سه‌شنبه، 04 اردیبهشت 1403 22:47
19440 یادداشت 1401/03/04 - 04:42

اندرحکایت «ورزش» و «کار»؛

استرس را با ورزش دور کنیم

فکر کنید عاشق شغل‌تان هستید. یکی از همین شغل‌هایی که ساعت ۸ و ۹ صبح باید پشت میزتان یا کنار دستگاه پرس و یا هر شغلی که دارید، باشید و تا ساعت ۴ و ۵ بعدازظهر هم همان‌جا هستید. شاید برای‌تان جالب، چالش‌برانگیز و ارزشمند هم باشد، اما واقعیت این است که سکون و کم‌تحرکی می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد، بنابراین انجام ورزش در محل کار ضروری به‌نظر می‌رسد. در این مقاله می‌خواهیم چند توصیه و حرکت ورزشی را که به‌سادگی می‌توانید در محل کارتان انجام بدهید، به شما معرفی کنیم.

سیدرضا فیض آبادی/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ فضا‌های اداری طوری طراحی می‌شوند که کارمندان کم‌ترین رفت‌وآمد را داشته باشند. ساختار چنین فضاهایی، افزایش وزن را آسان کرده است. درنتیجه یک‌دفعه به خودتان می‌آیید و می‌بینید ده-بیست‌کیلو به وزن‌تان اضافه شده است. نشستن پشت میز، علاوه بر افزایش وزن، آسیب‌هایی هم به پشت، مچ دست‌ها، چشم‌ها و گردن وارد می‌کند و به‌طور کلی ممکن است به آرتروز و دردهای مزمن عضلانی منجر شود. یا در محیط کار و کارخانجات کاری را تکراری و مدام با یک قسمت بدن انجام می‌دهید. مثلا فقط سمت‌چپ بدن شما حرکت دارد. یا یک‌دست شما مدام کار می‌کند و دست دیگر بی‌تحرک است، یا برخلاف کارکنان که نشسته‌اند کارگران مدام در برخی محیط‌ها ایستاده کار می کنند.

استرس در محیط کار یکی دیگر از آسیب‌هایی است که همکاران به همراه دارند. تحقیقی که در یک دانشگاه آمریکایی انجام شده، حاکی از آن است که ۲۹ درصد کارمندان استرس شغلی شدیدی را تجربه می‌کنند. این‌مسئله می‌تواند به افسردگی، بیماری‌های قلبی و عروقی، کمبود انرژی و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی منجر شود. اتفاقا استرس در محیط کار و فشارهای عصبی که بابت بد خلقی برخی مدیران و همکاران با همدیگر بروز می‌کند بدترین ضربات روحی و جسمی را به افراد می‌زند و ورزش می‌تواند این فضا را تغییر دهد. اول اینکه جسم با تحرک بیشتر روح و روان را برای مثبت‌انگاری آماده می‌کند ضمن اینکه در ذات ورزش شادی و نشاطی نهفته است که در هیچ پدیده دیگری نمی‌توان آن را یافت.

مسلما همه‌ی ما می‌دانیم که برای مقابله با اثرات نامطلوب این‌طور شغل‌ها باید ورزش کنیم، اما مگر وقت پیدا می‌شود؟ اینجاست که ورزش‌های ویژه‌ی محیط کار، کمک می‌کنند تا بیشترین استفاده را از زمان محدودتان داشته باشید. با کمی خلاقیت، می‌توانید از دقایق اندکی که در طول روز به‌دست می‌آورید، نهایت بهره را ببرید و در همان حالی که کار می‌کنید، ورزش در محل کار را هم تجربه کنید. این به نفع اداره و شرکت‌ و محیط کار هم هست. گنجاندن کمی ورزش در برنامه‌ی روزانه، تمرکز را بهبود می‌بخشد و درنتیجه بازدهی را بالا می‌برد. اما اگر هنوز کسی هست که با این حرف‌های بنده متقاعد نشده یا کمی خجالتی است و نمی‌خواهد در محیط کار انگشت‌نما شود، باید بگویم ورزش‌هایی هم هستند که می‌توانید یواشکی انجام‌شان بدهید!

روزانه چند بار در همان محلی که ایستاده یا نشسته اید چند حرکت کششی انجام دهید و اگر بتوانید یک ورزش گروهی را با همکاران در دستور کار خود قرار دهید که هفته ای حداقل دو جلسه کنار هم ورزش و تفریح کنید بازدهی کار بالا می رود تن و روانی سالم خواهید داشت در محیط کار فردی خوش برخورد خواهید شد و در جامعه و کنار خانواده انسانی خوش خلق و خوش برخورد خواهید بود. پس مدیرانی که همکاران خود را به ورزش کردن تشویق و حتی اجبار می کنند دارای روحیه همکاری بالایی هستند و آنها می خواهند تعارفات اداری و مدیریتی را کنار بزنند و روحیه کارهای جمعی را تقویت کنند.

این مدیریت‌ها موفق‌تر از بقیه خواهند بود چون به ارزش نیروی انسانی پی برده‌اند. این مدیران می‌دانند که هر چقدر همکارانی شاداب و سلامت داشته باشند اجرای امور کلی راحت‌تر خواهد بود. بنابراین توصیه به مدیران کارخانجات اجباری کردن ورزش روزانه برای همکاران است. اجباری کردن ورزش و البته تشویق کردن همکاران به ورزش فواید چند سویه دارد که شاخص‌ترین آن بالا بودن روحیه شادابانی و نشاط است. وقتی وارد محیطی می‌شوید که کارگران یا کارکنان شاد و با نشاط و با روحیه هستند ناخودآگاه انرژی مثبت می‌گیرید و خیلی‌زود با آنها ارتباط برقرار می‌کنید.

در بازی‌های پارالمپیک پکن سال 2008 برای پوشش خبری رفته بودم و حدود یک ماه آنجا بودم. دو سه شعبه بانک در دهکده بازی‌ها و همچنین مرکز خبر و رسانه دایر شده بود و من چند مرتبه همزمان با شروع کار این شعبات به صورت اتفاقی آنجا بودم. حدود ده نفر پرسنل در هر شعبه بودند با یک مدیر. لباس‌ها متحدالشکل و کارکنان همان اول صبح با چهره‌ای بشاش با هم و با مشتریان بودند. جالب بود که ابتدا دعایی می‌کردند. برای هم دست می‌زدند و سپس با پحش یک موسیقی به انجام حرکات ورزشی می‌پرداختند. حدود ده دقیقه طول می‌کشید. در طول انجام حرکات ورزشی مدام می‌گفتند و می‌خندیدند. سپس با نوشیدن آب یا آبمیوه کارشان را آغاز می کردند. مشابه این را در اغلب فروشگاه‌های بزرگ هم دیدم. حال تصور کنید اول صبح وارد شعبه بانک شوید که چنین روحیه داشته باشند، پس حالا که انتظار داریم دیگران با ما خوش برخورد باشند ما خودمان را با ورزش چنان با روحیه آماده کنیم که دیگران از دیدار و گفت‌وگو با ما احساس رضایت کنند، از خودمان شروع کنیم.

نویسنده: سیدرضا فیض آبادی



  1. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  2. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  3. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  4. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  5. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  6. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  7. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  8. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  9. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  10. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  11. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  12. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  13. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  14. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  15. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  16. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  17. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  18. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  19. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  20. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  21. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  22. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  23. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  24. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  25. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  26. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  27. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  28. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  29. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  30. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  31. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  32. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  33. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  34. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  35. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  36. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  37. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  38. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  39. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  40. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد