13206 اقتصادی 1400/07/12 - 02:12

دستیابی به خودکفایی در تولید لوازم خانگی

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: سال گذشته توانستیم به خودکفایی در تامین نیازهای لوازم خانگی در کشور برسیم.

به گزارش دیوان نیوز؛ قادری نائب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس و گردان مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت امشب ۱۱ مهرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی صنعت لوازم خانگی از افزایش کیفیت و منطقی سازی قیمت ها پرداختند.

کیوان گردان مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی در طی تحریم‌ها و فشارهای بین المللی توانست به خودباوری ملی برسد گفت: با استفاده از توان تولید کنندگان داخلی و مهندسین کشور و همه حمایت‌هایی که دستگاه‌های دولتی و وزارت صنعت انجام دادند به نقطه بلوغ و خود اتکایی رسیده ایم.

وی افزود: در ابتدای سال ۹۷ ،۶۰ درصد از بازار لوازم خانگی کشور در اختیار برندهای خارجی بود . رشد جدی را در این حوزه در سال گذشته داشتیم لذا در سال گذشته توانستیم به خودکفایی در تامین نیازهای لوازم خانگی در کشور برسیم .۱۵ میلیون دستگاه سال گذشته تولید کردیم که نسبت به سال ۹۷ دو برابر شده است .

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با اشاره به اینکه ۴ میلیارد دلار ارز باعث سرمایه‌گذاری در کشور شده است افزود: در حوزه اجزا و قطعات لوازم خانگی دو سال پیش نزدیک به ۲ میلیارد دلار واردات قطعات خانگی داشتیم که میانگین به ۷۰ درصد رسیده است. امروز این عدد به ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است و ۳۰ درصد کاهش ارزبری در قطعات لوازم خانگی داریم.

گردان تصریح کرد: امسال نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار برای صادرات پیش بینی شده است، بازارهای اطراف ما بازارهای مستعدی هستند . سال ۹۷ صادرات در حد ۱۰ میلیون دلار بود.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با تاکید بر اینکه در تولید لوازم خانگی به خودکفایی رسیده ایم ادامه داد: توانستیم با عبور از تنگناهای تحریمی علیه صنایع کشور در سال گذشته به خودکفایی برسیم.

تدوین سند توسعه لوازم خانگی را در وزارت صمت
وی با اشاره به اینکه ما برای اولین بار سند توسعه لوازم خانگی را در وزارت صمت تدوین کردیم تا نقشه راه باشد افزود: در آن سند نکات بسیار مهمی نیز ذکر شده است لذا تولیدکنندگان حتماً باید به سمت بازارهای صادراتی پیش بروند تا از ابزارهای حمایتی برخوردار باشند. رفتن به سمت بازارهای صادراتی نیازمند تنوع ، کیفیت کالا و تکنولوژی است تا در یک مسیر بین‌المللی بتوانیم قرار بگیریم.

گردان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ما در این مسیر حرکت می‌کنند ادامه داد: شرکت‌هایی در داخل کشور داریم که بیش از ۳۰۰ نفر نخبگان دانشگاهی کشور در مراکز استان ها مشغول تحقیق و توسعه هستند و یا کانون های دانش بنیانی به کمک معاونت علمی ایجاد شده که در زمینه هوشمند سازی کار می کنند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی صنعتی پویا است گفت: بخش زیادی از ظرفیت‌های مهم تولید در آستانه بهره‌برداری است. شرکت های مهم صنعت لوازم خانگی، ماشین آلات مدرن و خطوط خوبی را نصب کردند که به زودی وارد میدان تولید خواهد شد که بیشترین هدف گیری را برای بازارهای صادراتی دارند تامین نیاز داخل در حد مطلوب در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه رمز بقای بنگاه‌های اقتصادی در این صنعت تولید کالاهای باکیفیت و به روز دنیا است افزود:شرکت های زیادی را در صنعت لوازم خانگی داشتیم که خودشان را نتوانستند با فضای اقتصاد این صنعت وفق دهند و از گردونه خارج شده‌اند. هر بنگاهی در حال حاضر اگر نتواند رقابت های لازم را انجام دهد حتماً حذف می‌شود.

گردان با اشاره به اینکه وزارت صمت ریل‌گذاری را انجام می‌دهد و سیاستگذاری می کند گفت: نیاز به تامین مواد اولیه بالاتری بود، از طریق بورس کالا مواد اولیه را تامین کردیم و لذا ریل گذاری ها و اقدامات مناسبی که انجام شد در خود مراکز تحقیق و توسعه بنگاه‌ها اتفاق افتاده است. کالاهای تولید کنندگان ما چیزی کمتر از کالاهای بین المللی ندارند و کاملا رقابت پذیر هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه لوازم خانگی قیمت‌ها دستوری نیست بلکه به صورت آنالیز شده قیمت‌ها درج می‌شود و این موضوع کمک می‌کند مردم با قیمت ها آشنا شوند. بازرسین سازمان‌های ما در استان ها وقتی به سمت عرضه مراجعه می‌کنند ، وقتی قیمت‌ها بیش از قیمت های متعارف باشد حتماً برخوردهای لازم انجام می‌شود، امروز این مسئله از طرف سازمان حمایت دنبال می‌شود.

گردان گفت: قیمت گذاری ها نسبت به سال گذشته متعارف است . در بورس کالا بر اساس قیمت‌های جهانی قیمت گذاری صورت می گیرد، افزایش قیمت جدی در این حوزه وجود ندارد. امروزه برند های داخلی ایجاد شده است و برندهای داخلی مشغول عرضه محصول هستند .

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت تصریح کرد: خیلی از کشورهای توسعه یافته آسیایی صنعتی در ابتدای راه اندازی صنایع خودشان سیاست های محکمی را برای جلوگیری از واردات دنبال کردند، کره جنوبی نزدیک به ۱۲ سال واردات را ممنوع کرده بود و از توان داخلی خودشان استفاده می کردند. شرکت‌های ما هر روز باید توانمند تر شوند و هر چقدر بزرگتر و قویتر شوند می‌توانند در بازارهای رقابتی تیراژ تولیدشان را بالا ببرند.

برای تولید انبوه نیاز به سرمایه گذاری داریم

حسین فتاحی تولیدکننده لوازم خانگی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برنامه حمایتی باید طوری باشد که رقابت پذیری در آن باشد افزود: برای تولید انبوه نیاز به سرمایه گذاری داریم، این صنعت برای تامین تجهیزات نیاز به ارز نیمایی دارد.

این تولیدکننده لوازم خانگی خاطرنشان کرد: ما می توانیم با برندهای جهانی محصولات مشترک تولید کنیم تا حتی از قاچاق هم جلوگیری کنیم. باید تضمین ارزی به سرمایه گذاران خارجی برای حضور در کشور داده شود لذا برندهای خارجی که قبلا در ایران حضور داشتند مونتاژ می کردند نه تولید.


جعفر قادری نایب رئیس کمیسیون جهش تولید در مجلس با اشاره به اینکه حالا موقع ورود شرکت های دانش بنیان ایرانی برای ارتقای این صنعت در کشور است افزود: با بیش از پانصد تولید کننده‌‍ لوازم خانگی در کشور جای نگرانی برای انحصاری شدن شرکت ها نیست.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری و سمت و سویی که در بخش پتروشیمی و فولاد انجام می‌شود این است که سرمایه گذاری ها را باید بیشتر به سمت صنایع پایین دستی سوق دهیم ادامه داد: در بخش‌های بالادستی و میان دستی پتروشیمی سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده است ،بخش قابل توجهی از مواد اولیه در بخش پایین‌دستی است.

نایب رئیس کمیسیون جهش تولید در مجلس ادامه داد: تولید کنندگان داخلی باید بتوانند نیازشان را از بازار داخلی تامین کنند، در بخش فولاد هم همین اتفاق می‌افتد. تولید انواع و اقسام فلزات می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و سیاست‌های معدنی در این زمینه در کشور باید دنبال شود، در بخش فولاد سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده است .

قادری با اشاره به اینکه وقتی تولیدکنندگان ما وارد بازارهای خارجی می‌شوند در آنجا مجبور هستند تا کیفیت خودشان را ارتقا دهند گفت: در بازار داخلی برای واردات کالاهای مشابه محدودیت وجود دارد اما در بازار خارج رقابت به صورت جدی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ارتقاء دانش و فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تضمینی برای ارتقای کیفیت است افزود: از این جهت جای نگرانی وجود ندارد . در بخش خودرو انصافاً نسبت به گذشته کیفیت تولیدات بهتر شده است، هر تولید کننده می‌تواند با افزایش کیفیت سهم بیشتری از بازار داشته باشد. در کوتاه‌مدت ممکن است قیمت‌ها را بتوان کنترل کرد اما در بلندمدت برای تولید کننده ایجاد انگیزه نمی کند.

نایب رئیس کمیسیون جهش تولید در مجلس اظهار کرد: حمایت‌هایی از شرکت ها صورت می گیرد الان برخی از شرکت‌ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی نیروهای تخصصی را به کار .گرفتند و با دانشگاه‌ها قراردادهایی را منعقد کردند لذا به صورت درونی احساس می‌شود که وزارت صمت می داند که اگر از نظر کیفی عقب بماند نمی‌تواند با رقبای خارجی رقابت کند 



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها