16817 اقتصادی 1400/11/24 - 23:21

اثر مخربِ تحریم‌ها بر کیفیت رفاه مردم؛

الزام ایجاد برنامه‌ای راهبردی در کاهش آسیب‌پذیری و خروج از محدوده تحریم‌پذیری

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اسلامی موضوع تازه‌ای نیست. تحریم‌هایی که بیش از هر چیز، اقتصاد ایران را نشانه گرفته و شوربختانه توانسته، اقتصاد کشور را شکننده کند. بطوری که در سال‌های اخیر شاهد پیدایش و شکل‌گیری پدیده‌هایی چون اقتصاد غیرشفاف، فساد و رانت و... در کشور بوده‌ایم.

سارا نصرتی/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ پیدایش فساد در مسیر خنثی کردن تحریم‌ها، از بزرگ‌ترین خطرات تحریم‌های کشور است و باید جلوی آن رواج آن را گرفت. اما در خصوص سهم تحریم‌ها در بحران کنونی اقتصاد می‌توان گفت که، مشکلات ساختاری و سیاست‌گذاری‌های نادرست مسئولان، بیش از تحریم‌های آمریکا در ایجاد شرایط نابسمان فعلی نقش داشته است.
تحریم‌ها از طریق تورم تمام جامعه، بویژه بر اقشار آسیب‌پذیر آن اثر مخرب گذاشته است. حتی با تورم‌های غیرقابل پیش‌بینی فعلی، احتمال اینکه حتی طبقات متوسط جامعه هم با درآمد ثابت، دچار مشکل شوند، بالاست.
در شرایطی که همین حالا هم دهک‌های متوسط جامعه در حال حرکت به سمت دهک‌های پایین هستند که در این آشفته‌بازار اقتصاد، دولت موظف است از اقشارِ آسیب‌پذیر جامعه حمایت‌های مطلوب‌تری انجام دهد. یقیناً وضعیت زندگی مردم بعد از تحریم‌ها بدتر از قبل شده است. قدرت خرید و درآمدها کاهش پیدا کرده و وضعیت امکانات بهداشتی و درمانی و کیفیت آن‌ها نسبت به قبل تحریم‌ها بدتر شده و به تبع آن، رفاه ذهنی مردم نیز کاهش پیدا کرده است.
متاسفانه احساس رضایت از زندگی رو به افول رفته و نگرانی از آینده و وضعیت شغلی و مالی افزایش یافته است. پس درشرایط فعلی می‌توان به این نتیجه رسید که بطور کلی، رفاه اجتماعی مردم کاهش یافته است. بنابراین افزایش نسبت بیکاری، فقر و تورم و کاهش قدرت خریدِ ناشی از تحریم‌ها از یک سو و گسترش مشکلات اجتماعی و اقتصادی که در نتیجه افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش افزوده ایجاد شده از سوی دیگر، در کنار عدم موفقیت دولت در مهار پیامد فشارهای اقتصادی بویژه در بخش‌های مسکن، خودرو و کالاهای وارداتی، نشان می‌دهد که تحریم‌ها تا کنون در ایجاد بحران اقتصادی و آسیب‌ رساندن به رفاه مردم، موفق عمل کرده است.
پس تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران وضعیتی دوگانه داشته است، یک، محدود کردن درآمد دولت از صادرات نفت و دو، قطع تجارت با جهانِ خارج. همچنین درآمد کمتر دولت، باعث انقباض اقتصادی شده که هم به مصرف و هم به اشتغال آسیب رسانده است. در واقع تحریم‌ها یک شوک منفی اقتصاد کلان ایجاد می‌کند که موجب کاهش رفاه اقتصادی برخی یا همه بخش‌های جمعیت خواهد شد.
تردیدی وجود ندارد که تحریم‌ها با کاهش صادرات نفت و جلوگیری از تجارت خارجی ایران، ضربه جدی به اقتصاد کشور و سطح زندگی مردم عادی وارد کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که تحریم را بعنوان یک متغیر ثابت اقتصادی در نظر نگیریم، بدون‌شک برنامه‌ریزی مدونی برای کاهش اثرات تحریم‌ها، صورت نخواهد گرفت. متاسفانه سال‌هاست که دولت‌مردان و برخی ار مسئولین، به تحریم به چشم یک مقوله گذرا و کوتاه‌مدت نگاه می‌کنند و در همین راستا سیاست‌گذاری آن‌ها نیز متناسب با گذرا بودن تحریم‌ها تعریف می‌شود و این مساله یکی از اساسی‌ترین چالش‌های کشور در حوزه اقتصادی بشمار می‌رود.
بنابراین کاهش آسیب‌پذیری و خروج از محدوده تحریم‌پذیری باید بعنوان اصلی‌ترین راهبرد کشور در حوزه اقتصادی باشد. مادامی که معضلات و چالش‌های تولید در کشور حل نشود، هر چه قدر هم که دولت از نظر نقدی اقشار مختلف مردم را مورد حمایت قرار دهد، تاثیری بر درآمدهای مردم نخواهد داشت. چرا که پول‌پاشی صرف از سوی دولت و غفلت از تولید شاید در کوتاه‌مدت درآمدهای مردم را افزایش دهد، ولی آثار تورمی این پول‌پاشی‌ها در بلندمدت بار دیگر سفره مردم را کوچکتر خواهد کرد. مساله‌ای که اساساً هیچ ارتباطی به تحریم‌های خارجی هم  ندارد.
سخن آخر اینکه، در صورتی که در کنار اصلاح ساختار مالیاتی، توجه ویژه‌ای به فعال‌سازی ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی موجود در کشورهای همسایه، صورت گیرد، بی‌تردید وضعیت اقتصادی کشور دچار تحولات چشمگیری خواهد شد که این مهم، منوط به همت و جدیت مسئولان کشور خواهد بود.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها