17562 یادداشت 1400/12/23 - 17:34

ابوذرِ ششم نمره قبولی نگرفت؛

جشنواره نه، آئین تقدیر از «خواص»!

بدون‌شک نخستین‌ اصلِ شرکت در هر کارزاری که جنبه رقابتی داشته باشد، احترام به نظرِ تیمِ داوری است. اما حتی با عنایت به این‌رکنِ مهم و اساسی، انتقاداتِ بسیار جدی نسبت به نحوه برگزاری و تصمیماتِ هیات‌داوری ششمین جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» استان البرز وارد است که شوربختانه، به شکلِ عجیبی از رویکرد و اهدافِ اصلی این‌جشنواره مزین به نامِ والایِ «بسیج» فاصله گرفت و تبدیل به مراسمِ یا به اصطلاحِ بهتر، «دورهمی» تقدیر، تجلیل و تبجیل از «خواص» شد!

مهرداد تیموری/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از هواداری نیوز؛ بدون‌شک نخستین‌ اصلِ شرکت در هر کارزاری که جنبه رقابتی داشته باشد، احترام به نظرِ تیمِ داوری است. اما حتی با عنایت به این‌رکنِ مهم و اساسی، انتقاداتِ بسیار جدی نسبت به نحوه برگزاری و تصمیماتِ هیات‌داوری ششمین جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» استان البرز وارد است که شوربختانه، به شکلِ عجیبی از رویکرد و اهدافِ اصلی این‌جشنواره مزین به نامِ والایِ «بسیج» فاصله گرفت و تبدیل به مراسمِ یا به اصطلاحِ بهتر، «دورهمی» تقدیر، تجلیل و تبجیل از «خواص» شد!
اما پیش از هرگونه صحبت درخصوصِ شرایط و چگونگی برگزاری جشنواره ابوذر استان البرز، ذکرِ این‌نکته لازم است که حُسن‌نیتِ «سیدمحمدرضا موسوی‌زاده» -رئیسِ سازمان بسیج رسانه البرز- بر همگان ثابت شده و اتفاقاتِ مراسمِ اختتامیه جشنواره ابوذر را نمی‌توان به‌پایِ این‌سیدِ بزرگوارِ بسیجِ رسانه ایران‌کوچک نوشت، بی‌شک، عملکردِ ایشان، در دوره یک‌ساله فعالیتش در سمتِ خطیر مذکور، می‌تواند توصیفِ درخوری از توانایی‌های رئیسِ جهادی سازمان بسیج رسانه استان البرز باشد.
اما در وهله‌اول، مقامِ‌نخستِ بی‌هویت‌کردن خبرنگاران و توهین به شاُن و جایگاهِ این‌قشر فرهیخته رسانه استان البرز را سرکار خانمِ کورانی -دبیر جشنواره- کسب کرد، جایی که ایشان از همان‌ ابتدای مراسم، با بهره‌گیری از ادبیاتی زننده و آغشته به وهن، در محفلِ فرهنگی-رسانه‌ای آن‌هم از نوعِ «بسیجی» آن، اهانت و بی‌حرمتی بزرگی را نسبت به اصحابِ رسانه استان و حتی مسئولینِ حاضر در مراسمِ اختتامیه ششمین‌دوره این جشنواره انجام داد که به هیچ‌وجه سزاوارِ اغماض نیست، در شرایطی که یقیناً رخدادهای انزجارآورِ اختتامیه، ماحصلِ سوءرویکردِ شخصِ دبیر جشنواره به‌عنوانِ مسئولِ اولِ اجرایی ششمین دوره این جشنواره رسانه‌ای است و بس.
گرچه در وهله بعدی، شرایطِ اسفناکِ چگونگی انتخابِ غالبِ برگزیدگانِ جشنواره و بطور کلی داوری این رویداد رسانه‌ای است، که همانندِ ادبیاتِ دبیرِ جشنواره فراتر از «افتضاح» بود، جایی که ضمنِ عرض تبریک و خداقوت به همکاران برگزیده، اسامی تعدادِ کثیری از منتخبانِ شب‌گذشته، پیش از اعلام هم برای اهالی رسانه قابل‌حدس بود، البته نه صرفاً بخاطرِ توانایی و قابلیت‌های آن‌ها، بلکه بنا بر پیشینه‌ و روابطِ این‌‌افراد که بلااستثناء در تمامی رویدادهای این‌چنینی با اخذِ مُزدِ خدمت! به‌صورتِ «سفارشی» موردِ تکریم قرار می‌گیرند! در شرایطی که، این‌موضوع، جز توهین به‌ مقامِ شرکت‌کنندگان و البته برگزارکنندگان هیچ‌ دستاوردی برای رسانه استان البرز نخواهد داشت.
از طرفی پس از تقسیمِ غنائم میانِ خبرگزاری‌های خاص و کسبِ تنها یک‌عنوان سومی برای رسانه‌های نوشتاری -در بخشِ تیتر برای روزنامه دنیای هوادار- ذکر این‌نکته ضروری است که اگر، صرفاً هدف از تشکیلِ این کارزار، تقدیر از برخی خبرگزاری‌های -خاص- بود، دیگر نیازی به برگزاری جشنواره‌ای به این عظمت وجود نداشت و یک‌دورهمی کوچک هم این‌هدف را به سر منزلِ مقصود می‌رساند، در شرایطی که وجه‌اشتراکِ این تقدیر، همان کارت‌های هدیه‌ای بود، که به منتخبان غالباً سفارشی ابوذر تقدیم شد! آن‌هم در شرایطی که در برخی از آثارِ برگزیدگانِ مذکور، حتی محورِ جشنواره هم رعایت نشده بود تا فاجعه این‌جشنواره تکمیل شود!
اما ناگفته نماند که، روزنامه «دنیای هوادار» با ۲۳ اثر قدرتمندانه در بخشِ رقابتی جشنواره شرکت کرد و ماحصلِ این‌فعالیتِ گسترده، تنها به یک عنوان سومی در بخش «تیتر» ختم شد! آن‌هم برای نشریه‌ای که در ادوار گذشته همین‌جشنواره، با کسبِ عناوینِ متعدد، رکوردشکنی کرده بود، در شرایطی که قطعاً تصمیماتِ خلق‌الساعه امسال نمی‌تواند از ضعفِ این‌مجموعه رسانه‌ای باشد، چرا که هر کدام از آن ۲۳ اثر، بنا بر نظرِ خبرگان و کارشناسان رسانه‌ای، همانندِ سالیان گذشته توانایی کسبِ مقامِ برتر در جشنواره کشوری را هم داشتند، دقیقاً همان‌طور که سالِ گذشته اثری از روزنامه دنیای هوادار در استان البرز مقامِ دوم را کسب کرد و در جشنواره کشوری حائزِ رتبه نخست شد!
اما همه‌ی این‌موارد در شرایطی رخ داده، که چندی پیش در گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار دنیای هوادار با رئیسِ سازمان بسیج رسانه‌ای استان البرز، ایشان کیفیتِ آثارِ جشنواره ششم را «مطلوب» دانسته بودند و دبیر جشنواره در صحبت‌های شب‌گذشته خود، با تاکید بر واژه افتضاح شرایط و کیفیت کُلی این‌دوره از جشنواره ابوذر را «اسفناک» توصیف کرد! البته گویا با اتفاقاتِ اختتامیه و تصمیماتِ پرابهامِ هیات‌داوران، صحبت‌های نه‌چندان مودبانه خانمِ دبیر بیشتر به ماهیتِ برگزاری این‌جشنواره نزدیک بوده است!
شایان ذکر است که، تحریریه روزنامه دنیای هوادار، آماده هرگونه مناظره با هیات‌داوران جشنواره خواهد بود، گرچه لازم است هرچه سریع‌تر درخصوصِ ابهاماتِ متعدد جشنواره ششم «شفاف‌سازی» صورت گیرد تا صلاحیتِ هیات‌داوران و دبیر جشنواره برای اهالی رسانه استان عیان گردد. البته امیدواریم چند اثر از ۲۳ اثر ارسالی دنیای هوادار به جشنواره کشوری ارسال گردد تا با قضاوتِ داورانِ کشور، عیارِ هیات‌داوری این‌دوره جشنواره ابوذر در استان البرز مشخص شود. در نهایت دنیای هوادار ضمنِ اعلامِ رسمی اعتراضِ خود، آماده عودت‌‌دادنِ لوحِ تقدیر و تنها هدیه‌ی کسب‌کرده از ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خواهد بود.



  1. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  2. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  3. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  4. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  5. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  6. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  7. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  8. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  9. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  10. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  11. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  12. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  13. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  14. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  15. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  16. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  17. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  18. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  19. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  20. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  21. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  22. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  23. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  24. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  25. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  26. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  27. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  28. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  29.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  30. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  31. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  32. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  33. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  34. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  35. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  36. تاج منتسب به سپاه است؟
  37. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  38. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  39. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  40. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد