16284 اجتماعی 1400/11/05 - 10:00

ایران در آستانه پیک ششم کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته، کشور در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون است؛ در عین حال بر ضرورت اصلاح معیارهای رنگ‌بندی کرونایی شهرها، اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده صحیح از ماسک، تاکید کرد.

به گزارش دیوان نیوز؛ دکتر حمیدرضا جماعتی با اشاره به اینکه تست کرونا از افراد دارای علائم بیمای گرفته می‌شود، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تست‌های انجام شده، وضعیت بیماری تقریبا در بسیاری از استان‌ها به این سمت پیش می‌رود که امیکرون تبدیل به سویه غالب شود و این در حالی است که در برخی استان‌ها نیز به سویه غالب بدل شده است. به نظر می‌رسد بیماری در حرکت به سمتی است که در اکثر استان‌ها ظرف چند هفته آتی سویه غالب، اُمیکرون شود و بنابراین اکثر مبتلایان به این سویه از کرونا دچار خواهند شد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ما در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون هستیم.

معیار رنگ‌بندی کرونایی شهرها؛ نیازمند اصلاح
افزایش موارد بستری و تغییر رنگ برخی شهرها
وی با اشاره به اینکه معیارهای اعلام رنگ‌بندی‌های کرونایی شهرها هنوز اصلاح نشده است، تصریح کرد: رنگبندی‌ها با معیار موارد بستری بیمارستانی مشخص می‌شود. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیست‌ها لازم است که طرح جدیدی برای ارائه رنگ‌بندی شهرها ارائه شود که این موضوع هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. طرح جدید در ستاد ملی کرونا مطرح شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی استان‌ها رنگ‌بندی آبی به زرد و در برخی دیگر رنگ‌بندی زرد به نارنجی بدل شده است که حاکی از افزایش تعداد موارد بستری در این استان‌ها است.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در عین حال افزود: بیشتر موارد ابتلا به امیکرون به صورت سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند؛ البته با شدت گرفتن ابتلا، تعداد موارد بستری هم در برخی بیمارستان‌های ریفرال رو به افزایش است؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید طرحی برای رنگ‌بندی در نظر گرفته شود که هم موارد بستری و هم سرپایی را مدنظر قرار دهد؛ زیرا بیشتر افراد سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند و اگر تنها شاخص رنگ‌بندی شهرها، موارد بستری باشد، ممکن است اثر شیوع اُمیکرون به درستی در کشور مشخص نباشد.

جماعتی ادامه داد: به نظر می‌رسد در استان‌هایی که تغییر رنگ از آبی به زرد و از زرد به نارنجی داشتند،‌ سویه غالب به اُمیکرون تبدیل شده است که علاوه‌ بر افزایش تعداد موارد سرپایی، تعداد موارد بستری را هم افزایش می‌دهد.

اهمیت استفاده صحیح از ماسک
او در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که مردم می‌توانند آن را رعایت کنند، استفاده از ماسک است؛ البته استفاده از ماسک درست و استاندارد مدنظر ما است. اگر ماسک مناسب استفاده شود و به طور کامل روی صورت قرار گیرد می‌تواند تا ۳۰ درصد جلوی ابتلای بیماری را بگیرد؛ همچنین در افرادی که بیمار هستند یا با افراد مبتلا مواجهه دارند باید از ماسک‌های N۹۵ استفاده شود که جلوی گسترش بیماری گرفته شود.

ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا
وی همچنین با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا به ایسنا گفت: تزریق دز سوم واکسن سطح آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند در برابر امیکرون هم اثر بسیار خوبی داشته باشد. در برخی مطالعات مشخص شده است ۸۰ درصد کسانی که سه دز واکسن تزریق کردند، اگرچه بیمار شدند اما در بیمارستان بستری نشدند و این یعنی سه دز واکسن تا ۸۰ درصد جلوی بستری شدن در بیمارستان را می‌گیرد؛ بنابراین توصیه ما به مردم تزریق واکسن بویژه دز سوم است.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و دورهمی‌های خانوادگی نیز گفت: حضور در فروشگاه‌های شلوغ، مترو، اتوبوس و... حتما باید با ماسک باشد. این موضوع باید الزامی باشد و حتی توصیه کردیم ماسک به صورت رایگان در اماکن پرتردد به صورت رایگان در اختیار افرادی که ماسک ندارند، قرار گیرد. این امر کمک می‌کند که گسترش بیماری کاهش یابد. بدون انجام اقدامات ذکر شده شیوع اُمیکرون خطرناک است. اگرچه بروز پیک بیماری پیش بینی می‌شود، اما با رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن می‌توانیم امیدوار باشیم با تعداد بستری و مرگ و میر کم، از این پیک عبور کنیم.

او همچنین درباره درصد واکسیناسیون کرونا در کشور، تصریح کرد: در تزریق دو دز اول درصد خوبی داریم، ولی برای تزریق دز سوم به نظر می‌رسد اشتیاق مردم به تزریق واکسن کاهش یافته است و به همین دلیل هم توصیه اکید ما این است که در این فاصله کوتاه چند هفته‌ای که تا آغاز پیک کرونا مانده است، تزریق دز سوم افراد تکمیل شود و درصد واکسیناسیون به شرایط خوبی برسد تا کمترین عارضه افراد را تهدید کند.

روند افزایشی مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها
وی با اشاره به این که افزایش مراجعات به مراکز درمانی در حال وقوع است، تاکید کرد: در بیمارستان‌های مرجع کرونا تعداد مراجعین حدود دو برابر شده است و این نشان می‌دهد که کشور در آستانه پیک ششم است و به همین دلیل باید اقدامات عاجل از جمله گسترش واکسیناسیون صورت گیرد.

آماده‌باش مراکز درمانی سراسر کشور
پروتکل جدید درمانی برای مراجعان سرپایی کرونا
جماعتی درباره آمادگی بیمارستان‌ها برای آغاز پیک ششم بیماری، گفت: از دو هفته قبل وزارت بهداشت این آمادگی را به کلیه مراکز درمانی خود داده است که در حالت آماده باش باشند که اگر تعداد افراد بستری افزایش یافت آمادگی پذیرش بیماران و تهیه داروها را داشته باشند. کمیته علمی هم یک پروتکل درمانی پیشنهاد کرده است که اگر تعداد بستری‌ها افزایش یافت بتوانیم از کلینیک‌های سرپایی با درمان سه روزه در افرادی که نقص سیستم ایمنی، سن بالا و بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده کنیم. اکنون یکی از داروهایی که در کشور برای درمان کرونا استفاده می‌شود رمدسیویر است که شرکت‌های داخلی هم در حال ساخت آن هستند. در پروتکل‌های دنیا ثابت شده است که درمان سه روزه با این دارو می‌تواند برای افراد ذکر شده در هفته اول ابتلا تا حدود بیش از ۸۰ درصد جلوی پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را بگیرد.

درگیری دستگاه تنفسی فوقانی در مواجهه با اُمیکرون
وی با اشاره به اینکه در ابتلا به سویه امیکرون کرونا بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی درگیر می‌شود، اظهار کرد: در مطالعات جهانی مشخص شده است که شدت این سویه از بیماری نسبت به نوع دلتا کمتر است. در واقع دلایل متعددی برای این موضوع مطرح شد که یکی از دلایل این است که درگیری سیستم تنفسی تحتانی یعنی ریه‌ها در نوع امیکرون کمتر است. همچنین علت دیگر ایجاد درگیری کمتر با امیکرون در افراد این است که بسیاری از افراد جوامع مختلف پیش‌تر به کرونا مبتلا شدند؛ بنابراین یک ایمنی ذاتی در آنها ایجاد شده است. از طرف دیگر خیلی از افراد جامعه واکسینه شدند و همین سبب شده است ایمنی نسبی در برابر امیکرون به وجود آید و همین دلایل سبب کاهش مدت زمان بستری و یا کاهش مرگ و میر شود.

او با بیان اینکه سویه امیکرون تمایل بیشتری به ایجاد درگیری در سنین پایین‌تر دارد، گفت: البته نمی‌گوییم افراد مسن درگیر نمی‌شوند؛ بلکه ابتلای سنین پایین، بیشتر بوده است و چون در سنین پایین سیستم ایمنی بهتر عمل می‌کند پس شدت بیماری هم کمتر است. البته هیچ کدام از موارد ذکر شده سبب نمی‌شود که از رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن غافل شویم.

واکسیناسیون کودکان؛ مورد تایید کمیته علمی
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون کرونا برای کودکان کمتر از ۱۲ سال نیز تصریح کرد: در مطالعاتی که در آمریکا و چین انجام شده است واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال انجام گرفته و اثبات کردند تزریق واکسن کارا بوده و عوارض جانبی نداشته است. سازمان غذا و داروی آمریکا هم این امر را تایید کرده است. کشور چین نیز اجازه واکسیناسیون سه سال به بالا را صادر کرده است و خیلی از کشورها واکسیناسیون این سن را آغاز کردند، به عنوان مثال در آمریکا بیش از ۱۰ میلیون کودک واکسینه شدند و عارضه جدی نداشتند و تنها عارضه موضعی درد محل تزریق یا یکی دو روز تب و لرز بوده است که خیلی وقت‌ها بدون درمان یا با درمان معمولی بهبود یافته‌اند. واکسیناسیون کودکان ایرانی هم مورد تایید کمیته علمی است ولی زمان اجرای این کار به عهده وزارت بهداشت است.

تایید اثرگذاری دو واکسن برای کودکان در ایران
وی همچنین گفت: در تمام دنیا واکسیناسیون اطفال با رضایت والدین انجام می‌شود و سازمان بهداشت جهانی نیز تایید کرد که واکسیناسیون کودکان هم موثر است. با بازگشایی مدارس،‌ کودکان هم در معرض ویروس قرار می‌گیرند و این در حالی است که شاید به درستی یک بزرگسال نتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ بنابراین تزریق واکسن می‌تواند الزامی بوده و به کاهش ابتلای کودکان کمک کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک در کودکان موثر خواهد بود. خود کشور چین مطالعات انجام شده از تزریق واکسن سینوفارم به کودکان را منتشر کرده است. این واکسن از پلتفرم غیرفعال ساخته شده است و ما در مورد تزریق واکسن با این پلتفرم به کودکان تجربه زیادی داریم و شاید خیلی جای نگرانی نباشد.

الزامات برگزاری جشنواره‌های فجر
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در پایان در پاسخ به سوال ایسنا درباره برگزاری جشنواره‌های موسیقی، فیلم و تئاتر فجر در روزهای پیش رو، گفت: پیشنهاد ما برای فعالیت‌های تجمعی اعم از فروشگاه‌ها،‌ کنسرت‌ها و... این است که در سالن‌هایی که تعداد افراد زیاد است، سعی کنیم فاصله فیزیکی را رعایت کنیم. همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است و باید در سالن‌ها محلول‌هایی با پایه الکلی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند دست خود را با محلول شست‌وشو دهند. نکته بسیار مهم برای ما حفظ تهویه مناسب برای این فضاها است؛ زیرا اگر تهویه وجود نداشته باشد حتی با حرف زدن تعداد زیادی ویروس وارد هوا می‌شود و اگر فرد ماسک درستی هم نداشته باشد، بروز آلودگی دور از انتظار نیست. با رعایت نکات ذکر شده مشکلاتی از قبیل سرایت‌زایی ویروس به حداقل خود می‌رسد. شرط ورود به این مراکز باید انجام واکسیناسیون بوده و تنها افرادی پذیرش شوند که علائم بیماری را نداشته باشند.



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز