پنجشنبه، 09 فروردین 1403 14:23
18008 سیاسی 1401/01/11 - 22:32

رئیس جمهور در نشست با فعالان عرصه تولید دانش‌بنیان استان خراسان رضوی:

بنای دولت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان است

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بنای دولت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: شخصا حامی نوآوری در فرآیندها و تسهیل نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد هستم و اجازه نخواهم داد فعالان حوزه دانش‌بنیان در پیچیدگی‌های اداری و سازمانی گرفتار شوند.

به گزارش دیوان نیوز؛ آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان خراسان رضوی در نشست با فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان در این استان گفت: باور ما این است که آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار اعلام می‌کند نیاز جدی کشور و در واقع دستور کاری برای تمام دستگاه‌ها است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت و نقش محوری تولید در اقتصاد کشور، تصریح کرد: رفع مشکل بیکاری، تحقق اقتصاد مقاومتی، استقلال اقتصادی و سیاسی و عزت ملی در گروی رونق تولید است.
دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: سال گذشته محور شعال سال این بود که آنچه مانع تولید است باید رفع و با همه امکانات از تولید پشتیبانی شود. سخن امسال حالا این است که اشتغالزایی رفع مشکل بیکاری در گرو رونق تولید است.
آیت‌الله رئیسی ثبات اقتصادی و کاهش ضربه‌پذیری اقتصاد از تکانه‌های خارجی را در گروی توسعه تولید دانش‌بنیان و پایدار دانست و گفت: اقتصاد ملی ما باید آن قدر قدرتمند و پایدار شود که تکانه‌ها باعث نشود فعالان اقتصادی احساس بی‌ثباتی کنند. ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که اگر در مسیر درست و با محوریت دانش به کار گرفته شود، بسیاری از موانع و مشکلات برطرف می‌شود.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به نکات و درخواست‌های مطرح‌شده از سوی حضار نشست اشاره کرد و ضمن تاکید به اهتمام دولت به پیگیری موارد مطروحه، افزود: دولت باید خوش‌حساب باشد و مطالبات شرکت‌ها را به موقع پرداخت کند. این اتفاق البته با صحبت و بخشنامه محقق نمی‌شود و فعالان اقتصادی و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان باید در عمل احساس کنند که دولت در معامله با آنها خوش‌حساب است.
دکتر رئیسی همچنین با تاکید بر لزوم حمایت‌های حقوقی و اداری از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: نباید اجازه داد فعالان اقتصادی و به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچیدگی‌های اداری و سازمانی گرفتار شوند. باید به برکت فرمایش مقام معظم رهبری تحولی در این زمینه ایجاد شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به تحول‌گرا بودن دولت مردمی، تحول شناختی و تحول فرآیندی را گام‌های اول و دوم در تحقق رویکرد تحولی برشمرد و تصریح کرد: تحول فرآیندی باید کار شرکت‌ها را تسهیل کند. تسهیل در صدور مجوزها و تخصیص فضای مناسب به شرکت‌های دانش‌بنیان مطالبه درستی است که نباید به مانعی بر سر راه فعالیت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر لزوم استفاده از املاک و اموال بلااستفاده، از استاندار خراسان و دیگر استانداران خواست تا این موضوع را پیگیری کنند و خاطرنشان کرد: برای املاکی که مربوط به دولت است، بهترین، حلال‌ترین، پاک‌ترین، و دلنشین‌ترین استفاده، استفاده تولیدی است. از دستورالعملی که برای واگذاری اموال مازاد وجود دارد جهت شناسایی و بهره‌گیری از اموال و املاک مازاد در مسیر تولید استفاده کنید.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان هم اشتغال ایجاد می‌کنند و هم می‌توانند به استقلال اقتصادی کشور کمک بسزایی داشته باشند، گفت: واگذاری پروژه‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته به حقی است.
دکتر رئیسی با اشاره به سوابق فعالیت خود در استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی و تلاش برای به‌کارگیری توان نخبگان افزود: به تجربه دیده‌ام که در استان‌ها نیز نخبگان زیادی داریم و اصلا اینطور نیست که هر چه فرهیخته هست فقط در مرکز باشد. در همین خراسان رضوی بنده نخبگانی را می‌شناسم که شاید در کشور از جهت نگاه مدیریتی، نگاه برنامه‌ریزی، نگاه به علم و بسیاری از مباحث دیگر بی نظیر باشند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم شرکت‌های دانش‌بنیان نمود پیدا کنند باید ابتدا فرآیندها نو شوند، اظهار داشت: با نظام اداری کند و ناکارآمد نمی‌شود اهداف بلندی همچون ایجاد اشتغال یا توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را محقق کرد، لذا بنده از نو شدن فرآیندها در کشور حمایت می‌کنم و ادارات و سازمان‌ها نیز باید از نوآوران حمایت کنند. مدیران و دست‌اندرکاران در همه سازمان‌ها باید فرایندها را بازنگری کنند و اصلا نباید نسبت به این فرایندها تعصب به خرج دهند.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه محور تحول در دولت، عدالت است، تصریح کرد: اقتضای عدالت، تقسیم بودجه و امکانات به شکل عادلانه است. در بودجه ۱۴۰۱ اساس را بر عدالت گذاشتیم. بر این اساس، آمایش سرزمینی را محور عمل خود قرار دادیم. اگر هم سند آمایش سرزمینی نقصی دارد، باید این نقص برطرف شود و نباید این سند را کنار گذاشت. مبنا برای توزیع امکانات و ظرفیت‌ها و تخصیص بودجه عادلانه حتما باید سند آمایش سرزمینی باشد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها نظیر خراسان رضوی چندین پارک علم و فناوری وجود دارد که باید یک مرکزیت در این زمینه وجود داشته باشد تا سازوکاری در نوع مدیریت ایجاد شود و بتوان امکانات را جذب و به شکل عادلانه توزیع کرد، همچنین صندوق نوآوری باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و در سال جاری بر این امکان افزوده خواهد شد.
دکتر رئیسی با اشاره به وجود رابطه تنگاتنگ بین شرکت‌های دانش بنیان و شهرک‌های صنعتی گفت: با میدان دادن به جوانان در حوزه‌های مختلف ضرر نخواهیم کرد البته جوانان نیز باید آستانه تحمل را بالا ببرند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بنای دولت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است، افزود: با توجه به وجود این همه ظرفیت و نخبه در خراسان رضوی نباید شاهد بیکاری و فقر در این استان باشیم. با تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان مشکل حل‌نشدنی وجود نخواهد داشت و دولت نیز در این راستا حمایت‌های لازم را خواهد داشت.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: باید طرحی نو داشت و گام‌ها را محکم‌تر برداشت. بر خلاف آنانی که از ناامیدی دم می‌زنند بسیار به آینده کشور امیدوار هستیم.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها