پنجشنبه، 09 فروردین 1403 18:19
14925 ورزشی 1400/09/13 - 10:43

ماجرای نیمروز؛

نود و هفتمین جدال زیر ذراتِ معلق!

از هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر و نود و هفتمین شهرآورد پایتخت، دو تیم استقلال و پرسپولیس از ساعاتی دیگر با قضاوت موعود بنیادی‌فر در استادیوم خالی از تماشاگر آزادی به مصاف هم خواهند رفت.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ نود و هفتمین جدال دو تیم در شرایطی برگزار خواهد شد که در طول تاریخ ۲۶ برد سهم استقلال و ۲۵ پیروزی نیز پرسپولیسی‌ها کسب کرده‌اند و ۴۵ جدال این دو تیم هم با تساوی به‌پایان رسیده است که ۸۹ گل آبی پوشان و ۹۴ گل سرخپوشان به ثمر رساندند.
شاگردان فرهاد مجیدی در استقلال که میزبانِ این مسابقه هستند، با سه برد و چهار تساوی با کسب سیزده امتیاز در رده پنجم جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند و پرسپولیسی‌ها هم با هدایتِ یحیی گل‌محمدی با چهار برد، دو تساوی و یک شکست با ۱۵ امتیاز در جایگاه دوم جدول رقابت‌های لیگ برتر قرار دارند.
استقلالی‌ها در این فصل از رقابت‌ها، شروعی امیدوارکننده و بسیار خوب داشتند و سه پیروزی متوالی برابر هوادار، ذوب آهن و تراکتور کسب کردند. اما پس از آن، در چهار هفته پیاپی برابر، فجر سپاسی، نساجی، گل‌گهر و صنعت نفت با نتیجه تساوی متوقف شدند.
اما پرسپولیسی‌ها شرایط متفاوت‌تری را نسبت به رقیبِ سنتی خود داشته‌اند، شاگردان یحیی گل‌محمدی پس از پیروزی برابر فولاد و نساجی در دو هفته ابتدایی لیگ، در مقابل آلومینیوم اراک تن به شکست دادند و برابر گل‌گهر و مس رفسنجان هم با تساوی متوقف شدند، اما سرخ‌پوشان در دو هفته اخیر برابر نفتی‌های لیگ، دو پیروزی اقتصادی را جشن گرفتند تا با روحیه‌ای مضاعف پاس به این دیدار حساس بگذارند.
از طرفی هر دو سرمربی باانگیزه‌های فراوانی پای به این دیدار خواهند گذاشت، یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی در طول دوران بازیگری و در دوره حضور خود به عنوان سرمربی سرخابی‌ها، داربی‌های متفاوتی را پشت سر گذاشتند و هر کدام عملکرد منحصر به فردی از خود بر جای گذاشتند.
اولین بازی یحیی گل‌محمدی در داربی‌های پایتخت به هشتم دی ماه ۱۳۷۴ برمی‌گردد که آن داربی با تساوی بدون گل به پایان رسید. در مجموع سرمربی حال حاضر پرسپولیس در ۸ داربی به‌عنوان بازیکن حضور داشته است و ۳ پیروزی، ۴ تساوی و یک باخت در این رقابت‌ها تجربه کرده است.
همچنین یحیی گل‌محمدی در ۸ بار حضور خود در شهرآورد پایتخت، یک گل به ثمر رسانده است. در داربی پنجاه و چهارم و در حالی که مصاف استقلال و پرسپولیس با تساوی یک بر یک و گل‌های علیرضا اکبرپور و بهنام ابوالقاسم‌پور در جریان بود، یحیی گل‌محمدی، روی سانتر ابراهیم اسدی، در دقیقه ۷۰ موفق شد گل پیروزی بخش تیمش را ثمر برساند تا پرسپولیس در آن بازی فاتح داربی ۵۴ شود.
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس همچنین ۶ بار در جایگاه سرمربی سرخ‌پوشان پایتخت در داربی‌ها حضور داشته است که ۳ بازی آن با نتیجه مساوی به پایان رسیده است، یک بازی نیز با نتیجه پیروزی ختم شده و ۲ بازی با نتیجه شکست در ضربات پنالتی در نیمه نهایی رقابت‌های جام حذفی همراه بوده است.
فرهاد مجیدی، کاپیتان پیشین استقلالی‌ها و سرمربی فعلی آبی‌پوشان پایتخت شرایط متفاوتی نسبت به گل‌محمدی در داربی‌ها دارد. او اولین داربی خود را در ۲۰ تیر ۱۳۷۶ تجربه کرد که آن بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود سرخ‌پوشان پایتخت به پایان رسید. تجربه اول فرهاد مجیدی در داربی با سومین حضور یحیی گل‌محمدی در داربی‌ها مصادف بود و آن مصاف، تنها داربی‌ بود که فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی روبروی هم قرار گرفتند.
مجیدی در طول دوران بازیگری‌اش، ۱۵ داربی را تجربه کرده است که ۴ پیروزی، ۷ تساوی و ۴ باخت در مصاف با پرسپولیس به دست آورده است. مجیدی همچنین در طول این ۱۵ داربی، ۴ گل به ثمر رسانده است.
همچنین فرهاد مجیدی ۴ بار به عنوان سرمربی استقلال داربی پایتخت را تجربه کرده که اولین تجربه او در داربی ۹۲ بود که با نتیجه مساوی به پایان رسید و در داربی بعدی، استقلال و مجیدی در نیمه نهایی جام حذفی موفق شدند پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست دهند. داربی سوم مجیدی به عنوان مربی استقلال با شکست یک بر صفر همراه بود و داربی چهارم هم در نیمه‌نهایی جام حذفی فصل گذشته به پیروزی آبی‌پوشان پایتخت در ضربات پنالتی منجر شد.
از طرفی تنور کری خوانی همواره بین سرخابی‌ها داغ است و این بار مدیران ۲ باشگاه قبل از دربی اظهاراتی علیه یکدیگر مطرح کردند. مصطفی آجورلو در جمع هواداران استقلال برای رقیبش کری خواند و صدری سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس هم جواب تندی داد و اعلام کرد که آجورلو به سبک شاخ‌های مجازی دنبال فالوور جمع کردن است.
سید جلال حسینی و احسان پهلوان به علت مصدومیت قادر به همراهی تیم پرسپولیس در دربی ۹۷ نیستند. علاوه بر این، ۲ بازیکن تاجیکی هم به علت قرارداد نبستن با سرخپوشان نمی‌توانند بازی کنند. کمال کامیابی نیا هافبک سرخپوشان هم در تمرینات مصدوم شده است، اما به نظر می‌رسد که به بازی دربی می‌رسد.
همچنین عارف غلامی و ابوالفضل جلالی بازیکنان استقلال به علت مصدومیت نمی‌توانند در دربی ۹۷ بازی کنند. وریا غفوری هم به مرکزفیزیوتراپی می‌رود تا در صورت امکان به دیدار دربی برسد که البته بعید است. رشید مظاهری نیز حتی با رفع آسیب دیدگی احتمالا به دیدار دربی نمی‌رسد.
گفتنی است، موعود بنیادی فر به همراه حسن ظهیری، علیرضا ایلدورم و علی صفایی قضاوت این بازی را برعهده دارند. حاتم بک پور ناظر این بازی است.
همچنین علیرضا رضایی، محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی، روزبه چشمی، رضا آذری، مهدی مهدی‌پور، جعفر سلمانی، محمد دانشگر، کوین یامگا، امیرحسین حسین‌زاده و رودی ژستد، یازده بازیکنی هستند که احتمالا برابر پرسپولیس بازی می‌کنند.
از طرفی حامد لک، علی نعمتی، فرشاد فرجی، مهدی شیری، سعید آقایی، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، مهدی ترابی، وحید امیری، امید عالیشاه و عیسی آل‌کثیر
در نهایت باید دید پایان شهرآورد ۹۷ چگونه رقم خواهد خورد.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها