پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 18:38
15810 اقتصادی 1400/10/17 - 13:32

تخصیص وام صد میلیونی برای زوج‌های دهه ۶۰

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری از اقدامات صورت گرفته در معاونت خود خبر داد.

به گزارش دیوان نیوز؛  معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری یک سازمان دولتی است که زیرنظر قوه مجریه فعالیت می‌کند و اکنون سکان این معاونت در دست انسیه خزعلی است؛ اکنون حدود صد روز است که از آغاز به کار این معاونت گذشته و علاوه بر اینکه خزعلی برای بررسی مشکلات زنان در همه سفرهای استانی رئیس جمهور حضور داشته، اقدامات دیگری از جمله توانمند سازی زنان و جلوگیری از طلاق و همچنین اشتغالزایی زنان انجام داده است.

به همین سبب تصمیم گرفتیم تا گفت‌وگوی صمیمانه‌ای را با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری داشته باشیم تا بیشتر درباره اقدامات این معاونت بدانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا اقدامات صورت گرفته در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تشریح کنید؟

خزعلی: ما دیرتر از ورزا کار خود را شروع کردیم و در این مدت تلاش کردیم ارتباط خوبی با بخش‌های مختلف داشته باشیم، همچنین با صاحب‌نظران حوزه خانواده، جمعیت، تربیت فرزند گفت‌وگو‌های مختلفی را داشتیم. در پی این دیدار‌ها و نشست‌ها، برنامه‌های جامعی را برای آینده تدوین و با کارشناسان و صاحب نظران در طراحی و تدوین این طرح‌ها همکاری کردیم و نهاد‌های مختلف با ما همکاری‌های خوبی را داشتند.

در بخش عملکرد توانستیم تصمیم گیری‌هایی در بخش آیین نامه‌های مختلف زنان داشته باشیم که از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه کارنامه دانش آموزان به مادران که قبلا این اقدام صورت نمی‌گرفت اشاره کرد؛ بر این اساس مصوب شد کارنامه و پرونده دانش‌آموزان به هر دو والدین ارائه شود؛ همچنین دورکاری زنان دارای فرزند خردسال در دستور کار قرار گرفت؛ به دستور آقای رئیس‌جمهور و نامه‌ای که از سازمان اداری و استخدامی صادر شد، بسیاری از خانم‌های دارای فرزند خردسال توانستند دورکاری کنند.

تخصیص وام صد میلیونی برای زوج‌های دهه ۶۰/ وام کارآفرینی برای زنان روستایی تصویب شد

در بخش ساختار معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، برنامه‎ هایی برای اداره کل‌ها و مشاوره‌های زنان در دست اقدام است و مراحل آخر تصویب را می‌گذراند، این ساختار را در هفت بند تدوین کردیم که انشالله اختیارات بیشتری به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشاوران داده شود و از لحاظ بودجه‌ای تامین شویم و دستگاه‌های اجرایی معاونت مشکلی در عملکرد نداشته باشند. برخی از موارد دیگر که در کمیسیون‌ها مطرح بوده مانند در نظر گرفتن تسهیلات برای مددجویان، آسان گیری‌هایی در قوانین برای زنان سرپرست خانوار و همچنین اقداماتی برای بخش‌های محرومین در نظر گرفته شده و آماده تصویب است.

تخصیص وام صد میلیون تومانی برای زوج‌های دهه ۶۰
سفر‌های استانی دولت عمدتاً ارتباط با قشر محروم اختصاص داشته است؛ در سفر‌های استانی سعی بر این داریم که با مشکلات اقشار کارآفرین، کارگر‌ها و روستاییان از نزدیک آشنا شویم و محرومیت‌هایی که به دلیل بی عدالتی‌ها در جامعه اتفاق افتاده را از نزدیک لمس کنیم؛ این موارد در قانون گذاری، چگونگی تقسیم اعتبارات بسیار مهم است، لذا بیشترین اعتباراتی که سعی کردیم دریافت کنیم برای خانم‌های روستایی و زنان محروم بوده است. امیدواریم با اختصاص این اعتبارات مهاجرت معکوس را شاهد باشیم.

از جمله مواردی که در مدت کاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تصویب شد، تخصیص وام صد میلیون تومانی برای زوج‌های دهه ۶۰ بوده است؛ همچنین تصویب وام کارآفرینی برای زنان روستایی و صندوق‌های خرد روستایی و وام‌هایی که برای زنان کشاورز به طور خاص در نظر گرفته شده است.

همچنین دختران بازمانده از تحصیل به طور ویژه مورد توجه دولت بودند و مصوب شد تا برای کسانی که بازمانده از تحصیل هستند، تبلت خریداری شود و این موضوع در همه استان‌ها مدنظر قرار گرفته شده ، لازم به ذکر است که این تقسیمات با توجه به نیاز استان‌ها و ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل استان‌های محروم انجام شده است. ساخت و تکمیل مدارس خاص دختران و همچنین تجهیز مدارس، از اقداماتی بود که در حال انجام است تا دختران مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند و اشتغال برای آن‌ها فراهم شود.

تخصیص وام صد میلیونی برای زوج‌های دهه ۶۰/ آخرین وضعیت درج نام مادر در کارت ملی و اوراق هویتی فرزندان

شمار زنان سرپرست خانوار روز به روز در حال افزایش است
باشگاه خبرنگاران جوان: عمده مشکلات زنان که در سفر‌های استانی بازگو شد، چه بود؟

خزعلی: شمار زنان سرپرست خانوار روز به روز در حال افزایش است و متاسفانه امکانات و شرایط لازم برای اشتغال آن‌ها و برای آنکه بتوانند روی پای خود بایستند و به کمک‌هایی کمیته امداد و بهزیستی متکی نباشند فراهم نشده است. ما وظیفه داریم هر مقدار که می توانیم راه و شرایط را برای زنان سرپرست خانوار هموار کنیم تا با عزت نفس بتوانند زندگی خود را اداره کنند. این شرایط برای زنان در بسیاری از مناطق محروم سخت‌تر از مردان است؛ به طور مثال در بخش‌هایی نیاز به وثیقه است که در اختیار این زنان نیست و ما وظیفه خود می‌دانیم که قوانینی را به طور خاص برای آن‌ها تصویب کنیم تا مسیر را برایشان تسهیل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: توانمندسازی و طلاق دو محور معاونت زنان بود؛ این دو محور به کجا رسید؟

خزعلی: اقدامات کارشناسی بر برنامه توانمند سازی زنان در این چند ماه صورت گرفته و این برنامه در دو بخش توانمند سازی و آسیب زدایی است. در قسمت توانمندسازی به مسئله سبک زندگی، تاب آوری و مسائلی که زنان با آن‌ها روبه رو هستند و همچنین مسائلی که نیاز دارند برای کار، زندگی و حضور در اجتماع مهارت‌ها و دوره‌هایی را ببینند، تمرکز کردیم. عمده مطلبی که در بخش توانمندسازی روی آن متمرکز هستیم، بحث کار آفرینی و اشتغال‌زایی برای خانم‌های سرپرست خانوار و به شکل عام‌تر، کسب و کار خانواده محور است.

تخصیص وام صد میلیونی برای زوج‌های دهه ۶۰/ وام کارآفرینی برای زنان روستایی تصویب شد

می‌خواهیم اگر زنی سرپرست خانوار است و فرزند جوان فارغ التحصیل و بیکار دارد، در ابتدا برای آن جوان کاری فراهم کنیم و سپس برای زن سرپرست خانواده کار‌هایی را تعریف کنیم که بتواند در خانواده با هم همکاری کنند و یک تولید یا خدمت با پایه گذاری کنند.

همچنین کارشناسان و متخصصان ما هم تا ۵ سال در کنار آن‌ها هستند تا اشکالات را رفع کنند و برای بازار کار و برای آنکه بتوانند کار را به ثمر برسانند و به سود دهی برسند آن‌ها را همراهی کنند. در بخش آسیب زدایی این طرح آسیب‌هایی که متوجه جامعه زنان بوده و بخشی از آن بین زنان و مردان مشترک است وجود دارد؛ مثلا مسائلی که مربوط به خانواده است یا طلاق‌های عاطفی و رسمی و اختلافاتی خانوادگی و بحث اعتیاد و خودکشی. ما در این بخش نیاز داریم با تمرکز بر طلاق که در حال حاضر در خانواده‌ها به صورت تصاعدی بالا میرود، مشاوره‌های مستمری داشته باشیم. بنا شد که مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج را برای زوجین برگزار کنیم که دوره‌ی این مشاوره‌ها ۵ ساله است و مشاور‌ها تا ۵ سال با زوجین همراه هستند؛ امیدواریم این طرح فراگیر باشد و همه استان‌ها را پوشش دهد و هم از نظر کیفی به گونه‌ای باشد که شاهد اثرات و خروجی‌های آن باشیم.

حداقل بین ۵ تا ۱۰ مصوبه در هر استان مربوط به بانوان است
باشگاه خبرنگاران جوان: در سفر‌های استانی چند مصوبه برای بانوان تعیین شده است؟

خزعلی: با توجه به شرایط استان‌ها مصوبات متفاوت است، حداقل بین ۵ تا ۱۰ مصوبه در هر استان مربوط به بانوان بوده است؛ به طور مثال سعی کردیم برای ورزشگاه‌هایی که نیمه تمام بوده‌اند اعتبار بگیریم یا در مواردی که آمار خودکشی و یا طلاق بالا بوده، سعی کردیم از بخش‌های مختلف اعتباراتی را برای این آسیب‌های اجتماعی تدارک ببینیم. برنامه‌ جامعی را برای ارتباط تنگاتنگ با مردم در نظر داریم. همانطور که مشخصه‌ ویژه‌ی این دولت ارتباط با مردم بوده و در این مدت سعی کردیم به هر صورتی با مردم در ارتباط باشیم.

اعتقادمان بر این است که باید از مردم کمک بگیری؛ بسیاری از مشکلاتی که با آن در مناطق محروم مواجه هستیم را می‌توانیم با توانمندی‌های مردم و نیرو‌های جهادی منطقه رفع کنیم. طرح جامع ما متکی بر نیرو‌های مردمی است و امیدواریم با هم افزایی و تعامل بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم و راهکار و ایده‌های نو برای جامعه زنان داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مسئله درج نام مادر در کارت ملی و اوراق هویتی فرزندان به کجا رسید؟

خزعلی: مسائل حقوقی از این دست و حساب بانکی و همچنین لایحه کرامت در حال بررسی هستند. گزارشی تفصیلی در قالب اقدامات ۱۰۰ روزه معاونت بانوان تدوین شده که به زودی منتشر می‌شود.



  1. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  2. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  3. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  4. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  5. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  6. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  7. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  8. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  9. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  10. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  11. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  12. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  13. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  14. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  15. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  16. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  17. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  18. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  19. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  20. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  21. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  22. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  23. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  24. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  25. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  26. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  27. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  28. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  29. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  30. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  31. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  32. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  33. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  34. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  35. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  36. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  37. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  38. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  39. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  40. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف