پنجشنبه، 09 فروردین 1403 19:33
12723 اقتصادی 1400/06/25 - 09:45

اجلاس شانگهای؛ فرصت ترمیم عقب‌ماندگی‌های اقتصادی ایران

جلسه هفته آینده اجلاس شانگهای فرصتی برای گسترش روابط دیپلماسی و اقتصادی ایران است که می تواند نتایج مثبتی برای کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش دیوان نیوز؛ امروزه با توجه به اینکه کشورهای توسعه یافته، دستاوردهای خود را مدیون به ارتباط با جهان و تجارت خارجی هستند، اجلاس ها و نمایشگاه های زیادی در جهان با هدف توسعه اقتصادی کشورها برگزار می شود.

یکی از ضعف هایی که باعث می شود تا جوامع نتوانند در جهان مطرح شوند، ارتباط آنها با دیگر کشورهاست چرا که هر کشوری برای تامین نیازهای خود به ارزهای خارجی و تجارت خارجی نیازمند است.

در حال حاضر تجارت خارجی ایران با چند کشور محدود صورت می گیرد این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان به محصولات ایرانی نیازمند هستند همچنین ایران نیز برای تداوم تولیدات خود به مواد اولیه نیاز دارد.

یکی از دلایلی که باعث ایجاد این ضعف در ایران شده است، نداشتن توانایی کافی در بازاریابی و تبلیغ محصولات ایرانی در بازارهای جهانی است و رسیدن به این موضوع برگزاری نمایشگاه های بین المللی و فعالیت در بازارهای جهانی را می طلبد.

عضویت در اجلاس های بین المللی راهکار توسعه اقتصاد
یکی دیگر از عواملی که می تواند اقتصاد به خصوص تجارت یک کشور را به نسبت سطح جهانی گسترش دهد، عضویت در اجلاس ها و اتحادیه های جهانی است به طور مثال اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از سال گذشته ایران به طور موقت به آن پیوست و با ثبت عملکرد قوی می تواند عضو رسمی و همیشگی شود.

در طول یک سالی که ایران به عنوان عضو موقت اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعالیت می کند، توانسته آمارهای خوبی ثبت کند همچنین آغاز به تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه کرده است.

تاریخچه اجلاس همکاری شانگهای
اجلاس همکاری شانگهای در سال 2001 برای انجام همکاری های چند جانبه در زمینه های اقتصادی، دفاعی و فرهنگی تاسیس شد که از همان ابتدا کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در آن به طور رسمی عضو بودند.

این 6 کشور از سال 2001 تاکنون توانسته اند دستاوردهای بسیار مناسبی در زمینه تجارت خارجی داشته باشند به طوری که تجارت آزاد با یکدیگر انجام می دهند همچنین تعرفه های واردات و صادرات کالا بین این کشورها به طور ویژه ای محاسبه می شوند.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند که تعداد کشورهای عضو در سال 2005 به 12 کشور رسید اما چندین مرتبه این تعداد ویرایش پیدا کرد و نهایتا امروز این اجلاس 9 عضو دارد.

امروز کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان عضو رسمی اجلاس شانگهای و ایران، هند و پاکستان جزو اعضای غیر رسمی این اجلاس هستند یعنی فعالیت این سه کشور هنوز دائمی نشده است.

روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه امسال، در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نزدیک ترین جلسه اجلاس شانگهای برگزار خواهد شد که به نظر می رسد یکی از تبصره هایی که در این جلسه بررسی خواهد شد، اعتبار سنجی ایران برای دریافت عضویت رسمی این اجلاس است.

این جلسه اولین و مهمترین جلسه دولت سیزدهم برای گسترش روابط دیپلماسی و اقتصادی خود است که در صورت نتیجه گیری دقیق، نتایجی برای کشور حاصل می شود که در کوتاه مدت شاهد آثار آن خواهیم بود.

افزایش درآمد ارزی و تجاری ایران در صورت نتایج مثبت اجلاس شانگهای
در همین راستا مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در بین اعضای اجلاس شانگهای کشورهایی وجود دارند که نیاز شدید به تولیدات ایرانی دارند و در حال حاضر این نیازها را از طریق کشورهای دیگر برآورده می کنند.

وی افزود: ایران با آغاز تجارت خارجی با این کشورها ضمن اینکه می تواند نیاز کشورهای مختلف را از طریق تولیدات خود برآورده کند، درآمد ارزی و تجاری خود را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پاسخ به این سوال که عضویت رسمی در اجلاس شانگهای تا چه میزان تجارت خارجی ایران را افزایش می دهد؟ پاسخ داد: پیش بینی این موضوع بسیار دشوار است چرا که از برنامه ها و سیاست گذاری های دولت با خبر نیستیم.

حریری بیان کرد: دولت در صورتی که از بخش خصوصی حمایت و راه فعالیت آن ها را باز کند، قطعا به نتایجی خواهد رسید که در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

اوایل شهریور ماه امسال سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزیران خارجه روسیه و جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلفنی، درباره عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای تبادل نظر کردند.

همچنین لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران پیشتر گفته بود که مسکو از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند زیرا که مواضع ایران و روسیه نزدیک است و در برخی مسائل منطقه ای و بین المللی مطابقت می کند.

اما جلسه ی امسال دارای حواشی هایی نیز بود، از جمله مهمترین آنها این که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به عنوان یکی از اعضای رسمی اجلاس شانگهای به دلیل مشاهده برخی علائم کرونایی، در جلسه حاضر نخواهد شد که این غیبت خود را چند روز گذشته در تماس تلفنی به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، اعلام کرد.

بسیاری از کارشناسان و منتقدان سیاسی این تماس تلفنی بین روسای جمهور ایران و روسیه را یک چراغ سبز برای دریافت عضویت رسمی اجلاس شانگهای از سوی ایران می دانند.

ایران باید با هدف و برنامه ریزی دقیق وارد اجلاس شانگهای شود
در همین راستا میرمحمد حشمتی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اجلاس شانگهای دارای ظرفیت های بسیار زیاد از لحاظ انرژی، جمعیت و حمل و نقل جاده ای است که این ظرفیت ها تا حد قابل توجهی نیز در ایران وجود دارد.

وی افزود: ایران باید با هدف و برنامه ریزی دقیق وارد این اجلاس شود و این برنامه ریزی ها باید بر اساس سیاست گذاری هایی باشد که ایران در منطقه دارد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اجلاس شانگهای بسیاری از مصرف های انرژی در جهان را تامین می کند و به نوعی عمده ترین محصولات مربوط به انرژی توسط کشورهای عضو این اجلاس تولید و فروخته می شود.

حشمتی ادامه داد: قطعا یکی از اهداف ایران برای پیوستن رسمی به اجلاس شانگهای، رشد و توسعه اقتصاد است که در راستای رسیدن به این امر باید ارتباط خود را با تک تک اعضای اجلاس گسترده کند.

وی تصریح کرد: جمعیت زیادی که کشورهای عضو اجلاس شانگهای دارند نشان دهنده این است که به کالاها و خدمات زیادی هم نیازمند هستند که همه ی این موارد به رشد تجارت ایران کمک خواهد کرد.

با تمام این تفاسیر ایران به یک قدم بسیار بزرگ در راستای گسترش تجارت خارجی خود نیاز مند است، موضوعی که مهم ترین دلیل پیشرفت کشورهای توسعه یافته نیز بوده است.

با این حال شاید یکی از دلایلی که تا به امروز ایران نتوانسته درآمده ارزی خود را به اندازه، برآورده کند همین عقب ماندن در تجارت خارجی و ارتباط با جهان بوده است.

امیدواریم دولت سیزدهم با گسترش ارتباط های تجاری و بین المللی خود، از این اجلاس ها بالاترین استفاده را بکند تا تمام عقب ماندگی ها جبران شود.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها