19313 یادداشت 1401/02/30 - 06:26

نگاهی به حواشی اخیر فوتبال ایران؛

از انتقادات گل‌محمدی تا ادعای سروش رفیعی

فوتبال ایران با تمام فراز و نشیب‌هایی که در فصل و بیست‌ویکم پشت سر گذاشت، با قهرمانی زود هنگام آبی‌پوشان پایتخت به هفته‌های انتهایی خود نزدیک شده است.

حسن صانعی‌پور/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ جذابیت قهرمانی در سه‌هفته پایانی لیگ به تعیین نایب قهرمان و فرار از سقوط به دسته‌یک تبدیل شده و شاید خوشبخت‌ترین تیم در این سه‌هفته تیمی باشد که بتواند اولین شکست را به استقلال تحمیل کند. با این مقدمه نگاه کوتاهی به حواشی فوتبال ایران در روزهای اخیر می‌اندازیم:

انتقادات و گلایه‌های یحیی گل‌محمدی

سرمربی موفق سال‌های گذشته ایران و پرسپولیس در فصل اخیر فوتبال ایران نتوانست علی‌رغم شایستگی‌های بسیار تیمش را قهرمان لیگ ایران کند. گل‌محمدی معتقد است: تغییر مدیریت و عدم توانایی در خرید بازیکن مناسب و نیز بسته بودن پنجره نقل و انتقالات دلیل اصلی قهرمان نشدن پرسپولیس بوده و از طرفی اشاره می‌کند: استقلال با مدیریت فضای رسانه‌ای، مجازی و داوری و انضباطی و برنامه سازمان لیگ به این مهم دست یافته است. گلایه‌های سرمربی پرسپولیس نشان از قدرت پنهانی دارد که گویا قادراست قهرمانی لیگ را خارج از قواعد موجود رقم بزند. این گونه مصاحبه‌ها در پنج فصل گذشته نیز از جانب حریف سنتی پرسپولیس و حتی دیگر باشگاه‌های لیگ برتر نیز شنیده شده و لازم است توسط نهادی بی‌طرف مورد بررسی قرار بگیرد.

مقصد بعدی عزت‌الهی

سعید عزت‌الهی با پایان یافتن قرارداد قرضی‌اش با الغرافه به باشگاه اصلی خود یعنی وایله دانماراک برگشت. عزت‌الهی که فصل تقریباً متوسطی را در قطر با سرمربیگری استراماچونی پشت سرگذاشت در مورد آینده خود تصمیمی قطعی نگرفته و گویا مایل است بعد از جام جهانی در مورد آینده باشگاهی خود تصمیم بگیرد. او در این مورد گفته است: من همه تلاشم را می‌کنم که اولا پیراهن پرافتخار تیم ملی را در جام جهانی برتن کنم و بعد عملکرد خوبی داشته باشم. بعد از آن باقی قضایا دست خداست و باید دید چه سرنوشتی در انتظار من است. بی گمان عزت الهی در زمره بازیکنان برتر فوتبال ایران قرار داشته و بی شک در جام جهانی از مهره‌های تاثیر گذار تیم ملی خواهد بود. اما اینکه چرا بازیکن اسبق ملوان بندرانزلی که پیگیر صعود این تیم به لیگ برتر هم می باشد، در مسیری قرار گرفته است که پیشبینی آینده‌ را برای او مبهم کرده را باید درطی مسیری جستجو کنیم که بسیاری از بازیکنان نخبه ایران در لابلای سوء مدیریت موجود پیموده و به آنچه استحقاق آن را داشته،‌ هرگز نرسیده اند. بازیکن جوان اما باتجربه تیم ملی ایران امیدوار است ایران با تدارک ویژه‌ای راهی جام جهانی شود. نکته ای که می تواند به بازیکنانی چون عزت الهی در ادامه مسیر حرفه‌ای کمک شایانی بنماید.

حامد لک و پاسخ منتقدان

حامد لک در فصل جاری لیگ برتر فوتبال ایران نمایش ضعیفی را از خود درون دروازه پرسپولیس بجا گذاشته و به همین دلیل مورد انتقاد هواداران و پیشکسوتان این باشگاه قرار گرفته است. او طی دو فصل حضور در پرسپولیس یک قهرمانی لیگ برتر و حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده و در لیگ بیستم توانست بیشترین آمار کلین‌شیت را با بسته نگه داشتن دروازه‌اش در ۱۷ مسابقه لیگ برتر ثبت کند. لک در مصاحبه اخیر خود در پاسخ به انتقادات وارده به او و داود فنایی مربی دروازبانان پرسپولیس گفته است: خدا را شکر پس از ۱۲ سال بازی مداوم در لیگ برتر و حضور در تیم ملی، به تیم مورد علاقه‌ام رسیدم و برای پوشیدن پیراهن پرسپولیس زجر و زحمت کشیدم. من برای بودن در پرسپولیس دنبال مسائل غیر فوتبالی نیستم و پول دستی به کسی نمی‌دهم. در ضمن آقای فنایی با سابقه بازی و رزومه مربیگری در پرسپولیس حضور دارند. حامد لک به لحاظ توانایی‌های فنی شرایط بالایی داشته اما به نظر می رسد شرایط روحی روانی این بازیکن در فصل اخیر آنچنان مناسب نبوده و باید عامل اصلی این موضوع  را نداشتن رقیب قدرتمند روی نیمکت پرسپولیس بدانیم. بعد از خروج رادوشوویچ از لیست پرسپولیس، بحران دروازبانی در این تیم اتفاق افتاده و در این بین حامد لک بیشترین ضرر را متحمل شده‌ است.

خوشبخت همچون سید حسین حسینی

سید حسین حسینی درحالی که در فصل قبل تبدیل به گلر دوم استقلال شده بود و در ابتدای فصل جاری شایعه جدایی او از استقلال به گوش می رسید، با خروج مظاهری از استقلال و حضور علیرضا رضایی که فرهاد مجیدی به او اعتقاد ویژه‌ای دارد، روزهای خوبی را در فصل بیست و یکم درون دروازه آبی‌پوشان پشت سرگذاشت. حسینی از سال 90 و به غیرازمقطعی که به عنوان سرباز در تیم ملوان بندرانزلی بازی کرده، همواره در عضویت باشگاه استقللال بوده و در حقیقت با استقامت و تلاش و رقابت با دروازبانانی چون سید مهدی رحمتی، مزد پایداری خود را گرفت و در حال حاضر به خوشبخت‌ترین گلر ایران تبدیل شده است و احتمال اینکه در لیست نهایی تیم ملی در جام جهانی نیز قرار بگیرد هم بسیار است.

بازگشت بیرانوند به پرسپولیس

خبر بازگشت علیرضا بیرانوند به پرسپولیس هواداران پرسپولیس را خوشحال کرد. انتقالی که اگرصورت بگیرد با توجه به ارقام اعلام شده، او را تبدیل به گرانترین گلرایران خواهد کرد. هرچند اخبار غیر رسمی کار پیوستن بیرانوند به پرسپولیس را قطعی اعلام کرده ‌است اما باید دید گلر بلند قامت ایران با چه شرایطی به تیم سابق خود بازخواهد گشت. از نکات قابل توجه این موضوع تمایل سایر باشگاه های ایرانی به جذب وی می باشد. بیرانوند در انتقال ناموفق خود به آنتورپ بلژیک که هرگز در آن نتوانست به آرزوهای خود دست یابد، تجربه بالایی بدست آورده و این تجربه باید مورد توجه سایر دروازبانان ایران در پیوستن به تیم های خارجی قرار بگیرد. تجربه ای که به نوعی در مورد پیام نیازمند و حتی امیر عابدزاده هم اتفاق افتاده و نباید تکرار شود.

سروش رفیعی و قهرمانی استقلال

سروش رفیعی هافبک تیم سپاهان که سابقه بازی در پرسپولیس تهران را دارد، در مورد قهرمانی استقلال در لیگ برتر معتقد است:  هیچ فرد و مجموعه ای خود به خود و شانسی به چیزی نمی‌رسد. وقتی استقلال سه هفته قبل از پایان مسابقات قهرمان می‌شود و تا الان هم باختی نداشته، این مسئله شایستگی این تیم را نشان می‌دهد. این تیم شایسته قهرمانی بوده است. رفیعی که ابتدای فصل از استقلال پیشنهاد داشت، می گوید: در صحبتی که با آقای مصطفوی داشتم ضمن تشکر و آرزوی موفقیت گفتم: ممنون از پیشنهادتان اما نمی‌توانم قبول کنم. سروش رفیعی که به نظر می رسد به لحاظ حرفه فوتبال، از آن دسته بازیکنانی است که به اصول اخلاق و رفتار حرفه ای بیشتر پایبند است، به دنبال هیجان کاذب درفوتبال نیست و بدرستی درک کرده است که با انتخاب استقلال به عنوان تیم باشگاهی، داخل بحرانی می شود که شاید زندگی شخصی و فوتبالی او را تحت الشعاع قرار بدهد. مقوله ای که برای بسیاری از بازیکنان سرخابی پایتخت که بین این دو تیم جابجا شده‌اند اتفاق افتاده و آنان را به حواشی غیر قابل جربان کشانده است.



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد