به گزارش دیوان نیوز؛ عصر چند روز گذشته بود که بازدیدکنندگان وبسایت فیسبوک با این خطا مواجه شدند که مرورگرشان نمیتواند اتصال برقرار کند. اینستاگرام و واتساپ هم باز میشدند اما هیچ محتوای جدیدی را نمایش نمیدهند و کاربران نمیتوانند پیام جدیدی ارسال کرده و یا دریافت کنند. این اختلال 6 ساعته ضرری 160 میلیون دلاری را برای اقتصاد جهانی به بار آورد و موجب سقوط 5 درصدی ارزش سهام این شرکت شد.
بطور معمول در زمان قطع شدن یک سرویس درون سازمانی، فشار کار و تنش روانی بر پرسنل فنی و متخصصان بسیار بالا میرود و آنها بایستی تدابیری اتخاذ نمایند که ضمن جلوگیری از گسترش دامنه خرابی موجب بازگشت فوری به شرایط عادی شود ولی تجربه نشان داده در این شرایط احتمال وقوع خطا بسیار بالا میرود و گاهی پیش پا افتادهترین ملاحظات از قلم میافتد و اگر برای یک پروژه، کار یا یک اتفاق، چند سرنوشت مختلف قابل تصور باشد، بیتردید بدترین آنها روی خواهد داد!! حال تصور کنید یک سرویس جهانی قطع شده باشد و میلیاردها نفر دچار مشکلات عدیده شدهاند و افکار عمومی منتظر پاسخ شماست.
اگر شما جای مدیران فیسبوک بودید چه میکردید؟
برخی حواشی این بحران سایبری:
1. واتساپ در صفحه توئیتر خود نوشت: "از صبوری شما تشکر میکنیم!"
2. فیسبوک در صفحه توییتر خود نوشت:" سخنگوی فیسبوک در حال حاضر برای اظهار نظر در دسترس نیست!!"
(البته خدا را شکر که توئیتر هم متعلق به فیس بوک نبود و از این حادثه جان سالم بدر برد!!)
3. فیسبوک ادعای هک شدن را رد کرد. (شایعه هکر 13 ساله چینی که بین کاربران به سرعت پخش شد!!)
4. کارمندان فیس بوک پشت درب ماندند: کارمندان نتوانستند وارد ساختمان فیس بوک بشوند زیرا کارت ورود آنها بدلیل اختلال سرورها کار نمیکرد!
5. ورود پنتاگون به قطعی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ: وضعیت را زیر نظر داریم!"
6. تلاش برای احیای سرورها بصورت دستی هم جواب نداد.
7. هشتگ Facebookdown ترند شد.
و....
سرانجام اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک، بار دیگر فعالیت خود در ساعت 1:30 بامداد به وقت تهران را آغاز کردند.
وقوع این دست رویدادها در شهر هوشمند دور از ذهن نیست و لازم است برای رویارویی با آنها آماده باشیم. این مهم نیازمند دو مولفه اساسی است:
شهروند هوشمند: شهر هوشمند زمانی معنا دارد که در اختیار شهروند هوشمند باشد و هوشمندسازی شهروندان نیازمند کار فرهنگی و آموزشی و پرورشی است زیرا شهروند هوشمند کسی است که برای گذران زندگی اجتماعی خود در کنار دیگران در زندگی اجتماعی و شهری میتواند بیشتر و بهتر از ملزومات و فناوریها و تکنولوژیهای روز استفاده کند و برای انجام امور خود اهل فکر و برنامه ریزی و استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات باشد و برای صرفهجویی در وقت و افزایش بهرهوری در انجام امور روزانه، قابلیت ارزیابی و تصحیح فرآیندهای روزمره را داشته باشد. شهروند هوشمند در مواجهه با حوادث به توان متخصصان و مدیران شهرش باور دارد و در حل مسائل یاریشان میکند.
مدیر هوشمند: از ظرفیت افرادی برای هوشمندسازی و اداره شهر هوشمند استفاده شود که دارای بینش بحرانشناسی و توانایی حل مسائل پیچیده و قدرت تصمیمگیری سریع و بلادرنگ باشند. مدیرانی که بتواند با هوشمندی استراتژیک از وقوع بحران پیشگیری کنند وآمادگی لازم برای مقابله با بحرانهای مختلف همچون بحران تکنولوژیکی و تبعات ناشی از آن را داشته و برای بازسازی و بهینه سازی نقاط آسیبدیده و آسیبپذیر برنامه داشته باشند.
نویسنده: بهروز شریفی