پنجشنبه، 09 فروردین 1403 23:00
18261 سیاسی 1401/01/21 - 13:38

امیر عبداللهیان: مسیر دیپلماسی همچنان باز است

وزیر امور خارجه با بیان این که مسیر دیپلماسی همچنان باز است گفت: به طرف آمریکایی به صراحت گفته ایم که سنگ اندازی و کارشکنی نکند و باعث تاخیر در رسیدن به توافق در مذاکرات نشود.

به گزارش دیوان نیوز؛  حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز یکشنبه در اولین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی در سال جدید با اشاره به موضوع مذاکرات وین اظهار کرد: در جریان این مذاکرات مشکلاتی میان ما و طرف آمریکایی وجود دارد. طرف آمریکایی در چند هفته گذشته زیاده خواهی های را مطرح کرده و علیرغم اینکه بخش زیادی از متن در مسیر این مذاکرات مورد توافق قرار گرفته، طرف آمریکایی پیشنهادات و خواسته های را مطرح می کند که در تضاد با برخی از بندهای متنی است که مورد اشاره قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آنها در حوزه رفع تحریم علاقمند هستند که به صورت یک‌طرفه شروط جدیدی را مطرح کنند اظهار کرد: متاسفانه آمریکایی ها به اعمال تحریم‌های یکجانبه عادت کرده‌اند و این رویه یک بیماری را در کاخ سفید ایجاد کرده است و آنها می خواهند هر موضوعی را با اعمال تحریم‌های یکجانبه به پیش ببرند و خواسته هایشان را از این طریق عملیاتی کنند.

وی با تاکید براینکه ایران بر روی خطوط قرمزی اعلامی خود خواهد ایستاد گفت: آمریکایی ها به صورت مستمر از ضرورت مذاکرات مستقیم با ایران صحبت می کنند و ما با بررسی‌های که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم. آمریکایی ها هنوز روی زمین اقداماتی انجام نداده‌اند که بتوانیم یک چشم اندازی را در این زمینه مشاهده کنیم و بگویم در کنار ابراز حسن نیتشان اقدامات مثبتی را بر روی زمین انجام دادند.

وی با بیان اینکه ما تاکید داریم که باید آمریکایی‌ها حسن نیت ادعایشان را در عمل و بر روی زمین نشان دهند گفت: آنها می تواند قبل از هر توافقی یکی دو مورد از مسائل ملموس و علنی را اعلام کند تا نشان دهند در عمل نیز حسن نیت دارند مثلا بخشی از درآمدهای بلوکه شده ملت ایران را آزاد کنند و اگر آقای بایدن که دائم صحبت از حسن نیت می کند حسن نیت دارد به صراحت یک مورد از تحریم‌ها را با فرمان اجرایی خود به نشانه حسن نیت لغو کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها علیرغم اظهارنظرهایشان مبنی بر داشتن حسن نیت برای رسیدن به توافق، در چند وقت اخیر برخی اشخاص حقیقی و حقوقی ایران را مورد تحریم قرار دادند گفت: البته تبادل پیام بین ایران و آمریکا از طریق نان پیپرها و از طریق هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام (آقای مورا) ادامه دارد و ما به صراحت به آمریکایی‌ها گفته ایم که سنگ اندازی و کارشنکنی نکند و باعث تاخیر در رسیدن به یک توافق خوب در جریان مذاکرات نشوند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه ما بر رعایت خط قرمزهای خود تاکید داریم و در جریان توافق باید این خط قرمز ها رعایت شود و آمریکایی‌ها باید در عمل نشان دهند که حسن نیت دارند یا نه تصریح کرد: مسیر دیپلماسی همچنان باز است .

امیرعبدالهیان با اشاره به برخی از زیاده خواهی‌های آمریکا در جریان این مذاکرات گفت: سه کشور اروپایی عضو برجام و همچنین چین و روسیه نسبت به برخی زیاده خواهی های آمریکا در این مذاکرات انتقاداتی دارند.

این دپیلمات ارشد کشورمان گفت: مردم ایران بداند ما همچنان برای رسیدن به یک توافق خوب عزتمند و پایدار که تحریم‌ها را لغو کند از مسیر دیلپماسی ادامه می دهیم البته در این فرآیند آنچه که مهم نیز است تکیه بر توان داخلی موجود در کشور است و باید در مسیر پیشبرد کشور از توان داخلی موجود به نحوه مناسب استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی با منطق، حکمت و قدرت مسیر خود را برای رسیدن به یک توافق خوب در راستای تحقق منافع مردم ایران ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این مراسم با بیان اینکه در ارتباطات و دیدارهای که در طی ماههای گذشته با برخی مدیران شرکت‌های دانش بنیان داشتند یکی از درخواست های این مدیران از دستگاه دیپلماسی این بوده که زمینه ای را فراهم کند که تولیدات آنها در عرصه منطقه ای و بین المللی دیده و مورد عرضه قرار گیرد گفت: در حوزه دانش بنیان کارهای ارزشمندی در کشور صورت گرفته و ما در دستگاه دیپلماسی آمادگی داریم که در کنار سایر عزیزان برای تقویت توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای صادرات به منظور ارزآوری و اشتغال آفرینی بیشتر در کشور از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این گونه جلسات به ما در دستگاه دیپلماسی کمک می‌کند که بهترین تصمیمات را بگیریم و با یک حرکت دسته جمعی بهترین دستاورد را در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم افزود: خوشحالم که در این جلسات موضوع تامین امنیت قضایی نیز مورد توجه دوستان است این مسئله مهمی است یکی از دغدغه های مردم عزیز ایران در حال حاظر مسئله تنظیم قیمت ها در بازار است و موضوع کاهش تورم و مشکلاتی در این زمینه است ما در بین مردم هستیم و این مسائل و مشکلات را می بینیم. آقای رئیس جمهور در جلسات هیات دولت دایم به دستگاه دیپلماسی این تاکید را دارد که فعالیت ها و تلاش های خود را برای رفع تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران ادامه دهیم ما نیز به دنبال این هستیم که با روش عزتمند و توافقی قوی و پایدار این تحریم ها برداشته شود.

وی افزود: البته آقای رئیس جمهور این تاکید را نیز دارد که نگاه ها نباید معطوف به وین باشد و همه دستگاه ها برای بی اثر کردن تحریم ها و پیشرفت کشور و تحقق توسعه پایدار باید به وظایف خود عمل کند. و تلاش ها در این راستا باشد.

وی افزود: در این مسیر با توجه به برخی کارشکنی های طرف خارجی و سنگ اندازی های که انجام می شود اگر مذاکرات به نتیجه برسد قطعا به عنوان یک اقدام مثبت و دستاورد خوب می تواند شتاب بیشتری به فعالیت ها در این زمینه بدهد.

وی تصریح کرد: چند هفته ای است که لازم بود که متنی در مذاکرات ایجاد شود با سه کشور اروپایی درباره مسائل فنی به جمع بندی بسیار نزدیکی رسیده ایم هم زمان با جنگ و بحران اوکراین روبه رو شدیم. البته ایران در ارتباط با این موضوع در عالیترین سطح مخالفت خود را با جنگ در اوکراین اعلام کرده است ما مخالف جنگ هستیم و از طرف دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم های یک جانبه نیز اعلام کرده ایم قبل از سفر چندی پیش خود به مسکو، به صورت تلفنی با وزیر خارجه اوکراین صحبت کردم و عامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روسیه بودم. مقامات اوکراین خواهان توقف جنگ و تداوم گفت وگوها بودند و ما این پیام را منتقل کردیم ایران در این بحران راهکار را جنگ نمی داند راهکار این مسئله سیاسی و انجام گفت و گو است و ما تلاشمان را در این مسیر ادامه می دهیم البته در کنار این موضوع به ریشه های جنگ در اوکراین و تحرکات ناتو و آمریکا به عنوان عامل اصلی این بحران توجه داریم.

وی افزود: در جریان این مذاکرات در مقطعی غربی ها گفتند با توجه به جنگ اوکراین وضعیت اینگونه است اگه به توافق نهایی برسیم روسیه با توافق همراهی نمی کند در این مورد به صورت تلفنی با آقای لاوروف صحبت کردم در سفر به مسکو در این ارتباط صحبت کردیم گفت و گوهای روشن و شفافی انجام شد و در کنفرانس مطبوعاتی با آقای لارووف به صراحت آنچه را که توافق کرده بودم آقای لاوروف بیان کردند و من نیز گفتم که اگر در موضع مذاکرات وین برای لغو تحریم ها خطوط قرمز ما رعایت شود و به نقطه توافق برسیم روسیه مانعی برای این توافق نخواهد بود چند روز پیش در دیداری با لاوروف در حاشیه سفر به چین داشتیم ایشان بار دیگر تاکید کردند که اگر در مسیر پایانی توافق قرار گرفتیم روسیه از آن حمایت می کند در دیدار با وزیر خارجه چین نیز چینی ها گفتند که ما کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستیم و اگر در نقطه پایانی این توافق قرار بگیریم از این توافق حمایت می کنیم.

به گزارش ایسنا در این نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور نیز سخنرانی کردند.وزیر خارجه پس از سخنرانی د راین نشست برای پاسخگوی به سوالات نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفتند.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها