پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 05:14
219 یادداشت 1398/10/10 - 15:27

#پیرمرد_چشم_ماست / آخرین بار کِی پدربزرگت رو خوشحال کردی؟

باذن الله... سماور به راه بود و قُل قُل می جوشید، توی خنکای دلچسب تابستان روستای لرگان چای می نوشیدیم و #باباحاجی سر حرف آمده بود، گاهی به قسمت هایی می رسید که تعریف می کرد از خودش، لبخند گرمی می زد و قند گوشه لبش را در انگشت می گرفت و می گفت: الان فکر می کنی من از خودم می گویم این حرف ها را..‌. بعد دوباره قند را می گذاشت در دهان و چای را هُورتی سر می کشید.

دیوان نیوز، رضا شاعری- بعد یکی دیگر از خاطراتش از دوران مدیریت و فرماندهی اش در ناجا و کمیته را برایم روایت می کرد.

اول

-توی اداره نیرویی داشتم که لباس نظامی اش را درست نمی پوشید از گِت شلوار بگیر تا..، چندباری تذکر داده بودم که لباست را درست کن. مراسم مهمی در پیش داشتیم‌، گفتم:«این آخرین تذکرِ»!

 صبح، ستوان دومِ جوان بدون رعایت آداب و تذکراتم آمد. (با لهجه مازنی و قید فتحه روی سین بخوانی) یّد هم بود، صدایش کردم گفتم بیا. آمد و یک سیلی آبدار زدم توی صورتش! جوان خورد زمین و...

چند روز بعد دیدم آقای مسئول عقیدتی سیاسی استان زنگ زد دفترم و گفت چه شده؟ من هم گفتم هر جای این عالم قرار است محاکمه ای باشد بگویید من می آیم! ما اینجا کارمان جدی است، کار مردم روی زمین مانده، وقت برای ناز کشیدن نداریم، اگر هر کس تَمرّد کند عاقبتش همین است. آقاسید را هم همان جا نگه دارید. من نیروی بی نظم نمی خواهم... این هارا گفتم و آقای مسئول عقیدتی پشت تلفن خنده ش گرفته بود. اخلاقم را خوب می شناخت.

چند سال پیش همان جوان ستوان دوم من را دید و رویم را بوسید و احترامم کرد گفت من اشتباه کردم هم در یگان هم از باب شکایت، اما آن سیلی شما متحولم کرد!

 

دوم

با استاندار جلسه داشتیم، یک آقای سرهنگ دومی کنارم نشسته بود و باید گزارش ارائه می کرد اما در طول ارائه کلا در حال پاچه خواری بود، وسط جلسه گفتم آقا این هایی که می گویند درست نیست از مشکلات امنیتی و کمبود امکانات استان گفتم وسط صحبت هایم آقای سرهنگ دو، زیر میز می زد به پای من که نگو حاجی! نگو! دستش می لرزید...

اما باباحاجی هر آنچه درست و لازم بود به استاندار و... گفته بود هیچ اتفاقی هم برای میز و جایگاهش نیفتاد.

اساسا معتقدم آدم های #خودساخته اینطوری اند اقتدارشان از شخصیت شان نشات گرفته نه از میزی که با انتصاب و بندبازی به آن رسیده اند.

«بدیهی است که همه بندباز نیستند اما بندبازها بیشترند!»

راستی اخیرا هم شنیدم که بابابزرگ برای خرید کت شلوار وقتی وارد مغازه شده یکی از نیروهای قدیمی اش او را می بیند، آقای نیرو فرمانده سابقش را که بابابزرگ قصه ماست، حسابی تحویل می گیرد. باباحاجی که می دانید کلا اعصاب ندارد، نه اینکه فکر کنید سیلی زده بود به بنده خداها، نه! فقط حال و حوصله درست حسابی نداشته؛ اما قصه جایی جذاب تر می شود که وقتی هم خواسته پول پارچه کت را حساب کند کاشف به عمل می آید که همان آقایی که نیروی سابقش بوده پول پارچه را حساب کرده و رفته بود.

سومینش که مهم تر بود این آخر می گویم.

گفتم آدم های خودساخته همیشه برایم خیلی مورد اهمیت بوده اند. خیلی سال است که گول دَبدَبه، کبکه آدم ها، میز و ریاستشان و ثروتمندی شان را نخورده ام، بیشتر روند زندگی آدم‌ها و ویژگی های شخصیتی‌شان برایم حائز اهمیت بوده، شاید تعداد این آدم هایی که گفتم بیشتر از انگشت دستم تجاوز نکند. حاج عیسی خسروی یا همان #باباحاجی پدربزرگ دوست داشتنی همسرم است و به او ارادت دارم. به خصوص که هم سن و سال پدر خدا بیامرزم است و زندگی شان در خیلی از وجوه شباهت هایی دارد.

از ویژگی های پدربزرگ قصه ما همین بس که در اغلب دوران زندگی اش، این؛ او بوده که وضعیت و شرایط زندگی آدم های اطرافش را تغییر داده، ضمنا اینکه او از آن دسته آدم هایی بوده که وضعیت پیش از انقلابش با وجود کسب و کار آزاد (اولین نمایندگی اره برقی اِشتیل در شمال کشور) خیلی بهتر از بعدش بوده، اما خب اندیشه و نگرش خاصش باعث شد تا دست از آن زرق و برق بکشد و برود تا امنیت مردم را فراهم کند. که فرزندانش در راه دفاع از این کهن بوم و بر یکی شهید شود و یکی جانباز...

همین می شود که آدم هایی مثل شهید عباسعلی ناطق نوری نمی‌توانستند او را و اثرگذاری اش را نادیده بگیرند. وقتی هم انقلاب شد اولین جایی که حضور یافت در منزل باباحاجی بوده، می گفت با شهید ناطق نوری آمدیم تهران با هم خیلی جاها رفتیم همه جا احترامم می کرد، به من که تمایلی به زندگی در تهران نداشتم تاکید کرد بروم نور و مسئولیت کمیته شهر را با کمک افراد موثر به عهده بگیرم.

برای باباحاجی به پیشنهاد من و همسرم و به همت بزرگترهای دیگر و جوانترهای خانواده تولد گرفتیم تا حال و هوایش عوض شود. پدر خودت باشد، پدر یا پدربزرگ همسرت، خیلی فرقی نمی کند، مهم این است که آن پدر عمری زحمت کشیده و حالا جزیی از سرمایه های معنوی ما هستند، مهم این است که دل های یکدیگر را شاد کنیم. حالا اگر پیر غلام اهل بیت(ع) باشد و پدر شهید که چه بهتر... 80 سال عمر کمی نیست، خصوصا آن ها که از لحظه لحظه اش استفاده کرده اند.

حاج عیسی چه وقتی در روستا بوده چه وقت کاسبی در شهر، چه وقت فعالیت انقلابی، چه در وقت جنگ، چه وقتی که فرمانده یک شهر شده اثر گذار بوده...

 مهربان است حتی وقت هایی که عصبانی می شود و ابرو در هم می کشد. (عصبانی می شود و ما ادارک عصبانی...)

پیرمرد دست خیلی ها را گرفته، هنوزم با وجود کهولت سن محل رجوع است، خودش یک پا تاریخ شفاهی شهرستان نور در مازندران است. از آن هایی بوده که مسئولیت اجتماعی را به درستی فهمیده و در جای جای زندگی اش مشهود است.

در فیلم ایستاده در غبار دیالوگی هست که خیلی دوستش دارم؛ راوی می گوید شهید بروجردی گوهرشناس خوبی بود، از میان این همه نیروهایی که در حال آموزش بودند، متوسلیان را برای فرماندهی کردستان برگزید. راستش همه آن نیروها فرمانده شدند اما باید متوسلیان فرمانده کردستان می شد. از نظر من بابابزرگِ فرمانده، از همان آدم هاست که برخی گوهرش را دیدند و شناختند و از اثرگذاری اش هم خودشان و هم مردم بهره بردند. راستی ما چقدر آدم های موثر در اجتماع مان را به درستی می شناسیم؟

خبرنگار: رضا شاعری



  1. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  2. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  3. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  4. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  5. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  6. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  7. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  8. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  9. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  10. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  11. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  12. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  13. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  14. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  15. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  16. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  17. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  18. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  19. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  20. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  21. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  22. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  23. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  24. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  25. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  26. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  27. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  28. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  29. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  30. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  31. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  32. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  33. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  34. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  35. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  36. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  37. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  38. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  39. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  40. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی