17351 اقتصادی 1400/12/15 - 08:30

تحدید اختیارات سازمان تعزیرات

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بارها گلایه کرده است که این سازمان با تصویب قوانینی هم‌چون قانون «حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» و قانون «اصلاح قانون نظام صنفی» اختیارات دهه 70 را برای حضور موثر و کشف تخلف در بازار و حتی رسیدگی فوری به این تخلفات را ندارد.

به گزارش دیوان نیوز؛ قانون نظام صنفی در سال 1382 تصویب و در سال 1392 تحت عنوان قانون «اصلاح قانون نظام صنفی» اصلاح شد. قانونی که رئیس سازمان تعزیرات معتقد است موجب تحدید اختیارات این سازمان در بازار شده است. احمد اصانلو در آغاز طرح نظارت نوروزی 1401 گفت که ایجاد سازمان تعزیرات حکومتی و تشکیل آن توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به وضعیت خاص و اقتصادی جامعه در اوایل دهه 70 که ناشی از شرایط پایان جنگ بود برمی‌گردد. در آن شرایط مجمع به این نتیجه رسید که نظارت بر بازار را از حیث کشف تخلفات و رسیدگی به آن از قوه قضائیه بگیرد و به دولت تحویل دهد. قبل از این تصمیم رسیدگی به تخلفات بازار جزو صلاحیت دادگاه انقلاب تلقی می‌شد و مثل پرونده‌های عادی، پرونده تشکیل و برای متخلفان مجازات تعیین و حکم آن اجرا می‌شد که البته این فرایند زمان‌بر بود اما در نهایت سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل و برای آن 4 کارکرد اصلی نظارت، بازرسی، کشف و رسیدگی به تخلف در نظر گرفته شد که تمام امور نظارت بر بازار یا تنظیم‌گری بازار را شامل می‌شد.

طبق گفته‌های رئیس سازمان تعزیرات با اصلاح قانون نظام صنفی در سال 92، سه وظیفه ابتدایی این سازمان یعنی نظارت بر بازار، بازرسی و کشف تخلف از تعزیرات سلب شد و تنها وظیفه‌ و اختیاری که باقی ماند «رسیدگی به تخلف» بود که موجب تقویت وظایف شبه قضایی سازمان تعزیرات شد.

یکی از گلایه‌های رئیس سازمان تعزیرات حکومتی این است که در شرایط فعلی که به تعبیر وی «جنگ اقتصادی» است تحدید اختیارات سازمان تعزیرات نقش آفرینی موثر این سازمان را از بین می‌برد. اصانلو معقتد است که در دهه 80 وضعیت اقتصادی کشور اوضاع خوبی داشت و هنوز با تحریم‌های سخت مواجه نبودیم به همین دلیل قانون «نظام صنفی» قانون خوبی بود اما اکنون که دشمن در حال کارشکنی است تنها مرجعی که می‌تواند نقش تنظیم‌گری داشته باشد سازمان تعزیرات است.

اکنون مبنای ورود سازمان تعزیرات در بازار براساس ماده ۱۹ آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی در قالب شعب سیار است که در محل تخلف با حضور بازرسان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف حاضر می‌شوند و تنها امکان صدور رای در محدوده جرایم کمتر از ۴۹۴ هزار تومان نیز وجود دارد.

ماده 19 آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید: مدیران کل استان‌ها و روسای ادارات شهرستان‌ها می‌توانند تعدادی از شعب را به صورت سیار اختصاص دهند و در صورت لزوم در معیت این شعب بازرسان و مامورین سازمان بازرسی و نظارت انجام وظیفه خواهند نمود و همچنین افراد واجد شرایط مذکور در ماده (۱۰) این آیین‌نامه و با ابلاغ از سوی مسوولین سازمانهای تعزیرات حکومتی و نظارت و بازرسی می‌توانند مسوولیت هر دو سازمان را به صورت سیار انجام دهند.

در بحث رسیدگی به تخلفات نیز مشکلاتی برای سازمان تعزیرات وجود دارد به عنوان مثال در ماده 72 قانون نظام صنفی گفته شده اگر تخلف بیش از 494 هزار تومان بود، دیگر در صلاحیت رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی نیست و یک هیئت که در سازمان تعزیرات تشکیل می‌شود، باید به آن رسیدگی کند. این هیئت متشکل از نماینده تعزیرات، نماینده اصناف و نماینده وزارت صمت است و رسیدگی به‌صورت هیئتی انجام می‌شود. خود همین هیئت، ممکن است روند رسیدگی را با چالش مواجه کند زیرا خیلی از پرونده‌ها به‌علت به ‌حد نصاب نرسیدن اعضای هیئت و عوامل دیگر ممکن است به نتیجه نرسد.

تبصره ۲ ماده 72 قانون نظام صنفی می‌گوید: رسیدگی بدوی به تخلفات موضوع مواد۵۷ (گران‌فروشی)، ۵۸ (کم‌فروشی)، ۵۹ (تقلب)، ۶۰ (احتکار) و ۶۳ (عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع) درمواردی که موضوع شکایت شاکی یا گزارش بازرس حاکی از تخلف بیش از سه میلیون (۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، توسط هیاتی متشکل از یکی از روسای شعب سازمان تعزیرات حکومتی، نماینده اتاق اصناف و نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت با دعوت از شاکی و مشتکی‌عنه انجام خواهد شد.

مبنای مذکور هرساله براساس نرخ تورم سالانه با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب هیات وزیران قابل تغییر است.

در صورت تجدیدنظرخواهی هریک از طرفین، هیات تجدیدنظر متشکل از یکی از روسای شعب تجدیدنظر سازمان تعزیرات حکومتی، نماینده اتاق اصناف شهرستان و نماینده اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان به موضوع رسیدگی خواهد کرد. نمایندگان اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان در هیات تجدیدنظر مربوط به هر پرونده باید غیر از نماینده دستگاه‌های مزبور در هیات بدوی رسیدگی‌کننده به همان پرونده باشند.
جلسات هیات‌های رسیدگی بدوی و تجدیدنظر با حضور هر سه عضو رسمی است و آراء صادره با دو رای موافق معتبر می‌باشد.

در نهایت رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ابراز امیدواری کرده تا با مکاتبه‌ای که با سران قوا انجام و متنی که به آن‌ها پیشنهاد داده است بتواند اختیارات سابق این سازمان را که شامل نظارت، کشف و بازرسی بوده برگرداند و به طور موثر بر تخلفات بازار رسیدگی کند.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها