پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 13:25
19539 یادداشت 1401/03/07 - 16:07

با یک‌‌خداحافظی خوشحالمون کن!

شوربختانه مشخص نیست که در وزارت ورزش و جوانان چه خبر است که یک‌روز خبر از عزل محمدرضا داورزنی از ریاست فدراسیون والیبال و سرپرستی حلیم شرعی می‌دهند و روز دیگر از درخواست شخص وزیر از رئیس‌جمهور برای ماندگاری داورزنی تا یک‌سالِ دیگر! آن‌هم در شرایطی که مدتهاست جنابشان بازنشسته شده و قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مورد رئیس نچندان موفق فدراسیون والیبال هنوز هم اجرائی نشده است، گرچه با این‌وضعیت یحتمل یا داورزنی مستثنی از این قانون است، یا در مدیریت‌ ورزشی ایران اسلامیِ ما قحط‌الرجال شده!

اصغر قلندری/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ جناب سجادی! یا تضاد قوانین با دستورالعمل‌ها را تغییر دهید و برگزاری مجامع انتخاباتِ چهار ساله را به سی‌سال افزایش دهید، یا وقتی در قانونِ وضع‌شده خودتان که در آن به صراحت اعلام‌شده، مدت‌زمان ریاست ۲ دوره چهارساله است که اخیراً به هر دلیلی به سه‌دوره افزایش یافته را رعایت کنید. البته در پی خبری مبنی بر انتصاب حلیم شرعی به‌عنوان سرپرست فدراسیون که از سوی خبرگزاری‌ها انتشار یافت؛ حال شنیده می‌شود، گویا اطرافیان رئیسِ فعلی که با رفتنِ داورزنی منافعشان به خطر افتاده، به هر دری می‌زنند تا شاید یک‌سال دیگر او را که از دوران بازنشستگی‌اش هم مدت‌هاست گذشته و به‌ صورت غیرقانونی در پست ریاست فدراسیون والیبال با پول بیت‌المال به سفرهای غیرضروری مثل لوزان سوئیس مبادرت می‌کند، حداقل یک‌سال دیگر در پست ریاست‌فدراسیون ابقا کنند. درست شبیه علی مرادی رئیس غیرقانونی و بازنشسته فدراسیون وزنه‌برداری که این‌روزها بخاطر مهاجرت یکتا جمالی به آلمان از سوی رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته و با چراهای زیادی مواجه شده است: چرا و به چه دلیل پاسپورت دختر وزنه‌بردار ایران دست خودش بوده؟ یا اینکه چرا در تمام مسافرت‌ها جناب مرادی شخصاً سرپرست تیم می‌شوند؟
اما مبحث داغ این‌روزها در جامعه ورزش بویژه والیبال، مسئله‌ی دوپینگی در تیم مقاومت شهداب یزد از سوی یکی از بازیکنان ملی‌پوش سابق است که نقل مجلس ورزشیان کشورمان شده است. البته مشابه این‌حرکت غیر ورزشی در برخی کشورهای اروپایی هم باب شده و به ایران سرایت کرده که نمونه بارز آن دیمتری موزریسکی والیبالیستِ روس و تاندرای برزیلی بودند که شهرت جهانی داشتند و بنا به دلایلی مسئولان فدراسیون جهانی والیبال اجازه ندادند خبر دوپینگ آن‌ها چندان سروصدا کند، گرچه در مورد اخیر و ماجرای بازیکن ایرانی، این‌خبر بازتاب فراوان جهانی پیدا کرده! چرا که ورزش ایران به واقع جدا از سیاست نیست و حالا توسط رسانه‌های معاند که همیشه بدنبال سوژه منفی هستند، به‌عنوان رسوایی دوپینگ در والیبال ایران مطرح شده و این ابهام پرسشی است که فدراسیون و دایه‌های دلسوزتر از مادر والیبال ایران باید به آن پاسخگو باشند.
اما صرف‌نظر از رفیق ‌بازی و گرایش‌های جناحی در فدراسیون والیبال و جایگزینی افراد ناکارآمد بجای کارشناسان و نخبگان و متخصصان با تجربه، طیف گسترده‌ای در این فدراسیون رواج پیدا کرده که از نیروهای کار آمد و متخصص استفاده بهینه‌ای به عمل نمی آید که به قول قدیمی‌ها بجای اینکه یار والیبال ما باشند بار والیبال شده‌اند! از طرفی متأسفانه در والیبال نظارت‌های لازم هم از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت نگرفته و از جمله مسائلی است که شخص آقای وزیر باید پاسخگوی آن باشد، اتفاقات تلخ والیبال است. هرچند که جنابشان هم از لحظه ورود به وزارت ورزش و جوانان با نهایت محافظه‌کاری و توصیه‌پذیری از افراد سیاسی بجای نخبگان ورزشی، در پست‌های حساس و کلیدی استفاده کرده که به یقین اگر این روند ادامه‌دار شود، ورزش ایران دچار آسيب‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد.
اما بحث بازنشستگی محمدرضا داورزنی ما را به یاد مثل معروف رطب خورده منع رطب می‌کند انداخته است! جناب داورزنی! مگر خود شما نبودید که در زمان صدرات مسعود سلطانی‌فر به حوزه ورزش و جوانان ورود کردید و اظهار داشتید؛ بهتر است والیبال را به جوان‌ترهای تحصیلکرده بسپارم و به صراحت عنوان کردید که هر چه در چنته داشتم برای توسعه والیبال گذاشتم، حال بهتر است در پست دیگری خدمتگزار ورزش باشم؟ مگر در همان زمان تعداد زیادی از روُسای فدراسیون‌ها را که مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان در فدراسیون‌ها و هیاُت‌های ورزشی شدند را برکنار نکردید!؟ حالا چرا با وجودی که این قانون شامل حال شما می‌شود که فردی بازنشسته هستید به مورد اجرا درنیامده و نمی‌آید؟ جناب داورزنی! حتمأ بخاطر دارید که در سال‌های اخیر وقتی زمام‌امور معاونت توسعه ورزش قهرمانی این وزارتخانه را بدست آوردید، احمد ضیائی دوست دیرینه خود را هم که حاضر نشد افراد سفارشی شما را بپذیرد به بهانه تبعیت از قانون منع بکارگیری بازنشستگان، بدون برگزاری مراسم تودیع و معارفه که با صداقت و پشتکار در خدمت رشد و توسعه والیبال ایران بود را از ریاست فدراسیون برکنار کردید و برای اینکه بتوانید مجدداً صندلی ریاست فدراسیون را، در اختیار بگیرید، از افشین داوری بعنوان سرپرست موقت فدراسیون استفاده کردید!؟ حالا هم که تلاش می‌کنید بوسیله دوستان گرمابه و گلستانتان وزیر ورزش را مجاب کنید سالی دیگر در پست ریاست فدراسیون باقی بمانید!؟
مگر در ایران ۸۵ میلیونی قحط‌الرجال شده و جناب عالی تافته جدا بافته ای هستید و ما فرد شایسته و کارآمد و در عین حال مدیر تحصیلکرده کم داریم؟ یعنی فردی که وجاهت انتصاب و انتخاب برای احراز این پست باشد پیدا نمیشود و باید جنابعالی مادام‌العمر با وجود کهولت و بطور غیر قانونی، رئیس فدراسیون باقی بمانید؟ اصلاً دلیل اینکه طی نامه‌ای از سوی وزیر ورزش به رئیس جمهور درخواست شده داورزنی برای یک‌سال دیگر بعنوان رئیس فدراسیون باقی بماند چیست؟ نکند کاره‌های نیمه‌تمامی باقی مانده که باید در طول یک سال آینده شما آن‌ها را به پایان برسانید و ما بی‌اطلاع هستیم؟ جناب داورزنی تمام اصحاب رسانه به خوبی آگاهند که بحث کهنه‌شده بازنشستگی جنابعالی مدتهاست مطرح است و هربار به دلایل گوناگونی، ماندنتان با وساطت دوستان سیاسی، موجه تلقی شده و مهر تاُیید وزارتخانه هم باعث گردیده تا چندسال دیگر از مزایای این پست بهره‌مند شوید! بدون‌شک افراد با نفوذی پشت این قضیه از شما حمایت می‌کنند که بر کسی پوشیده نبوده و نیست، اما به هر تقدیر بهتر است از قانونی که خوب یا بد مسئولان تعیین کرده‌اند تبعیت و تمکین کنید و محترمانه با والیبال نوینی که در اصل پایه‌گذار و معمار آن مرحوم حاج محمدرضا یزدانی خرم بوده و به غلط لقب معمار والیبال‌نوین به شما داده شده، وداع کنید و با احترام این پست را بسپارید به جوان‌ترها.

نویسنده: اصغر قلندری



  1. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  2. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  3. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  4. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  5. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  6. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  7. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  8. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  9. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  10. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  11. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  12. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  13. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  14. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  15. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  16. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  17. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  18. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  19. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  20. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  21. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  22. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  23. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  24. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  25. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  26. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  27. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  28. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  29. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  30. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  31. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  32. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  33. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  34. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  35. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  36. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  37. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  38. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  39. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  40. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف