17913 اجتماعی 1401/01/08 - 13:00

کابوس پلاسکویی بر سر ۳۵۰۰ ساختمان پایتخت

آن چیزی که درباره ایمنی ساختمان های تهران، واضح و قطعی است این است که ایمنی این ساختمان ها در خور پایتخت نیست. آمار قابل توجه نا ایمنی ساختمان های شهر که بخشی از آنها ساختمانهای پر تجمع تجاری نیز هستند و از سوی مدیران شهری بارها اعلام شده، گواه همین امر است. آماری که بارها در این خصوص هشدار دادند و نگرانی خود را درباره وقوع حوادث ناگهانی در این ساختمان ها اعلام کردند. قطعا علاج حادثه قبل از به وقوع پیوستن آن است و راه رسیدگی به آن می طلبد که دستگاه های متولی با ایجاد هماهنگی و همکاری در این خصوص راهکاری بیندیشند؛ چرا که تهران دیگر تاب حوادثی مثل پلاسکو را ندارد.

به گزارش دیوان نیوز؛ آمارها درباره ناایمنی ساختمان های پایتخت واضح و روشن نیست و گزارش دقیقی درباره جانمایی این ساختمان هاکه حتی برخی از آن ها از جمله ساختمان های تجمعی مثل مراکز تجاری هستند،وجود ندارد و حتی با وجود پرسش خبرنگاران ازمسئولان اعلام اسامی برخی از این ساختمان ها همچنان مسکوت مانده است. با وجود اینکه پیش تر قرار بود که اسامی ساختمان های نا ایمن تجمعی پایتخت از سوی آتش نشانی و شهرداری اعلام شود، اما این اتفاق نیفتاد و حالا ساختمان های نا ایمن همچنان به فعالیتهای خود ادامه می دهند. با این حال و با وجود اینکه اسامی این ساختمان ها مشخص نیست اما آمار ساختمان های پایتخت نشان می دهد که رسیدگی به این وضعیت نیاز به اقدامی فوری و جدی دارد.

پیش تر مهدی داوری -مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در نشست خبری پایان سال خود از وجود ١٢٩ ساختمان ایمن در پایتخت که نیاز به اقدام فوری دارند خبر داد و در این باره گفته بود: ۱۲۹ ساختمان در تهران شرایط پر خطر دارند. یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان آتش نشانی ایمنی ساختمان‌های شهر است. در پایتخت ۹۶۰۰ ساختمان ناایمن داریم.

با نگاهی به آمار ساختمان های پرخطر پایتخت، زنگ خطری به صدا در می آید چرا که تهران شهریست که با خطر وقوع ناگهانی زلزله هم رو به روست و بارها در این باره نیز هشدار داده شده است.

با وجود اینکه آتش نشانی تهران در زمینه شناسایی ساختمان های نا ایمن پایتخت تلاش می کند و اطلاعاتی را در این زمینه دارد، اما تا کنون این اطلاعات را منتشر نکرده اند؛ البته پیش تر قرار بود اسامی این ساختمان ها به انتشار عمومی برسد و انتظار می رفت که با انتشار عمومی آن ها برخی از این ساختمان ها نسبت به ایمن سازی اقدام کنند اما این اقدام تا کنون صورت نگرفته است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره بازدیدهای آتش نشانی و رصد وضعیت ایمنی ساختمان های پایتخت و در پاسخ به این سوال که آیا اسامی ساختمان های نا ایمن پایتخت منتشر خواهد شد یاخیر؟ گفته بود: بازدید از شرایط ایمنی ساختمان‌های پایتخت در حال انجام است البته مدتی قبل مسایلی در خصوص اینکه اطلاعات ایمنی ساختمان‌ها به اطلاع عموم برسد یا خیر؟، مطرح شد که در نهایت به تفاهمی رسیده نشد؛ اما مسیر سازمان آتش‌نشانی ادامه دارد.

حال رسیدگی به وضعیت ساختمان های پایتخت از سوی کارشناسان و مسئولان یک ضرورت دانسته می شود، اما هنوز اقدامی قاطع در این خصوص صورت نگرفته است و آنچه مسلم است آن است که رسیدگی به وضعیت این تعداد ساختمان نا ایمن نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و همکاری گسترده دارد.

زاکانی - شهردار تهران- نیز درباره لزوم رسیدگی به وضعیت ساختمان های پایتخت وعده ای را مطرح کرده و در این باره گفته است: در حقیقت برای رفع مشکل ساختمان‌های ناایمن یک تلاشی را شروع کردیم که مجموعه مسئولیت‌های مرتبط با شهرداری را دنبال کنیم وناظر بر شناسایی این نوع از ساختمان‌ها باشیم. شهردار تهران در این باره افزوده بود : برای نظارت کامل، کار جدی باید آغاز شود و آن‌ها را دسته بندی کنیم یعنی ساختمان‌هایی که وضعیتشان بسیار حاد است سریعا تعیین تکلیف شوند، اما ساختمان‌های دیگر مورد بهبود قرار بگیرند. گزارش ساختمان‌های ناایمن درشورای عالی استان‌ها مطرح شد و رییس جمهور هم تاکید دارند سریعا این ساختمان‌ها تعیین تکلیف شوند، رسیدگی به ساختمان‌های نا ایمن جزو پروژه کاری ما در سال ۱۴۰۱ است که برای آن برچسبی خواهیم داشت، البته من ناظر بر حوادث و آینده نمی‌توانم صحبت کنم و تنها ناظر بر برنامه و کارخودم می‌توانم صحبت کنم.

همچنین مهدی چمران -رئیس شورای اسلامی شهر تهران- نیز درباره لزوم توجه به ساختمان های نا ایمن پایتخت گفته بود: مباحثی در خصوص ساختمانهای ناایمن مطرح شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری فقط می‌تواند به ساختمانهای ناایمن اخطار دهد، ادامه داده بود: متاسفانه تعداد ساختمانهای ناایمن زیاد است و نباید فقط به اخطار کفایت کرد و باید فراتر رفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرده بود: البته آتش‌نشانی نمی‌تواند بیشتر از اخطار هم کاری انجام دهد. برای ساختمان های ناایمن برنامه های داریم که آنها را در دستور کار قرار می دهیم.

 آتش نشانی تهران نیز درباره خلا قانونی برای رسیدگی به وضعیت ساختمان های نا ایمن پایتخت بار ها هشدار داده و اعلام کرده است، در صورتی که این امکان به صورت قانونی برایش فراهم نشود نمی تواند برخوردی با ساختمان های نا ایمن داشته باشد و تنها امکان هشدار را دارد. هشدارهایی که بارها اعداد قابل توجه آن را در خصوص ساختمان هایی از جمله سینا اطهر و پلاسکو نیز شنیدیم و همین نشان داد که هشدار کاری از پیش نمی برد.

سید جلال ملکی -سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران- درباره خلأ قانونی این سازمان برای رسیدگی‌ به وضعیت ساختمان های نا ایمن پایتخت و درباره لزوم گسترش اختیارات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برای انجام بازدیدهای ایمنی از ساختمان‌ها، اظهار می‌کند: دربسیاری از کشورهای دنیا آتش نشانی‌ها به معنای حقیقی کلمه متولی ایمنی هستند یعنی آتش‌نشانی در برخی از کشورها به اندازه‌ای اختیارات قانونی دارد که مدیر عامل آتش نشانی در بررسی طرح‌های قانونگذاری مصوبات ایمنی هم دخیل است و می‌تواند با ارائه دلایل، تغییراتی در این قوانین ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این مسئله که آتش‌نشانی در بررسی مصوبات ایمنی دخیل باشد، ادامه می دهد: زمانی که اختیارات لازم به سازمان آتش‌نشانی داده شود و سازمان‌ها و نهادهای دیگر در راستای ایمنی از آن پیروی کنند، می‌توان گفت که آتش نشانی متولی ایمنی شهر است. در حال حاضر آتش‌نشانی متولی پاسخگویی به حوادث است اما در نقاط دیگر دنیا برای پیشگیری از حوادث نیز از ظرفیت، تخصص و تجربه آتش نشانان استفاده می شود تا به این طریق مسیر پیشگیری با سرعت بیشتری طی شود و وقوع حوادث کاهش پیدا کند.

زهرا شمس احسان -عضو شورای شهر تهران نیز در این باره می گوید: بعد از پلاسکو هوشیاری بیشتری در مدیریت آتش نشانی انجام شد. در شورای چهارم با پیگیری آقای چمران سازوکاری برای خرید تجهیزات آتش نشانی انجام شد. همچنین در سال ۹۸شهرداری ۳۳ هزار ساختمان نا ایمن را شناسایی کرد که ۶۰۰۰ مورد کم خطر و ۳۵۰۰ مورد پرخطر هستند.

وی در این باره ادامه داده بود: برای حل این مشکل قانونی باید در این دوره این موضوع مورد اولویت قرار گیرد تا فاجعه کلینیک سینا اطهر تکرار نشود. در ماه‌های اخیر شهرداری تهران و دادستانی همکاری سابق را ندارد و بالغ بر ۵هزار مورد از ابلاغیه‌ها برای ساختمان‌های در خطر مورد بی توجهی قرار گرفته است.

با وجود همه اخطارهایی که از سوی مدیریت شهری داده می شود. باید دید که در این دوره از شورا و با وجود تاکیدات مسئولان در خصوص رسیدگی به‌وضعیت ساختمان های نا ایمن، قرار است چه اقداماتی صورت گیرد.



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد