11867 اجتماعی 1400/05/26 - 18:03

وزارت بهداشت: در بیمارستان‌ها از ظرفیت طب سنتی استفاده نمی‌شود

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در حال حاضر در هیچ بیمارستانی از خدمات طب سنتی ایرانی بهره کافی نبرده‌ایم، بر لزوم تشکیل کمیته تخصصی طب سنتی در ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد.

به گزارش دیوان نیوز؛ نفیسه حسینی یکتا درباره استفاده از ظرفیت طب سنتی در درمان بیماران کرونایی اظهار کرد: منظور ما از بهره بردن از ظرفیت طب سنتی در بحران کرونا، استفاده عالمانه، منطقی و کاربردی از این علم در کنار ظرفیت موجود در طب رایج در نظام سلامت است.

وی افزود: در شرایط بحرانی مانند شرایط فعلی باید از هرگونه قوای امن و ایمن و هر ظرفیتی برای بهبود وضعیت بیماری استفاده کنیم؛ استفاده از ظرفیت طب سنتی در کنار طب رایج نیز از این قاعده مستثنا نیست.

تدوین محتواهای آموزشی طب سنتی در ایام کرونا

حسینی یکتا درباره اقدامات دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاندمی کرونا تصریح کرد: دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از همان روزهای نخست شیوع کرونا با تشکیل یک کمیته علمی، اقدام به تدوین محتواهای علمی کرد؛ این محتواها با بررسی مقالات مختلف و منابع طب سنتی انجام شد و به مرور زمان، این محتواهای علمی که تحت عنوان "توصیه‌های پیشگیرانه و کمک درمانی در بیماری کووید ویژه پزشکان" منتشر شده بود، به‌روزرسانی شد و هم اکنون ویرایش یازدهم آن در دسترس است.

وی ادامه داد: محتواهای مختلفی ویژه پزشکان و کادر درمان تولید شد، و همچنین توصیه‌هایی برای تاب‌آوری کادر درمان و همچنین ویژه عموم به منظور بهره برداری در طرح های پیشگیرانه، مراکز سرپایی و مراکز بستری، یعنی تمامی سطوح ارائه خدمت به مردم در نظام سلامت را تدوین شده است.

لزوم تشکیل کمیته تخصصی طب سنتی در ستاد ملی مقابله با کرونا

وی همچنین درباره تشکیل کمیته تخصصی طب سنتی در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاکنون از ظرفیت طب سنتی به نحو مطلوبی استفاده نشده است و پیشنهاد بنده تشکیل کمیته تخصصی طب سنتی در ستاد ملی کروناست، در شرایط فعلی که بحث تحول در درمان بیماران کرونایی مدنظر رئیس جمهور محترم است، امید است تشکیل چنین کمیته‌ای بتواند بستری را جهت تسهیل و تسریع استفاده از این ظرفیت فراهم کند.

عدم بکارگیری مطلوب ظرفیت طب سنتی در طرح شهید سلیمانی

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: بسته پیشنهادی دفتر طب ایرانی و مکمل برای طرح شهید سلیمانی تدوین و به مجریان طرح ارائه شد اما متاسفانه از این ظرفیت به طور بسیار محدودی استفاده شد و فقط در قالب برخی کارگاه های آموزشی برای کادر درمان و ارائه بروشورهای آموزشی در مناطق بسیار محدودی از کشور ارائه شد. بدون شک آموزه‌های طب ایرانی می‌تواند در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا و تقویت طبیعت مدبره و سیستم ایمنی بدن به خوبی استفاده شود اما متاسفانه از این ظرفیت نیز به خوبی بهره برده نشد البته هم اکنون در استانه گام ششم این طرح، با تعاملات انجام شده امیدواریم این بستر فراهم شود.

لزوم استفاده از متخصصین طب سنتی در همه سطوح ارائه خدمت

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره بکارگیری متخصصین طب سنتی نیز بیان داشت: ما اعتقاد داریم حضور متخصصین و فعالان مورد تایید حوزه طب سنتی در مراکز سرپایی در کنار متخصصین سایر رشته ها برای بکارگیری آموزه های طب ایرانی فوق‌العاده می‌تواند کمک کننده باشد و این دو مکتب در کنار هم می‌توانند در این شرایط به یکدیگر کمک کنند.

وی با اشاره به علاقه مندی انکارناپذیر عموم جامعه به استفاده از خدمات طب سنتی گفت: طرح های کارآزمایی بالینی متعددی در کشور انجام شده است بیانگر این است که چه در مرحله پیشگیری چه در مرحله درمان سرپایی و بستری مداخلاتی که در حوزه طب ایرانی انجام شده، در بسیاری از موارد توانسته کمک های شایانی به بیماران مبتلا به کرونا داشته باشد.

وی افزود ما در حال حاضر فقط دو مرکز ارائه خدمات سرپایی طب سنتی داریم که این مراکز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد هستند و قاعدتاً با حجم فعلی بیماری که با آن روبرو هستیم این دو مرکز نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای کشور باشد، بررسی نتایج مداخلاتی که در یکی از این مراکز انجام شده است نشان دهنده رضایتمندی بالای دریافت کنندگان خدمات بوده است و مقاله مربوط به این موضوع نیز در دست چاپ است‌.

در هیچ بیمارستانی از طب سنتی استفاده نمی‌شود!

حسینی یکتا درباره ارائه خدمات طب سنتی در بیمارستان‌های کرونایی نیز اذعان داشت: در سطح سوم ارائه خدمات، ما در حال حاضر در هیچ بیمارستانی از خدمات طب سنتی ایرانی بهره کافی نبرده‌ایم و متاسفانه از حضور دانش‌آموختگان این تخصص در بالین بیماران مبتلا به کرونا و استفاده از داروهای گیاهی دارای مجوز سازمان غذا و دارو که از نتایج کارآزمایی‌های بالینی بر آمده است، استفاده لازم صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که ما ادعای معجزه نداریم اما می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت به بیماران کمک کنیم، تصریح کرد: پیشنهاد ویژه ما به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در بند ۱۶ پیشنهادات این کمیسیون هم آمده است، الزام به استفاده از ظرفیت طب سنتی ایرانی در تمام سطوح ارائه خدمت است

حضور متخصصین طب ایرانی در بخش‌های تخصصی بلامانع است

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که برای استفاده از دانش متخصصین طب سنتی در بیمارستانها باید در این خصوص بسترسازی مناسب انجام شود، یادآور شد: بر اساس کوریکولوم آموزشی این متخصصین، حضور متخصصین طب ایرانی به عنوان مشاور برای تشخیص و درمان بر اساس آموزه های طب ایرانی بر بالین بیماران، در تمامی بخش‌های تخصصی بلامانع است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم قانونی بودن حضور متخصصین طب سنتی در بخش‌های بیمارستانی از این ظرفیت استفاده نشده است، گفت: یکی از علل این مسئله به نبود باور قلبی برخی افراد مجری و دست‌اندرکار برمی‌گردد و از طرف دیگر نیز ادغام طب سنتی در نظام سلامت را در پوشش گسترده نداشتیم؛ اگر ادغام خدمات طب سنتی که بر اساس ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه باید انجام شود را در سطح گسترده داشتیم در ایام مسیر استفاده از این ظرفیت باز بود وجایگاه ان را در نظام ارایه خدمت معلوم بود اکنون که این مهم به تاخیر افتاده است نیاز به عزم جدی برای حضور دانش اموختگان این حوزه بر بالین بیماران کرونایی وجود دارد.



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز