18751 اجتماعی 1401/02/09 - 11:49

مردم یا مسئولان؛ مقصر کیست؟

مرثیه‌ای برای پلنگ، خرس، گورخر و همه جاندارانی که بیهوده تلف شدند

این روزها اخبار فراوانی از نابودی حیواناتی زیبا و کمیاب در ایران منتشر می شود. ترجیع بند همه این فجایع، مسولیت ناپذیری دولتها و ناآگاهی شهروندان در قبال حیات وحش کشور است.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ تیراندازی به پلنگ، شکستن کمر خرس با تراکتور، پیدا شدن لاشه تاکسی درمی شده پلنگی دیگر در جوی آب، کشف لاشه گونه در معرض انقراض فوک خزری، شکستن ساق پای گورخر در مسیر انتقال به باغ وحش، گرسنگی دادن تا سرحد مرگ به شیر ایرانی در لرستان و صدها خبر ریز و درشت دیگر، مرثیه ای بی پایان از وضعیت اسف بار حیات وحش ایران را در رسانه ها ترسیم می کند. این روی دیگر سکه توسعه است، توسعه نامتوازن جامعه ای که به دست خود، حیوانات زیبا و منحصر به فردش را قربانی مسولیت ناپذیری دولتها و ناآگاهی شهروندان کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمتر کسی ماجرای پلنگی که به سردر و تابلوی مغازه ای در قائمشهر پناه برده بود را نشنید یا فیلمهایی که مردم همیشه در صحنه با موبایل از فرار و تقلای این جانور زیبا و باشکوه گرفته بودند را ندید. در نهایت، پلنگ با گلوله کشته شد. بر خلاف گزارشهای اولیه که عنوان کرده بود پلنگ به ضرب تیر پلیس کشته شده، خبرهای بعدی حکایت از آن داشت که مقام دولتی مسول محیط زیست در آن شهر، با شلیک مستقیم، جان این حیوان را گرفت. آنطور که فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قائمشهر پس از رویت پلنگ در فاصله‌ی دو متری خود به پلنگ شلیک کرد.

اخبار حاکی از آن است مرکز استان مازندران دو قبضه اسلحه بی‌هوشی دارد، که به دلیل ترافیک فرد آموزش دیده به همراه اسلحه بیهوشی در زمان مناسبی به قائمشهر نرسید و در نهایت، این حیوان توسط بخش دولتی که ماموریت و رسالت حفاظت از او را داشت، نابود شد. این قبیل عملکرد است که باعث می شود ناظران و فعالان حیات وحش به آن صفت «خنده دار» بدهند. پیام محبی یکی از این دوستداران محیط زیست و رییس بیمارستان دامپزشکی تهران است که درباره ماجرای کشته شدن پلنگ مازندران می گوید: متاسفانه صحنه‌های که دیدم کاملا خنده‌دار و غیرحرفه‌ای بود. خودروهایی بدون تجیهزات و افرادی غیرحرفه‌ای و با جمعیت زیادی از مردم گوشی به دست جمع شده‌اند،‌ در حالی‌که زنده‌گیری حیوانات یک کار کاملا علمی و حرفه‌ای محسوب می‌شود،‌ دامپزشک باید حضور داشته باشد و محیط‌بان آموزش دیده باید وارد عمل شود.

بعد ازاین رویداد عجیب بود که خبر دیگری هم درباره پیدا شدن لاشه یک پلنگ تاکسیدرمی شده در جویبار منتشر شد. ظاهرا کسانی که دست به این کار زده اند، پس از مدتی، لاشه را در جوی آب رها کرده و از ترس برخورد قانونی، عطای پز دادن با جسد حیوانات را بخشیده اند و گریختند.

عکس یادگاری با لاشه خرس سلاخی شده در آمل

اما پلنگ تلف شده قائمشهر، تنها مرثیه اخیر حیوانات وحشی ایران نبود. گزارش تاسف بار دیگری حاکی از کشتن خرس بینوایی در ارتفاعات آمل است. ظاهرا خرس را کشته و دل و جگرش را برده اند. یک فعال محیط زیست می گوید محتویات ناحیه شکمی این خرس توسط قاتلان تخلیه شده و جسد این حیوان نیز به تخته سنگی تکیه داده شده است.
شکستن کمر خرس زیر چرخهای تراکتور

اینطور که پیداست فقط خرس آملی نبود که اسیر قهر و جهل هموطنان ما شد. خبر تکان دهنده دیگری که اخیرا منتشر شد، درباره نابودکردن خرس دیگری زیر چرخهای تراکتور و توسط اهالی روستای کنازق شهرستان نمین در استان اردبیل است.

گزارش سازمان محیط زیست و فیلمهای منتشر شده از این رویداد تلخ نشان می دهد اهالی روستا پیش از رسیدن ماموران محیط زیست، با توسل به روش‌ها و رفتارهای نامناسب، پس از تعقیب و گریز و ضرب و جرح حیوان و از پا انداختن آن، با استفاده از ادواتی نظیر تراکتور، گونه مذکور را مهار نموده و آسیب جدی به این جانور وارد کرده‌اند که این اقدام روستاییان باعث شکستگی استخوان پا و لگن و آسیب ستون فقرات حیوان شد.

آنطور که مسولان سازمان محیط زیست اعلام کرده اند اکیپ یگان حفاظت محیط زیست با همکاری عوامل نیروی انتظامی مستقر در محل برای ایجاد امکان انتقال آن به کلینیک حیات وحش استان و جلوگیری از احتمال خطر حمله به افراد حاضر در محل و روستائیان با بکارگیری اسلحه بیهوشی و بیهوش نمودن خرس اقدام و گونه مذکور را با قفس به مرکز استان و کلینیک حیات‌وحش انتقال داد.
دامپزشک معتمد راهنمایی‌های لازم برای بهبود و بازگشت حیوان به شرایط عادی را ارائه و معاینات بالینی و مداوای لازم نیز بر روی این جانور صورت گرفت ، حیوان به محرک‌های وارده عکس‌العمل نشان داد و ضربان قلب و تنفس آن به حالت عادی برگشت لیکن حیوان با توجه به شدت آسیب‌دیدگی حیوان از ناحیه ستون فقرات و خونریزی داخلی تلف شد.

البته دادستانی نمین اعلام کرده پرونده تلف شدن این حیوان را تشکیل داده است. آقای پروانه گفته: در این ارتباط تصاویری از تعقیب و گریز و جرح و ضرب این قلاده خرس با ادواتی همچون تراکتور منتشر شده که در اسرع وقت دادستانی وارد شده و با تشکیل پرونده موضوع را بررسی کرد.

دادستان شهرستان نمین ادامه داد: به همین منظور دستورات لازم برای بررسی علت تلف شدن یک قلاده خرس و شناسایی و دستگیری مسببان آن صادر شد تا با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی شود.

البته در کنار این اخبار که وجدانهای بیدار جامعه را خراشید، نباید از اخباری غافل شد که نشان می دهد زیر پوست شهرها، هم خبرهای بسیاری از جمله قاچاق حیوانات بومی ایران به کشورهای دیگر است. خبرهایی درباره به بندکشیدن و اسارت دادن به حیوانات وحشی یا تشکیل گروههای خلافکاری که کارشان اسیرکردن و صید حیوانات زنده است. حیواناتی که در خانه های بی نور و هوای شهرها اسیر جهل شهروندان می شوند و اگر فرصتی فراهم شد، سراسیمه از قفس می پرند ولی چون شهرهای بزرگ، راهی برای زندگی طبیعی آنها باقی نگذاشته، باز هم اسیر و گرفتار آدمیان می شوند. نمونه این اخبار را می توان در پیداشدن توله گرگ وحشی در خانی آباد دید. ماجرایی که با حضور عوامل آتش نشانی و زنده گیری گرگ و تحویل آن به سازمان حفاظت از محیط زیست، ختم به خیر شد.

گورخری که از آفریقا نرسیده زیر کتک تلف شد

سال گذشته حکایت گورخرهای آفریقایی که در گمرک و هنگام انتقال به باغ وحش صفادشت کتک خورده اند و یکی شان تلف شده نقل شبکه های اجتماعی بود.

همه چیز از انتشار یک فیلم کوتاه در شبکه های اجتماعی از کتک خوردن گورخر آفریقایی شروع شد. فیلمی که در شبکه های اجتماعی به سرعت وایرال شد نشان می داد سه راس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشتزده، ایستاده اند که یکی از آنها داخل جوی آب می افتد و پای چپش می شکند. شدت شکستن استخوان به حدی بود که پا کاملا پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را نداشت، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، وقتی از زدن افسار به گورخر زخمی ناامید می شود و نمی تواند او را به زور از جایش تکان دهد به شدت با شی ای شبیه افسار یا شلاق به سر و گردن او می کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.
در توضیح این فیلم عنوان شده که گورخر حین انتقال به خودرو سازمان محیط زیست در گمرک، تلف شده است. پیش از این، یکی از مسولان باغ وحش صفادشت با فیلم گرفتن از گورهایی که در واگن انتقال حیوانات نگهداری می شدند درباره جنسیت سه گورخر توضیح می داد. گمرک هم درباره تلف شدن گورخرها توضیح داد. گمرک می گوید تلف شدن گورها ربطی به ما ندارد و هنگام ترخیص، آنها سالم بوده اند. معاون فنی گمرک ایران گفت: برای ورود این سه رأس گورخر، ثبت سفارش انجام نشده بود و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات برای ترخیص را نداشت، اما با این حال طی هماهنگی‌های صورت گرفته مجوز خروج داده شده و هر سه گورخر در هنگام ترخیص سالم بوده‌اند.

ظاهرا بعد از انتشار فیلم بدرفتاری با گورخری که تلف شده و صدای مردم را درآورده، اکانت اینستاگرامی منتسب به باغ وحش صفا دشت از خجالت منتقدان درآمده و با توهین به آنها گفته است صدایتان به جایی نمی رسد. اخبار حاکی از آن است پس از مرگ زرافه، گورخر آفریقایی و یک قلاده ببر و ... در مرکز نگهداری حیوانات صفادشت، خبر مرگ شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد تهران هم منتشر شد.

آخرین اخبار منتشر شده درباره تلف شدن حیوانات در صفادشت حاکی از آن اتست که اداره کل محیط زیست شهرستان ملارد درخصوص اقدامات مسئولان باغ وحش صفادشت به دلیل جریحه‌دار شدن اذهان عمومی و تلف شدن گورخر شکایت کرده است. البته از سرنوشت این شکایت خبر درخوری منتشر نشد.



  1. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  2. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  3. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  4. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  5. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  6. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  7. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  8. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  9. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  10. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  11. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  12. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  13. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  14. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  15. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  16. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  17. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  18. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  19. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  20. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  21. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  22. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  23. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  24. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  25. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  26. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  27. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  28. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  29. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  30. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  31. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  32.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  33. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  34. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  35. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  36. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  37. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  38. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  39. تاج منتسب به سپاه است؟
  40. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز