13121 اقتصادی 1400/07/08 - 22:07

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

دیوار ترک خورده تحریم‌ها کاملاً ویران شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: با عضویت ایران در شانگهای اولین دستاورد دیپلماسی دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی رقم خورد.

به گزارش دیوان نیوز؛ عضویت ایران در شانگ‌های برگ برنده دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه عضویت ایران در شانگهای برگ برنده‌ای برای دیپلماسی اقتصادی کشور خواهد بود، گفت: عضویت ایران در شانگ‌های در حوزه‌های امنیتی و فرهنگی نیز بسیار مهم است.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: دولت سیزدهم عضویت در شانگهای را اولویت اقتصادی خود می‌داند که برگ برنده‌ای برای ایران در عرصه اقتصادی است.

دیوار ترک خورده تحریم‌ها کاملاً ویران شد

وی افزود: با پیوستن ایران به شانگهای، معادلات اروپا و آمریکا در عرصه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به هم خورد و دیوار ترک خورده تحریم‌ها کاملاً ویران شد و دوره جدیدی از روند اقتدار جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی در برجام و مذاکرات آغاز شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: اولین پیام کشورهای منطقه در معادلات جدید بین المللی به آمریکا و اروپا، اعلام حمایت از توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران بود. بنابراین آمریکا دیگر نخواهد توانست در عرصه اقتصادی فشارهای تحریمی را علیه ایران افزایش دهد و ناچار به تغییر رویکرد خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همزمان با اجلاس شانگهای، خروج تحقیر آمیز آمریکا از افغانستان رقم خورد. در سال‌های اشغال افغانستان، روسیه و چین در راستای کاهش نفوذ آمریکا در منطقه به دنبال ایجاد ساختاری پویا بودند. شاید در سال ۱۹۹۶ فکر نمی‌کردند آمریکا بعد از چند دهه اشغال افغانستان، با خفت ناچار به خروج از این کشور شود.

عضویت ایران در شانگهای دست برتر جمهوری اسلامی در مذاکرات برجامی است

وی با تأکید بر اینکه حضور ایران در سازمان شانگهای مسیر جدیدی را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد کرد، گفت: غربی‌ها در سال‌های اخیر به دنبال کارشکنی علیه ایران بودند. عضویت ایران در شانگهای آغاز حرکتی برای دست برتر جمهوری اسلامی در مذاکرات برجامی خواهد بود. البته مقاومت ملت ایران این شرایط جدید را رقم زد و نشان داد بدون برجام نیز ایران توانایی موفقیت در منطقه و جهان را دارد.

پورابراهیمی در خصوص ظرفیت‌های جدید اقتصاد ایران با پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: در حوزه تجارت، جمهوری اسلامی می‌تواند بازارهای هدف خود را در کشورهای عضو این سازمان قرار دهد و از سوی دیگر نیازهای خود را نیز از این کشورها تأمین نماید.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار کرد: همکاری‌های تجاری ایران و کشورهای عضو شانگهای مسیر جدیدی را برای افزایش سهم تجارت ایران در منطقه و جهان باز خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به وضعیت ناپایدار افغانستان و ظرفیت‌های ایران، مسیر ترانزیت جدیدی که چین برای گسترش همکاری‌های اقتصادی از طریق جمهوری اسلامی تعریف کرده است، به سمت غرب، اروپا و غرب آسیا باز خواهد شد. چین مرکز ثقل این مسیر اقتصادی جدید را، جمهوری اسلامی قرار داده است.

همکاری‌های بانکی کشورهای عضو شانگ‌های، سیطره دلار را در تجارت منطقه پایان می‌دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: علاوه بر این، جمهوری اسلامی باید نقش خود را برای تأمین پایدار انرژی منطقه ایفا کند. در این راستا همکاری‌های بانکی با جمهوری اسلامی در دستور کار سازمان مذکور قرار دارد. تعریف همکاری‌های مشترک با پول واحد می‌تواند سیطره دلار را در منطقه کاهش داده و سرآغاز تحولات مهمی در اقتصاد منطقه شرق و غرب آسیا باشد.

پورابراهیمی گفت: پیوستن به شانگهای علاوه بر همکاری‌های اقتصادی، موجب افزایش همکاری‌های فرهنگی ایران با کشورهای شرق آسیا خواهد شد و این به دلیل قرابت‌های فرهنگی کشورهای منطقه است.

لزوم همکاری‌های امنیتی کشورهای عضو شانگ‌های برای مقابله با تروریسم

وی تصریح کرد: همکاری‌های امنیتی و ایجاد مجموعه‌ای هماهنگ در منطقه برای مقابله با تروریسم از نتایج مهم این توافق است.

نماینده مردم کرمان در مجلس با تأکید بر اینکه این توافق مسیر مذاکرات برجامی را به نفع ایران تغییر خواهد داد، گفت: توافق شانگهای دست برتر را به جمهوری اسلامی خواهد داد. مواضع دولت سیزدهم، نحوه مواجهه کشورهای اروپایی با ایران را تغییر داده بود. این توافق مسیر تصمیمات اروپا در به رسمیت شناختن حقوق جمهوری اسلامی برای برداشتن تحریم‌ها و اجرای تمامی تعهدات آمریکا و اروپا در برجام را هموار می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش بینی‌ها از نحوه مواجهه آمریکا و اروپا در زمینه برجام این است که با این توافق، آمریکا ناچار به پذیرش حقوق ایران در لغو تحریم‌ها خواهد بود.

ایران شاهراه ارتباط کشورهای عضو شانگ‌های با اروپا و غرب آسیا است

وی با تأکید بر اینکه ایران سرپل حضور چین در غرب آسیا و اروپا خواهد بود، گفت: ایران شاهراه مهمی است که کشورهای عضو شانگهای علاقه‌مند هستند از طریق آن همکاری‌های اقتصادی خود در منطقه را افزایش دهند.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: پیوستن ایران به شانگهای همزمان با تقویت اقتصاد جمهوری اسلامی موجب خواهد شد که ایران حضور مؤثری در حمایت از مقاومت در منطقه داشته باشد و جبهه مقاومت را تقویت کند که این امر موجب ثبات منطقه، کاهش جنگ‌ها و ناامنی‌ها و در نتیجه رشد و شکوفایی اقتصادی کشورهای حوزه مقاومت خواهد شد.

وی گفت: جمهوری اسلامی نشان داده حضورش در عراق و سوریه موجب از بین رفتن جریان‌های تروریستی شده است لذا عضویت ایران در شانگهای موجب تقویت جنبه امنیتی این سازمان خواهد شد.

نگاه دولت مردمی به منطقه وشرق عامل پیروز ایران در عرصه شانگ‌های شد

پورابراهیمی اظهار کرد: دولت سیزدهم با اتکا به پشتوانه مردم و اعتقاد به مؤلفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه و دفاع جانانه از موضع انقلابی مردم، موجب شد آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه موضع قاطعانه جمهوری اسلامی را بپذیرند و اعلام همکاری کنند. تبدیل سیاست‌های منفعلانه دولت تدبیر به سیاست خارجی فعال در دولت سیزدهم، رویکرد استفاده از توانمندی‌های داخلی و نگاه به کشورهای منطقه و شرق به جای نگاه به مذاکرات با غرب و آمریکا موجب پذیرش عضویت ایران در شانگهای شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: در دولت تدبیر همه نگاه‌ها به دست اروپا و آمریکا بود، جلسات متعددی بین بخش‌های دولتی و خصوصی با کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار می‌شد در حالی که وزیر اقتصاد، سفیر چین را که برای دیدار با وی به این وزارتخانه رفته بود، نپذیرفت. تصور دولت تدبیر این بود که مشکلات اقتصادی با ارتباط با غرب و پذیرش شروط آنها حل می‌شود اما در واقع نه تنها غرب هیچ کمکی به دولت تدبیر نکرد، بلکه به طرفدارانش در ایران خیانت کرد. دولت سیزدهم اولویت دیپلماسی سیاسی خود را توجه به کشورهای منطقه و بلوک شرق قرار داد، همین امر موجب اعتماد کشورهای عضو شانگهای و پذیرش عضویت ایران شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت سریع‌تر باید اولویت‌های زیرساختی برای همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو شانگهای را فراهم کرده، مناطق آزاد تجاری با کشورهای عضو این سازمان تشکیل داده و مرزهای ترانزیتی ایجاد کند.

عضویت ایران در شانگهای فرصت طلایی است

وی با تأکید بر فرصت طلایی عضویت ایران در شانگهای گفت: اولویت دولت برای بهبود شرایط اقتصادی استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه و کشورهای عضو شانگهای است. بزرگترین نقش را در افزایش ظرفیت اقتصادی، بخش خصوصی دارد که دولت باید عقبه بخش خصوصی برای ورود به بازارها و تجارت و ترانزیت با کشورهای عضو این پیمان را فراهم کند و نشست‌های مشترک بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با کشورهای عضو این پیمان برگزار شود تا گام‌های عملیاتی و میدانی برای استفاده از این ظرفیت برداشته شود.

پورابراهیمی از جلسه کمیسیون اقتصادی با وزرای اقتصادی و وزیر امور خارجه برای اخذ گزارش تخصصی دولت در مورد عضویت ایران در شانگهای خبر داد.

وی در خصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه ایران به دلیل عدم پذیرش FATF نمی‌تواند از منافع اقتصادی عضویت در سازمان شانگهای استفاده کند، اظهار کرد: موضع جمهوری اسلامی در خصوص FATF مشخص و ایران به دنبال شفافیت است. قبل از اینکه FATF در دنیا شروع به کار کند و توافقاتی بین اعضای آن شکل بگیرد، جمهوری اسلامی با تصویب قوانینی مانند مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی در این راستا گام‌های مهمی برداشت.

وی با بیان اینکه FATF به ابزار سیاسی علیه ایران تبدیل شده است، گفت: FATF از کارکرد علمی و تخصصی خود دور شده است. کشورهایی مثل عربستان و ترکیه که تأمین مالی تروریسم را در سال‌های اخیر بر عهده داشته‌اند، هیچ‌وقت مورد انتقاد یا جریمه FATF قرار نگرفتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: FATF به دلیل رویکرد دوگانه و تبدیل شدن به ابزاری در دست دشمنان ایران، کارکردهای علمی و تخصصی خود را از دست داده و جمهوری اسلامی با شفافیت مالی، در این راستا گام‌های مهمی نیز برداشته است.

پورابراهیمی با طرح این سوال که چه تضمینی وجود دارد ایران تمامی تعهدات FATF را بپذیرد و از لیست سیاه آن خارج شود؟ گفت: این امکان وجود دارد که FATF علی‌رغم پذیرش تعهدات از سوی ایران، جمهوری اسلامی را از لیست سیاه خارج نکند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل سازمان‌های منطقه‌ای در دنیا گفت: سازمان شانگهای پس از ۱۱ سپتامبر و برای مواجهه با آمریکا تشکیل شد. اعضای شانگهای با عضویت دائمی ایران در این سازمان موافقت کردند. راهبرد آینده سازمان همکاری‌های شانگهای، حرکت به سمت همکاری‌های بین‌الدولی در خصوص تعیین شاخص‌های اطلاعات اقتصادی و مالی یا تعریف یک FATF منطقه‌ای خواهد بود.

FATF منطقه‌ای تشکیل می‌دهیم/ عضویت ایران در شانگهای مشروط به پذیرش FATF نبود

وی تأکید کرد: راهکارهای جدیدی برای شفافیت اقتصادی به منظور همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد که می‌توان این راهکارها را در قالب FATF منطقه‌ای تعریف کرد. لزومی ندارد کشورهای منطقه در قالب FATF که آمریکا و اروپا اداره آن را بر عهده دارند، با یکدیگر مبادلات مالی و اقتصادی داشته باشند.

پورابراهیمی تصریح کرد: اروپا و آمریکا ادعا دارند که ایران هنوز موضوعات مربوط به FATF را عملیاتی نکرده است. کشورهای عضو شانگهای با علم به این موضوع، ایران را به عنوان عضو دائم پذیرفتند. اگر این موضوع برای کشورهای عضو شانگهای مهم بود، عضویت ایران در این سازمان را مشروط به پذیرش FATF می‌کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم وجود شرط در پذیرش ایران در شانگهای و منوط نکردن عضویت ایران به پذیرش FATF به این معناست که این سازمان قصد دارد موضوع شفافیت مالی و اقتصادی را در یک رویکرد بین دولتی مطرح کند که FATF منطقه‌ای خواهد بود.

 



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها