبط با بحث لجستیک و پشتیبانی علمی و فناوری و هم در حوزه بهداشت و درمانی توفیقات فراوانی داشته ایم.

وی فرمایشات مقام معظم رهبری را باعث اسلوب جدیدی در بازآرایی نیروها و آمادگی کامل و سریع نیروهای مسلح را یک فرصت جدید برای احیای نیروهای تازه نفس و طراوت بخشیدن به مدافعان سلامت در ادامه مسیر مقابله با کرونا برشمرد.

زالی ضمن تشکر قدرشناسانه از خدمات و تلاش‌های دولت قبلی در راستای مقابله با کرونا به برنامه استراتژیک ۹ گانه دولت جدید در این خصوص اشاره کرد و طرح و بررسی تجارب و پیشنهادات همه دانشگاه‌ها و استان‌های کشور در ستاد ملی کرونا را اقدامی مطلوب خواند که می تواند منجر به تدوین یک بسته غنی شود که در ادامه مسیر نقشه راه بسیار مطلوبی را فراهم کند.

وی با اشاره به تسریع واردات واکسن در هفته های آتی خاطرنشان کرد: تعدادی از واکسن های تولید داخل نیز به فاز تحقق مقیاس صنعتی رسیدند و می توانند سبد متنوع تری از واکسن را در اختیار ما قرار دهد.

زالی همچنین از تزریق ۱۰۱ هزار دوز واکسن در روز گذشته در تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در تهران واکسینه شدند که ۶۷۰ هزار نفر آنان هر دو دوز را دریافت کردند. همچنین در کنار گروه‌های سنی، گروه‌های پر خطر مندرج در سند ملی واکسیناسیون نیز در حال واکسینه شدند هستند که برخی از آنها به اتمام رسیده است.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی ما در تهران به گونه ای بود و متعهد انه تلاش کردیم تا شهروندان تهرانی هر دو دوز واکسن را از یک برند دریافت کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت با اشاره به پیچیدگی های سوش دلتا و درمان سخت آن به شهروندان تهرانی تاکید کرد: کماکان رعایت پروتکل های بهداشتی را به طور جدی رعایت کرده و حتی افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند بازهم احتیاطات لازم را به کار برده و رعایت کنند.

وی از رسانه های عمومی خواست در راستای افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت به اقناع سازی افکار عمومی و آموزش های همگانی بپردازند و خاطرنشان کرد: در هر مقطعی که همراهی و همگامی مردم را با مصوبات و مداخلات در تهران و سایر استانها داشتیم شاهد دستاوردهای موثر در راستای مقابله با کرونا بودیم.

زالی با اشاره به این که سوش دلتا با سایر سوشها تفاوت دارد تاکید کرد نبرد با این سوش مستلزم ارتقای سطح دانش همگانی جدید از نظر نحوه انتقال و سرایت بیماری و اعمال پروتکل های بهداشتی است.

به گفته زالی اگر با کمک و همراهی مردم بتوانیم میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش دهیم حتما وضعیت بیماری در تهران بهبود خواهد یافت و تعداد بیماران کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران ۵۲ درصد است که باید با همراهی و همگامی بیشتر مردم، اقناع افکار عمومی، ارتقای آموزش های همگانی افزایش یابد تا موفق به کنترل و مهار بیماری شویم.

زالی یکی از برنامه های طرح شهید سلیمانی را ارایه بسته های آموزشی برای شهروندان تهرانی ذکر کرد.

وی با اشاره به تسریع فرایند تولید واکسن های داخلی و تغییر نیازهای اصلی برخی از کشورها، افزایش ظرفیت شرکت های صنعتی بزرگ تولید واکسن ابراز امیدواری کرد شرایط مناسبتری فراهم شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در تهران گفت: متاسفانه هم اکنون میزان مراجعان سرپایی در تهران بالای ۲۰ هزار نفر است و زمانی که به زیر ۲۰ هزار نفر تقلیل یابد و ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد می توانیم انتظار داشته باشیم که سایر شاخص‌ها نیز تغییر کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به گفته وی عدد مولد پایه که نشان دهنده وضعیت کنترل بیماری است هم اکنون در تهران بالای یک است و هر زمان به یک یا زیر آن برسد می توان کاهش شاخص ها را پیش بینی کنیم بنابراین برای هفته آتی نیز کماکان تهران در وضعیت قرمز است.



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز