چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403 20:46
18474 سیاسی 1401/01/29 - 18:06

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

جهاد دانشگاهی پرچم علم و فناوری را در کشور بالا نگه داشته است

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت های مثبت جهاد دانشگاهی در حوزه دانش بنیان، گفت: جهاد دانشگاهی پرچم علم و فناوری را در کشور بالا نگه داشته است.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از ایسنا؛ علیرضا منادی سفیدان در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با حضور رییس و معاونان جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به فعالیت های فناورانه جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: امروز دیگر ایران یک کشور جوان سوم نیست زیرا دانشمندانی دارد که آسایش را از کشورهای معاند گرفته اند.
وی افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف بر لبه دانش حرکت می کند و بخش عمده موفقیت های این نهاد به برکت حمایت های مقام معظم رهبری از این مجموعه است و امیدواریم در سال جاری و با توجه به نامگذاری سال، شاهد موفقیت های بیشتر جهاد دانشگاهی باشیم.
بر اساس این گزارش، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی و برنامه های این نهاد در راستای شعار سال، اظهار کرد: از جمله رویکردهای کلی که در فعالیت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی دنبال می کنیم می توان به توسعه امنیت غذایی، حوزه حمل و نقل، حوزه سلامت، تولید انرژی های خورشیدی و تجدیدپذیر، کنترل آلودگی ها و حفظ محیط زیست، حوزه فعالیت های فرهنگی و ارتقاء خودباوری و هویت ملی و حوزه آموزش و اشتغال دانش بنیان اشاره کرد.
وی افزود: در حوزه امنیت غذایی کشور با حمایت های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین در حال انجام است و تکنولوژی به نژادی گاو و گوسفند در اختیار جهاد دانشگاهی است و در زمینه به نژادی گونه های موثر شتر، گاومیش و اسب نیز کار در حال انجام است.
طیبی تصریح کرد: در زمینه تولید گوشت سفید نیز فعالیت های خوبی در حال انجام است و فناوری های مرتبط با پرورش ماهی در قفس و تولید بچه ماهی بومی سازی شده است. صحبت هایی با سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده است که با همکاری هم در زمینه تولید انبوه بچه های اقدام شود.
رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در زمینه تولید بذر هیبریدی نیز دانش تولید چهار گونه بذر را در اختیار داریم و قرارداد تولید انبوه آن منعقد شده است. تولید آفت کش های گیاهی، تولید داروهای جایگزین آنتی بیوتیک ها و تولید پروبیوتیک های پرکاربرد در بخش طیور و شیلات از دیگر فعالیت های در حال انجام است. اصلاح نژاد مرغ آرین، تولید بچه ماهی های گرم‌آبی و سردآبی، تولید بذرهای هیبریدی جدید و تولید اسپرم تعیین جنسیت شده حیوانی از دیگر فعالیت های هدف گذاری شده برای انجام است.
وی گفت: گاو گلپایگانی از جمله نژادهای مرغوب گاو ایرانی است که متاسفانه منقرض شده است. با توجه به اینکه سلول های این نژاد گاو را در مرکز ذخایر ژنتیکی جهاد دانشگاهی نگهداری می کنیم، موضوع شبیه سازی و تولید انبوه این نژاد ایرانی در حال برنامه ریزی برای اجرا است. از سوی دیگر با توجه به اینکه شتر می تواند در تامین گوشت و شیر بسیار موثر باشد و نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد، به نژادی شترهای مرغوب ایرانی و تکثیر نژاد شتر سیستانی و همچنین گاومیش در حال برنامه ریزی برای انجام است.
طیبی با اشاره به فعالیت های این نهاد در زمینه حمل و نقل، اظهار کرد: با توجه به تاکید برنامه ششم توسعه و با حمایت های مجلس، ساخت یک رام قطار ملی مترو با همکاری معاونت علمی و فناورانه ریاست جمهوری انجام شد و جهاد دانشگاهی کار ساخت سیستم رانش این قطار را به انجام رساند. امیدواریم با حمایت های نمایندگان محترم قرارداد تولید انبوه این قطار نیز امسال منعقد شود. طراحی و ساخت یک رام قطار با سه واگن و سرعت 300 کیلومتر بر ساعت در برنامه امسال جهاد دانشگاهی قرار گرفته است. تولید کاتالیست خودروهای دیزلی و تولید باتری های شارژ سریع برای خودروهای برقی، از دیگر فعالیت های در حال انجام در این بخش است.
رییس جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه سلامت با توجه به حمایت های مجلس شورای اسلامی، توسعه مراکز درمان ناباروری و همچنین ایجاد شبکه درمان سرطان سینه در برنامه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت افزایش جمعیت، هدف گذاری برای درمان زوج های نابارور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جهاد دانشگاهی نیز برای توسعه مراکز و همچنین ایجاد مراکز درمان سرطان سینه در استان های کشور با هدف تکمیل زنجیزه غربالگری و توسعه درمان بیماران هدف گذاری کرده است.
وی ادامه داد: خدمات سولول درمانی، تولید زخم پوش ها، توسعه تولید داروهای گیاهی و راه اندازی بیمارستان تخصصی جهاد دانشگاهی، از دیگر فعالیت های حوزه سلامت است. همچنین با توجه به اهمیت مراقبت از سالمندان، مرکز ویژه ای با کمک جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی راه اندازی شده است که به صورت ویژه در زمینه مراقبت از سالمندان فعالیت می کند. تولید کیت 12 ژنی تعیین کننده نیاز به شیمی درمانی نیز از دیگر فعالیت های در حال انجام است.
طیبی با اشاره به فعالیت های این نهاد در بخش قطعات مورد نیاز نفت و حفاری، اظهار کرد: در زمینه قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و حفاری فعالیت های متعددی از جمله واحدهای نمک زدایی، تصفیه پساب های واحدهای نمک زدایی، بازسازی ناوگان حفاری کشور، توسعه تولید مته های حفاری، الکتروپمپ های درون چاهی، شکافت هیدرولیکی، تولید اینورترهای نیروگاه های خورشیدی و تولید مته های حفاری PDC از جمله اقداماتی است که در این بخش در حال انجام است. در زمینه تولید مته های حفاری نیازمند آزمایشگاه مرجع برای تست مته های حفاری هستیم، زیرا تست مته در میدان هم زمان بر است و هم شرکت های نفتی در این زمینه ریسک نمی کنند. در این زمینه نیز جهاد دانشگاهی آمادگی دارد آزمایشگاه مرجع تست مته های حفاری را در کشور راه اندازی کند.
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت های این نهاد در حوزه فرهنگی، گفت: با هدف تقویت باور و هویت ملی دانشجویان، اردوهای ایران مرز پرگهر در حال برگزاری است و دانشجویان در قالب این اردوها از پروژه های موفق دانش بنیان بازدید می کنند. مسابقات ملی مناظره دانشجویان، پیمایش های ملی سبک زندگی دانشجویان با هدف تشویق به اشتغال دانش بنیان و جشنواره های کتاب و پایان نامه سال دانشجویی از دیگر فعالیت هایی است که در این بخش انجام می شود.
وی ادامه داد: در زمینه اشتغال دانش بنیان بر دانشگاه های جهاد دانشگاهی تمرکز کرده و با همکاری این دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی، اتفاقات خوبی در حال وقوع است و بخشی از نیروی جوان فعال در پروژه های جهاد دانشگاهی از دانشجویان دانشگاه های این نهاد هستند. در بخش آموزش و اشتغال نیز بر اساس همکاری میان جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد 120 هزار شغل برنامه ریزی شده است که 40 هزار شغل از این تعداد از محل تجاری سازی طرح های فناورانه و مابقی در بخش مشاغل خانگی است.
طیبی گفت: از سوی دولت اجرای پروژه ملی تعارض منافع به جهاد دانشگاهی واگذار شده است و در حال حاضر مقدمات کار برای اجرای ملی این طرح در حال انجام است.
رییس جهاد دانشگاهی ضمن تشکر از حمایت های مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه نباید بر اساس ایده آل ها تدوین شود، بلکه لازم است این برنامه، پروژه محور باشد تا شاهد استفاده از حداکثر توان ملی باشیم. نکته دیگر اینکه تولید ملی به خوبی حمایت نمی شود و به نوعی هزینه تخلف در کشور کم است. عده ای شبه تولید انجام می دهند و همچنان شاهد خرید خارجی بدون انتقال فناوری هستیم.
وی در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دعوت کرد به صورت مستمر از دستاوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کنند.



  1. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  2. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  3. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  4. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  5. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  6. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  7. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  8. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  9. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  10. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  11. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  12. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  13. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  14. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  15. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  16. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  17. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  18. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  19. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  20. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  21. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  22. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  23. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  24. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  25. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  26. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  27. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  28. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  29. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  30. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  31. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  32. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  33. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  34. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  35. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  36. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  37. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  38. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  39. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  40. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!