پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 14:37
12325 ورزشی 1400/06/11 - 19:45

نمایش مقتدرانه نوجوانان ایران؛

روسیه 2 - 3 ایران؛ نوجوانان ایران به مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جهان رسیدند

تیم ملی والیبال زیر ۱۹ سال ایران با پیروزی مقابل روسیه موفق شد در رده سوم مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان بایستد.

اصغر قلندری/ به گزارش اختصاصی دیوان نیوز؛ جدال برای تصاحب مدال برنز هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان زیر ۱۹ سال جهان بین دو تیم ملی ایران و روسیه به قضاوت کنستانتین یفچف داور اول از بلغارستان و ماسیمو نواردوسکی داور دوم از لهستان امروز با تاُخیر 20 دقیقه ای بخاطر پخش فیلم مستند از ساعت ۱۶/۲۰ دقیقه از طریق پخش زنده، از شبکه سوم در سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران آغاز شد.
البته در روز گذشته دیدار نوجوانان لهستان و ایران هم با تاُخیر آغاز شد که در مرحله نیمه‌نهایی بار دیگر تیم لهستان برتری خود را در مصاف با نوجوانان ایران که بوی بزرگی می دهند به پیروزی رسید تا ثابت شود که هیچ رودی بدون حرکت به دریا نمی رسد و اعتقاد به شانس هم زائیده تفکرات غلط و کاهلی است.
تیم والیبال نوجوانان ایران که در مرحله گروهی سه بر صفر به تیم لهستان باخته بود در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان با تکیه بر (شانس پیروزی)  نتیجه را به لهستان واگذار کرد واز رسیدن به مرحله نهایی بازماند.
تقابل ایران و لهستان برای تعیین دومین تیم فینالیست هفدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان،
روز گذشته درسالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران برگزارشد، که در این جدال سخت نوجوانان مصمم و پرتلاش لهستان برای دومین بار در مقابل شاگردان مسعودآرمات به برتری سه بریک رسیدند.
برخلاف پیش بینی های کادرفنی و جناب رئیس خودخواه فدراسیون، با بازیکنان نامداری که تجربه بازی در تیم های هراز آمل، خوشداب یزد، سایپا، مشهد مقدس و... را داشتند و به قصد تلافی باخت قبلی به تیم سخت کوش لهستان با هم متحد شده بودند،  در یک بازی احساسی زورشان به نوجوانان لهستان نرسید، نوجوانانی که والیبال مدرن جهانی را به نمایش در آوردند و نشان دادند که از پایه به درستی آموزش دیده اند وبا والیبال روز آشنائی دارند، نوجوانان ایران عجولانه و شتاب زده و احساسی بازی را برای انتقام‌‌جویی آغاز کردند و بازی پر فراز و نشیبی را به نمایش گذاشتند تا نه تنها نتوانند به نطریه پردازی های رویائی مسئولان فدراسیون وکادر فنی جامه عمل بپوشانند که خبری هم از بازی تلافی جویانه نشد.
در مرحله مقدماتی گروه A نیز این دو تیم باهم دیدار کرده بودند که حاصل آن پیروزی سه بر صفر تیم خوش قواره لهستان بود و مربیان دوتیم بخوبی از نقاط ضعف و قوت تیم ها آگاهی داشتند و آنالیزور ها نیز تمام نکات لازم را در اختیار مربیان قرار داده بودند اما درایت و هوشیاری لهستانی ها به ویژه در کسب امتیازات پایانی بر بازی احساسی یاران ما چربید وتمام معادلات  وبرنامه های تدوین شده تیم ایران را بهم ریخت تا این بار در مرحله بسیار حساس و سرنوشت ساز نیمه نهایی میزبان را از راه‌یابی  به  فینال باز دارند.
در بازی روز گدشه نیز دو تیم روسیه و بلغارستان در یک جدال سخت و نفس‌گیر و در یک جنگ پر تب و تاب و پایاپای که پنج ست به طول انجامید که برای تعیین دومین تیم فینالیست، برگزار شد تیم‌ بلغارستان ۳بر ۲ از سد تیم روسیه گذشت.
به این تریب امروز مسعود آرمات سرمربی تیم ایران در آخرین بازی خود برای کسب مقام سوم جهان برای دیدار باتیم‌ روسیه، عرشیا به‌نژاد (پاسور) کاپیتان یونس جوان و پوریا حسین خانزاده (قدرتی زن ) امیر محمد گل‌زاده ( قطر پاسور ) یوسف کاظمی  و عرفان نوروزی ( سرعتی زن) وسجاد جلوداریان ( لیبرو ) را در ترکیب اولیه قرار داده بود.
تزارها نیز با مربیگری ماکسیم ماکسیمف، کاپیتان میخائیل لابینسکی، تیخونف، نیکینابورچیکف، دانیل ایوانف، واسیلی تاراسنکو، ولاسف، و با میخائیل کاشتانف به عنوان (لیبرو) بازی را آغاز کرد.
ست اول این دیدار باسرویس روسیه آغاز شد و آسمان خراش های روسیه ست اول را خیلی راحت و با اختلاف ۱۱ امتیاز( ۲۵/۱۴) واگذار کردند، اما ست دوم را با اختلاف ۴ امتیاز  از تیم ایران پیش افتادند و با امتیاز گیری از سرویس ۱۷/ ۱۲ همچنان به پیشروی خود ادامه دادند، ولی بچه های ما با سرویس های زهردار خود که دریافت روس‌ها را با مشکل مواجه کرده بود در امتیاز ۲۰ برابر شدند اما آبشارهای قدرتی روس‌ها از منطقه چهار با دفاع و توپگیری همراه نشد تا در نهایت ۲۲/۲۵ست دوم بنام تیم روسیه که در این ست به خود آمده بود به ثبت برسد.
دراین ست کاپیتان لابینسکی، ایوانف، بورچیکف خوش درخشیدند به ویژه در دفاع روی تور و توپگیری های عالی میخائیل کاشتانف عملکرد خوبی داشتند.
ست سوم با برتری تیم ملی ایران دنبال شد و ۳ امتیاز پیاپی را بدست آورد که سرویس نوروزی در دل تور نشست تا اولین امتیاز برای روسیه حاصل شود‌
روس ها که از قامت بلندی برخوردار بودند از آغاز ست سوم به همان اندازه که در دفاع  وآبشار توفیق داشتند،  در زدن سرویس پر اشتباه عمل کردند، گلزاده که در منطقه دو با تک دفاع ولاسف روبرو می شد عالی آبشارها را راست به راست به ثمر می رساند، ناگفته نماند که بخاطر نرسیدن توپ‌های اول به دست به نژاد پاسور ارزنده ایران اغلب پاس‌های به گلزاده ختم می شد.
لابینسکی از منطقه چهار و منطقه دو بیشترین امتیاز ها را برای روسیه به ثبت می رساند اما در مجموع دو تیم بطور مساوی امتیازگیری می کردند و در امتیاز ۱۰ برابر بودند.
در تیم ایران امیر محمد گل‌زاده حرف اول را در زدن آبشار های قدرتی می زد اما خانزاده و جوان در کنار کاظمی و نوروزی نهایت سعی و تلاش خود را صرف کردند تا از حریف عقب نمانند واین تساوی تا امتیاز ۱۴ ادامه داشت
ولاسف از سرویس مستقیم امتیاز ۱۵ را کسب کرد اما طراحی به نزاد در سرعت بخشیدن  به بازی و زدن سرویس های موجی قدرتی وی نتیجه را ۱۶/۱۵ به سود تیم  ایران کرد اما بورچیکف پاسور روسیه با امتیاز از سرویس مستقیم که جلوداریان قادر به دریافت نشد روسیه یک امتیاز ازسرویس وبه دنبال آن آبشاری که به خارج زمین رفت روسیه ۲۱/۱۸ از تیم ایران پیش افتاد.
اعتراض دو مربی به راُی داور با تذکر داور اول همراه شد و همین توقف کوتاه کافی بود تا سرویس روس‌ها به بیرون زده شود و فاصله به دو امتیاز برسد، سرویس لابینسکی هم به خارج زمین رفت تا نتیجه به ۲۲/۲۱ تغییر کند.
داوودی پور و حیدری زاد در ترکیب تیم ایران جای گرفتند که سرویس داوودی پور به تور خورد واز بالای تور عبور نکرد اما حیدری زاد از منطقه چهار با یک آبشار مهارنشدنی جبران کرد ولی روس‌ها که حاضر به باخت نبودند  ۲۴/۲۲ پیشتاز میدان شدند که آبشار جوان امتیاز ۲۳ را نصیب تیم ایران کرد و خطای ارنج روسیه را ماستیر داور دوم اعلام کرد و نتیجه را برابر ۲۴ کرد و در شرایطی که روسیه ۲۵/۲۴ جلو بود و لابینسکی که از منطقه  پدو می‌توانست امتیاز ۲۶ را کسب کند توپ را به اوت فرستاد و دفاع از آبشار کاپیتان روسیه و سرویسی که به لبه تور اصابت کرد و در زمین روسیه فرود آمد ست سوم ۲۷/۲۵ به سود تیم ایران به اتمام رسید تا در ست شماری ۲بر یک پیش باشیم و بازی به ست چهارم کشیده شود.
با سرویس نوروزی ست چهارم آغاز شد و اولین امتیاز برای روسیه ثبت شد که کاظمی با آبشار سرعتی از منطقه  ۳ جبران کرد. ابشار بورچیکف از منطقه دو به قدری سرعت داشت که در انتهای زمین ایران با دریافتی همراه نشد، بازهم کاظمی بود که از پاس به نژاد امتیاز گیری کرد و گلزار از جاخالی که در زمین روسیه به ثمر رساندت ۵/۴ نتيجه را به سود ایران کرد. اما کسب امتیاز مستقیم سرویس ولاسف دو تیم را به تساوی در امتیاز ۵ رساند، سرویس های ولاسف کار دریافت های اول را برای بچه های ماسخت کرد تا دو امتیاز از روس ها عقب بیفتیم.
جدال تماشایی دو تیم در ست دوم، پایاپای انجام شد ولی افسوس که این بازی قشنگ بدون تماشاگر در سالن خالی از تماشاگر دوازده هزار نفری آزادی برگزار شد، خانزاده که به آرامی از منطقه چهار به کناره خط طولی ارسال کرد و اختلاف امتیاز را به دو رساند اما تیخونف از منطقه دو کسب امتیاز کرد و با زدن سرویس نتیجه را ۱۶/۱۵ به سود روسیه کرد.
ولاسف که آبشار اولش به خارج رفته بود بار دوم نتیجه را برابر ۱۷ کرد اما در زدن سرویس ناکام ماندو توپ در دل تور نشست، تچونف از پشت خط بار دیگر دوتیم را به تساوی رساند ولی لابینسکی کاپیتان باتجربه روس‌ها با آبشارهای قدرتی خود روسیه را به امتیاز ۲۰ رساند وپس از کسب امتیاز ۱۸ توسط خانزاده ماکسیمف مربی روسیه درخواست وقت استراحت کرد و در باز گشت به زمین دفاع ناقص بچه های ما در دفاع سبب گردید تاتوپ به خارج زمین برود در دریافت ها اگر دقت بیشتری به عمل می آمد که به نژاد مجبور نباشد به پاس‌های بلند روی آورد وبازی را به سرعت می کشید ست چهارم هم به سود ایران خاتمه پیدا می کرد که متأسفانه بازهم در امتیاز های پایانی مرتکب اشتباهات فردی شدند و نتیجه را ۲۵/۲۱ به روسیه واگذار کردیم.
سرنوشت این بازی زیبا به ست پنجم کشیده شد.، ست پنجم جای اشتباه نبود و تیمی برنده می شد که بی اشتباه عمل می کرد، عرفان نوروزی امتیاز اول را برای ایران از منطقه چهار کسب کرد اما حمایت از مدافعان ضعف عمده تیم ایران در این دیدار کاملآ مشهود بود.
روس ها در ست پنجم پر اشتباه ظاهر شدند و در زدن سرویس و آبشار دور از انتظار امتیازات را یکی پس از دیگری به تیم ایران واگذار کردند و خطای ولاسف که آبشار را به آنتن زد و متعاقب آن سرویس های مستقیم جوان نتیجه را ۹/۳ به سود ایران کرد تا به پیروزی در این بازی و دسترسی به مدال برنز امیدوار شویم.
دفاع روی تور فوق‌العاده بچه های ما در ست پنجم نتیجه را ۱۱/ ۴ کرد. جبران ۷ امتیاز اختلاف در ست پنجم که سقفآن  ۱۵ است کاربسیار دشواری بود، گل‌زاده از منطقه ۲ دوازدهمین امتیاز را کسب کرد و آبشار لابینسکی  به اوت رفت و خانزاده هم موفق شد چهاردهمين امتیاز و متعاقب آن با یک دفاع عالی پانزدهمین امتیاز برای ایران رقم بخورد و فاتح ۳ بر ۲ این بازی حساس باشیم و به مدال برنز هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان دست پیدا کنیم.
دلاور مردان نوجوانان ایران در این بازی شاهکار کردند و به یک پیروزی ارزشمند در مقابل تیم روسیه نائل گردیدند و ثابت کردند که اگر کمی به والیبال پایه توجه شود، جوانان مستعد و افتخار آفرین فراوانی در شهرستانها وجود دارند که می توانند پشتوانه های خوبی برای تیم های ملی امید و بزرگسالان باشند.
کسب عنوان سومی تیم ملی والیبال نوجوانان کشورمان را به عموم مردم ایران به ویژه خانواده بزرگ والیبال تبریک می گوئیم.



  1. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  2. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  3. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  4. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  5. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  6. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  7. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  8. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  9. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  10. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  11. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  12. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  13. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  14. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  15. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  16. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  17. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  18. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  19. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  20. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  21. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  22. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  23. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  24. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  25. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  26. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  27. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  28. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  29. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  30. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  31. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  32. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  33. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  34. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  35. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  36. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  37. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  38. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  39. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  40. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف