16294 اجتماعی 1400/11/05 - 15:51

آمار نگران کننده خودروهای فرسوده در کشور

پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و این موضوع در کنار تولید وسایل نقلیه ناایمن و ... از جمله دلایل تصادفات رانندگی است.

به گزارش دیوان نیوز؛ سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری صبح امروز خود که در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: حدود ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در کشور ما در جاده‌ها رخ می‌دهد اما حدود ۷۳ درصد از جانباختگان در جاده‌ها هستند که این نشان می‌دهد باید به جاده‌ها توجه ویژه‌تری شود. در حال حاضر ۷۰۰۰ واحد گشتی ما در جاده‌ها فعال است و ۴۶۰۰ دوربین جاده‌ای و ۵۳۰۰ دوربین شهری نیز برای ثبت تخلفات فعال است.

اسقاط «صوری» خودروها

وی از وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده نیز انتقاد کرد و گفت: آنچه که به عنوان اسقاط خودرو انجام می‌شود عمدتا صوری است و بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابل توجهی هم در تصادفات دارد.

پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال تردد است، گفت: از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه نیز موتور سیکلت است اما متاسفانه حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است و همانطور که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست.

هادیانفر افزود: حدود ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها و حدود۸۰ درصد ناوگان حمل ونقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار جدی است و در تصادفات نیز موثر است.

به گفته وی، تولید خودروی ناایمن، خودروهای فرسوده، کمبود ناوگان امداد هوایی و ... از جمله دلایل تصادفات رانندگی و عوامل موثر بر آن است.

با قبضینو جریمه پرداخت نکنید

هادیانفر در مورد پرداخت جرائم رانندگی نیز اظهارکرد: درخواست ما از شهروندان این است که برای پرداخت جرائم خود به سایت راهور۱۲۰ یا بانک‌های معتبر مراجعه کنند و از نرم‌افزارهایی مانند قبضینو و ... استفاده نکنند چرا که این نرم افزارها از رسوب پول سود می‌کنند و به همین دلیل در لحظه خلافی تسویه نمی‌شود و همین موضوع مشکلاتی را در مراکز شماره گذاری و ... ایجاد می‌کند.

هادیانفر با بیان این که پوشش دوربین خود را در جاده ها و معابر درون شهری افزایش دادیم، گفت: این پوشش از ۳۷ درصد به ۴۷ درصد در جاده ها و از ۴۰ به ۴۵ درصد در معابر درون شهری رسید.

رئیس پلیس راهور با بیان این که ۳۳ دستگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه ایمنی و کاهش تصادفات مسئولیت دارند، اظهار کرد: ۷دستگاه دارای مسئولیت مستقیم هستند که از این میان سهم وزارت راه ۳۳ درصد ، پلیس ۱۹ درصد وزارت صنعت و معدن و تجارت ۱۵ درصد ، صدا و سیما ۱۲ درصد ، وزارت بهداشت ۱۱ درصد و وزارت کشور و شهرداری ها ۱۰ درصداست.

وی با بیان این که در سال ۹۹ ، ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در تصادفات رانندگی فوت شدند گفت: این آمار نسبت به سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشت ما اگر بخواهیم بر حسب استانداردهای جهانی و برحسب تعداد وسیله نقلیه جمعیت و میزان پیمایش آمار تصادفات را بررسی کنیم نشان می دهد که وضعیت ما به استانداردهای جهانی نزدیک تر شده است.

هادیانفر با بیان این که با استاندارد جان باختگان به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه عدد ما از ۴.۸ به ۴.۲ طی سالهای ۹۸ و ۹۹ رسیده است. به ازای هر صد هزار نفر جمعیت نیز عدد ما از ۲۰.۳ در سال ۹۸ به ۱۷.۳ در سال ۹۹ رسید و به ازای هر ۱ میلیارد پیمایش نیز از عدد ۳۳ در سال ۹۸ به عدد ۳۰ جانباخته در سال ۹۹ رسیدیم که امیدوارم این وضعیت در سال ۱۴۰۰ نیز قابل تحقق باشد.

وی با بیان این که بر اساس افق تعیین شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح در برنامه ششم توسعه می توان گفت که ما به این اهداف رسیده ایم، گفت: البته در برابر استاندارد تعداد جانباخته بر حسب صد هزار نفر جمعیت ما به طور صد در صدی چشم انداز را محقق کرده ایم اما با استاندارد ۱۰ هزار وسیله نقلیه ما تقریبا به ۹۵ درصد چشم انداز مذکور رسیده ایم.

وی به آمار جانباختگان حوادث رانندگی در ۹ ماهه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که این آمار در نه ماهه سال ۹۹ ، ۱۱ هزار و ۷۷۴ مورد بود که نشان دهنده افزایش ۱۱.۷ درصدی است. البته ما باید این روند را کنترل کنیم و بتوانیم در مدت زمان باقی مانده روند کاهشی دو سال اخیر را تداوم ببخشیم.

هادیانفر از افزایش تردد خودروها در جاده های کشور نیز خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ ، ۵.۴ میلیارد تردد در جاده ها داشتیم که این روند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۱۲ درصدی در میزان تردد خودروهای سبک و افزایشی ۵ درصدی در میزان تردد خودروهای سنگین را نشان می دهد.

به گفته رئیس پلیس راهور استانهای تهران، مازندران، البرز ، گیلان و فارس بیشترین ترددهای خودرویی را در سال جاری داشته اند .

هادیانفر همچنین ازافزایش یک درصدی سرعت متوسط خودروها در سال جاری خبر داد و گفت: سرعت غیر مجاز خودروها نیز ۳۵ درصد افزایش داشته است البته سبقت غیر مجاز کاهشی ۱۴ درصدی داشته است.

افزایش میانگین سرعت و سرعت غیر مجاز در جاده های کشور

وی در عین حال افزود: متاسفانه در زمینه رعایت فاصله طولی مناسب مشکلات زیادی داریم به طوری که عدم رعایت فاصله طولی مناسب نیز ۲۱ درصد افزایش داشته است.

هادیانفر شرایط سال ۱۴۰۰ را متفاوت از سال ۹۹ توصیف کرد و گفت: به حمدالله در سال ۱۴۰۰ با کاهش روند کرونا رو به رو بودیم و از این رو ترددها و سفرهای جاده ای نیز افزایش یافت. اگر ما بخواهیم آمار تردد را با سال ۹۸ که خبری از کرونا نبود مقایسه کنیم باید بگویم که همچنان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ترددهای ما کاهشی ۴درصدی داشته است.

وی در بخش دیگری از نشست خبری به سهم کاربران ترافیک از آمار کلی جانباختگان اشاره کرد و گفت: ۳۲.۸درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در سال جاری سرنشین خودرو بودند، ۲۴ و نیم درصد راننده بودند و ۲۳.۳ درصد نیز موتور سوار بودند. همچنین ۱۹.۴ درصد از این آمار را عابران پیاده شامل می شود که اکثر آنها یا سالمند بودند یا خردسال.

رییس پلیس راهور کشور درباره سهم ناوگان خودرویی نیز گفت: یک درصد از تصادفات فوتی مربوط به ناوگان حمل و نقل مسافر بود، ۶ درصد مربوط به ناوگان حمل و نقل بار و مابقی مربوط به وسایل نقلیه شخصی از جمله سواری، موتور سیکلت و غیره است.

وی با بیان این که سالانه به طور متوسط ۳۰۱ هزار نفر در تصادفات مصدوم می شوند افزود: از این تعداد حدود ۱۵ درصد دچار معلولیت می شوند. در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۲۴۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی مصدوم و مجروح شدند.

هادیانفر درباره علت وقوع تصادفات نیز یادآور شد: ۳۸ درصد تصادفات و در واقع مهمترین علل وقوع تصادفات عدم توجه به جلو است، ۱۹.۵ درصد مربوط به عدم رعایت حق تقدم بوده و ۹.۱ درصد نیز ناشی از ناتوانی درکنترل وسایل نقلیه است.

وی با بیان این که ۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادفات، جان خود را از دست می دهند گفت: این اتفاق به دلایل مختلفی از جمله شدت تصادف، دیر رسیدن خودروهای امدادی و ... بستگی دارد . ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست می دهند و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی فوت می کنند. متاسفانه عمده مرگ این افراد به دلیل ضربه مغزی و خونریزی های داخلی است و این که عمده مراکز بیمارستانی ما در استان ها فاقد بخش تروما هستند و امیدوارم وزارت بهداشت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

هادیانفر با بیان این که ۶۰ درصد تصادفات نیز در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد گفت: ۱۷ درصد از کل فوتی های ما در ۳ هزار و ۹۰۰ نقطه حادثه خیز جان خود را از دست داده اند واین یعنی در این نقاط تصادفات مرگ بار چندین بار تکرار شده است. در مجموع ۳ هزار نقطه ناامن در جاده ها و ۲ هزار نقطه ناامن ترافیکی یا همان نقطه حادثه خیز در شهرها داریم که این ها باید از سوی شهرداری ها و وزارت راه مورد توجه قرار بگیرد. بیشترین افزایش جانباختگان تصادفات ما نیز در شهریور ماه و مهر ماه امسال بوده است.

وی با بیان این که در مجموع کل تصادفات ما درمقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۸ درصدی داشته است گفت: همچنین ۲۰ تخلف حادثه ساز نیز ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی فرسودگی خودروها، تولید خودروهای ناایمن ، استفاده نکردن از کمر بند ایمنی ، صحبت و کار با تلفن همراه در حین رانندگی و کمبود امکانات امداد و نجات را از جمله دلایل وقوع تصادفات برشمرد و گفت: ۸۰ درصد راههای ما دو طرفه است. دو طرفه به این معنا که هیچ جدا کننده ای بین خودروهایی که از سوی مقابل می آیند وجود ندارد و این هم یکی از عوامل وقوع تصادفات است. مانند آنچه که اخیرا در محور آبادان و خرمشهر رخ داد.

هادیانفر افزود: امکانات امداد و نجات ما نیز باید ارتقاء پیدا کند. اورژانس و هلال احمر ما چند فروند بالگرد دارند خب وقتی حادثه‌ای رخ می دهد مثلا فاصله تا بیمارستان حدود ۳۰۰ کیلومتر است. باید مصدوم رابا بالگرد به بیمارستان منتقل کرد تا زنده بماند.

رییس پلیس راهور کشور درباره میزان پرداخت جرائم معوق رانندگی گفت: در سال ۹۹، ۷۱ درصد از مجموع جرایم رانندگی به جز جرائم کرونایی پرداخت شد که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۷۸ درصد رسید که البته اجرای طرح بخشودگی دو برابری جریمه دیر کرد نیز در این افزایش بی تاثیر نبوده است.

وی درباره این که آیا پیشنهاد بخشودگی جرائم ناشی از دیرکرد پرداخت، در سال آینده نیز اجرا خواهد شد یا خیر؟ گفت: این جزء مواردی است که هر ۳ یا ۴ سال یک بار با پیشنهاد پلیس و مصوبه مجلس انجام می شود و این طور نیست که بتوان هر سال آن را اجرا کرد.

وی درباره این که چه میزان از جرائم رانندگی پرداخت شده به پلیس تعلق گرفته گفت: هیچ میزانی از سهم جرائم به ما پرداخت نمی شود و پلیس درآمدی از جرائم نداشته و تمام آن به خزانه دولت واریز می شود.

هادیانفر یک میلیون و ۳۷۰ هزار دستگاه خودرو را دارای جرائم بیش از یک میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: برای تمامی این خودرو ها طی سه مرحله پیامکی صادر کردیم که حتما نسبت به پرداخت جرائم خود اقدام کند . مالکان این خودروها می توانند این جرائم را از طریق مراجعه به بانکهای معتبر ، سایت راهور ۱۲۰ و .... پرداخت کنند؛ البته پیشنهاد می کنیم که به اپلیکیشن هایی نظیر قبضی نو و نظایر آن مراجعه نکنند چرا که این نرم افرازها از رسوب پول استفاده کرده و به همین دلیل پرداخت جرائم را دیرتر اعلام می کند که این موضوع مشکلاتی را در هنگام ترخیص شماره گذاری و غیره برای رانندگان ایجاد می کند.

رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش ۵.۳ درصدی شماره گذاری خودروهای نوشماره در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۱۲ هزار دستگاه خودروی جدید شماره گذاری شدند ۳ میلیون و ۱۸۴ هزار دستگاه نیز طی فرایند نقل و انتقال به مراکز شماره گذاری مراجعه کردندو در مجموع ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سیستمی برای خدمات شماره گذاری و تعویض پلاک داده شده اند.

وی افزود: گزارش اسقاط ۱۹ هزار خودرو نیز به ما رسیده است که همان طور که گفتم درصد قابل توجهی از این ها صوری است و البته همین ۱۹ هزار هم عدد بسیار کمی است.

هادیانفر شمار گواهی نامه های جدید صادر شده را نیز یک میلیون و ۴۲۰ هزار قطعه اعلام کرد و گفت: تعداد گواهی نامه ها در مقایسه با ده ماه سال ۱۳۹۹ افزایشی ۱۰ درصدی را نشان می دهد. در مجموع نیز ۴۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۹۱ خدمت از سوی پلیس راهور به شهروندان ارائه شده است.

وی درباره ترخیص خودروها و موتور سیکلت های رسوبی نیز گفت: از مجموع ۵۰۲ هزار دستگاه موتور سیکلت رسوبی ۲۰۳ هزار دستگاه در اجرای طرح ویژه پلیس ترخیص شده اند از این تعداد ۷۲ درصد از توقیف ها ارتباطی با پلیس راهور نداشته و به دلایل مختلفی از جمله بدهی ، پرداخت مهریه و غیره توقیف شده بود. ۲۸ درصد باقی مانده که از سوی پلیس راهور توقیف شده است ۶۹ درصدشان در سن فرسودگی و اسقاط قرار داشتند و ۱۷ درصد نیز در تصادفات جعلی و فوتی حضور داشتند که توقیفشان با دستور مقام قضایی بود.

رییس پلیس راهور کشور درباره ترخیص خودروها نیز گفت: ۲۷۰ هزار خودروی توقیفی داشتیم که ۱۳۰ هزار دستگاه آن ترخیص شده و حدود ۱۴۰ هزار دستگاه آن مانده است. ۵۴ درصد اینها به دلایلی نظیر توقیف مال و از سوی دیگر پلیس‌ها توقیف شده و ۴۶ درصد نیز مربوط به جرائم و دیگر موارد مرتبط با پلیس راهور است.

هادیانفر در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که مگر پیش از این سقف ۳ میلیون تومان برای پرداخت جرائم اعلام نشده بود؟ گفت: ما تاکید کردیم که اگر خودرویی همراه با خانواده بوده یا راننده آن مشکلاتی را داشت خودرو در آن لحظه توقیف نشود اما این به این معنی نیست که برخی از رانندگان جرائم خود را پرداخت نکنند. جرائم رانندگی باید پرداخت شود.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود توسعه خدمات الکترونیک، رشد سامانه هوشمند ثبت تخلفات و افزایش استفاده از کروکی های الکترونیک و .... را از جمله اهداف پلیس برای سال آینده اعلام کرد و گفت: در مورد کروکی های الکترونیک تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ فقره کروکی الکترونیک در قم ترسیم شده است که ان‌شاء الله آن را توسعه نیز خواهیم داد.

رییس پلیس راهور کشور درباره انسداد معابر از سوی پلیس نیز گفت: ببینید ما مسئول هواشناسی یا پیش بینی بهمن و غیره نیستیم اما به محض این که هواشناسی وزارت راه و دیگر دستگاههای مربوطه موضوعی را به ما اعلام کنند ما حتما نسبت به انسداد مسیر اقدام خواهیم کرد گرچه انسداد مسیر مشکلات زیادی را برای رانندگان پیش می‌آورد. مثلا تصور کنید راننده ای از مشهد در حال حرکت به سمت یکی از استان های شمالی باشد و ما محور کیاسر را مسدود کنیم آن وقت راننده ای که چندین کیلومتر آمده و با محور مسدود مواجه شده باید کجا بماند. با این وجود با توجه به این که ایمنی و جان مردم خط قرمز ما است، حتما نسبت به انسداد محورهایی که ریسک خطر در آنها با توجه به پیش بینی های هواشناسی و غیره وجود دارد اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: البته لازم است یک گله‌ای را مطرح کنم من نمی‌دانم چرا هر بار که پلیس اعلام می کند که جاده ای مسدود است یا الان وقت سفر نیست برخی با زن و بچه به جاده می زنند پراید بدون زنجیر چرخ با ۴ یا ۵ سرنشین وارد محوری که درگیر برف و کولاک است می شود. خب خواهش می کنم که به توصیه های پلیس توجه کنید وقتی می گوییم نباید به سفر رفت یا از جاده ای تردد کرد این موضوع باید جدی گرفته شود.

وی خط قرمز پلیس را سرعت غیر مجاز برشمرد و گفت: سرعت غیر مجاز از جمله تخلفاتی است که پلیس حتما با آن برخورد خواهد کرد.

رییس پلیس راهور کشور درباره کارتهای جدید خودرو نیز گفت: این کارتها قبلا یک چیپ داشتند که الان دیگر این چیپ ها کارآیی لازم را ندارند و ما آن را کدهای سه بعدی جایگزین کردیم یک تعداد هم عقب افتادگی در صدور کارتها پیش آمد که به دلیل تامین همین چیپ ها بود از طرفی دیگر همین چیپ ها ارز بری بالایی داشتند که ما آنها را از روند صدور کارت خودرو حذف کردیم و با این چیپ ها جایگزین کردیم.

هادیانفر درباره سند رسمی خودرو نیز گفت: سند سبز یا همان برگ سبز یک سند رسمی برای خودرو است و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی دل به خواهی است همان طور که دادستان محترم کل کشور نیز این موضوع را تایید کردند.

رئیس پلیس راهور درباره این که آیا در حادثه بهبهان پلیس نیز قصوری داشته است گفت: ساکنان و کسانی که از آن جاده تردد می کنند می دانند که مه گرفتگی در این جاده کاملا ناگهانی است و درآن روز هم مهی که بالای دریاچه بودند ناگهان وارد این محدوده شده است اتفاقا در رابطه با حادثه بهبهان یک تیم را خودمان به محل فرستادیم تا ابعاد حادثه را بررسی کند. یک تیم دیگر را بازرسی کل و زیر نظر شخص فرماندهی کل انتظامی کشور به محل اعزام کرد و تمام بررسی ها نشان داد که پلیس در این زمینه قصوری نداشته است.

هادیانفر افزود: لازم است تاکید کنم که پلیس مسئول تصادفات نیست و دستگاههای مختلفی در این زمینه مسئولیت دارند پلیس مسوول رسیدگی به تصادفات است.

وی درباره جلوگیری از شماره گذاری خودروهای ناایمن نیز گفت: وقتی خودرویی تاییدیه وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست را اخذ کند برابر قانون پلیس ملزم به شماره گذاری است و ما نمی توانیم به شکل سلیقه ای با شماره گذاری خودرو موافقت کنیم تمام این خودروهایی که شماره گذاری می شوند این تاییدیه ها را اخذ کردند؛ اما می بینیم که در بسیاری از تصادفات ما، خودرو به یک آهن پاره تبدیل می شود من خواهش می کنم که خودرو سازان برای حفظ جان مردم و برای حمایت از تولید، خودروهای ایمن بسازند و به دست مردم بدهند.

هادیانفر درباره تردد از خطوط ویژه و این که گفته می شود مدیران یکی از شرکت های خودروسازی مجوز تردد از خطوط ویژه را دارد گفت: ببینید صدور مجوز تردد در خط ویژه برای سران و مقامات و نظایر آن است و هر فردی نمی تواند وارد خطوط ویژه شود به همین دلیل نیز بعید می دانم که این طور باشد، اما من هم شنیدم که مدیر عامل سایپا مجوز تردد در خط ویژه را داشته که البته نمی دانم این درست بوده یا خیر؟ اما از سوی پلیس راهور انتظامی کل کشور چنین مجوزی برای این فرد صادر نشده است.



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز