14226 اجتماعی 1400/08/17 - 18:09

جزییات پرداخت «وام»بدون کارمزد صندوق ولایت

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اعلام کرد که تعداد کل وامهای پرداختی در سال گذشته ۴۲۴ هزار فقره با مبلغ ۳۴۰۰ میلیاردتومان بوده است.

به گزارش دیوان نیوز؛ علی عاشوری در نشستی خبری به ارائه گزارش عملکرد صندوق امداد ولایت در زمینه پرداخت وام به مددجویان و ‌نیازمندان در حوزه تسهیلات کرونا، اشتغال، مسکن و کارگشایی و... پرداخت و با اشاره به اینکه مجمع سال ۹۹ صندوق امداد ولایت هفته قبل در دفتر حوزه نظارت و بازرسی مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: این چهارمین سال پیاپی است که حسابرس قانونی صندوق گزارش "مقبول" را برای صندوق ارائه می‌دهد که نشان از انضباط مالی صندوق دارد و دوستان ناظر و حسابرس این موضوع را تایید کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته در خصوص اینکه بتوان شعبه دیجیتال صندوق را افتتاح و خدمات صندوق را بر بستر دیجیتال به هموطنان ارائه دهیم، قول دادم؛ این اتفاق در اسفندماه سال قبل رخ داد و عملا شعبه دیجیتال به بهره برداری رسید و از ابتدای سال جاری رسما فعالیت خود را شروع کرد.

عاشوری تصریح کرد: اکنون بخشی از خدمات صندوق در بستر شعبه دیجیتال ارائه می‌شود و نیازی به حضور و مراجعه ارباب رجوع به شعبات ما در کل کشور نیست و این یک رضایتمندی برای مجموعه مشتریان ایجاد کرده است.

به گفته وی، بیشترین استقبال را استانهای محروم از شعبه دیجیتال دارند و خدمات را در بستر دیجیتال دریافت می‌کنند.

وامهای تا ۱۰ میلیون تومان صندوق امداد ولایت فاقد کارمزد و بالاتر از این رقم کارمزد ۳ درصدی دارند

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ادامه خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه رسالت ما پرداخت وام قرض الحسنه است و با همه الزاماتی که درخصوص وام قرض الحسنه وجود دارد، در جلسه‌ای که سال گذشته با هیات امنای کمیته امداد داشتیم، مصوب شد که ما از بهمن ماه سال ۹۹ وامهای قرض الحسنه‌ای که پرداخت می‌کنیم تا ۱۰ میلیون فاقد هر نوع کارمزد باشد. همچنین وامهای بالای ۱۰ میلیون تومان ۳ درصد کارمزد دارد.

پرداخت ۳۴۰۰ میلیارد تومان وام در سال گذشته

عاشوری با بیان اینکه سال قبل تعهد ما برای پرداخت ۳ هزار میلیاردتومان وام بود که طبق بودجه باید این وام را پرداخت می‌کردیم، گفت: با زحمات همکاران در کل کشور، سال قبل موفق شدیم بالاتر از سقف تعهد، به میزان ۳۴۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت کنیم.

بنابر اظهارات وی، تعداد کل وام‌های پرداختی در سال ۹۹، ۴۲۴ هزار فقره به مبلغ سه هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان بوده است.

عاشوری با اشاره به اینکه در چهار سرفصل کلی وام پرداخت می‌شود، اظهار کرد: سال قبل تسهیلات اشتغال ۶۸۰ میلیارد تومان به تعداد ۳۵ هزار فقره، تسهیلات مسکن ۴۷۳ میلیاردتومان به میزان ۴۴ هزار فقره، تسهیلات کارگشایی ۲۱۷۹ میلیاردتومان به تعداد ۳۳۴ هزار فقره بود.

تعهد صندوق امداد ولایت برای پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به نیازمندان

وی با اشاره به اینکه تعهد ما در سال جاری پرداخت ۴۰۰۰ میلیاردتومان وام است، گفت: ۱۹۰۰ میلیارد تومان باید در سال جاری وامهای کارگشایی، ۲۰۰ میلیاردتومان وام ودیعه مسکن برای نیازمندان، ۱۰۰۰ میلیاردتومان وام اشتغال برای ایجاد فرصتهای شغلی برای مددجویان و اقشار، ۷۰۰ میلیاردتومان کمک به تامین مسکن نیازمندان، ۱۰۰ میلیاردتومان نیز کمک به تامین شهریه دانشجویان و دانش آموزان و ۱۰۰ میلیاردتومان وام درمان پرداخت می شود؛ این تعهدی است که در سال ۱۴۰۰ باید پرداخت را انجام دهیم.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ادامه به تشریح عملکرد ۷ ماهه پرداخت و افزود: ۱۳۲۲ میلیاردتومان به تعداد ۱۵۰ هزار فقره وام در ۷ ماهه سال جاری پرداخت شده که امید است تا پایان سال جاری بتوان تعهد را انجام دهیم.

انتشار اوراق قرضه اسلامی برای اولین بار در کشور

عاشوری ادامه داد: اتفاقاتی که در سال جاری افتاده و در حال پیگیری هستیم، بحث انتشار اوراق قرضه اسلامی است که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. ضوابط و مقررات و قوانین آن وجود داشته اما تاکنون مجموعه‌ای موفق نشده که این کار را انجام دهد و ما برای اولین بار آن را انجام می‌دهیم. مجوزهای آن از دفتر مقام معظم رهبری اخذ شده و با بانک مرکزی هم هماهنگیها انجام شده است. در حوزه بورس نیز مذاکرات انجام شده و در مراحل نهایی است. شکل ارجاعی آن به این صورت است که با انتشار اوراق قرضه اسلامی صفر درصد، مردم خیری که می‌خواهند از منابع در جهت قرض الحسنه استفاده کنند می‌توانند اوراق ما را از طریق بستر بورس بدون پرداخت هزینه کارمزد خریداری کنند و هر زمانی که بخواهند اصل مبلغ خودشان را دریافت کنند. لازم به ذکر است تمامی منابع دریافتی در بستر وام قرض الحسنه استفاده خواهد شد و هیچگونه سودی برای صندوق قرض الحسنه امداد ولایت ندارد.

عاشوری با اشاره به افزایش سرمایه صندوق نیز اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه ما بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال است که با مجوزی که از بانک مرکزی گرفتیم سرمایه صندوق به هزار میلیاردتومان افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به دیگر فعالیتها بیان کرد: فعالیت جدیدی انجام و جلسات مختلفی برگزار و برنامه مدونی تدوین شده تا بتوانیم به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی، رسانه ملی و در سطح بیلبوردهای شهری وارد شویم و بتوانیم موضوع صندوق را به صورت گسترده در کل کشور برای مردم معرفی کنیم.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ادامه به موضوع تضامین وامها اشاره کرد و گفت: سعی شده حداقل تضامین را در سیستم وامها داشته باشیم.

عدم اخذ تضامین بانکی برای پرداخت وام‌های تا سقف ۱۰ میلیون

عاشوری افزود: تسهیلگری در سالهای قبل انجام داده بودیم و سال جاری هم مصوب شد که برای وامهای تا ۱۰ میلیون تومان هم برای مددجویان هیچگونه اسناد تضمینی اخذ نکنیم.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ادامه بیان کرد: همچنین تلاشی بوده که بتوان منابع جدیدی به صندوق وارد کنیم، زیرا باتوجه به شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم است ما با خیل عظیمی از مراجعه کنندگان غیر امداد مواجه هستیم. مردمی که برای دریافت وام به سایر بانکها مراجعه می‌کنند و عملا امکان دریافت وام را ندارند بخش عظیمی از آنها به ما مراجعه می‌کنند و ما به لحاظ وظیفه‌ای که داریم باید پاسخگوی این قشر نیازمند جامعه باشیم.

وی ادامه داد: طرحی را تحت عنوان طرح «قرض ماندگار» داریم. این طرح این گونه است که ما بتوانیم در کنار همه تلاشهای کمیته امداد برای جذب کمکهای مردمی، درخصوص قرض الحسنه هم مردم بتوانند به بحث قرض الحسنه کمک کنند.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین طرحی را امسال روی آن کار می‌کنیم که اگر به نتیجه برسد به لحاظ تعداد پایگاه‌هایی که مردم می‌توانند به ما مراجعه کنند تعداد قابل توجهی افزایش خواهد یافت و ما می‌توانیم خدمات را به نوعی گسترده تر کنیم. مراکز نیکوکاری در کمیته امداد به نیازمندان ارائه خدمت می‌کنند و ما می‌خواهیم از این مراکز به عنوان مراکز قرض الحسنه هم استفاده کنیم.

تلاش برای ایجاد مراکز تخصصی قرض‌الحسنه محلی

ضمانت زنان سرپرست خانوار برای دریافت وام از سایر بانکها

وی افزود: می‌خواهیم مراکز تخصصی قرض الحسنه را ایجاد کنیم تا مردم هر محل بتوانند از طریق سپرده گذاری، منابع وامی که ایجاد می‌شود با هم افزایی به نیازمندان همان محل با نظارت خودشان پرداخت کنند.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما صندوقی را در مجموعه امداد ولایت به نام صندوق ضمانت وام با اولویت زنان سرپرست خانواری که کسی را به عنوان ضامن ندارند، تشکیل دادیم. تعهد ماست که بتوانیم ضامن این گروه از مددجویان شویم تا از سایر بانک ها ـ اگر مشکل ضمانت داشته باشند ـ ما ضامن وام آنها شویم.

وی افزود: ۲۸۰۰ نفر از مددجویان ما توانستند از این ضمانت استفاده کنند که مبلغ ضمانت بیش از ۷۰ میلیاردتومان بود. امسال می‌خواهیم وامهای کارگشایی را هم اضافه کنیم تا کسانی که می‌خواهند وام کارگشایی بگیرند، بتوانند از این صندوق ضمانت استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که صندوق ولایت یک سرمایه اولیه داشت که از فروش ساختمان سوهانک بود، این رقم چقدر بود و اکنون چقدر افزایش یافته است؟ توضیح داد: صندوق امداد ولایت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی آغاز به کار کرد. اکنون سرمایه ثبت شده صندوق ۱۰۰ میلیاردتومان است. منابع حاصل از فروش ملک سوهانک به صندوق امداد ولایت انتقال پیدا کرده و بر آن مبنا ما امسال از بانک مرکزی درخواست داشتیم که سرمایه مان از ۱۰۰ میلیاردتومان به 1000 میلیاردتومان افزایش یابد که ناشی از انتقال مبالغ فروش ملک سوهانک به صندوق بوده است.

وی با اشاره به طرح قرض ماندگار افزود: خیران می‌توانند از طریق شماره حساب ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۸۲۸ و همچنین با کد ussd *۸۸۷۷*۴# می‌توانند به صندوق کمک کنند.

عاشوری همچنین این را هم گفت که براساس سایت کدال بانک مرکزی، در حال حاضر به لحاظ تعداد رتبه بندی تراکنشهای بانکی که ناشی از بیش از ۷ میلیون مشتری است، رتبه ۶ را بین ۳۲ بانک کشور داریم. در مجموع روزانه ۸۹۸ تراکنش انجام می‌شود.

عاشوری خاطرنشان کرد: عمر فعالیت صندوق از سال ۹۵ است. تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۸۳ هزار فقره وام پرداخت شده است. کل مبلغ وامهای پرداخت شده نیز بیش از ۹۰۰۰ میلیارد بوده است.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها