سه‌شنبه، 04 اردیبهشت 1403 18:39
213 اقتصادی 1398/09/27 - 16:23

تحلیل رفتار مصرف‌کننده (2)

تحلیل رفتار مصرف‌کننده به دلیل وجود فاکتورهای تأثیرگذار بسیار زیاد کار بسیار سخت و دشواری است. با این وجود، اگر شما این 12پرسش ساده و پایه را مطرح کنید، بعد از آن، پیش بردن کار ساده‌تر می‌شود. این 12پرسش به شما در ایجاد یک پروفایل از مصرف‌کننده خودتان کمک می‌کند و انواع مختلف از مشتریانی را که محصول شما را می‌خرند را مشخص می‌کنند و همچنین تأثیراتی که موجب انجام خرید از طرف آن‌ها می‌شود را هم مشخص می‌کند. حال در قسمتِ پایانی این مقاله، 6پرسش نهایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

دکتر علی قوامی

مشتریان برای خرید برند مورد نظر خود به کجا مراجعه می‌کنند؟
آیا آن‌ها محصول را به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند یا اینکه از طریق یک فروشگاه محلی و به‌صورت فیزیکی اقدام به خرید می‌کنند؟ درواقع، آیا آن‌ها مثلاً از 10عرضه‌کننده مختلف استعلام قیمت می‌گیرند و سپس یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند؟ اینکه روش خرید یک برند توسط مشتری چگونه است، مطالب بسیار زیادی در مورد اینکه این مشتری برای خرید آن برند تا کجا می‌خواهد پیش برود را برای ما روشن می‌سازد. این جنبه از رفتار مصرف‌کننده برای هر مشتری متفاوت است و اطلاعاتی را در رابطه با آنالیز رفتار مصرف‌کننده در اختیار ما قرار می‌دهد.

مشتریان چه زمانی اقدام به خرید می‌کنند؟
در دو مثال مطرح‌شده در بالا، مشتری در حال خرید تجهیزات لازم برای طراحی داخلی دفتر کار خودش است، چراکه در حال ساخت دفتر کار جدید خودش است. به‌طور مشابه، مادر خانواده در حال خرید یک اسباب‌بازی برای کودک خودش است چراکه مثلاً ممکن است تولد وی باشد یا شاید هم واقعاً کودک پس از دیدن آن در یک تبلیغ تلویزیونی در حال اذیت کردن مادر برای خرید آن اسباب‌بازی است. بنابراین این موارد محرک‌هایی است که بر اساس آن‌ها مشتری تصمیم به خرید محصول گرفته است. شما نیاز به دانستن این موضوع دارید که آیا این محرک یک محرک فصلی است، یک محرک داخلی است یا یک محرک خارجی است؟

درک و استنباط موجود در رابطه با محصول چیست؟
آیا محصول به‌عنوان محصولی جاافتاده که قیمت آن معادل ارزش ارائه‌شده توسط آن است یا در این مقایسه یک کالای گران‌قیمت به‌حساب می‌آید؟ درواقع، اگر محصول موردنظر در هیچ‌یک از این دودسته قرار نگیرد، با یک مشکل مهم مواجه می‌شود و آن مشکل هم این است محصول ددرواقع دارای مخاطب مشخص و روشنی نیست. درک از محصول نقش مهمی در بازاریابی دهان‌به‌دهان بازی می‌کند که به همین دلیل شما مطمئناً خواهان داشتن درک مثبتی از محصول خودتان در ذهن مشتریان هستید.

کدام فاکتورهای اجتماعی بر تصمیم خرید
تأثیرگذار هستند؟
برخی از مردم هستند که هرگز قادر به درک دلیل خریده شدن خودروهایی با برندهایی مثل BMW یا Audi نیستند. جالب اینجاست که اغلب این افراد به یک گروه متوسط و محافظه‌کار تعلق دارند. از طرف دیگر از یک فرد خیلی متمول از سطوح بالای اجتماعی بخواهید که یک خودروی معمولی تویوتا بخرد و می‌بینید که با عکس‌العمل بد وی روبرو می‌شوید، چراکه وی تصور می‌کند باید همواره سطح اجتماعی خودش را حفظ کند. به همین ترتیب اگر از همان فرد محافظه‌کار و متوسط بخواهید بجای لباس‌های برند و مارک، لباس‌های معمولی خریده و استفاده کند هم با برخورد بدی از طرف وی روبرو می‌شوید. عوامل اجتماعی جزء عوامل کلیدی در تأثیرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده هستند و در آنالیز رفتار مصرف‌کننده بسیار اهمیت دارند.

نقش سبک زندگی مصرف‌کننده در رفتار وی چیست؟
من کار تألیف را دوست دارم و البته افراد زیادی را می‌شناسم که علاقه به خواندن این دست از مطالب دارند. این افراد اصولاً علاقه بیشتری به خریدن یک دستگاه کتاب‌خوان دارند و به همین نسبت احتمال این خرید توسط آن‌ها نسبت به دیگر افراد بیشتر است. به همین ترتیب احتمال خرید یک دستگاه لپ‌تاپ برای تایپ راحت‌تر هم توسط من بیشتر از بقیه است. همچنان که فرد خواننده و تایپیست دارای دو سبک زندگی متفاوت از یکدیگر هستند، هر مصرف‌کننده دیگری هم در سبک زندگی خودش متفاوت بوده که بر تصمیم خرید وی تأثیرگذار است. مثلاً برخی از افراد علاقه‌ای به صخره‌نوردی دارند، برخی به شنا علاقه دارند، ولی برخی دیگر مثلاً به کریکت، فوتبال یا بدمینتون علاقه دارند. شما به‌منظور آنالیز رفتار مصرف‌کننده نیاز به آنالیز سبک زندگی آن‌ها دارید.

فاکتور شخصی و یا جمعیتی چه نقشی در تصمیم خرید بازی می‌کند؟
حالا فرض کنید که کارخانه تولید کننده اسباب‌بازی که در بالا به آن اشاره کردیم، قصد نمایش و تبلیغ محصولات خود در بخش خبری شامگاهی را داشته باشد. از طرف دیگر، فرض کنید که اگر طراح داخلی که در بالا به آن اشاره شد، خدمات خودش را به یک استارت آپ معرفی کند که هدف اولیه اش کنترل هزینه است؟ در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا در جلب توجه مشتریان خود با مشکل مواجه نمی‌شوند. اهداف کوتاه‌مدت هر فرد و اهداف بلندمدت هر شرکت نسبت دیگری متفاوت است. به‌طور مشابه، این تفاوت زمانی مهم می‌شود که عوامل جمعیت شناختی هم اثرگذار باشند. مثلاً یک فرد مسن و پیر محصولات و خدمات کاملاً متفاوتی از یک فرد جوان یا نوجوان نیاز داشته و اقدام به خرید آن‌ها می‌کند. به همین ترتیب یک کارگر سطح عملیاتی نیازهای متفاوتی با یک کارگر سطح میانی سازمان دارد.



  1. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  2. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  3. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  4. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  5. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  6. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  7. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  8. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  9. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  10. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  11. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  12. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  13. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  14. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  15. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  16. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  17. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  18. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  19. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  20. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  21. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  22. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  23. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  24. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  25. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  26. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  27. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  28. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  29. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  30. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  31. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  32. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  33. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  34. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  35. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  36. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  37. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  38. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  39. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  40. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد