18418 اجتماعی 1401/01/27 - 13:00

تانکرهایی که به صف شده‌اند!

تنش آبی این سال‌ها مهم‌ترین مسئله مردمان چهارمحال و بختیاری است، مردمانی که با دست سخاوتمند خود سال‌ها، آب را که سرمنشاء حیات است به مردمان استان‌های کویری در کشور می‌بخشیدند، امروز برای تامین آب شرب خود دچار مشکل شده‌اند، این مشکل به اندازه‌ای حاد شده که مردم مرکز استان چهارمحال و بختیاری در اسفندماه با قطعی مکرر آب مواجه شده و تانکرها از سراسر کشور برای آبرسانی در این شهر به صف شدند.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از ایسنا، پروژه حیاتی آبرسانی بن- بروجن برای تامین آب شرب نیمی از جمعیت مردم چهارمحال و بختیاری از بیش از یک دهه گذشته در استان کلید خورد، اما هم‌چنان این پروژه ملی سال‌هاست که در انتظار حمایت مسئولان کلان وزارت نیرو برای تکمیل است.

سال گذشته با خشک شدن چشمه کوهرنگ به‌عنوان اصلی‌ترین سرچشمه رودخانه زاینده‌رود، بحران کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری به اوج خود رسید، اما به‌نظر می‌رسد این بحران برای کمتر کسی اهمیت داشت و عده‌ای هم‌چنان به‌دنبال اجرای پروژه‌های انتقال آب از سرزمینی هستند که امروز خود با بحران کم‌آبی، فرونشست زمین، خشک شدن چشمه‌ها و کم‌آب شدن رودها دست و پنجه نرم می‌کند.

باید چه اتفاقی رخ دهد تا مسئولان وزارت نیرو بر این باور برسند که چهارمحال و بختیاری که سرچشمه سه رود بزرگ کارون، دز و زاینده‌رود است، امروز برای تخصیص یک لیتر آب به طرح‌های صنعتی با مشکل مواجه شود و تعداد بالایی از روستاها و شهرهای این استان با تانکر آبرسانی می‌شوند، قطعا آزمون بزرگی در پیش روی وزارت نیرو است تا یکبار برای همیشه مجادلات در حوزه آب را با تدبیر و عدالت پایان دهد.

دسترسی به آب شرب سالم، حق طبیعی مردم چهارمحال و بختیاری است، اما عده‌ای در استان‌های پایین دست به بهانه کشت بهاره‌پاییزه و زمستانه، رونق صنعت و گردشگری به‌دنبال این هستند تا با اجرای پروژه‌های غیرقانونی و بدون مجوز زیست‌محیطی مانند گلاب و بهشت‌آباد، این سرزمین را به کویر تبدیل کنند و سکوت برخی مسئولان در این مسئله جای سوأل دارد؟

مشکل کمبود آب شرب در چهارمحال و بختیاری کماکان وجود دارد

احمدرضا محمدی- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دبی آب چشمه کوهرنگ پس از بارش‌های زمستانه تا حدودی افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر چاه‌های کشاورزی برای تامین آب شرب مردم شهرکرد از مدار خارج شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کمبود آب شرب در شهرکرد کماکان وجود دارد، گفت: با افزایش دما در فصل تابستان و افزایش مصرف در بخش خانگی، پیش‌بینی می‌شود این کمبود مجددا نمود بیش‌تری پیدا کند، بنابراین شهروندان باید مدیریت مصرف را دستور کار قرار دهند، به‌دنبال اجرای طرح پدافندی برای تامین آب شهرکرد هستیم.

محمدی با بیان اینکه آب شرب شهرکرد از نظر کیفیت مرتبا در حال پایش است، عنوان کرد: تمام منابع آبی شرب شهرکرد برای استفاده دارای استاندارد ملی هستند و مرکز بهداشت به‌صورت مستمر این مسئله را پایش می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: از هم‌اکنون منابع آب جایگزین برای کمبود آب شرب در شهرکرد در نظر گرفته شده است و در صورت بروز کوچکترین مشکل، منابع آب جایگزین وارد مدار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 روستا و شهر در چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در تابستان این عدد به بیش از 100 روستا و شهر افزایش پیدا کند، در تلاش هستیم آبرسانی با تانکر با اجرای پروژه‌های آبرسانی به حداقل برسد، این مسئله بستگی به منابع آبی نیز دارد.

بر سر مسئله آب در چهارمحال و بختیاری با هیچ فردی معامله نکرده و نخواهیم کرد

احمد راستینه- نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی درجلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بر سر مسئله آب در استان با هیچ فردی معامله نکرده و نخواهیم کرد، گفت: برای پروژه آبرسانی که در استان تعطیل شده بود بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت، برای صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری متاسف هستم که صدای مظلومیت مردم این استان را به مسئولان کلان نمی‌رساند، دوران تحقیر مردم تمام شده است.

وی تاکید کرد: تونل بهشت‌آباد متوقف خواهد ماند، اجازه نخواهیم داد این تونل احداث شود، تونل گلابی که با وقاحت آبگیری شده، باید متوقف شود، در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری باید حق‌ابه مردم استان در بخش شرب، صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست در حوضه آبی کارون در قالب طرح جامع آبرسانی مصوب شود، متاسفانه مسئولان استانی در تدوین این طرح کوتاهی کرده‌اند.

راستینه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی طرح قانونی انتقال آب بن به بروجن، خاطرنشان کرد: این طرح مصوبه سه دولت را دارد و ۱۵ سال اعتبار گرفته است.



  1. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  2. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  3. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  4. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  5. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  6. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  7. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  8. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  9. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  10. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  11. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  12. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  13. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  14. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  15. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  16. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  17. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  18. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  19. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  20. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  21. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  22. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  23. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  24. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  25. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  26. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  27. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  28. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  29.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  30. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  31. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  32. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  33. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  34. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  35. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  36. تاج منتسب به سپاه است؟
  37. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  38. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  39. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  40. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد