پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 04:23
17424 اقتصادی 1400/12/18 - 08:09

احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ۱۱.۵ میلیار دلار سرمایه گذاری

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تشریح سیاست‌های دولت سیزدهم و به ویژه وزارت نفت در توسعه ظرفیت‌های پالایشی کشور به جای خام فروشی گفت: بالغ بر ۱۶.۵ میلیارد یورو پروژه جدید تعریف کردیم.

به گزارش دیوان نیوز؛  فرهاد احمدی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه با اختصاص حدود ۱۸ میلیارد دلار به طرح‌های پالایشی، پتروپالایشی و خطوط فراورده های نفتی گام‌های بلند و استوار صنعت نفت در توسعه ظرفیت‌های پالایشی برداشته شده است، گفت: عزم جدی مدیران صنعت نفت، شتاب بخشی به توسعه زیرساخت‌های این صنعت به ویژه در بخش پایین دستی است و برای تحقق این برنامه، طرح‌های احداث پتروپالایشگاه جدید شهید سلیمانی در بندرعباس، احداث پالایشگاه نفت خوزستان و همچنین تکمیل طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برآورد اولیه برای احداث پترو پالایشگاه شهید سلیمانی ١١.٥ میلیارد دلار براورد شده است، جهت تأمین منابع مالی این پروژه از روش‌های مختلف از جمله اخذ فاینانس، منابع مالی بانک‌ها، جذب سرمایه مردمی بهره‌گیری خواهیم کرد.

او افزود: تمام سعی‌مان بر این است که با به‌کارگیری حداکثری از توان سازندگان داخلی و حمایت از تولید داخلی، ضمن کاهش وابستگی به بیگانگان به توسعه صنایع داخلی و ایجاد اشتغال کمک کنیم.

وی اظهار کرد: احداث پالایشگاه خوزستان با برآورد اولیه ٤.٥ میلیارد دلار از دیگر طرح‌های مهمی است که در این دولت احیا گردیده و در سال ۱۴۰۱ عملیات طراحی و اجرایی آن آغاز خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: با بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که به منظور ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و نوسازی پالایشگاه است، عملیات تکمیلی این پروژه را آغاز خواهیم کرد. میزان سرمایه لازم جهت بخش تکمیلی این طرح حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو است.

وی با اشاره به بیش از ۵۰ سال تجربه این شرکت در احداث پروژه‌های پایین دستی شامل احداث مخازن و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، طراحی و ساخت پالایشگاه‌های کشور افزود: شرکتی هستیم که مشخصات فنی مخصوص به خود ( NIOC SPEC) جهت اجرای پروژه‌های نفتی بخش پایین دستی را بر اساس استانداردهای روز بین المللی روز دنیا داریم.

احمدی گفت: با یک برنامه ریزی منظم در طی شش ماهه گذشته، تمامی طرح های در دست اقدام را فعال کرده‌ایم که از مجموع ۳۵ طرح سنواتی ۲۶ طرح و پروژه را خاتمه و تسویه حساب کرده‌ایم و ۹ طرح باقیمانده را طی ۶ ماه آینده تسویه خواهیم کرد. هم اکنون در بیش از ۷ پروژه در دست اجرای شرکت، بالغ بر ٨٠٠٠ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که حسب برنامه‌ریزی انجام شده و پروژه‌های تعریف شده جدید این رقم به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بر اساس فرامین مقام معظم رهبری، در اجرای پروژه‌ها معتقد به داخلی سازی و حمایت حداکثری از سازندگان تجهیزات صنعت نفت هستیم و طی چهار ماه گذشته در رابطه با ۷ طرح در دست اجرا را فعال کرده‌ایم و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم، گفت: با بررسی مشکلات و تحلیل آنها مسایل را یک به یک حل کرده‌ایم و در رابطه با تأمین مواد اولیه و تولید خطوط لوله را داخلی سازی نموده و در این راستا حدود ۶۳ هزار تن تختال به ارزش بالغ بر ۱۲۶۱ میلیارد تومان سفارش تولید داده‌ایم و ۵۴ هزار تن باقی مانده را تا خرداد سفارش خرید خواهیم داد که به این ترتیب در مجموع با سفارش ۱۰۷ هزار تن به ارزش بیش از ۲۱۴۰ میلیارد تومان خرید از سازندگان داخلی حمایت جانانه‌ای خواهیم کرد.

به گفته وی این پروژه‌ها عبارتند از خط لوله سوخت تابش (از رفسنجان / بیرجند/ تا مشهد) به طول ۹۵۰ کیلومتر با سرمایه ۳۷۲ میلیون یورو با تأمین مالی بانک ملت، خط لوله سوخت رفسنجان یزد و تأسیسات مربوطه به طول ۲۲۰ کیلومتر و با سرمایه ۲۲ میلیون یورو + ۱۴۰۰ میلیارد تومان، خط لوله انتقال سوخت پارس و تأسیسات جانبی به طول ۴۰۰ کیلومتر و با سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیون یورو با تأمین مالی بانک تجارت و توسعه اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم می شود.

پیشرفت ۸۶ درصدی طرح توسعه پالایشگاه آبادان

احمدی همچنین درباره وضع پیشرفت طرح توسعه پالایشگاه آبادان گفت: طرح توسعه پالایشگاه آبادان نیز به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ملی و مهم در حال اجرای این شرکت هم‌اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌کنیم این طرح نیز تا پایان نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی طرح احداث خط لوله انتقال فرآورده تبریز- ارومیه به طول ۲۴۰ کیلومتر، طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام سبزآب _ ری و طرح احداث خط لوله نایین – کاشان – ری را از دیگر پروژه‌های در حال اجرای این شرکت اعلام کرد و گفت: طرح ساخت خط لوله نایین- کاشان- ری تا خرداد سال آینده و باقی خطوط تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسند.

بهره‌برداری از خط لوله راهبردی بندرعباس – سیرجان – رفسنجان در ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین به اجرای طرح احداث خط لوله بندرعباس – سیرجان -رفسنجان به طول ۴۰۰ کیلومتر به‌عنوان یکی از خطوط لوله راهبردی و مهم کشور به‌منظور انتقال فرآورده‌های نفتی تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به مرکز و شمال کشور در این شرکت اشاره کرد و گفت: این پروژه مهم ملی به چهار گستره تقسیم شده است که زیرپروژه برق‌رسانی آن تا پایان خردادماه سال آینده و در صورت تأمین تجهیزات از سوی سازندگان خارجی، همه پروژه تا پایان سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

احمدی بیان کرد: خط لوله سوخت‌رسانی به نیروگاه چابهار نیز فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

حمایت حداکثری از سازندگان داخلی در پروژه‌های پالایشی

وی همچنین با تاکید بر حمایت حداکثری از سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گفت: طی چهار ماه گذشته سازندگان داخلی در هفت طرح در حال اجرای این شرکت فعال شده‌اند و تجهیزات موردنیاز طرح‌های جدید خطوط لوله این شرکت نیز از طریق تولیدکنندگان و سازندگان داخلی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین از مذاکره با سازندگان خارجی برای مشارکت در پروژه‌های پالایشی صنعت نفت ایران در ماه‌های اخیر خبر داد.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیش از ۵۰ سال تجربه در احداث پروژه‌های پایین‌دستی شامل احداث مخازن و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی و طراحی و ساخت پالایشگاه‌های کشور دارد.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت همچنین برای اجرای پروژه‌های نفتی بخش پایین‌دستی ویژگی‌های فنی مخصوص به خود بر اساس استانداردهای روزآمد جهانی دارد.

 



  1. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  2. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  3. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  4. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  5. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  6. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  7. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  8. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  9. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  10. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  11. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  12. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  13. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  14. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  15. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  16. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  17. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  18. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  19. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  20. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  21. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  22. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  23. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  24. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  25. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  26. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  27. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  28. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  29. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  30. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  31. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  32. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  33. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  34. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  35. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  36. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  37. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  38. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  39. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  40. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی