سارا نصرتی/ به گزارش دیوان نیوز؛ این نوع واردات خودرو تقاضای ارز و رانت را برای واردکنندگان خاص را به همراه دارد و نه انحصار بازار را می شکند و نه گامی به جلو است چون با توجه به تحریم ها، واردات خودرو به شرط صادرات قطعات خودرو، باعث ساماندهی این صنعت نخواهد شد.
البته تاکید شده که واردات خودرو تعهدمالی برای دولت ایجاد نکند و باید برای واردات از ارز صادراتی یا ارز خارجی استفاده شود و تلاش شده است اصلاحات واردات به نفعی تنظیم شود که بازار ملتهب نشود و اثر مثبتی بر بازار داشته باشد. شرایطی که برای این طرح مطرح شده است، شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز مقدار مجاز واردات آنها متناسب با ما به التفاوت تولیدات داخلی و تقاضای موثر آن ها طی یک سال گذشته می باشد و همچنین قطعاتی که به ازای صادرات آنها امکان واردات میسر خواهد شد، باید کد رهگیری دریافت کرده تا مجددا به شیوه های دیگری وارد کشور نشوند و ضمنا الزام داشتن نمایندگی رسمی از کمپانی های خارجی نیز برای واردات خودرو برداشته خواهد شد.
با توجه به اینکه چند روزی است که از تصویب این طرح می گذرد، عده ای از تاثیر مثبت آن صحبت می کنند و عده ای هم عدم زیر ساخت کافی برای اجرای این طرح را بیان می کنند و می گویند در شرایط فعلی نتایج قابل توجهی نخواهد داشت اما واکنش بازار خودرو نسبت به این طرح را می توان قابل توجه دانست.
زمزمه آزادسازی واردات خودرو باعث شده همه به نوعی منتظر ارزانی خودرو باشند و فقط آن دسته از افرادی که نیاز ضروری دارند، معامله می کنند ،مصرف کنندگان هم خوش بین به کاهش قیمت ها هستند و مالکان خودروهای خارجی که قیمت های نجومی برای خودروهای خود متصور بودند امروز احساس خطر می کنند که سرنوشت سودهای بالایی که از فروش خودروهای خارجی کسب می کردند چه خواهد شد. به هر حال آزاد کردن واردات خودرو ظاهر زیبایی دارد و به کاهش قیمت ها در کوتاه مدت می انجامد اما مشکلات اصلی که می تواند صنعت و کشور را به سمت چالش بکشاند،همچنان حل نشده باقی خواهد ماند.