18848 ورزشی 1401/02/12 - 13:45

وزیر ورزش و جوانان:

۳۵۰ میلیارد در حساب پرسپولیس و استقلال است

وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد این وزارتخانه از وضعیت حاکم بر فدراسیون فوتبال در سال منتهی به جام جهانی ۲۰۲۲ راضی نیست.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان شب گذشته با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر به سؤالات کارشناس برنامه پاسخ گفت. در ابتدای این برنامه سؤالاتی در حوزه جوانان و اقدامات صورت گرفته مطرح شد که مشروح آن در زیر آمده است:

نام‌گذاری جدید معاونت ساماندهی جوانان با عنوان قرارگاه جوانان
سجادی گفت: این تلقی در بین آحاد مردم وجود دارد که پس از 10 سال از ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان که با شکل‌گیری وزارت ورزش و جوانان همراه بود، به دلیل جذابیت‌ها و توجهات به شقوق چهارگانه و گسترده ورزش، حوزه جوانان نادیده گرفته شده است، اما در واقعیت و در عمل اینگونه نیست. سابق بر این جوانان تحت عنوان سازمان ملی جوانان با جایگاه معاونت رئیس جمهور فعال بود، اما پس از تشکیل وزارت ورزش و جوانان، در ساختار این وزارتخانه، این حوزه تحت عنوان معاونت فعالیت خود را پیگیری می‌کند. اما حوزه جوانان در دولت جدید و با اجازه رئیس جمهوری و براساس برنامه‌هایی که برای این بخش تدوین شد ما این معاونت را به عنوان «قرارگاه جوانان» نام‌گذاری کردیم.

نام قرارگاه جوانان، برگرفته از اهداف والای بیانیه گام دوم انقلاب
وی عنوان کرد: روح و انرژی «قرارگاه جوانان» برگرفته از اهداف والای بیانیه گام دوم انقلاب است که رهبری در آن به موضوع جوانان به طور ویژه پرداختند، بنابراین در این حوزه بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار قرار گرفت و بالطبع نگرش‌ها نیز نسبت به گذشته درباره حوزه جوانان تغییر کرد. تشکل‌های مردم نهاد، سمن‌های ویژه جوانان، انجمن‌های خودجوش و مولد و نسل‌های آینده‌سازی که قرار است مولد عزت و امید باشند، در این نگرش مورد هدف قرار گرفت.

مأموریت‌های پیش بینی شده برای حوزه جوانان
وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: مأموریت‌هایی که برای این بخش پیش‌بینی شده بود، شامل اشتغال، مسکن، ازدواج‌، وام‌ها و مواردی از این دست که باید پیگیری می‌شد، در واقع این موضوعات مسائلی فراسازمانی است. ما در وزارت ورزش و جوانان، رصدکننده و پیگیر هستیم و همکاران عزیزمان در وزارت سمت، وزارت کار و بانک مرکزی، برگرفته از روح قانون و سند تحول دولت مردمی و انقلابی تمام اهتمام خود را دارند و دغدغه‌مند حوزه جوانان هستند. حتی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مثل کمیسیون فرهنگی و اعضای پرتلاش آن، تمامی این موارد را در برنامه‌ها و قوانین گنجانده‌اند و ما در حال رصد آنها هستیم. درباره وام ازدواج، نکته‌ای را لازم می‌دانم که توضیح بدهم. همانطور که استحضار دارید، احکام اعضای هیئت دولت، سوم شهریور ماه توسط رئیس جمهوری ابلاغ و صادر شد. بنابراین در این مدت از اعتبارات سال 1399 برای وام‌های ازدواج و اشتغال عزیزان استفاده کردیم. در واقع هم‌اکنون در حال رصد و هماهنگی هستیم تا ان‌شاءالله شرایط را به بهترین شکل پیش ببریم.

تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان به ریاست استاندار
سجادی تصریح کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانان، تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور استاندار در 27 استان است. در این ستاد نمایندگانی از تمام دستگاه‌ها با حضور معاون ساماندهی شرکت دارند.

توجه به حلقه‌های میانی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب
وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه جوانان، توجه به حلقه‌های میانی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب است، همانند گروه‌های جهادی، سازمانهای مردم نهاد و تشکل‌های خودجوش، که یکی از مهمترین نقاط قوت، برای فعالیت در حوزه جوانان است. در همین راستا سال گذشته برای حدود سه هزار و 700 سمن پروانه فعالیت صادر شد که البته همه آنها فعال نبودند، پس از بررسی ما تمدیدها و صدورها را تا پایان سال به طور فشرده به 600 مورد رساندیم. لازم می‌دانم یک نکته را توضیح بدهم و آنهم، اینکه پروانه و جواز فعالیت سمن‌های مربوط به جوانان توسط وزارت ورزش و جوانان در چهار حوزه علمی پژوهشی، اجتماعی، دینی و مذهبی صادر می‌شود که 19 مورد در سال جدید و مابقی در سال قبل در همان ابتدای کارمان با تلاش بسیار صورت گرفت و تقریباً به 80 درصد اهدافی که پیش‌بینی کردیم، دست یافتیم.

تلاش در جهت تقویت مشارکت و ارتقای کیفی عملکرد سازمان‌های مردم نهاد
سجادی اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهم در بخش سازمان‌های مردم نهاد، تلاش در جهت تقویت مشارکت‌ها و ارتقای کیفی عملکرد آنها بود. در این ارتباط با یامین‌پور معاون امور جوانان 2.5 ماه جلسات مکرر برگزار کردیم و در ابعاد مختلف مطالعات گسترده‌ای داشتیم تا ببینیم در حال حاضر سمن‌های ما، فعالیت‌های‌شان چگونه است و کدام یک نیازمند تقویت هستند. برهمین مبنا، در بحث توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد، اولین اتفاق، حمایت و پشتیبانی از مجامع استانی این سمن‌ها بود که از آن جمله می‌توان به حمایت و تخصیص اعتبار به 411 برنامه و طرح ساماندهی سمن‌ها، حمایت و تخصیص اعتبار به 460 کارگاه دانش‌افزایی در مورد سازمان‌های مردم نهاد جوانان، حمایت از چهار شبکه تخصصی سمن‌های جوانان با موضوع امداد و نجات، سلامت اجتماعی، حاشیه‌نشینی و رسانه، اجرای 23 کارگاه ملی و منطقه‌ای، مجازی و حضوری برای سازمان‌های مردم نهاد، برنامه‌ریزی یک پلتفرم بازاریابی جهت کسب و کار جوانان اشاره کرد.

آغاز طرح آزمایشی نسخه‌نویسی برای سمن‌های استان البرز
وی گفت: یک طرح آزمایشی برای سازمان‌های مردم نهاد استان البرز با عنوان طرح نسخه‌نویسی آغاز شده است که در واقع ما برای سمن‌ها نسخه می‌نویسم و به آنها مأموریت‌شان را اعلام می‌کنیم تا نقش خود را در فعالیت‌های اجتماعی به نمایش بگذارند.

فراهم ساختن شرایط مناسب برای توسعه مشارکت‌های بین‌المللی جوانان
وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه جوانان صورت گرفت، هماهنگی حضور جوانان در فعالیت‌های بین‌المللی است. به‌عنوان مثال حضور نمایندگان سمن‌های مردم نهاد جوانان در مسابقه «ما با هم هستیم» با موضوع پیشگیری از ویروس کووید 19 کرونا در آذر ماه در کشور روسیه بود که جوانان ما نقش بسیار مهمی را ایفا کردند یا شرکت در وبینار بین‌المللی سازمان ملل با موضوع کارآفرینی اجتماعی جوانان در کشور ترکیه که در آذر ماه برگزار شد. البته نشستی هم با اعضای مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان داشتیم که خودم هم در آن حضور یافتم که مباحث بسیار ارزشمندی مطرح شد که از برآیند آن در جهت تقویت سمن بهره گرفتیم. نکته قابل توجه این است که در هشت ماه گذشته اقدامات اثرگذاری در حوزه جوانان صورت گرفته و ان‌شاءالله تا حصول به نتیجه تداوم خواهد یافت.

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
سجادی درباره شرایط واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی گفت: اقدامات فشرده‌ای انجام شد تا در سال گذشته هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعیین تکلیف شوند. واگذاری سهام سرخابی‌ها با حمایت رئیس جمهور و معاونان او صورت گرفت و با تلاش سایر سازمان‌های مربوطه به خصوص سازمان خصوصی‌سازی مراحل واگذاری آغاز شد. با افتخار اعلام می‌کنیم که این دو باشگاه که در سال‌های گذشته همیشه بدهکار بودند، امروز هر کدام از آنها در حساب خود 350 میلیارد تومان پول دارند و سعی خواهیم کرد که از این منابع موجود بهینه مصرف شود.

حل مشکل معیشت ورزشکاران
وی در مورد حل مشکل معیشت ورزشکاران تصریح کرد: بنده با درد ورزشکاران آشنا هستم، چون خودم ورزش قهرمانی را به دلیل مشکلات معیشتی کنار گذاشتم. از روز اول نیز در مجلس شورای اسلامی اعلام کردم که دردآشنای ورزشکاران هستم و دغدغه همه ورزشکاران را می‌دانیم. ورزشکاران حرفه‌ای مجبور هستند برای اینکه بتوانند نام کشور را سربلند کنند، دائماً مشغول تمرین باشند و به همین دلیل نمی‌توانند به مسائل معیشتی خود بپردازند. یکی از برنامه‌های اصلی ما رفع دغدغه‌های معیشتی ورزشکاران است. در ضیافت افطاری نیز که همراه جمعی از ورزشکاران در خدمت رئیس جمهور بودیم، او بر رفع مشکلات معیشتی، بیمه‌ای و مشاغل آنها تأکید داشت. تا به الان مراحل استخدام 9 نفر از قهرمانان المپیک و جهان را را انجام دادیم و 15 نفر دیگر نیز در دست اقدام هستند که به‌زودی مراحل استخدام آنها هم انجام می‌شود.

رفع تبعیض در رشته‌های مختلف
وزیر ورزش درباره شرایط رشته‌های مختلف گفت: بدون شک برخی از رشته‌ها پرمخاطب‌تر هستند و درآمد آنها نیز بالاتر می‌رود و این موضوع تنها مختص به ایران نیست و در همه کشورهای دنیا شاهد این تفاوت‌ها هستیم. به‌عنوان مثال رشته فوتبال در اکثر دنیا پرمخاطب و پردرآمد است. در برخی از رشته‌ها نیز مانند دوومیدانی و تنیس روی میز سرمایه‌گذاری چندانی انجام نمی‌شود. در این مدت ما سعی کردیم که سطح درآمد رشته های دیگر را نیز بالا ببریم. به‌عنوان مثال رشته‌ای مثل کبدی به توفیقات خوبی رسیده است و ورزشکاران این رشته در چند کشور لژیونر هستند. رئیس جمهور نیز در دیدار اخیر خود با ورزشکاران تأکید داشت که عدالت ورزشی در بین همه رشته‌ها ایجاد شود. در جشن واگذاری سرخابی‌ها مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این قول را دادند که علاوه بر فعال شدن بخش فوتبال بانوان در رشته‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنند. یکی از کارهایی که در این مدت انجام دادیم رایزنی با یکسری از بخش‌های خصوصی برای حمایت از تیم‌های مختلف بود. رسانه ملی نقش مهمی در توسعه رشته‌های ورزشی دارد و می‌توان از این طریق شرکت‌های مختلف را به سرمایه‌گذاری در رشته‌هایی که زیاد به آنها توجه نمی‌شود ترغیب کنیم.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی
وی درباره پروژه‌های ورزشی در سطح کشور اظهار داشت: در سفر استانی ریاست جمهوری به استان مازندران یکی از وظایف ما بازدید از استادیوم شهید وطنی بود و اینکه دغدغه هواداران تیم نساجی را برطرف کنیم. تیم باریشه و خوب نساجی به دلیل نداشتن زمین مجبور بود بازی‌های خانگی خود را در شهرهای دیگر انجام دهد. رئیس جمهور شخصاً برای تکمیل استادیوم شهید وطنی دستور داد که ظرف پنج ماه این استادیوم تکمیل شود و در حال تلاش هستیم که هرچه زودتر این ورزشگاه آماده بهره‌برداری شود. متأسفانه در کشور شش هزار پروژه نیمه تمام ورزشی داریم که از نگاه یک مدیر عدد سنگینی است و از این تعداد 1200 پروژه هیچ‌گونه رشد فیزیکی ندارند و از این رو کار سختی پیش رو و منابع اندکی نیز در اختیار داریم. به همه همکاران فنی در وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی خسته نباشید می‌گویم که برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام زحمات زیادی را کشیدند.

سجادی افزود: در دیداری که همراه جامعه ورزش با رئیس جمهور داشتیم، آمار افتتاح پروژه‌های نیمه تمام سالی که گذشت را به او ارائه کردیم و مورد استقبال قرار گرفت. آماری که در سال 1400 برای تکمیل پروژه‌ها داشتیم، توانست رکورد 9 سال گذشته را بشکند و طی این سال‌ها هر چقدر به سرانه‌های ورزشی اضافه شد، خوشبختانه در سال 1400 توانستیم یک رکوردشکنی کنیم و جهش فوق‌العاده‌ای داشته باشیم. آمار سال 1400 شامل افتتاح 68 هزار متر سالن سرپوشیده و 218 هزار متر ورزشگاه روباز است که این آمار در سال 97 به 40 هزار متر سالن سرپوشیده و 170 هزار متر ورزشگاه روباز می‌رسید. در مجموع 621 پروژه در سال 1400 مورد افتتاح قرار گرفت و امیدوارم که این موتور محرکه ساخت و ساز که آغاز شده است در سال 1401 نیز ادامه داشته باشد. برای بودجه سال جدید به 27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده امیدوار هستیم و پیش‌بینی کردیم که سه هزار میلیارد تومان به وزارت ورزش و جوانان اختصاص پیدا کند که از این رقم 20 درصد به حوزه جوانان تخصیص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سرانه ورزشی کشور به ازای هر نفر به طور متوسط 75 سانتیمتر است و استاندارد آن در دنیا سه متر است که امیدوارم تا پایان خدمت خود در وزارت ورزش این رقم را به عدد استاندارد نزدیک کنیم. مشکل دیگر این است برای نگهداری برخی از ورزشگاه‌های کشور با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که این موضوع مشکلاتی را نیز برای وزارت ورزش و جوانان ایجاد کرده است.

تعیین تکلیف و برگزاری مجامع فدراسیون‌های ورزشی
سجادی درباره شرایط مدیریت در فدراسیون‌های مختلف گفت: خوشبختانه شرایط خوبی به لحاظ تعیین تکلیف رؤسای فدراسیون‌ها داریم. شاید تا یک سال پیش برخی از فدراسیون‌ها با سرپرست اداره می‌شدند، ولی از زمانی که به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان کار را آغاز کردم با وجود اینکه اساسنامه جدید فدراسیون‌ها تازه تصویب شده بود تا به الان 40 مجمع را برگزار کردیم که 10 مجمع انتخاباتی بود. پنج فدراسیون ما نیز در شرف برگزاری مجمع هستند.

فدراسیونی مثل دوچرخه‌سواری درگیر تطبیق اساسنامه فدراسیون جهانی با خود اساسنامه کشور است. ژیمناستیک نیز براساس اساسنامه داخلی فدراسیون کار را جلو برد، ولی طبق قانون باید انتخابات آن براساس اساسنامه به تصویب رسیده توسط شورای نگهبان برگزار شود.

برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال
سجادی با اشاره به شرایط فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: یکسری تصمیماتی که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گرفتند، منجر به تغییر در رأس این فدراسیون شد. ما فرصت چندانی تا جام جهانی نداریم و باید هرچه زودتر این فدراسیون تعیین تکلیف شود و برای حضور قدرتمند در جام جهانی قطر آماده شویم تا بتوانیم برای اولین بار از مرحله گروهی صعود کنیم. امیدوارم هرچه زودتر این اختلاف‌ها در هیئت رئیسه و کُندی تصمیم‌گیری برطرف شود و فوتبال ما به ساحل آرامش برسد. سعی ما این است که بهترین اتفاق برای فوتبال کشور بیفتد و از وضعیت فعلی راضی نیستیم. سعی می‌کنیم که دغدغه هواداران فوتبال رفع شود و از وظایف نظارتی خود برای رفع مشکلات استفاده کنیم.

برگزاری برنامه‌های ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری
وی در پایان گفت: ما در حوزه فرهنگی، اعتقادی و پژوهشی فعالیت‌های سمن‌ها را دسته‌بندی کردیم و بهترین اتفاقی که افتاد این بود که پروانه فعالیت این سمن‌ها صادر شد. در سال 1400 به یاری خدا توانستیم 7737 کارگاه ازدواج را در 32 استان کشور برگزار کنیم. همچنین مشاوره‌های رایگان توسط نیروهای وزارت ورزش و جوانان به جوانان در شرف ازدواج داده شد و توانستیم بیش از 200 محصول درباره ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری تولید کنیم.



  1. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  2. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  3. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  4. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  5. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  6. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  7. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  8. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  9. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  10. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  11. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  12. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  13. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  14. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  15. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  16. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  17. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  18. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  19. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  20. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  21. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  22. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  23. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  24. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  25. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  26. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  27. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  28. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  29.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  30. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  31. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  32. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  33. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  34. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  35. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  36. تاج منتسب به سپاه است؟
  37. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  38. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  39. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  40. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد