19281 سیاسی 1401/02/28 - 23:00

روندِ شفافیت قوای سه‌گانه؛

سایه‌روشــن‌های یک طرح

شفافیت آرا، مالی و تصمیمات، امروزه یکی از الزامات توسعه و پیشرفت است و این شفافیت تجربه دنیاست و آثار فراوانی دارد، شفافیت بزرگترین اهرم نظارت در اجرای قوانین و همچنین بزرگترین حمایت برای اقشار ضعیف است، ایجاد شفافیت به‌عنوان یک‌راهبرد مهم در حکومت، پیش‌نیاز تحقق دو ارزش عدالت و آزادی است، چرا که دسترسی آزاد به اطلاعات، می‌تواند پایه‌ای برای نقد اجتماعی باشد و از طریق نظارت‌پذیر کردن روندها و تصمیمات، زمینه بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها برای تحقق عدالت فراهم می‌شود. در این موضوع شکی وجود ندارد که شفافیت یک‌رکن اساسی و قابل‌اتکا در همه حوزه‌ها برای جلوگیری از مفاسد، پشت‌پرده‌ها، لابی‌ها و زدوبندهایی است که قطعا نفعی برای عموم مردم ندارند، بدین جهت لازم است تا تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کشور اعم از تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز در مسیر شفافیت قرار بگیرند.

سارا نصرتی/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ افتادن در مسیر شفافیت برای همه نهادها و سازمان‌ها به این جهت حائز اهمیت است چرا که آنها را موظف می‌کند در قبال تصمیمات اتخاذ شده برای مردم و کشور اهتمام و دقت بیشتری به خرج دهند. با شفاف‌سازی آرای نمایندگان و شفاف‌سازی رویه‌ها و عملکردها و تصمیم‌گیری‌های مسئولین، نگرانی بسیاری از مردم رفع می‌شود. طرح شفافیت قوای سه‌گانه با رویکرد تبدیل شفافیت از شکل نمایشی به کاربردی است و اگر تمام مسیرهای پنهان کاری آشکار شود، قطعاً شفافیت فساد ستیز خواهد بود. این طرح با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران و تقویت باور عمومی و همچنین بسته‌شدن روزنه‌های فساد، تهیه شده است. اعتمادسازی و ایجاد امید در مردم از شفافیت است و اگر تصمیمات، اقدامات و روابط‌مالی شفاف باشد با مشکل مواجه نخواهیم شد.

موافقان این طرح معتقدند که باید مردم از امور کشور خود آگاه باشند و این طرح اطلاع مردم بر امور کشور است تا بدانند که حاکمان چه می‌کنند. مردم می‌خواهند بدانند که مسئولان چه تصمیمی در برنامه‌های کشور دارند. همچنین آنها می‌خواهند بدانند وام‌های بزرگ را چه کسانی می‌گیرند و در چه راستایی هزینه می‌کنند تا مبادی فساد را ببندند. همچنین تجار، کشاورزان، صنایع و بخش‌های اقتصادی از تصمیم‌های کشور آگاه باشند. اما مخالفان نظر دیگری دارند. آنها معتقدند طرحی که با شعار شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها به‌صورت خلق‌الساعه ظرف کمتر از یک هفته ثبت و در صحن برخلاف رویه دیگر طرح‌ها مطرح شده، دارای اشکالات اساسی است. از یک‌سو فاقد ضرورت برای طرح دو فوریت بوده، چون اگر شفافیت از نظر هیات رییسه مجلس برای در دستور قرار دادن این طرح فوریت دارد، چرا طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور صحن قرار نگرفته است؟ همچنین این‌طرح در بخش مرتبط با مجلس، دخالت در آیین نامه داخلی مجلس و در حال تغییر مفاد آن است و اساسا باید در قالب اصلاح آیین نامه مطرح شود، در غیر این‌صورت خروجی آن بویژه در ماده ۵ طرح مبنی بر انتشار مذاکرات و آرای صحن و کمیسیون‌های مجلس با آیین‌نامه مغایرت پیدا خواهد کرد و عملا در حال دور زدن شرط دوسوم رای مورد نیاز تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس است.

این طرح در بخش دولت و قوه‌قضاییه نیز دخالت در آیین‌نامه داخلی هیات وزیران و دستگاه قضایی کرده است و مغایر اصل استقلال قوا از یکدیگر است. از سوی دیگر هنوز نمایندگان مجلس مشخص نکردند که هزینه طرح از کجا تامین می‌شود. بنابراین این ابهامات وارد است، پس یا طرح مجدد باید به کمیسیون برگردد تا کمیسیون بحث مالی را حل کند و مشخص شود که منابع‌مالی از بودجه سنواتی است یا قرار است منابع مالی جدیدی در اختیار دستگاه‌ها قرار داده شود و اینکه نکته‌دوم شمول شفافیت است. بنابراین حتما باید بندهایی در طرح دیده شود تا تمامی ابهامات در موارد مطرح شده اعم از هزینه و حوزه شمول شفافیت در حجمی که مطرح کردند برطرف شود. چرا که برخی از موارد به لحاظ امنیتی بودن آن واقعا قابل‌قبول نیست.

ضمن اینکه اعطای اختیار تنظیم آیین‌نامه محرمانگی جلسات مجلس به شورای عالی امنیت ملی، حکایت از مسیر مبهم که مشخص نیست چه چیزی قرار است شفاف یا محرمانه شود را دارد. زیرا این طرح می‌گوید تمامی نهادهای شورایی کشور و این یعنی شورای عالی امنیت ملی، شورای امنیت کشور، شورای نگهبان، شورای اقتصادی سران قوا، شورای راهبردی سیاست خارجی و... که عمده این‌ها حاوی مطالب محرمانه و بعضاً به‌ کلی سری است. اگر پاسخ این است که برفرض عدم مغایرت با اصول قانون اساسی بعداً قرار است در آیین‌نامه همه این‌ها را استثنا کنند، سوال دیگری پیش می‌آید که چرا از ابتدا این موارد کلی و مبهم آورده شده که خود حاکی از عدم کار کارشناسی روی طرح است. ضمن اینکه عبارت انتشار آرای ماخوذه از اعضا، نیز در این طرح حرفی کاملا مبهم است و مفهوم انتشار اسامی را نمی‌دهد؛ لذا بنظر می‌رسد عدم‌اهتمام در عمل به وعده شفافیت آرای نمایندگان، مهمترین انگیزه اقدام برای چنین طرحی بصورت کاملا عجولانه باشد.

سوالات مهم دیگری که مطرح می‌شوند این است، براستی سرنوشت طرح شفافیت آرای نمایندگان چه شد؟ آیا مجلس با طرح جدید قصد دارد زیر بار شفافیت نرود؟ چرا طرح شفافیت آرای نمایندگان را با دو سال معطلی و کلی کار کارشناسی و در حالی که چند ماه است در دستور کار صحن قرار دارد، نادیده گرفته شده و یک‌طرح کلی و مبهم جایگزین آن شده است؟ شاید بتوان اینطور استدلال کرد که اصل طرح شفافیت قوای سه‌گانه به انتشار داده‌ها، اطلاعات عمومی و تصمیمات متخذه دستگاه‌ها اشاره دارد. تصمیماتی که ابلاغ می‌شود و همیشه شفاف است. برای داده‌ها هـم قانون انتشـار اطلاعات را دارند. اطلاعات عمومی هـم یعنی فهرست مدیران و نشانی و تلفن دفتر که روی سایت‌ها هست. در واقع این طرح، اختیار تعیین اطلاعات قابل انتشار را به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه داده و اختیار تعییـن محرمانه اطلاعات را بدون‌تعیین شاخص دقیقی، به شورای امنیت ملی سپرده است. بدین شکل مجلس نمایندگان بی‌اثر می‌شود و اطلاعات مهم برای مردم، همچنان غير شفاف خواهد ماند.

و اما سخن آخر؛ مردم صداقت می‌خواهند و به دنبال شماره شناسنامه و شماره تلفن مسئولین نیستند، بلکه می‌خواهند از هزینه‌های تبلیغاتی و پشت پرده مجلس و …. آگاه شوند، نباید اجازه دهیم کسی از صداقت مردم استفاده کند، با مردم با صداقت حرف بزنیم. اجازه ندهیم امری که به نفع نظام است دچار دسیسه فردی از سوی افراد و اشخاصی شود و دود آن به چشم مردم برود. آنچه مهم است و برای جامعه اهمیت دارد این است که هرکجا لازم است مردم از مسائل اطلاع داشته باشند البته به جز مسائل مربوط به حوزه امنیت که نمی‌توان آن را به صورت عمومی بیان کرد و در اختیار مردم قرار داد.



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد