سه‌شنبه، 28 فروردین 1403 08:37
14458 البرز 1400/08/25 - 18:01

به‌مناسبت روز نکوداشت شهر خورزوق؛

«خورزوق»؛ آفتاب تابان برخوار

شهر خورزوق در بخش مرکزی شهرستان برخوار با جمعیتی بالغ بر سی و سه هزار نفر، یکی از کهن‌ترین شهرهای برخوار بشمار می‌آید که مردمانش به پیروی از دیرینیان و پيشينيان خود باگویشی بازمانده از زبان‌های ایران باستان(ماد، اوستا و هخامنشی) گفت‌و‌گو می‌کنند.

اصغر قلندری/ به گزارش دیوان نیوز؛ نام ابتدایی «خورزوق» تا پیش از تسلط مغول‌ها بر ایران حدود ۱۲۵۵ میلادی، خورسوک نامیده می‌شده که بعدها به خورزوق تغییر نام یافت. خورسوک در کتب اوستا و خورشید نیایش به معنای فروغ، روشنی و روشنایی است.
از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر خورزوق می‌توان به مسجد جامع اشاره کرد که حدود ۶۵۰ سال براساس ثبت شده در آثار ملی و میراث‌فرهنگی قدمت دارد و در مرکز شهر خورزوق واقع است. از دیگر بناهای تاریخی این شهر خانه برومندهاست که یکی از منازل باقی مانده از عهد صفویه می‌باشد که در دوره زندیه با آینه‌کاری و نقاشی،  داخل اتاق‌ها تزئین شده و به واقع کلاسیک ساخت و نماهای اندرونی و بیرونی آن همانند دوره صفویه می‌باشد.
از مهم ترین صنایع‌دستی مردم شهر خورزوق، می‌توان به هنر قلمکاری، منبت کاری، معرق کاری روی چوب، چرم دوزی، مشبک کاری، قلمزنی، تریکو بافی و تریکو دوزی و سفره قلمکاری که با نام اصفهان رقم خورده ولی بعد از صفویه و حکومت شاه سلطان حسین و حمله افغان‌ها استادکاران و هنرمندان سفره قلمکار که عمدتاً و اصالتاً از اهالی دلیگان شهر خورزوق بودند، کارگاه‌های خود را به زادگاهشان منتقل کردند که دارای آب قنات و زمين‌های مسطح برای کار پهن کردن سفره‌ها بود.
شهر خورزوق که در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس علاوه براینکه ۱۵۱ شهید از خورزوق، دلیگان، اسلام آباد و‌ شهرک سیمرغ داده، سردار شهید رضائیان  و مرتضی زارع شهدای مدافع حرم را تقديم انقلاب اسلامی کرده است.
شهر خورزوق، اسلام آباد، دلیگان و شهرک سیمرغ واقع در ۵ کیلومتری اصفهان واقع شده و ۴۱۰ کیلومتر با تهران فاصله دارند.
در ۲۴ آبان، مدنیت خورزوق کلید خورد
برای اولین‌بار به‌همت شورای اسلامی شهر خورزوق با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حق شناس امام جمعه، اعضای شورا(علی فتحی رئیس، علی احمدی نایب رئیس، مهدی یارعلی خزانه‌دار، خانم کبری رحیمی و مجتبی طالبی دیگر اعضای شورا) شهرداران قبلی، مهندس نوری، مهندس قیصری و مهندس یاری، جناب سرهنگ شیری مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن هوانیروز،  تعدادی از بزرگان، ریش‌سفیدان و جمعی از خانواده‌های معزز شهدا، نکوداشت شهر صنعت و هنر خورزوق، طی مراسم باشکوهی در تالار گندم این شهر برگزار شد.
در آئین نکوداشت شهر خورزوق ابتدا یکی از نوجوانان بسیجی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد و پس از نواخته شدن سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و اجرای مدیحه سرایی و تواشی توسط نوجوانان بسیجی،  حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حق شناس امام جمعه خورزوق با عرض تسلیت به مناسبت رحلت جانسوز حضرت فاطمه معصومه(س) در سخنانی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند؛ خدمت به مردم عطیهُ الهی است، با ابراز رضایت‌مندی از بانیان برگزاری نکوداشت شهر خورزوق، از ۱۵۳ شهید گرانقدر خورزوق،  دلیگان، اسلام آباد و شهرک سیمرغ یاد کرد و برای شادی روحشان دعا کرد و افزود: شهادت افتخار بزرگی است.
ایشان در ادامه از پیشینیان و از گذشته دور و مجاهدت مردم خورزوق یاد کرد وکار هنرمندان و قلمزن‌هایی که نقش‌ونگارهای زیبایی در مسجد جامع و مکان‌های تاریخی و آثار باستانی منقوش کرده بودند را ستود و اضافه کرد: جلساتی مد نظر هست تا از خانواده شهدای والامقام و از هنرمندانی که در زمینه‌های مختلف تخصص دارند، تجلیل به عمل آوریم.
امام جمعه خورزوق، خدمت به مردم را عبادت خواند و افزود: خدمتگزاری و کار خیر در راه بندگان خدا، خدمات‌رسانی به مردم شهر که با راُی آنان اعضای شورای اسلامی شهر خورزوق انتخاب شدند باید در اولویت کاری قرار داشته باشد. وظیفه ما ایجاد مراکز فرهنگی، اجتماعی و دینی و مذهب شیعه در حوزه های مختلف می‌باشد.
همچنین در پایان امام جمعه خورزوق از خدمات سرپرست شهرداری و همه کسانی که در جهت خدمت به مردم گام بر می دارند تشکر کرد.
علی فتحی رئیس شورای اسلامی شهر خورزوق نیز طی سخنانی پس از تجلیل از خدمات ارزشمند آقای نایب زاده اولین شهردار شهر خورزوق که به علت کهولت سن نتوانسته بودند در این مراسم حضور پیدا کنند اظهار کرد: اولین نکوداشت شهرخورزوق برپایه این اهداف برگزارگردیده است:
۱- آشنایی با ظرفیت و توانمندی‌ها.
۲- شناساندن شهر خورزوق وتوانایی‌های آن.
۳- احصا و آمارگیری مشکلات شهر در زمینه‌های گوناگون و تلاش درجهت رفع مشکلات.
رئیس شورای اسلامی شهر خورزوق در ادامه گفت: بعد از سالیان سال این افتخار نصیب بنده و سایر اعضای شورای شورای شهر خورزوق گردید که این روز تاریخی، بنام نکوداشت شهر خورزوق نامگذاری شود.
وی افزود: نکوداشت شهرخورزوق برای اولین بار در تاریخ این شهرکهن ثبت شد تا به یاد داشته باشیم، شهری کهن با مردمان سخت‌کوش، صبور، مهربان و مهمان‌نواز، منزلتشان بیشتراز این است که با وجود نزدیکی با مرکز استان اصفهان، با حداقل امکانات رفاهی زندگی می کنند!
علی فتحی خاطرنشان کرد: روز نکوداشت یادآور ‌داشته‌هایی است که باید به آن‌ها ببالیم و ناداشته‌هایی که برای رسیدن به آنها از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
وی افزود: روز نکوداشت شهر خورزوق بدین معنا نیست که خورزوق از هرلحاظ کامل و در سطح عالی است بلکه برعکس روزی است که به خود متذکر شویم، اینجا شهری است که برای سربلندی مردم و تحقق آرمان های آن باید از جان  مایه بگذاریم. همه آنچه که اشاره شد وظیفه و مسئولیت مارا در قبال مردمان این دیار کهن بیشتر می‌کند.
فتحی گفت: صحبت از خورزوق و وصف این شهر تاریخی و مردم خورزوقی را بر عهده کارشناس و محقق گرانقدر سرکار خانم قدیرزاده می گذارم تا حق مطلب ادا شده این دیارا بهتر بشناسیم، (که در بخش بعدی برنامه بطور مشروح تاریخچه خورزوق توسط خانم قدیرزاده به سمع و نظر حاضران در این مراسم پرشکوه رسانده شد).
علی فتحی رئیس شورای اسلامی شهر خورزوق در پایان گفت: انشاالله سال آینده با همت مضاعف اعضای محترم شورا ی شهر و پرسنل خدوم شهرداری با رفع مشكلات این دیار، روز نکوداشت شهر خورزوق بهتر و پربارتر برگزار شود که شادی آن در زندگی همشهریان مشهود و ملموس باشد.
در پایان این مراسم اجرای موسیقی سنتی و اشعاری که به زبان محلی خورزوقی سروده شد با اهداء گلدان‌های قلمکاری شده از خانواده محترم شهید رضائیان و سایر خانواده های معزز شهدا، هنرمندان قلمزنی، تعزیه خوانی،  اعضای علمی، هنری، اجتماعی، ورزشی، خبر رسانی، آتش نشانی، صنعت سوارکاری و پرورش اسب و پیشکسوتان کشاورزی تجلیل به عمل آمد.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها