سه‌شنبه، 28 فروردین 1403 10:59
17158 سیاسی 1400/12/07 - 20:34

تاثیرِ جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصادِ جهان؛

وقتی همه‌چیز تحتِ تاثیر قرار می‌گیرد!

بدون‌شک، بحران جنگ روسیه و اوکراین تاثیرات فراوانی بر بازارهای جهانی خواهد داشت. در شرایطی که بازار طلا و نفت روند افزایشی و بازار رمز ارزها دچار کاهش شدیدی شده‌اند، هرچه بر مدت و زمان و شدت این بحران افزوده شود، این دامنه افزایش قیمت نفت هم بیشتر خواهد شد و موجب افزایش درآمد کشورهای صادرکننده نفت خواهد شد. چرا که در این بحران، یک‌سو تولیدکننده بزرگ نفت و گاز قرار دارد و طرفِ دیگر در نزدیکی اروپاست که اتحادیه اروپا خود از بزرگترین واردکنندگان منابع هیدروکربنی است و از مشتریان بزرگ گاز روسیه محسوب می‌شود.

سارا نصرتی/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ همچنین بازارهای سهام دنیا هم در واکنش به اخبار جنگ یک‌دست قرمزپوش شده‌اند و سرمایه‌گذاران سعی کردند که دارایی‌های خود را به پناهگاهی امن منتقل کنند. به همین دلیل طلا بعنوان یک بازار امن با افزایش تقاضا روبرو شده و قیمت آن به شدت افزایش یافته است. در واقع می‌توان از این اصطلاح استفاده کرد که، بازارها، آرایش جنگی به خود گرفتند.
باری؛ دارایی‌های امن مانند طلا صعودی شدند و بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری و بورس‌های جهانی در زیان قرار گرفته‌اند. همچنین بازارهای ریسکی، مانند رمز ارزها و سهام نیز با فشار فروش مواجه شدند. در حقیقت بحران جنگ، منجر به افزایش قیمت نفت شده و با توجه به افزایش صادرات نفت ایران، این مهم، می‌تواند نقطه مثبتی در اقتصاد نفتی ایران محسوب شود.
اما این افزایش قیمت نفت، ناشی از کمبود عرضه در بازار است چرا که به علتِ فرا رسیدنِ فصل سرما و شروع کسب و کارها پس از کرونا، تقاضا برای نفت در بازار جهانی افزایش یافته و وضعیت متشنج روسیه، شرایط بازار نفت را کمی پیچیده کرده است و تنها کشوری که می‌تواند وضعیت نفت در جهان را در کوتاه‌مدت کنترل و کمی التهابات را کاهش دهد، ایران است و اکنون بهترین زمان برای امتیاز گیری از جهان غرب است.
غرب می‌تواند با احیای برجام، نفت بیشتری در بازار عرضه کند و اهرم قدرت روسیه را هم لرزان‌تر کند، علاوه بر این موارد، تورم بزرگترین مشکل پیش‌روی اقتصاد جهانی است و بحرانِ جنگ می‌تواند آن را بدتر هم کند. قیمت‌های بالای انرژی باعث می‌شود پروازها گران‌تر شوند و هزینه حمل و نقل و ورودی برای کسب و کارهایی که از قبل با هزینه‌های فزاینده دست و پنجه نرم می‌کردند، افزایش یابد و کسب و کارها یحتمل، بخشی از این هزینه‌های بالاتر را به شکل افزایش قیمت به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند.
این جنگ، با بدتر شدن تورم و افزایش عدم اطمینان، رشد اقتصادی را نیز کاهش می‌دهد و تبعات اصلی جنگ، در زمینه نفت و گاز احساس خواهد شد، چرا که روسیه نقش مهمی در بازارهای انرژی جهان دارد و بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپاست که این جایگاه، پیامدهای عظیم اقتصادی این بحران را محسوس‌تر و ملموس‌تر پیش چشم می‌آورد. البته اثرات تورمی جنگ روسیه منحصر به نفت نیست، موضوع مهمی که باید مدنظر قرار دهیم این است که اوکراین یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان اورانیوم، تیتانیوم، سنگ آهن، فولاد و آمونیاک و البته صاحب بیشترین زمین‌های قابل کشت در اروپاست و یقیناً تبعات بالقوه جنگ در این کشور بهتر مشخص می‌شود.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، جنگ روسیه و اوکراین، قیمت‌های مواد غذایی را نیز در سراسر جهان افزایش خواهد داد و تشدید درگیری می گ‌تواند منجر به قطع چرخه تولید این محصولات و البته آسیب‌های قابل توجه به صنعت حمل و نقل این محصولات شود. علاوه بر این، اعمال تحریم از سوی سایر کشورها بر محصولات غذایی روسیه نیز می‌تواند با کاهش عرضه جهانی باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود.
همچنین روسیه یکی از سه صادرکننده کود در جهان است و هرگونه کاهش عرضه کود ممکن است بر افزایش قیمت مواد مغذی خاک شود و روی بازار محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته و به تورم مواد غذایی بیشتر دامن بزند. اما موضوع مهم دیگر نباید از آن غافل شد این است که جنگ میان روسیه و اوکراین، تاثیر منفی بر بازار غلات جهان خواهد گذاشت، چرا که هر دو کشور از تولیدکنندگان بزرگ غلات در دنیا هستند اما هنوز نمی‌توان میزان خسارت احتمالی این درگیری‌ها را محاسبه کرد، چرا که قیمت مواد غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد. بدون‌شک، این شرایط باعث بی‌ثباتی بازار خواهد شد.
با توجه به موارد فوق ،بهترین استراتژی ایران در این میان باید دیپلماسی عاقلانه باشد. به این معنی که در این مسأله اعلام بی‌طرفی کند و نه طرف روسیه بایستد و نه طرف غرب را بگیرد و متناسب با منافع و امنیت ملی خود عمل نماید. به هر حال اگر آمریکا و غرب حداقل از طریق تحریم اقتصادی، تحریم گاز و فشار حداکثری با روسیه درگیر شوند، یک فرصت مناسب برای ایران ایجاد خواهد شد. اروپا نیز بدلیل نیاز شدید خود به گاز احتمالا تحریم‌های ایران را کاهش خواهد داد و در بحث برجام نیز با ایران کنار خواهد آمد. همچنین در صورت تشدید درگیری، باز هم ایران فرصت خوبی به دست می‌آورد تا امتیازهای بیشتری در برجام و صادرات سوخت‌های فسیلی از غرب دریافت کند و قیمت‌های انرژی با افزایش  قیمت همراه خواهند بود و بدلیل تحریم‌ها، صادرات این محصولات از روسیه با کاهش مواجه می‌شوند که این خود یک فرصت برای کشور ما محسوب خواهد شد.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها