18508 سیاسی 1401/01/30 - 23:30

شریعتمداری:

مذاکرات وین احیای موارد از دست رفته در برجام است

فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: مذاکرات وین، زنده کردن مواردی است که در برجام از ما گرفته‌اند. در برجام از ما امتیازات نقد گرفتند و وعده‌های نسیه دادند و حتی زیر این وعده‌ها زدند و بدعهدی کردند.

به گزارش هواداری نیوز؛ حسین شریعتمداری فعال رسانه‌ای اصولگرا در گفتگو با برنامه رادیویی «رویداد»، درباره احضار سفیر ایران در کره جنوبی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا دو نوع اولیه و ثانویه است، گفت: تحریم‌های اولیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند که به خودشان برمی‌گردد و اگر با این اشخاص حقیقی و حقوقی ارتباط داشته باشند جریمه می‌شوند. تحریم‌های ثانویه به کشورهای دیگر بر می‌گردد. آمریکا در تحریم‌های ثانویه اعلام کرده اگر یک شخصیت حقیقی و حقوقی از یک کشور دیگری با بخش‌های تحریمی ایران تماس تجاری داشته باشد ما آن را جریمه می‌کنیم و باید بین ما و ایران یکی را انتخاب کند.

شریعتمداری تصریح کرد: آمریکایی‌ها به برخی از تحریم‌هایی که برای ایران در نظر گرفته‌اند وجهه بین‌المللی داده‌اند. برخی از این تحریم به برجام بر می‌گردد این در حالی است که برجام هم متوقف شده است چون خود آن‌ها از برجام خارج شده‌اند.

کره از ترس آمریکا بدهی خود را پرداخت نمی‌کند

وی با اشاره به بدهی بیش از ۷ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها به ایران اظهار کرد: نکته دقیقاً اینجاست که این یک قانون بین‌المللی نیست و من‌ درآوردی است. اگر از کره سؤال شود چرا بدهی ما را نمی‌دهید؟ نمی‌توانند بگویند براساس فلان قانون و قاعده بین‌المللی بلکه فقط می‌توانند بگویند به‌خاطر اینکه آمریکا نمی‌گذارد.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا ضمن طرح این پرسش که وقتی کره‌ای‌ها با چنین استدلالی بدهی‌های ما را پرداخت نمی‌کنند، چرا ما از این‌ طرف از امکانات خود استفاده نکنیم؟، تصریح کرد: دو کنوانسیون بین‌المللی ژنو جامائیکا در مورد حقوق آب‌های دریایی وجود دارد. در هر دو این کنوانسیون‌ها تأکید شده عبور و مرور کشتی از یک آبراه نباید با منافع ملی کشوری که این آبراه در آب‌های بین‌المللی و سرزمینی‌اش است منافاتی داشته باشد. ما بر این‌ اساس می‌توانیم تنگه را به روی کشتی‌ها و شناورهای کره‌ای ببندیم و این حق مسلم ما است.

شریعتمداری افزود: وقتی به کره‌ای‌ها علت نپرداختن بدهی‌هایش را می‌پرسیم پاسخ می‌دهند چون آمریکا گفته است، نمی‌گویند به‌خاطر قانون‌های بین‌المللی. بنابراین می‌توانند به آمریکایی‌ها هم بگویند چون ایران گفته اجازه نمی‌دهیم از تنگه عبور کنید بدهی‌هایشان را پرداخت می‌کنیم. این یک حق قانونی و مقابله‌ به‌ مثل منطقی برای ما است.

وی تأکید کرد: این مطالبات حق مردم و بیت‌المال است و باید پس گرفته شود و نباید این‌قدر جری شوند که بتوانند به‌ راحتی پول ما را ندهند.

رئیس‌جمهور و تیمش در مذاکرات صراحت دارند

فعال رسانه‌ای اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا کره‌ای‌ها برای پرداخت نکردن بدهی خود می‌توانند اف‌ای‌تی‌اف را مطرح کنند؟، بیان کرد: کره‌ای‌ها اصلاً چنین کاری نمی‌توانند انجام دهند چون چنین چیزی مطرح نیست. آن‌ها از ما نفت و گاز گرفته‌اند و باید پولش را بدهند. ولی می‌گویند چون آمریکا تحریم کرده پرداخت نمی‌کنیم و وقتی می‌پرسیم کدام تحریم؟ می‌گویند تحریم‌های ثانویه!

شریعتمداری با بیان اینکه این امور به دولت برمی‌گردد، دولت سیزدهم را پای‌کار دانست و گفت: آقای رئیسی به‌هیچ‌وجه اهل باج دادن نیست و با صراحت هم اعلام می‌کند و دستگاه‌های تحت‌ نظرش هم همین کار را دارند انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: در اولین قدم باید راه‌های سوءاستفاده آن‌ها بسته شود. وقتی همتی رئیس سابق بانک مرکزی در مذاکرات با کره‌ای‌ها می‌گوید باید پول ما را بدهید وگرنه در روابط اقتصادی‌مان مانع پیش می‌آید، آن‌ها ککشان نمی‌گزد چون کالایشان وارد می‌شود. باید بدانیم که با مافیای آن‌چنانی روبه‌رو هستیم و باید همه دست‌ به‌ دست هم دهیم که با این مافیا مقابله کنیم. آن‌ها هم ریشه دوانده‌اند و هم ارتباطاتی دارند اما نباید متوقف شویم. شروع کار همواره مشکل است.

مذاکرات وین احیای موارد از دست رفته در برجام است

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه برجام یک سند طلایی برای آمریکا نام بود، متذکر شد: برجام برای ایران نفعی نداشت، ما از اول هم این را به آقایان می‌گفتیم ولی توجهی نداشتند اما اکنون خودشان به همین نتیجه رسیده‌اند.

شریعتمداری تصریح کرد: مذاکرات وین، زنده کردن مواردی است که در برجام از ما گرفته‌اند. در برجام از ما امتیازات نقد گرفتند و وعده‌های نسیه دادند و حتی زیر این وعده‌ها زدند و بدعهدی کردند. تحریم آمریکایی‌ها به‌ خاطر مسائل هسته‌ای ما نیست، مسئله آن‌ها رسیدن ایران به بزرگ‌ترین قدرت علمی و تکنولوژیک منطقه است.



  1. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  2. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  3. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  4. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  5. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  6. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  7. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  8. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  9. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  10. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  11. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  12. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  13. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  14. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  15. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  16. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  17. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  18. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  19. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  20. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  21. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  22. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  23. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  24. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  25. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  26. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  27. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  28. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  29.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  30. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  31. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  32. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  33. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  34. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  35. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  36. تاج منتسب به سپاه است؟
  37. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  38. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  39. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  40. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد