پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 13:24
201 اقتصادی 1398/09/20 - 10:49

اصولِ طلایی بازاریابی شبکه های اجتماعی

هوای دنبال کننده هایتان را داشته باشید تا هوایتان را داشته باشند

هر کسی که در زمینه ی بازاریابی دیجیتال تجربه ای داشته باشد، از اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی آگاه است. با این حال، حتی برخی از کارکشته ترین بازاریابان دیجیتال نیز ممکن است هر از گاهی روی شبکه های اجتماعی اشتباه کنند. به نظر می رسد هر ماه حد اقل یک بار باید منتظر خواندن خبری مبنی بر ارسال توئیت یا پستی نامناسب و نسنجیده از سوی یکی از شرکت های بزرگ در فضای مجازی باشیم؛ مواردی که در نتیجه ی آن ها روابط عمومی این شرکت ها ضربه ی شدیدی می خورد. به همین دلیل است که بررسی اصول پایه ی بازاریابی شبکه های اجتماعی هر چند وقت یک بار می تواند ایده ی خوبی باشد. ۱۱ قانونی که در این حوزه هیچگاه نباید فراموش کنید از این قرار اند..

دکتر علی قوامی

1- هیچگاه با مشتری وارد دعوای کلامی نشوید
انتقال اصول بازاریابی سنتی به بازاریابی نوین گاهی اوقات می تواند ایده ی خوبی باشد. یکی از آن اصول این است: «حق همیشه با مشتری است». اگر یکی از مشتریان شما برای طرح نارضایتی خود از کیفیت یکی از محصولات یا خدمات شما، کار را به شبکه ی اجتماعی تان کشاند، از بحث کردن با او اجتناب کنید. دلیلش هم این است که نمی توانید برنده ی این بحث باشید. به جای دعوای کلامی، سعی کنید برای جلب رضایت او قدم هایی بردارید. این از اصول اولیه ی خدمات مشتریان است. یا اینکه سعی کنید به طریقی مکالمه تان را از شبکه های اجتماعی خارج کنید تا کمتر در برابر دیدگان عموم قرار داشته باشد.

2- همیشه محتوای ۱۰۰ درصد با کیفیت منتشر کنید
اگر مردم روی شبکه های اجتماعی شما را دنبال می کنند حتماً دلیلی دارد. آن ها انتظار دارند این کار برایشان ارزشی به همراه داشته باشد. شاید به انتشار اطلاعاتی دم دستی از خودتان یا رویداد های جاری وسوسه شوید. اما، اگر این پست شما هیچ ارزشی برای دنبال کنندگانتان در بر نداشته باشد، روی شبکه های اجتماعی در مسیر نادرستی قرار می گیرید و دنبال کنندگان خود را از دست می دهید. بنابراین همیشه از کیفیت ۱۰۰ درصدی تمام مطالب خود اطمینان حاصل کنید.

3- برای دیده شدن هر چه بیشتر تبلیغ کنید
شاید فکر کنید تبلیغات روی شبکه های اجتماعی ایده ی خوبی نباشد؛ اما در حقیقت ایده ی بسیار خوبی است. تبلیغات روی شبکه های اجتماعی جواب می دهد؛ چه برای محتوایی که تولید می کنید، چه برای افزایش دنبال کننده و چه برای بالا بردن فروش مستقیم. اخیراً در مواردی دیده شده تبلیغات انجام شده روی فیسبوک، از تبلیغات انجام شده روی گوگل نیز پیشی گرفته اند و این حرف کمی نیست.

4- با شخصیت های تأثیرگذار شبکه های اجتماعی رابطه ی خوبی برقرار کنید
هیچگاه از قرار گرفتن روی شانه های بزرگان شبکه های اجتماعی نهراسید. اگر می خواهید روی این پلتفرم ها تأثیرگذاری بالایی داشته باشید، کار خود را با ادای احترام به کسانی آغاز کنید که در این مسیر موفق شده اند. از شبکه های اجتماعی برای دسترسی پیدا کردن به کسانی استفاده کنید که در حوزه ی کاری تان تأثیرگذار محسوب می شوند. آن ها را در پست های خود تگ کنید، به توئیت ها و آپدیت هایشان پاسخ دهید و به عضوی از تیمشان تبدیل شوید. این کار به رشد شبکه های اجتماعی و کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

5- هر نکته مثبتی را برجسته کنید
از شبکه های اجتماعی درست مثل معاشرت هایتان در زندگی واقعی استفاده کنید: تأکید روی نکات مثبت و حذف نکات منفی. هیچکس دوست ندارد به جای نکات مثبت و موفقیت ها، شنونده ی گله و شکایت های شما از چالش های پیش رو باشد. پس با مطالبی که منتشر می کنید به دنبال کننده های خود تجربه ی خوشایندی بدهید.

6- هوای دنبال کننده هایتان را داشته باشید تا هوایتان را داشته باشند
یکی دیگر از اصول بازاریابی سنتی که در بازاریابی نوین روی شبکه های اجتماعی نیز به خوبی نتیجه می دهد این است: «از هر دست بدهی، از همان دست می گیری». اگر می خواهید نتیجه ی تلاش هایتان در زمینه ی بازاریابی شبکه های اجتماعی را ببینید، از ارزش آفرین بودن خود به صورت مستمر و منظم برای کسانی که شما را دنبال می کنند اطمینان حاصل کنید. اگر این کار را انجام دهید، قادر خواهید بود محصولی که کاشته اید را برداشت کنید.

7- باید از آمار و ارقام بازدید خود و تجزیه و تحلیل آن ها آگاهی داشته باشید
این هفته چند نفر به فالور های اینستاگرامتان اضافه شده است؟ این ماه چند دنبال کننده ی جدید کانال تلگرامتان را دنبال کرده اند؟ اگر نمی توانید این سؤال ها را پاسخ دهید، دلیلش این است که آمار تحلیلی تان را مطالعه نمی کنید.
بررسی آمار تحلیلی شبکه های اجتماعی به طور منظم و مداوم اهمیت زیادی دارد، چرا که با این کار خواهید دید چه نوع پست هایی بیشترین مشارکت را از سوی مخاطبانتان بر می انگیزند. به این ترتیب می توانید در کمپین های شبکه های اجتماعی خود در آینده، روی پست های موفقی از این دست تمرکز بیشتری داشته باشید.

8- شبکه های اجتماعی مدام در حال تغییر و تحول اند، شما هم باید مدام در حال تغییر و یادگیری باشید
اگر فکر می کنید همه چیز را درباره ی شبکه های اجتماعی می دانید بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. حتی اگر همین حالا هم روی شبکه های اجتماعی به جایگاه خوبی رسیده اید، می توانید مطمئن باشید شبکه های اجتماعی هم ظرف سال های پیش رو با پیشرفت فناوری متحول خواهند شد. به همین جهت استراتژی های نتیجه بخش شبکه های اجتماعی در حال حاضر، برای سال بعد مناسب نخواهند بود. بنابراین یادگیری مداوم در مورد بهترین رویه های بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایده ی خوبی است.

9- ثبات قدم داشته باشید
بازاریابی شبکه های اجتماعی تنها در صورتی می تواند موفق باشد که استمرار و انسجام داشته باشد. اگر ماهی یک بار پست جدید می گذارید، باید در ازای تلاش محدودی که می کنید انتظار نتیجه ی محدودی هم داشته باشید. اگر به جای پست های منظم، هر وقت فرصت کردید پست می گذارید، دسترسی مخاطبان به خودتان را محدود کرده اید.
مطمئن شوید بطور مستمر و منظم محتوای ارزشمند روی کانال های شبکه های اجتماعی خود قرار می دهید. اینکه هر چند وقت یک بار باید پست جدید بگذارید به صنعت و بازار هدفتان بستگی دارد، اما به عنوان قانونی کلی می توان حد اقل روزی یک پست را مناسب دانست.

10- به جای همه ی پلتفرم های اجتماعی، چند پلتفرم مناسب برای خود را انتخاب کنید
احتمالاً شما هم تا حالا درباره ی اهمیت بازاریابی روی توئیتر، فیسبوک، پینترست، لینکدین، اینستاگرام، اسنپ چت، تاملر، یوتیوب و یک عالمه پلتفرم دیگری که در فضای مجازی وجود دارند زیاد شنیده اید. اگر در عین محدودیت منابع سعی دارید روی تمام این پلتفرم ها به بازاریابی بپردازید، ممکن است بتوانید روی همه ی آن ها حضور داشته باشید اما در هیچ یک نتیجه ی مناسبی نمی گیرید. به جای این کار، روی چند پلتفرم محدود متمرکز شوید که در بازار هدفتان مردم توجه بیشتری به آن ها نشان می دهند. روی این پلتفرم ها تمرکز ویژه داشته باشید تا بازگشت حاصل از سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانید.

11- وقت بگذارید و تقویم محتوایی جذابی برای خود درست کنید
قبلا هم در دیجیاتو برایتان نوشته ایم که عدم موفقیت در برنامه ریزی، برنامه ریزی برای عدم موفقیت است. این اصل در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز صدق می کند. تقویم محتوایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که انواع مختلف محتوایی که در فرصت های گوناگونی از سال منتشر خواهید کرد را در بر بگیرد. حد اقل از ۳ تا ۶ ماه قبل برای محتوایی که می خواهید انتشار دهید برنامه ریزی کنید. در برنامه ی خود توجه ویژه ای به مناسبت ها و تعطیلی های خاص داشته باشید تا بتوانید محتوایی با حال و هوای مربوطه تولید کنید. روزهایی نیز ممکن است وجود داشته باشند که صرفاً برای مخاطبان بازار هدفتان اهمیت دارند و در تقویم اثری از آن ها نمی بینید.

کلام آخر
حتما هر از گاهی به عقب برگردید و تمام پست هایی که در گذشته منتشر کرده اید را مرور کنید. مطمئن شوید اکانتی که برای برندینگ شخصی یا هر نوع بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می دهید از هر گونه عکس یا مطلب شخصی مربوط به گذشته خالی هستند.



  1. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  2. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  3. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  4. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  5. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  6. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  7. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  8. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  9. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  10. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  11. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  12. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  13. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  14. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  15. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  16. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  17. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  18. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  19. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  20. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  21. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  22. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  23. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  24. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  25. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  26. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  27. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  28. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  29. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  30. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  31. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  32. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  33. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  34. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  35. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  36. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  37. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  38. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  39. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  40. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف