18419 اقتصادی 1401/01/27 - 13:30

طرح شفاف سازی قیمت کالا گامی به سوی کنترل بازار لوازم خانگی!

در بیشتر مواقع با گشتی در بازار می توان عینه دید که قیمت مصرف کننده درج شده در روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمت هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه ها و فروشگاه گذاشته می شود که در این راستا اجرای طرح شفاف سازی قیمت لوازم خانگی گامی به سوی کنترل بازار بوده و اقدام مثبت و سازنده ای به شمار می‌رود، که از دی ماه سال گذشته اجرای آن آغاز شده است.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از ایسنا؛ این طرح در راستای سیاست‌های ابلاغی و تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان است.

برچسب تخفیف روی کالاها برای فریب مشتری است

ک.رحمتی استاد دانشگاه و اقتصاددان ضمن اشاره به آثار مثبت این طرح، بر لزوم همکاری همه جانبه برای اجرای موفق آن ابراز امیدوار کرد و گفت: به تدریج فروشگاه‌های زنجیره ای، سوپرمارکت‌های بزرگ و صاحب نام مجبور خواهند شد، برچسب تخفیف‌ها را از روی قفسه ها حذف کنند.

وی با بیان اینکه در بیشتر مواقع و شاید بتوان اذعان کرد در همه موارد این برچسب تخفیف‌ها غیرواقعی بوده و برای فریب مشتریان و وسوسه کردن آنهاست، ادامه داد: شفافیت در اطلاعات، کاهش قیمت تمام شده کالا در بین صنوف مختلف، حذف دلال‌ها و سوداگران اقتصادی از دیگر مزایای اجرای موفق این طرح است.

طرح شفاف سازی درج قیمت گامی برای مقابله با گران فروشی است

ایرج مرندی معاون نظارت و بازرسی سامان صمت آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا به اجرای طرح پایش درج قیمت تولید کننده بر روی کالا توسط تولیدکننده اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای درست و کامل طرح فوق تا اندازه زیادی با گران فروشی و قیمت گذاری‌های سلیقه ای و متنوع جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه، هر گونه اقدام در این زمینه باعث می شود مصرف کننده نهایی از قیمت واقعی بخش تولید مطلع شود، اضافه کرد: هزینه هایی که باید به قیمت نهایی تولید اضافه شود، توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در هر گروه کالایی ابلاغ می‌شود، در نهایت مصرف کننده آگاه می‌شود، کالا با چه قیمتی خریداری خواهد شد.

این مسئول ضمن اشاره به اینکه در گذشته، فرآیند به این شکل بود که قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج می شد و در نهایت فاکتور فروش براساس قیمت مصرف کننده صادر می شد، خاطرنشان کرد: در این طرح قیمتی که بر روی کالا توسط تولیدکننده درج می شود با احتساب سود خرده فروش و باقی هزینه ها در فاکتور فروش لحاظ می شود، که مبنای محاسبات امور مالیاتی قرار می گیرد.

همکاری تولیدکننده در کنترل قیمت‌ها تاثیر دارد

محمدرضا خدرلو مسئول سامانه یکپارچه پاسخگویی صمت آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالایی نظیر محصولات شیمیایی، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت، محصولات کاغذی، محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها و لوازم خانگی در آذربایجان غربی مشمول آن شده اند و از واحدهای تولید کننده و واحدهای صنفی عرضه کننده در سطح عمده و خرده فروشی بازدید لازم به عمل آمده است.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح شفاف سازی قیمت و درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای تولید داخل و قیمت وارد کننده بر روی کالاهای وارداتی، تولیدکنندگان و وارد کنندگان موظف هستند، قیمت تولید یا واردات را که به معنای قیمت فاکتور است، بر روی کالا درج کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس این طرح مدیران فروشگاه‌ها نیز موظف هستند قیمت فروش یا همان مصرف را بر روی کالا یا بر قفسه مخصوص آن محصول نصب کرده و آن را در معرض دید مشتری قرار دهند.

خدرلو به تبعات عدم توجه به این طرح توسط تولیدکننده ها اشاره کرد و افزود: چنانچه موردی مبنی بر این مشاهده شود که قیمت بر روی کالاهای مشمول درج قیمت تولید کننده/ وارد کننده در سطح عرضه و فروشگاه ها درج نشده است، به طور قطع مطابق قانون نظام صنفی با افراد قانون گریز رفتار می‌شود.

امید می‌رود، اجرای موفق و کامل طرح فوق، همچنین رفع نقاط قوت و تقویت نقاط ضعف آن در کنترل بازار تاثیر بسزایی داشته باشد و با یکه تازی و افسارگسیخته تورم تا اندازه زیادی مقابله شود. با اجرای این طرح به احتمال زیاد تولیدکننده‌ها، واردکننده‌ها و دارندگان برندهای بزرگ و شاخص مخالفت کنند، ولی چنانچه شرایط به گونه‌ای پیش رود که متضمن منافع آن نیز باشد، با دولت همراه خواهند شد.



  1. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  2. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  3. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  4. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  5. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  6. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  7. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  8. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  9. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  10. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  11. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  12. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  13. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  14. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  15. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  16. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  17. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  18. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  19. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  20. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  21. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  22. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  23. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  24. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  25. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  26.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  27. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  28. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  29. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  30. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  31. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  32. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  33. تاج منتسب به سپاه است؟
  34. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  35. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  36. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  37. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  38. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  39. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  40. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد