پنجشنبه، 09 فروردین 1403 16:00
17651 سیاسی 1400/12/27 - 04:31

یک کارشناس مسائل بین الملل:

روسیه و آمریکا به خاطر اوکراین یک تیر به سمت هم شلیک نمی‌کنند

یک کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه آمریکا و روسیه هیچ گاه بخاطر بحران اوکراین علیه یکدیگر وارد جنگ نمی‌شوند، گفت: اگر کی‌یف و تمام اوکراین نیز توسط روسیه تصرف شود، آمریکا و متحدان اروپایی اش حتی یک تیر به سمت روسیه شلیک نخواهند کرد.

به گزارش دیوان نیوز؛ رضا ذبیحی، درباره دورنمای بحران اوکراین و اثرات آن بر نظام بین الملل اظهار کرد: اگر شدیدترین تحریم های تاریخ توسط آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شود و بیشترین حمایت ها هم از اوکراین انجام شود، حتی یک تیر نیز از سمت روسیه به سمت کشورهایی که جزو اتحادیه اروپا بوده و عرفا جزو بلوک غرب و متحدان آمریکا به شمار می روند شلیک نخواهد شد.

موضوعاتی نظیر شروع جنگ جهانی سوم که بعضا در فضای مجازی و برخی رسانه های مطرح می شود، صرفا یک تصور عامیانه، خطای رسانه ای است که در محافل علمی هیچ جایگاهی ندارداین استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه و آمریکا و متحدان اروپایی اش می دانند که کوچکترین خطا در جنگ اوکراین می تواند تبعات جبران ناپذیری برای جامعه ی بشری داشته باشد و لذا علیرغم اهمیت بسیار زیاد موضوع بحران اوکراین برای هر دو طرف، هیچ یک جانب احتیاط را رها نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: موضوعاتی نظیر شروع جنگ جهانی سوم که بعضا در فضای مجازی و برخی رسانه های مطرح می گردد صرفا یک تصور عامیانه، خطای رسانه ای و کاملا دور از ذهن و بعید است که در محافل علمی هیچ جایگاهی ندارد.

ذبیحی ادامه داد: بازدارندگی هسته ای که برای چندین دهه در طول جنگ سرد تبیین کننده نوع رفتارهای قدرت های شرق و غرب در مواجهه با یکدیگر بود، در جنگ اوکراین نیز بطور کامل نماینگر رفتار این کشورها در رویارویی با هم می باشد و لذا احتمال شروع جنگ مستقیم میان آمریکا و روسیه و یا روسیه با کشورهای اروپایی بخاطر بحران اوکراین نزدیک به صفر است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه، اوکراین را که پیشتر جزو بلوک شرق بود را حیاط خلوت خود محسوب می کند و لذا حتی تصور و احتمال اینکه اوکراین روزی به عنوان یک عضو بلوک غرب جزو ناتو شود را نمی تواند، تحمل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با این وجود روسیه بازی بسیار پرمخاطره و پر ریسکی را آغاز کرده که ممکن است دورنمای آن برای این کشور و شخص پوتین چندان خوشایند نباشد و سرنوشت پر از ابهامی را برای آینده این کشور رقم بزند.

ذبیحی ادامه داد: حتی اگر روسیه در دست یافتن به اهداف نظامی خود و تصرف مناطقی در اوکراین موفق باشد، باز هم نمی تواند از دایره تحریم های غرب که احتمالا گسترده خواهد بود مصون بماند و همین امر اقتصاد روسیه را در فشار قرار خواهد داد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد هر چه پیشروی روسیه در خاک اوکراین بیشتر باشد و هر چه جاه طلبی این کشور برای تصرف مناطق بیشتری از اوکراین وجود داشته باشد، به همان میزان تحریم های غرب علیه روسیه شدیدتر و پر دامنه تر خواهد بود و همین موضوع دوگانه، روسیه را در وضعیت پیچیده ای برای چگونگی خلاصی از این بحران قرار خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آنچه مسلم است واقعیت های نظامی و میدانی در این بحران نقش مهمی دارد و روسیه در تلاش است با تصرف مناطق بیشتری از اوکراین این کشور را برای مذاکره مطابق با خواست های خود تحت فشار قرار دهد.

ذبیحی ادامه داد: با این وجود، این بحران تداوم خواهد داشت و نمی توان گفت در نهایت واقعیت های نظامی تعیین کننده می باشندزیرا زمانی که جنگ تمام شود و واقعیت های نظامی دیگر تعیین کننده نباشند، احتمال جدی وجود دارد که برخورد یکپارچه ی شمار زیادی از کشورها علیه روسیه، اقتصاد این کشور را تحت فشار زیادی قرار دهد.

روسیه به رهبری پوتین در صدد است که تا حد امکان غرور خدشه دار شده ی این کشور پس از پایان جنگ سرد را جبران کند این استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه به رهبری پوتین در صدد است که تا حد امکان غرور خدشه دار شده ی این کشور پس از پایان جنگ سرد را جبران نماید و مرحله به مرحله و با اشکال مختلف در حال پیشروی در این زمینه است. یکی از علل اقدام اخیر نظامی روسیه علیه اوکراین نیز در همین راستا ارزیابی می گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: با این وجود تردید جدی وجود دارد که روسیه بتواند به اهداف خود در این زمینه با حمله به اوکراین نزدیک شود. چرا که اقدامات پیشین روسیه، از جمله ضمیمه کردن کریمه به خاک خود، مواردی بود که غرب می توانست با اغماض به آنها بنگرد.

ذبیحی خاطر نشان کرد: اما احتمال اینکه در خصوص بحران اوکراین ،غرب همان برخوردهای اغماض آمیز گذشته را داشته باشد، کمتر است و لذا دامنه ی رویارویی های جدید میان روسیه و غرب شرایط پر ابهام و جدیدی را برای هر دو طرف رقم خواهد زد.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها