16828 سیاسی 1400/11/25 - 12:41

با ایرانیان مقیمِ اوکراین در ارتباط هستیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: میزان فاصله ما در رسیدن به توافق میزان معکوسی با اراده غربی ها دارد.

به گزارش دیوان نیوز؛  سعید خطیب‌زاده درباره آخرین تحولات اوکراین و اقدامات انجام شده برای ایرانیان مقیم این کشور گفت: ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند. ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم. به عنوان کشوری که با هر دو کشور روابط حسنه داریم تلاش می‌کنیم دو طرف را به حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کنیم آمادگی داریم از مساعی خود استفاه کنیم که دیدگاه‌های دو طرف به هم نزدیک شود.

به گفته وی منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد تنش و جنگ دیگری باشد. آمریکا با رفتار خسارت بارش طی دهه‌های گذشته در افغانستان، خاورمیانه و این منطقه نشان داده از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد. باید تلاش کنیم تنش حتی المقدور کاهش یابد. وزارت خارجه درباره اتباع ایرانی اقدامات مهمی را انجام داده است و سفارت ایران اطلاعیه‌های لازم را صادر کرده و با ایرانیان مقیم در ارتباط است. یک خط مستقیم در مورد ارتباط هم به صورت خط زمینی و هم در فضای مجازی برقرار شده است. وضعیت سفر از عادی به قرمز تبدیل شده است. خط ۲۴ ساعته در معاونت کنسولی برای تماس اتباع ایرانی اعلام شده است. وزارت خارجه با دقت اوضاع اوکراین را پیگیری می‌کند.

بنا بر اتفاقات روزهای گذشته در اوکراین کشور‌های غربی به رهبری آمریکا تلاش دارند تا با ادعای آمادگی روسیه برای حمله به این کشور ،تنش جدیدی را با روسیه رقم زده و از این طریق بر رقیب قدیمی خود یعنی روسیه فشار وارد آورند.

بر این اساس سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در پاسخ به پرسش‌های مکرر هموطنان ساکن در این کشور در خصوص احتمال تنش و درگیری در مرز‌های شرقی اوکراین از هموطنان درخواست کرد با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت کشورمان به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ کنند.

وزیر خارجه ایرلند احتمالا دیداری با رئیس جمهور خواهد داشت
خطیب زاده گفت: وزیر خارجه ایرلند ساعاتی دیگر وارد وزارت خارجه می شوند و با آقای امیرعبداللهیان دیداری خواهد داشت. همچنین احتمالا دیداری هم با رئیس جمهور داشته باشند.

این دومین دیدار امیرعبداللهیان با همتای ایرلندی خود است. امیرعبداللهیان و «سایمون کاوونی» وزیر خارجه ایرلند ۳۱ شهریور ماه در دیداری در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به بحث و بررسی روابط و همکاری‌های دوجانبه، شرایط برجام و همچنین وضعیت افغانستان پرداختند. دیروز نیز همچنین سفیر آکردیته ایرلند در تهران رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر امور خارجه کرده بود.

همه تحریم‌ها ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ باید رفع شوند
به گفته خطیب زاده بن بستی در وین وجود ندارد . ایران پس از بازگشت هیئت مذاکره کننده پروپوزال خود را مورد بحث گذاشت. امروز گفت وگو درباره موضوعات کلیدی باقیمانده است. ایران تصمیات سیاسی خود را سال ها پیش گرفته و در برجام مانده است میزان فاصله ما در رسیدن به توافق میزان معکوسی با اراده غربی ها دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تضمین‌ها بیان کرد: ایالات متحده قابل اعتماد نیست به همین خاطر باید تضمین‌های عینی اخذ شود تا دوباره حقوق بین الملل مورد سخره دولت آمریکا قرار نگیرد.

به گفته وی همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود، فرقی نمی‌کند که با چه عنوان و برچسبی هستند؛ همه تحریم‌ها ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام باید یکجا مرتفع شوند.

هشتمین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ روز شنبه در حالی ادامه پیدا کرد که مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران برای حضور در این گفت‌وگوها وارد وین شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین با اشاره به نشست بعدازظهر دیروز اعضای برجام (بدون ایران) با آمریکا گفت که پیشرفت‌های چشمگیری در روند مذاکرات حاصل شده است.

آمریکا گمان می‌کند صاحب دارایی تمام کشورهاست
خطیب زاده با اشاره به تحولات افغانستان، گفت: اولین باری نیست که آمریکا به غارت کشورهای دیگر دست می زند. باور آمریکا این است که مالک مایملک دنیاست. مردم آمریکا از این اقداماتی که به نام آنها انجام می شود و اندک مایملک مردم افغانستان را ضبط می کند باید خجالت بکشند. آمریکا باید نسبت به رفتارهای ضد انسانی خود تجدید نظر کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن نادیده گرفتن تقاضای طالبان، ۷ میلیارد دلار پول‌های مسدود شده افغانستان نزد خزانه ایالات متحده را برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و همچنین پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر اختصاص داد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید جو بایدن جمعه، ۱۱ فوریه با صدور حکمی دستور داد ۳.۵ میلیارد دلار از این اموال مسدود شده برای کمک‌رسانی به مردم افغانستان و باقی پول‌ها به خانواده‌های قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر پرداخت شود.

حضور ایران در نشست اوپک قطعی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اعلام کرد که اجلاس اوپک گازی به زودی در قطر برگزار می شود و در این اجلاس ایران در سطح بالایی شرکت خواهد کرد.

دور جدید اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز ( اوپک) قرار بود ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ به میزبانی قطر برگزار شود که به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد. این نشست قرار است به زودی در سال ۲۰۲۲ برگزار شود.

وزیر خارجه قطر در سفر خود به تهران در دیدار با رئیس‌جمهور ایران، دعوت رسمی امیر قطر از سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز را تقدیم ایشان کرد.

منتظر اراده ریاض برای از سر گیری گفت‌وگوها هستیم
این دیپلمات ارشد درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان گفت: تحول جدیدی نداریم . ایران آمادگی خود را داشته است این نشست را برگزار کند.منتظر اراده ریاض هستیم برای ازسرگیری این گفت‌وگوها اعلام آمادگی هم کردیم.

ایران و عربستان از بهار امسال مذاکراتی را به میانجیگری عراق برای بهبود روابط آغاز کردند. این مذاکرات همزمان با تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به بحران ناشی از تجاوز ائتلاف عربی در یمن همزمان بود.

شش روز پیش بود که سخنگوی وزرات خارجه ایران از توقف مذاکره با عربستان سعودی به میزبانی عراق خبر داده بود.

وزیر امور خارجه پیگیر پرونده شهید سلیمانی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای قضایی بین ایران و عراق درباره پرونده شهید سلیمانی گفت: «امیرعبداللهیان از روزی که به عنوان وزیر خارجه معرفی شد به صورت جدی این موضوع را پیگیری کرد و چندین جلسه در داخل وزارت خارجه با حضور نهادها برگزار شد از جمله قوه قضاییه. در سفر امیرعبداللهیان به بغداد و گفت‌وگو با مقامات عراقی این موضوع مورد گفت‌وگو قرار گرفت. آقای نظیری به عنوان مسئول پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی منصوب شدند.»

۱۹ بهمن بود که شورای عالی قضایی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سومین نشست کمیته تحقیق ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس و «ابو مهدی المهندس» جانشین نیرو‌های بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) و همراهانشان در بغداد آغاز به کار کرد.

به گفته این شورا نشست مذکور برای بررسی آخرین اقدامات تحقیقاتی انجام شده در این پرونده و تبادل اسناد بین دستگاه‌های تحقیقی دو کشور برگزار شد.

تبادل زندانیان اولویت ایران است
سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: موضوع زندانیان یکی از موضوعات جدی است که همواره در دستورکار بوده و جز اولویت‌های ایران است. متاسفانه توافقی که یک بار به دست آمد طرف آمریکایی در شب اجرای توافق زیر آن زد و یک بار دیگر نشان داد که واشنگتن تا چه میزان در توافقات خود سست عمل می‌کند. موضوع زندانیان موضوع انسانی است که می‌تواند از طریق مستقلی حل شود و زمینه خوبی باشد که نشان دهد رفتار آمریکا تغییر کرده است. مسیر گفت‌وگوها در خصوص این موضوع در جریان است.

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا پیش از این در گفت‌گویی با رویترز در این باره گفته بود بحث مذارکات و آزادی زندانیان از هم جدایند و ما در حال پیگیری هر دوی آن‌ها هستیم. اما برای ما خیلی سخت است که بازگشت به توافق هسته‌ای را بدون آن متصور شویم.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها