19118 اجتماعی 1401/02/23 - 04:30

انتقاد رئیس انجمن داروسازان از روند تصویب طرح نحوه فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی در مجلس

رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره اینکه متاسفانه تاکنون مجوز برگزاری انتخابات برای ما صادر نشده است، گفت: وزارت کشور به دلیل اینکه طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی در مجلس در حال بررسی است مرتبا به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید که باید منتظر تعیین سرنوشت آن بود، اما این مسئله نمی‌تواند دائمی باشد، بحث ما این است که ما ۱.۵ سال صبر کرده‌ایم اما اگر بررسی این طرح در مجلس فرضا سال‌ها طول بکشد تکلیف چیست؟

به گزارش دیوان نیوز؛ دکتر محمد باقر ضیا، در حاشیه افتتاحیه همایش انجمن داروسازان ایران که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، در خصوص اهداف و خواسته‌های مجمع نمایندگان انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: اعضای مجمع استراتژی و سیاست‌های کلان انجمن داروسازان ایران را برنامه‌ریزی می‌کنند. خود مجمع سالی دو بار به طور اتوماتیک برای بررسی روند فعالیت‌ها در سیستم دارویی کشور تشکیل می‌شود.

وی افزود: امسال این مجمع به درخواست هیات رئیسه انجمن داروسازان ایران برای بررسی دو موضوع مهم انتخابات و تعرفه تشکیل شده است. ما تقریبا نزدیک ۱.۵ سال از دوره خودمان عبور کرده‌ایم و فراتر از حد تعیین شده عهده‌دار انجمن داروسازان و هیات مدیره فعلی بوده‌ایم.

رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: به وزارت کشور مراجعه و همان اوایل برابر اساس‌نامه تقاضای برگزاری انتخابات کردیم اما متاسفانه تاکنون این مجوز صادر نشده است. وزارت کشور به دلیل اینکه طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی در مجلس در حال بررسی است مرتبا به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید که باید منتظر تعیین سرنوشت آن بود.

ضیا ادامه داد: اما این مسئله نمی‌تواند دائمی باشد، بحث ما این است که ما ۱.۵ سال صبر کرده‌ایم اما اگر بررسی این طرح در مجلس فرضا سال‌ها طول بکشد تکلیف چیست؟

وی تصریح کرد: از نمایندگان مجلس درخواست کردیم که یا راه میان‌بری تعیین کنند یا طرح را در مجلس سرعت دهند که این کار از نظر من تقریبا امکان پذیر نیست. درخواست کردیم با وزارت کشور صحبت کنند تا بتوانیم انتخاباتمان را برگزار کنیم.

رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در هیات مدیره انجمن داروسازان ایران مصر بر برگزاری انتخابات هستیم، عنوان کرد: با این کار نفسی تازه در هیات مدیره‌ها دمیده شده و حال و هوای جدیدی در انجمن شکل می‌گیرد. برای تجویز اساس‌نامه نیز باید این امکان وجود داشته باشد.

ضیا با اشاره به اینکه تعرفه سایر گروه‌های پزشکی اعلام شده اما تعرفه داروسازان باقی‌مانده است، خاطرنشان کرد: امسال به کمیسیون‌های تلفیق و بهداشت مجلس مراجعه کردیم و نمایندگان محترم تلاش کردند تا تعرفه داروسازان در بودجه امسال دیده شود اما متاسفانه در آخرین لحظات این موضوع از دستور مجلس خارج شد و پس از تایید لایحه بودجه توسط شورای نگهبان نیز نمی‌توان کاری انجام داد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر دو راه داریم؛ یا تعرفه‌ها باید از طریق وزیر اعلام شود یا بر مبنای لایحه بودجه سال گذشته پیش رفت. دو ماه از سال جدید گذشته و تعرفه قبلی همچنان بر جای خود باقی است؛ تعرفه چه با افزایش و چه بدون افزایش از نظر قانونی باید مجددا تایید شود.

رئیس انجمن داروسازان افزود: از نظر قانونی تا زمانی‌که انتخابات جدید صورت نگیرد موظف به ادامه دادن مسئولیت خود هستیم. دلیل اینکه چرا طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی تصویب نشده مربوط به نمایندگان مجلس است. بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ تشکل مانند ما نیز منتظر بررسی و تصویب این طرح هستند.

ضیا در خصوص عدم مطابقت قیمت درج شده روی داروها با قیمت فروش آنها خاطرنشان کرد: قیمت روی فاکتور برای ما ملاک است. فرض کنید کارخانجات ۶ ماه یا یک سال پیش جنسی را تولید کرده و قیمت روی بسته‌بندی آنها نیز به نرخ همان روز است اما پس از تغییر قیمت‌ها از بسته‌های قدیمی استفاده می‌کنند. شرکت‌ها قانونا باید قیمت را عوض کرده و دارو را با قیمت جدید روی آن توزیع کنند. تطبیق نداشتن قیمت‌ها مربوط به این مسئله بوده و داروخانه‌ها در این خصوص هیچ تقصیری ندارند.

وی تصریح کرد: ما حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ داروخانه در بخش خصوصی و ۴۷ شعبه در استان‌های مختلف داریم. تعداد داروسازهای کل کشور بالای ۲۲ هزار نفر است.

رئیس انجمن داروسازان با بیان اینکه ما حدودا ۳۰ نفر شهید راه سلامت دادیم که همه این افراد در پشت پیش‌خوان‌ها گرفتار بیماری کرونا شدند، عنوان کرد: داروسازان ما در اولین سال تعطیلات عید که کرونا شیوع پیدا کرد با جان و دل کار می‌کردند و من به نوبه خودم از خدمات همکارانم در داروخانه‌ها تشکر می‌کنم. داروسازی از جمله رشته‌هایی است که به دلیل تبلیغات خاص، قیمت دارو و... بسیار مظلوم واقع شده است.

ضیا یادآور شد: خدماتی که در داروخانه‌ها ارائه می‌شود روشن بوده و هیچ صنفی در ایران پیدا نمی‌کنید که در کنار خدماتش به شما فاکتور دهد.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها