19260 اقتصادی 1401/02/28 - 10:51

حاشیه‌هایی از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت؛

دریافت رسید مُهر شده بانکی جای پرداخت الکترونیکی؛ هدر رفت ۱۲۰۰ برگ کاغذ!

فعالان اقتصادی معتقدند که برای برگزاری دوره‌های آینده نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، در برخی رویه‌ها باید تغییراتی انجام شود.

به گزارش دیوان نیوز؛ بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت با شعار «نفت دانش‌بنیان، تولید ایرانی و صادرات جهانی» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد؛ نمایشگاهی که طبق اعلام وزارت نفت، بیش از ۱۰۰ قرارداد و تفاهم‌نامه در آن به امضا رسیده است.

این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها، اهدافی مانند جمع‌آوری گازهای مشعل در چند میدان نفتی برای تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی یا استفاده از فناوری پمپ‌های چندفازی در احیای چاه‌های کم‌بازده برای نخستین بار پس از آمریکا و آلمان در میدان مشترک آزادگان جنوبی، فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی با همکاری دانشگاه‌ها، تحول دیجیتال در صنعت نفت، افزایش استفاده از تجهیزات ساخت داخل مثل قرارداد ساخت ۱۴ توربوکمپرسور که سالانه ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد، رفع نیازهای فناورانه صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، هوشمندسازی کنتورها و ساخت دستگاه بوسنج گاز طبیعی و ... را به همراه داشتند.

در این نمایشگاه همچنین از نخستین کِشنده دو سوخته هم‌زمان، جایگاه سیار سی‌ان‌جی و سامانه الکترونیکی صدور مجوز جایگاه‌های عرضه سوخت رونمایی شد؛ نمایشگاهی که به گفته آقای جواد اوجی وزیر نفت، حضور ۴۴ شرکت خارجی از ۱۱ کشور جهان در آن، نماد اولویت دادن وزارت نفت در دولت جدید به دیپلماسی انرژی و تعاملات خارجی است.

این نمایشگاه بدون نشست وزیر نفت با خبرنگاران به اتمام رسید، اما آن طور که او در آیین افتتاح نمایشگاه گفته، ۲۳ دانشگاه و مرکز پژوهشی، بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، پارک‌های فناوری و شهرک‌های علمی تحقیقاتی نیز در بیست و ششمین دوره نمایشگاه نفت حضور پیدا کرده اند.

آقای مجید بوجارزاده مدیر این دوره از نمایشگاه نفت، کشورهای خارجی که شرکت‌های آن‌ها در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند را ایتالیا، اسپانیا، امارات متحده عربی، کره‌ جنوبی، سوئیس، آلمان، اوکراین، آفریقای جنوبی، بلژیک، روسیه، چین، عراق و آذربایجان معرفی کرده و گفته، بیش از هزار و ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حضور یافته اند.

او که مدیر دوره قبلی این نمایشگاه هم بوده، در مراسم افتتاح بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی نفت تهران گفته بود: با وجود مشکلاتی که به‌ واسطه شیوع بیماری کرونا در تمامی کشور‌ها به‌وجود آمده، حضور شرکت‌های خارجی بیشتر به‌ دلیل محدودیت‌های پروازی و مسافرتی امکان‌پذیر نبوده است.

شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال نفت، در ارتباط با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گویند، تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در این نمایشگاه پس از فروکش کردن شرایط کرونایی و محدودیت‌های مسافری، با وجود شرایط تحریمی می‌توانست بیش از این باشد؛ در سال‌های آینده برخی رویه‌های برگزاری نمایشگاه نفت باید تغییر کند.

هزینه غرفه‌های نمایشگاه نفت ایران چند برابر هزینه غرفه نمایشگاه‌های خارجی است
آقای کاظمی یکی از فعالان اقتصادی که از حضور در نمایشگاه بین المللی نفت امسال منصرف شده گفت: نمایشگاه نفت تهران برای غرفه‌های خارجی، حدود متری ۸۰۰ یورو قیمت پایه اعلام کرده است. با توجه به این که نمایندگی چند شرکت آلمانی و اتریشی در حوزه نفت و گاز را بر عهده دارم، ارتباطی با بخش اقتصادی سفارت اتریش گرفتم و در مورد برنامه این کشور برای حضور در نمایشگاه نفت تهران سوال کردم که اعلام کردند، قیمت‌های این نمایشگاه در مقایسه با سایر نمایشگاه‌های بین المللی نفت مثل تگزاس و هوستون آمریکا اصلا مناسب نیست.

او می‌گوید: در همین ماه میلادی در ایتالیا یک نمایشگاه برگزار خواهد شد و به زودی در هوستون آمریکا نیز درباره پروژه‌های نفت و گاز دریایی (آفشور) نمایشگاه برگزار می‌شود در حالی که قیمت غرفه‌های آن‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پایین‌تر از نمایشگاه تهران است. هزینه هر مترمربع از فضای باز نمایشگاه دوسلدورف به عنوان یکی از معروفترین نمایشگاه‌های آلمان درخصوص صنعت شیرآلات نفت، گاز و پتروشیمی که آذر امسال برگزار خواهد شد، ۱۸۰ یورو، اما در ایران ۴۹۵ یورو است؛ یعنی فقط فضای باز نمایشگاه ایران بیش از دو نیم برابر نمایشگاه آلمان هزینه دارد. در فضای داخلی نمایشگاه آلمان، هزینه هر مترمربع بین ۳۲۵ تا ۴۰۶ یورو، اما در فضای داخلی نمایشگاه ایران، بین ۷۵۰ تا ۷۹۵ یورو است که باز هم افزایش حدود دو برابری هزینه‌ها در ایران را نشان می‌دهد.

به گفته آقای کاظمی، شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران باید مشکلات تحریمی را تحمل کنند و حداقل باید موضوع هزینه غرفه‌ها به نوعی برای آن‌ها در نظر گرفته شود که در این بخش مشکلی نداشته باشند و در قیاس با نمایشگاه‌های سایر کشورها، رغبت حضور برای آن‌ها ایجاد شود. هدف از برگزاری نمایشگاه در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، این است که شرکت‌های اغلب کشورهای جهان بتوانند در آن شرکت کنند. با افزایش قیمتی که امسال برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شده، از قبل پیش بینی می‌شد که شرکت‌های خارجی استقبال زیادی نکنند.

بیشتر بخوانید:

وقوع ۱۰۰ انفجار در جایگاه‌های CNG به علت اختلال در سامانه‌های سه وزارتخانه!
توان ساخت تجهیزات برای افزایش تولید نفت به ۱۰ میلیون بشکه را داریم
خدمات پرداخت الکترونیک در برگزاری نمایشگاه نفت قوی نبود
یکی دیگر از فعالان اقتصادی که تمایلی به ذکر نامش نداشت، در ارتباط با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نحوه پرداخت هزینه‌های حضور در بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی گفت: شرکت مجری برگزاری نمایشگاه، پرداخت و رسید اینترنتی را قبول نمی‌کرد؛ البته نه در خصوص خدماتی که خود این شرکت ارائه می‌داد، بلکه بابت پرداختی‌ها به مجموعه وزارت نفت.

او می‌گوید: مجری نمایشگاه درخواست بارگذاری تصویر رسید مهرشده بانکی را داشت در حالی که می‌شد چنین رسیدی را با فتوشاپ تهیه کرد. این موضوع نشان می‌دهد که سامانه‌های وزارت نفت توانایی تشخیص پرداخت‌های دارای شناسه و شماره پیگیری بانکی را ندارند.

آقای احسان ثقفی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) نیز درباره نحوه پرداخت هزینه‌های حضور در نمایشگاه نفت گفت: این موضوع که وزارت نفت درخواست بارگذاری تصویر رسید مهرشده بانکی کرده، صحت دارد و ناچار بوده که این کار را انجام دهد؛ زیرا نمی‌تواند تشخیص دهد که تراکنش‌های انجام شده از سوی تعداد بالایی از شرکت‌ها، به حساب مورد نظر واریز می‌شوند. وزارت نفت یا باید کد واریز را از شرکت‌ها دریافت و مجدداً آن را بررسی می‌کرد که واقعا واریز شده یا خیر، این که باید تصویر رسید را دریافت می‌کرد.

او گفت: راه بهتر این بود که برای هر فرد کدی را صادر می‌کردند که به محض پرداخت، پیامکی برای او ارسال می‌شد که نشان دهد شناسه مربوطه پرداخت شده است. چون حدود دو سال به علت شیوع کرونا، نمایشگاه از نظر حجم شرکت‌کنندگان تا این حد شلوغ نبوده، احتمالاً خیلی به این موضوع توجه نشده و امیدواریم که در نمایشگاه‌های بعدی، برای وسعت برگزاری و ساده سازی پرداخت‌ها تدابیر بهتری در نظر گرفته شود؛ چرا که فضای مورد نیاز هم به انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اختصاص داده نشد.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی پیش از شیوع بیماری کرونا در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ با حضور نمایندگان ۲۱ کشور و با برپایی هزار و ۴۷ غرفه به نمایندگی از شرکت‌های داخلی و ۱۰۶ غرفه به نمایندگی از شرکت‌های خارجی برگزار شده بود.



  1. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  2. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  3. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  4. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  5. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  6. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  7. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  8. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  9. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  10. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  11. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  12. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  13. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  14. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  15. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  16. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  17. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  18. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  19. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  20. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  21. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  22. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  23. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  24. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  25. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  26. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  27. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  28. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  29. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  30. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  31.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  32. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  33. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  34. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  35. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  36. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  37. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  38. تاج منتسب به سپاه است؟
  39. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  40. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور