سه‌شنبه، 28 فروردین 1403 16:13
17017 سیاسی 1400/12/02 - 14:37

خطیب‌زاده: مذاکرات پرداخت بدهی انگلیس به ایران از مذاکرات وین جداست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: گفت‌وگو‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته، اما موضوعات باقیمانده از جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود.

به گزارش  دیوان نیوز؛ سعید خطیب‌زاده درباره پرداخت بدهی انگلیس به ایران گفت: گفت‌وگو با انگلیس درباره بازپرداخت بدهی انجام شده و سفر‌هایی بوده و در این سفر‌ها جزئیات آن مجددا و برای چندمین بار نهایی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امروز منتظر عملیاتی شدن این توافقات هستیم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه «دولت انگلیس در یکی دو سال اخیر نشان داده که به آنچه توافق می‌شود در شب توافق اجرا می‌کنند. بدهی قطعی دارند و باید بپردازند و متاسفانه شاهد این فرآیند هستیم.»

پیش‌تر «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس با به رسمیت شناختن بدهی انگلیس به ایران گفته بود که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند.

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند، اما لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد.

هنوز اراده لازم در مذاکرات را از اروپا و آمریکا ندیده ایم
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین گفت: در چارچوب گفت‌وگوها، تمام تحریم‌ها باید مرتفع شود. اگر در موضوعات باقی مانده تعهد طرف مذاکره را در عمل ببینیم، وارد فاز نهایی سازی توافق می‌شویم.

به گفته خطیب‌زاده، «مذاکره کنندگان ملت در وین با دقت و سختی در حال مذاکره هستند، ما تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی خود را ارائه کردیم که برخی از آن‌ها را آمریکا نپذیرفته است. با حقوق مردم مصالحه نخواهیم کرد. ما تضامین حقوقی سیاشی و اقتصادی هستند که ارائه کردیم که برخی از آن‌ها را آمریکا نپذیرفته است. فارغ از اینکه تضامین انجام شود، یکی از مهم‌ترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران در خصوص رسیدن هرگونه توافق است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: آمریکایی‌ها بار‌ها مذاکره مستقیم با ایران را درخواست کرده اند، حتی دولت ترامپ هم این درخواست را داشت. آن‌ها می‌خواهند برخی موضوعات را در گفتگو‌های مستقیم با ما مطرح کنند. نمی‌شود آمریکایی‌ها با سیاست یکسان نتیجه متفاوتی را انتظار داشته باشد.

دیشب و در آخرین موضع گیری حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در مصاحبه‌ای با یورو نیوز گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری به حصول توافق نزدیک هستیم. به همین جهت است که به آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها اطلاع داده‌ایم و به ۳ کشور اروپایی هم از سوی همکارانم در وین یا خودم گفته‌ایم که دیگر کاملا واضح است که نوبت شما فرا رسیده و زمان مشاهده ابتکار عمل و انعطاف‌پذیری طرف غربی است.

روز گذشته نیز ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اخذ تضمین‌های لازم برای توافق احتمالی شده بودند.

تا زمانی که پول‌های بلوکه شده ما در سئول است، همکاری دیگری در دستور کار قرار نمی‌دهیم
خطیب‌زاده درباره پرداخت بدهی کره‌جنوبی به ایران گفت: هیأت ایران به درخواست کره‌ای بعد از ملاقات معاون وزیر خارجه کره با آقای باقری در وین، به سئول رفت همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیتسیم.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، «متاسفیم دولت کره به مسئولیت قطعی خود نگاه شکلی دارد و مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره مسدود است هیچ موضوعی فراتر از این را در دستورکار دو کشور قرار نمی‌دهیم. البته فرآیند‌ها در جریان است و هیچ فرآیندی را متوقف نکردیم و دولت کره بداند ما این موضوع را فراموش نخواهیم کرد.»

هفته پیش، مصطفی قمری‌وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از انجام مذاکرات ایران و کره‌جنوبی در سئول برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران خبرداده بود.

این منابع مالی از ۴ سال قبل به بهانه تحریم‌های آمریکا در ۲ بانک کره جنوبی مسدود شده است. در پی این خبر، رسانه‌های کره جنوبی نیز از برنامه این کشور برای ازسرگیری واردات نفت از ایران پس از سه سال وقفه خبر دادند.

آمادگی داریم مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند را به شکل فنی حل کنیم
موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند دیگر محور نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه بود.

سعید خطیب‌زاده گفت: ‌برای ما یکی از مهم‌ترین سنجه‌های مسئولیت پذیری هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان، حق‌آبه است. آنچه در کلام گفته می‌شود آبی به ایران نرسیده و این را به عنوان عمل غیرمسئولانه در پرونده هیأت حاکمه فعلی افغانستان ثبت کردیم. توضیحاتی را می‌دهند و مسائل فنی را مطرح می‌کنند اعلام آمادگی کردیم که این مسائل فنی را حل کنیم.

دیروز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفته بود «مذاکرات دولت ایران با طالبان برای رهاسازی آب رود هیرمند، بی‌نتیجه بود و هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.»

محرابیان در عین حال گفته «مقام‌های گروه طالبان گفته‌اند آب حتما رها سازی می‌شود و امیدواریم در روز‌های آینده این موضوع محقق شود.»

ایران و افغانستان سال‌هاست که به دلیل خشکسالی کم‌سابقه در منطقه در مورد حقابه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون با هم اختلاف دارند. با این حال از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مقامات طالب ضمن به رسمیت شناختن حقآبه ایران همواره به آزاد سازی آب این رودخانه به سمت ایران اقرار داشته اند.

قرارداد حقابه هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین تهران و کابل امضا شد، اما در اواخر دهه ۷۰ همزمان با کاهش باران‌های موسمی، سطح آب در دریاچه هامون که منبع اصلی تامین آب آن رودخانه هیرمند است به حداقل رسید.

اواخر دی‌ گزارش‌هایی درباره بازگشایی دریچه‌های آب‌بند کمال‌خان در افغانستان به سوی ایران منتشر شد، ولی طالبان این گزارش‌ها را رد کرد.

همان زمان حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، گفت که با رهاسازی آب از بند کمال‌خان، چاه نیمه‌های منطقه سیستان که ذخایر آن‌ها به دلیل خشکسالی به یک چهارم تقلیل پیدا کرده، پر شده و مشکل آب این منطقه برای سال ۱۴۰۱ حل خواهد شد.

این آب‌بند در مسیر رودخانه هیرمند ساخته شده و به دریاچه هامون که میان ایران و افغانستان مشترک است.

برخی طرف‌های غربی سعی دارند بر طبل جنگ میان اوکراین و روسیه بکوبند
سخنگوی وزارت خارجه درخصوص آخرین تحولات بحران اوکراین و روسیه گفت: در این مورد، ایران در سطوح مختلف با آن‌ها در ارتباط بوده و هست، منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد درگیری دیگری باشد، برای رفع این مشکل از طریق راه حل سیاسی کردیم. برخی طرف‌های غربی تلاش می‌کنند که بر طبل جنگ بکوبند و تنش‌ها را شعله ور کنند.

آمریکا مسئول بسیاری از جنگ‌ها در دو‌دهه گذشته بوده است. جامعه جهانی آمریکا را از شعله ور کردن جنگ‌ها بازدارد. همه باید تلاش کنیم که منطقه اوراسیا را از جنگ و‌ تنش دور کنیم.

با شروع بحران بین اوکراین و روسیه، ایران همزمان با هشدار برخی از دولت‌ها به اتباع خود در کی‌ یف برای خارج شدن از این کشور و احتمال حمله روسیه، از ایرانیان مقیم خواست برای «شرایط اضطراری احتمالی» آماده باشند و ارتباط خود را با سفارت حفظ کنند.

پنجشنبه گذشته نیز وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای اوکراین با تاکید بر اینکه ایران خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه است، گفته بود، « امیدوار است وضعیت جاری از طریق گفت‌وگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشور‌های ثالث حل و فصل شود.

رژیم صهیونیستی هر جا رفته با خودش نا امنی و ترور برده است
خطیب‌زاده درباره سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه گفت: رژیم صهیونیستی هر جا رفته با خودش نا امنی و ترور برده است و جا پای درست کردن این رژیم برای چه بوده است. در برخی کشور‌های منطقه ترور‌های متعددی با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی و سرویس ترور رژیم اشغالگر قدس رخ داده است. اینکه برخی خود را پایگاه این رژیم کردند باید شاهد عواقب آن باشند. اینکه برخی خود را پایگاه صهیونیست کنند بدانند که مسئولیت دارند.»



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها