پنجشنبه، 09 فروردین 1403 17:38
12214 ورزشی 1400/06/07 - 23:23

باخت سنگین مقابل لهستان تلنگری به نوجوانان ایران؛

مسامحه و سهل‌انگاری در کار پایه!

شاید برای فدراسیون‌نشینان‌های خودشیفته والیبال، این شکست تلخ و سنگین، یک باخت معمولی بود! ولی برای مردم ایران به ویژه خانواده بزرگ و خاک‌خورده میادین والیبال، یک دنیا حسرت و مایه شرمساری گردید!

اصغر قلندری/ به گزارش دیوان نیوز؛ بخصوص باخت ۲۵- ۱۵ ست سوم در حضور جناب دکتر سجادی وزیر جدید ورزش و جوانان که علی‌الظاهر مفتون تعاریف خودباورانه رئیس فدراسیون به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی آمده بود، تا از نزدیک شاهد هنرنمایی ملی‌پوشان زیر ۱۹ سال ایران باشد، به هر جهت، شکست سه بر صفر نوجوانان در دیدار با تیم ملی لهستان، در باور کمتر کارشناس والیبال می‌گنجید!
انتظار می‌رفت به لطف میزبانی و تمرینات مستمر شاهد یک بازی دلچسب و تماشایی باشیم که این گونه نبود و از نظر فنی تیم ایران با مشکلاتی از قبیل توپگیری و دفاع روی تور مواجه می شد و ناهماهنگی تیمی هم مزید بر این معضل همیشگی در تیم های ملی رده های مختلف سنی شده بود تا این بازی از کیفیت خوبی بی‌بهره باشد، مشکلی که والیبال ما در طول سال‌های زیادی با آن دست به گریبان بوده و تا این لحظه نیز نسبت به حل این معضل اساسی اقدام مثمر ثمری صورت نگرفته است!
اینکه نوجوانان خوش قد و قامتی در تیم ملی به چشم می‌خورند که به یقین در آینده می توانند پشتوانه تیم ملی جوانان، امید و بزرگسالان باشند و جای خالی دلاور مردانی همچون سیدمحمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، امیر غفور، شهرام محمودی، پوریا فیاضی، عادل و مسعود غلامی، مجتبی میرزا جانپور و فرهاد قائمی‌ها را پر کنند که شکی نیست، اما اینکه مربیان تیم های پایه قبل از آموزش آبشارزنی، نونهالان و نوجوانان را با مهارت های دریافتی از سرویس های قدرتی موجی آشنا کنند و نحوه دفاع روی تور را آموزش دهند، بعد زدن سرویس های پرشی و آبشار ‌نیاز به تدابیر آینده نگری و برنامه‌ریزی های راهبردی و مدونی دارد که متأسفانه درحال حاضر نزد مدیران فعلی فدراسیون حکم کیما را پیدا کرده است!
آنچه که در دیدار تیم ملی نوجوانان با لهستان شاهد بودیم، فقدان تکنیک‌های لازم در توپگیری های اول و برگشتی از دفاع مهاجم و پوشش پشت مدافعان بود، حتی سجاد جلوداریان لیبروی تیم که وظیفه دریافت های اول  و دریافت توپ های برگشتی را دارد، در این بازی عملکرد خوبی نداشت! ولی برخلاف تیم ایران، لهستانی ها پخته، خوش تکنیک و ماهر در گرفتن سرویس های زهردار بچه‌های ما که با قدرت به توپ ضربه می زدند ظاهر شدند و در کار دفاع روی کاملاً مسلط کردند و اغلب با سه دفاع در برابر آبشارزن‌های تیم ایران که از قامت بلندی برخوردار می باشند کار دفاع را به خوبی انجام می دادند که مشخص بود در این زمینه روی تک تک آنها کار شده و از آمادگی لازم برخوردار می باشند.
این شکست سنگین هشداری بود، برای مسئولان بلندپایه وزارت ورزش و جوانان تا به فکر چاره اندیشی برای مدیری شایسته و خلاق برای والیبال رو به زوال کشورمان باشند و تلنگری هم برای ملی پوشان نوجوان و ما در فنی!
بیشترین تعجب و تاُسف کارشناسان، پیشکسوتان و منتقدان والیبال در این است که با وجود ناکامی‌های اخیر تیم ملی در رقابت‌های لیگ ملت‌ها و بازی‌های المپیک توکیو و در حال حاضر در مسابقات جهانی نوجوانان،  رئیس فدراسیون چرا حاضر به استعفا و کناره‌گیری از این فدراسیون نیست و مثل سریش چسبیده به صندلی ریاست؟!
آقای داورزنی پیش از آنکه مورد هجمه و انتقادات رسانه‌های دلسوز و صدیق واقع شوید دست از سر والیبال ایران بردارید و به حال خویش رها کنید تا به یاری خدا فرد لایق والیبالی، سکان رهبری این فدراسیون را به دست بگیرد و هادی خوبی برای نجات والیبال از شرایط کنونی باشد، زیرا جنابعالی به خط پایان رسیده‌اید و قادر به نجات والیبال ایران اسلامی از ورطه نابودی نیستید!
آقای داورزنی متاُسفانه کسانی هم که می توانستند کمک حالت باشند را از خود راندی و افرادی را جایگزین آن‌ها کردید که فاقد تخصص و کارآیی در فدراسیون والیبال هستند! والیبالی که متعلق به بزرگان و پیشکسوتان استخوان خرد کرده والیبال می باشد و به اشتباه دست این افراد غیروالیبالی افتاده است!
از ‌اصل مطلب دور نمانیم، میخال باکه‌ویچ سرمربی اروپایی تیم لهستان توانسته بود به خوبی و به دلخواه تیم ملی کشورمان را آنالیز کند و با خونسردی و حوصله تمام کارهایی که لازم بود را انجام دهد و با برنامه‌ای کاملاً منطقی و حساب شده موفق شود تیم ما را سه بر صفر  شکست دهد، اما اینکه تیم ملی نوجوانان ایران در بازی‌های مرحله بعد به چه نتایجی دست پیدا می کند مطلبی است که در دیدارهای بعدی مشخص خواهد شد.
البته پیکار با تیم چک برای صعود تیم والیبال نوجوانان ایران به راحتی حاصل نخواهد شد و باید بچه‌های ما با کمترین اشتباه و روحیه جنگنده خود را آماده این نبرد سخت کنند.
اینکه در مقابل لهستان دو ست خوب بازی کردند و تا امتیاز ۲۳ دوش به دوش حریف اروپابی پیش رفتند، برای پیروزی بر تیم‌هایی که با رمز و رموز والیبال مدرن دنیا آشنایی دارند و با ممارست در تمرین و بازی‌های تدارکاتی در آمادگی خوبی به سر می برند کافی نیست و نیاز به عملکرد بهتری داریم.
در دیدار با لهستان امیرمحمد گل زاده، پوریا خانزاده، عرفان نوروزی و یوسف کاظمی آبشارهای خوبی را از دفاع هماهنگ لهستانی ها که اغلب سه نفره صورت می‌گرفت روانه میدان حریف می‌کردند، اما در دفاع روی تور و داخل میدان و حمایت از مدافعان تمرکز لازم را نداشتند و نهایتاً از همین ناحیه هم ضربه خوردند.
لهستانی‌ها در واقع همانند تیم بزرگسالان کشورشان بودند؛ فنی با روحیه و شادابی و در کل یک تیم منسجم و هماهنگ وظایف خود را به درستی انجام دادند.
البته آنها مسابقات قهرمانی اروپا را تجربه کرده بودند ولی تیم ملی ما متاُسفانه توفیق حضور در مسابقات انتخابی آسیا را پیدا نکرد و بخاطر مسائل کرونابی این موقعیت از تیم ما گرفته شد، با این حال باید بپذیریم که در زمینه کار پایه و سازندگی مسامحه و سهل انگاری شده و بیشتر به کارهای گلخانه‌ای پرداخته‌ایم تا کارهای زیربنائی و امور پایه!
ملی‌پوشان نوجوان کشورمان برای صعود از مرحله حذفی باید با تیم چک بازی کنند. تیمی که در گروه ایتالیا و برزیل در مکان سوم قرار گرفته است ولی با  والیبال به خوبی آشنایی دارند و تکنیکی بازی  می کنند،  با این حال بروبچه‌های ایران توانایی غلبه بر تیم چک را دارا هستند و اگر با روحیه‌ای بالا و تمرکز بیشتر به دستورات تاکتیکی روی آورند پیروزی در مقابل تیم چک دور از دسترس نیست که ایجاد روحیه جنگندگی، مضاعف وظیفه کادرفنی به ویژه مسعود آرمات است که امیدواریم در مصاف باتیم چک پیروز این میدان سخت حذفی باشیم و به مرحله نیمه نهایی صعود کنیم.
تیم ملی والیبال زیر ۱۹ سال ایران در  روز پنجم رقابت‌های قهرمانی جهان و در گروه A به مصاف تیم نیجریه رفت و موفق شد با نتیجه قاطع ۳ بر صفر به پیروزی برسد.
این دیدار در سه ست و به ترتیب با نتایج ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۱۳ و ۲۵ بر ۱۹ به سود ایران خاتمه یافت.
 ملی‌پوشان نوجوان ایران با ترکیب یوسف کاظمی، عرشیا به‌نژاد، پوریا حسین خانزاده، مبین ناصری، امیرمحمد گل‌زاده، عرفان نوروزی و سجاد جلوداریان(لیبرو) مقابل نیجریه صف‌آرایی کرد و به این پیروزی آسان دست یافت.
تیم نیجریه چیزی در چنته نداشت و بازیکنان این تیم خیلی مبتدی بازی کردند! بازیکنانی که یک لنگی سرویس می زدند، پاسور متبحری نداشتند که پر اشتباه پاس می‌داد و در توپگیری هم این تیم عملکرد بسیار ضعیفی داشت! به واقع باید اذعان کنیم در حد و اندازه مسابقات جهانی نبود و در مقابل سروقامتان ایران حرفی برای گفتن نداشت  با این همه باز هم یاران ما در دریافت های اول ضعف نشان دادند  و از پوشش پشت سر مدافعان هم خبری نبود و خیلی راحت پوئن سرویس‌هایی که به‌ آرامی زده می شد با دریافتی همراه نبود و هرگاه قطر پاسور نیجریه‌ای از منطقه دو و از پشت خط آبشار می زد در انتهای زمین دریافتی صورت نمی‌گرفت و معلوم بود که حریف را دست کم گرفته بودند و امتیاز ها را به راحتی در اختیار سیه‌چرده‌های نیجریه‌ای قرار می‌دادند!
در تیم ایران امیرمحمد گل‌زاده و پوریا حسین خان زاده خیلی خوب ظاهر شدند در دفاع یوسف کاظمی که در زدن آبشار های سرعتی هم چهره موفقی داشت حرف اول را می زد، عرشیا به‌نژاد در این بازی رو به پاس‌های ترکیبی آورده بود وهماهنگ با آبشار زنها بود ، مبین نصری و عرفان نوروزی با ارائه بازی درخشان از آینده خوبی خبر دادند وامیر حیدری زاد بی نقص ظاهرشد ولی با این تفاسیر صبر بسیار بباید تا پخته شوند نوجوانان کم تجربه تیم ملی!
بعد از این بازی دستگرمی به این باور رسیدیم که اگر نوجوانان ملی پوش خود را باور بدارند و در دفاع روی تور دست‌ها را به زمین حریف متمایل کنند، در دریافت ها دقت عمل داشته باشند، پیروزی در مقابل تیم چک دور از دسترس نخواهد بود، نوجوانان اغلب احساسی عمل می کنند که کادر فنی موظف است آرامش را در تیم حاکم نماید.
تیم ایران به این پیروزی سخت نیاز دارد تا جزو تیم های برتر به مرحله یک‌چهارم صعود کند و شایستگی و قابلیت‌های خود را بار دیگر در میدان جهانی به نمایش درآورد.
در دیگر دیدارها و در گروه B، تیم ملی والیبال برزیل در یک بازی نزدیک موفق شد جمهوری چک را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دهد.
در دیگر بازیهای روز شنبه ششم شهریور ماه این نتایج حاصل شد.
گروه A
مکان: سالن دوازده هزار نفری
لهستان ۳ - گواتمالا صفر / ایران ۳ – نیجریه صفر  
گروه B
مکان: سالن دوازده هزار نفری
برزیل ۳– چک ۲ / کلمبیا ۳ – بلاروس یک   
گروه C
مکان: سالن فدراسیون والیبال
بلژیک ۳ - تایلند یک / بلغارستان ۳  - کامرون صفر
گروه D
مکان: سالن فدراسیون والیبال
مصر ۳ - کوبا ۲  / آرژانتین ۳ - دومینیکن صفر
در مرحله دوم مسابقات تیم‌های اول تا چهارم گروه های A و B مرحله مقدماتی در گروه (E) و تیم‌های اول تا چهارم گروه های C و D در گروه F رقابت‌ها را پیگیری خواهند کرد. دو تیم پنجم جدول هم برای رتبه هفدهم و هجدهم به مصاف هم می‌روند.
بر این اساس برنامه دیدارهای روز دوشنبه هشتم شهریورماه به این ترتیب است:
در سالن دوازده هزار نفری آزادی:
ساعت 10 : ایتالیا – نیجریه
ساعت 13: هند – برزیل
ساعت 16 : لهستان – کلمبیا
ساعت 19: ایران – جمهوری چک
در سالن فدراسیون والیبال:
ساعت ۹:۳۰: بلغارستان – مصر
ساعت 12: روسیه – کوبا
ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه: آرژانتین – تایلند
ساعت 17: آلمان – بلژیک



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها