24018 ورزشی 1401/09/03 - 06:15

ایران-ولز؛ ببر و در جام بمان!

پیش از شروع جام جهانی 2022 قطر شکست یا مساوی مقابل انگلیس قابل تصور بود اما دریافت گل‌های یک شکل که حکایت از ضعف سازمان دفاعی تیم ملی ایران دارد، به ترکیب تقریبا جدید تیم ملی در خط دفاع این اجازه را نداد تا تمرکز لازم را برای پوشش دادن به لایه‌های دفاعی تیم ملی پیدا کرده و بازی ضعیف چند مهره با تجربه از جمله علی کریمی و روزبه چشمی نیز مزید برعلتی شد تا سنگین‌ ترین شکست ایران در تمام ادوار حضورش در جام جهانی رقم بخورد.

حسن صانعی پور/ به گزارش دیوان نیوز؛ با این حال این شکست  به خوبی نقاط ضعف تیم ملی را به کادر فنی نشان داده و شاید تیم ملی ایران بتواند با تمرکز بیشتر و برنامه دقیق‌تر به مصاف دو حریف آینده خود برود. دومین بازی ایران در جام جهانی نیز با تیم ملی ولز است که در بازی نخست مقابل آمریکا متوقف شد. این نتیجه بازی ایران و و لز را بیشتر از پیش حساس کرده است. با این حال نگاهی به شرایط دو تیم قبل از رویاروی با یکدیگر خواهیم انداخت.

آشنایی با ولز

 کشور سرسبز ولز در سمت جنوب غرب انگلستان قرار گرفته است.   ولز بخشی کاملاً متفاوتی از انگلستان است که سبک زندگی، فرهنگ و ویژگی‌های کاملاً مستقل و جداگانه‌ای برای خود دارد. این کشور از شرق با بریتانیا هم مرز است از شمال و غرب نیز به دریای ایرلند می‌رسد. شهر کاردیف بزرگترین شهر ولز و البته پایتخت این کشور محسوب می‌‌شود که در جنوب شرقی آن مستقر شده است. در حقیقت بریتانیای کبیر شامل سه کشور ولز، اسکاتلند و انگلیس می‌باشد، اما ولز به تنهایی دولت، فرهنگ، تیم ورزشی، زبان و قانون اساسی کاملاً متفاوت و مستقلی از انگلیس دارد. از طرفی  بیشترین تعداد قلعه را نسبت به وسعت این کشور، در ولز مشاهد می‌کنیم و از این لحاظ می‌توان گفت: دومین قلعه بزرگ اروپا در ولز قرار دارد.  همچنین بیل فراست مخترع ولزی هشت سال قبل‌ از برادران رایت موفق به پرواز گردید.

ستاره‌های فوتبال ولز

ولز علیرغم اینکه در فوتبال جهان افتخارات چندانی را کسب ننموده اما ستاره‌های فراوانی را به فوتبال جهان معرفی کرده است. بازیکنانی همچون: رایان گیگز که  ابتدا در رده زیر شانزده سال،  پیراهن انگلستان را پوشید، اما دررده زیر هجده سال عضو تیم ولز بود و شصت و چهار بار پیراهن بزرگسالان ولز را بر تن کرد . ایان راش که سابقه حضور در باشگاه‌های، لیورپول، چسترسیتی، یوونتوس، لیدزیونایتد، نیوکاسل، شفیلد یونایتد، رکسهام و المپیک سیدنی را دارد از سال ۱۹۸۰ عضو تیم ملی ولز بوده و درهفتاد وسه بازی بیست و هشت گل برای این تیم به ثمر رسانده است. از دیگر ستاره‌ها یولز باید به  گرک بلمی، جان توشاک، مارک هیوز، آرون رمزی، جو آلن وگرت بیل اشاره کرد.

نقش کارلوس کی‌روش در ریکاوری تیم

بعد از پایان بازی ایران و انگلیس صحنه جالبی توسط دوربین‌های تلویزیونی نشان داده شد. حلقه اعضای تیم ملی ایران در کنار زمین که در آن کارلوس کی‌روش به شاگردانش نکاتی را گوشزد می‌کرد، این موضوع را به ذهن تبادر نمود؛ شاید سرمربی متوجه شده است که این شکست تلخ تبعات منفی فراوانی در بر داشته و از طرفی ترکیب تقریبا ناشناخته او "که صرفا می‌شود با این تصور آن  را توجیه کرد که برنامه اصلی ایران در دوبازی آینده اجرا خواهد شد،" به همراه سردرگمی ایران در خطوط سه گانه که با شوک مصدومیت بیراوند تشدید گردید، نشان از این دارد که نفرات حاضر در اردوی ایران، به لحاظ ذهنیت و حتی توانمندی و نیز روحیه حضور در آوردگاهی چون جام جهانی با شیب معناداری نسبت به یکدیگر تفاوت داشته و این نکته عدم حضور چند بازیکن با انگیزه را در جمع ملی پوشان بیشتر از پیش نمایان کرده است. با این اوصاف نقش کی‌روش به عنوان نفر اول کادر فنی ایران در ریکاوری تیم انکار ناپذیر بوده تا شامگاه آدینه بعد از مصاف با ولز امیدواری‌ها به اردوی ایران بازگردد.

شناخت ترکیب برتر

روزبه چشمی، علی کریمی، مرتضی پورعلی گنجی و میلاد محمدی، در دوسال گذشته کیفیت مناسبی را از خود در تیم‌های باشگاهی نشان نداده بودند. با این حال علیرغم اینکه ترکیب بازی تدارکاتی ایران با اروگوئه و سنگال دورنمای خوبی به تیم ملی داده بود و از طرفی بازیکنانی چون سعید عزت الهی، علی قلی زاده و حسین کنعانی زاده در مرحله مقدماتی جام جهانی آمار مناسبی را از خود به جا گذاشته بودند، ترکیب اولیه تیم ملی مقابل انگلیس به هیچ عنوان موردانتظار فوتبال دوستان  ایرانی نبود. حتی بازیکن خلاق و شوت زنی چون احمد نورالهی نیز بعد از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت در حد و قواره قبلی خود ظاهر نشد. به نظر می‌رسد کی‌روش در نیمه دوم به ترکیب اصلی و در عین حال برتر خود نزدیک شده و مسلما ایران در مقابل ولز با ترکیب متفاوت و در عین حال بهتری ظاهر خواهد شد.

تاثیر بالای مهره‌های با تجربه

مهدی طارمی علاوه بر زدن دو گل در بازی با انگلیس و علاوه بر دوندگی زیادی که در کل نود دقیقه داشت، نشان داد که به مرز پختگی رسیده است. "این نکته در نواختن ضربه پنالتی او کاملا مشهود بود." طارمی در دقایق پایانی بازی نکاتی را به  بعضی بازیکنان گوشزد می‌کرد و در انتهای بازی نیز در جمع ملی پوشان نظرات خود را به آنان منتقل نمود. بازی با ولز بعد از باخت سنگین به انگلستان شرایط را برای ملی پوشان سخت نموده است و مسلما بازیکنان باتجربه اردوی تیم ملی همچون مهدی طارمی، سردار آزمون، سعید عزت الهی و وحید امیری قادرند به بهتر شدن شرایط، قبل از رویاروی با ولز و در طول نود دقیقه مبارزه با آنان کمک نموده و اوضاع را به نفع ایران رقم بزنند.

رسانه‌ها و تحلیل درست

 هرگونه تحلیل و بررسی در مورد  شرایط تیم ملی در مقطع کنونی بسیار حساس و حتی خط ناک است. گاه  یک تفسیر نامناسب نه تنها به وضعیت موجود کمکی نخواهد کرد، بلکه فشار مضاعفی به بازیکنان و کادر فنی وارد خواهد نمود. مسلما انتقادها  باید به بعد از جام جهانی منتقل شده و رسانه های مختلف نوشتاری، دیداری و شنیداری و به خصوص فضای مجازی که به سرعت در اختیار ملی‌پوشان قرار می‌گیرد، با ارایه تحلیل‌های درست و منصفانه اجازه بدهند که سرمربی با آرامش بهتری به مصاف ولز برود. انتظار توضیح از کی‌روش در مورد ارنج تیم در بازی با انگلیس و فشار به او برای استفاده از فلان بازیکن همان موضوعی است که نه تنها کمکی به تیم ملی نخواهد کرد که ذهنیت او را در کل بازی درگیر کرده و بهانه لازم را به او خواهد داد.

شباهت‌های ولز با انگلیس

بسیاری از بازیکنان ولز در لیگ‌های انگلستان شاغل هستند. ستاره‌های این تیم نیز تجربه بازی در فوتبال انگلستان را دارند. از جمع بازیکنان حال حاضردر این تیم نیز حدود ده بازیکن در لیگ برتر جزیره مشغول به بازی هستند. این موضوع مسلما منجر به شباهت‌های فوتبال ولز و انگلیس گردیده و ولزی‌ها آموخته اند که فوتبال را منظم، رو به جلو و درعین حال قدرتمند بازی کنند. تعدد پاس‌های کوتاه و بلند و استفاده از ضربات سر در محوطه هجده حریف از جمله شباهت‌های فوتبال ولز و با انگلستان است و این نکته هرچند بازی ولز را برای ایران سخت خواهد کرد اما در نقطه مقابل باعث شناخت کافی و آمادگی ذهنی مناسب مربیان و بازیکنان ایران برای مصاف با آنان خواهد شد.

سابقه بازی دو تیم

دو تیم ایران و ولز تا بحال در هیچ مسابقه رسمی مقابل هم قرار نگرفته‌اند. تنها رویارویی این دو تیم به فروردین ماه سال 1357 برمی‌گردد که تیم ملی فوتبال ایران بعد از صعود به جام جهانی آرژانتین برای شبیه سازی با تیم اسکاتلند به دیدار تیم ملی ولز رفت که این بازی در پایان با یک گل به نفع ولز تمام شد. ترکیب تیم ملی ایران را  در دیدار با ولز ناصر حجازی، نصر الله عبداللهی، حسین گازرانی، حسن نظری، آندرانیک اسکندریان، علی پروین، ابراهیم قاسمپور، حسن‌نایب‌آقا، محمد صادقی، غفورجهانی و رضا عادلخانی تشکیل داده بودند و حسین فرکی، محمد پنجعلی و حسن روشن  به عنوان جانشین  به میدان رفتند.

ترکیب احتمالی

تیم ملی فوتبال ولز در اولین دیدار خود در جام جهانی 2022 قطر با ترکیب وین هنسی، جو رادن، کریس مفام، بن دیویس، برنان جانسون ، آرون رمزی، جو مورل کانر رابرتز، سوربا توماس گرت بیل و کیفرمور  مقابل آمریکا  صف آرایی کرده و با تساوی به کار خود پایان داد. بازیکنانی چون: نکو ویلیامز، اتان امپادو، هری ویلسون و دنیل جیمز نیز در ادامه کار وارد زمین شده و می توان حدس زد؛ ولز که در بازی سوم در مرحله گروهی  مقابل تیم قدرتمند انگلیس قرار خواهد گرفت، با ترکیبی هجومی تر به مصاف ایران خواهد رفت. با این وصف احتمالا ترکیب تیم ملی ولز مقابل ایران با تغییرات اندکی در خط حمله، همان ترکیب اولین بازی این تیم مقابل آمریکا خواهد بود.

نقاط ضعف و قوت ولز

یقینا ولز قدرت و انسجام انگلیس را  در فوتبال جهان ندارد.  باید اشاره کرد؛ اگر ایران با نتیجه نامناسب مقابل انگلیس نتیجه را واگذار کرد، صرفا به خاطر قدرت این تیم نبود و چه بسا ایران با همان ترکیب اگر بار دیگرمقابل آنان قرار بگیرد، قادر به شکست انگلیس باشد. با این وصف باید گفت: ولز بیشتر از انگلیس دارای نقاظ ضعف بوده و البته نقاط قدرتی را نیز دارد. شاگردان راب پیج در مقدماتی جام جهانی و نیمه نهایی یورو 2020 با روحیه مثالزدنی حضور داشتند و از نقاط قوت آنان باید به سرسختی ولزی ها در برابر حریفان اشاره کرد که آنان را به تیمی شکست ناپذیر تبدیل  کرده است. در مورد نقطه ضعف مهم ولز باید به این نکته اشاره کرد که آنان بیش از حد به  گرت بیل و آرون رمزی وابسته هستند تا جایی که  این دو بازیکن از ارکان اصلی صعود ولز  به جام جهانی محسوب گردیده و این موضوع اگر بدرستی توسط کادر فنی تیم ملی ایران به بازیکنان گوشزد گردد، کنترل ولز در مسابقه روز جمعه آسانتر خواهد بود.

بازی اول دو تیم در جام

ایران برخلاف تصور بازی اول جام را به بدترین وجه ممکن واگذار کرد. شگفتانه کی‌روش در ترکیب تیم ملی، بیش از آنکه انگلیس را شگفت زده کند، ایران را به شگفتی درآورد. چند بازیکن تیم ملی به هیچ عنوان در اندازه‌های جام جهانی ظاهر نشدند و تاکید سرمربی به بازی چند مهره محبوبش، کار دست ایران داد. در نقطه مقابل ولز در مقابل آمریکا متوقف شد تا ضمن باقی ماندن امیدواری‌ برای ایران  تکلیف تیم‌های صعود کننده به روز آخر کشیده شود. با این حال در نیمه نخست دیدار آمریکا با ولز، آمریکا مالک توپ و میدان بود و  آمریکایی‌ها در اواخر نیمه اول با ضربه دقیق تیموتی با برد به رختکن رفتند. در نیمه دوم راب پیج توانست با تعویض‌هایش بازی را به تعادل بکشاند. ولز در نیمه دوم نمایش بهتری نسبت به نیمه نخست داشت تا سرانجام گرت بیل از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی کشید.

اظهار نظرها

اظهار نظرها درباره تیم ملی ایران بعد از بازی ایران و انگلیس کمی تغییر کرده است. بسیاری معتقد بودند که ایران قادر است از انگلستان مساوی بگیرد و در برابر ولز و آمریکا به پیروزی برسد. با این حال اقبال عمومی و کارشناسان در مورد تیم کی‌روش تا حدودی تقلیل یافته است.  محمد انصاری مدافع اسبق تیم ملی در مورد بازی آینده تیم ملی گفته است: کی‌روش پررنگ‌ترین نقش را برای بازی‌های بعدی دارد و می‌تواند با تخصصی که دارد، به بچه‌ها کمک کند. ما می‌توانیم از بازی ولز و آمریکا نتیجه بگیریم و بچه‌ها نباید ناامید شوند. او حضور کنعانی زادگان و خلیل زاده در زوج خط دفاع تیم ملی را مفید تر از دیگر بازیکنان ارزیابی کرده است.  با این حال بسیاری معتقدند اگر بازیکنان از حواشی دوری کنند و تمرکز را روی بازی بگذارند، علیرغم نتیجه بازی اول صعود از مرحله گروهی ناممکن نخواهد بود.

صعود در گرو اما و اگرها

ایرانی‌ها عادت کرده اند که موفقیت‌ها خود را منوط به اما و اگرها کرده و منتظر اتفاقات غیرمنتظره باشند. تساوی ولز و آمریکا که حریفان سرسختی در این گروه هستند، یکی از همان غیر منتظرهاست. اگر فرض را بر این بگذریم که انگلیس به عنوان تیم اول گروه صعود خواهد کرد، باید بازی ایران و ولز را کلید  و یا به عبارتی نشانه ای برای معرفی تیم  دوم گروه بدانیم. چنانچه با تدبیر کادر فنی و غیرت بازیکنان، آب رفته به جوب در بازی ایران و ولز بازگردد و ایران موفق به شکست ولز شود، با توجه به حساسیت‌های موجود و با فرض اینکه آمریکا تا قبل از بازی با ایران بیشتر از یک امتیاز بدست نیاورد، فینال زود هنگامی برای ایران در بازی هشتم آذر مقابل آمریکا به وقوع خواهد پیوست و با توجه به سابقه بازی این دو تیم و برد خاطره انگیز ایران در جام جهانی 1998   شاید شاهد صعود تاریخی ایران از مرحله گروهی باشیم.

انتقام از بریتانیا با شکست ولز

همانطور که گفته شد؛ سه کشور ولز، اسکاتلند و انگلیس، بریتانیا را تشکیل می‌دهند. ناکامی در برابر بریتانیا نباید کامل شود. در حقیقت با شکست ولز، تیم ملی ایران به دوهدف توامان دست خواهد یافت؛ ابتدا شرایط صعود را فراهم می‌کند و سپس انتقام خود را از انگلستان بریتانیا خواهد گرفت. از طرفی  متاسفانه بسیاری از مفسران رادیو و تلویزیون با اشاره به شرایط تیم ملی در زمان اسکوچیچ و مقایسه‌های بی دلیل، به جریانی دامن می‌زنند که به هیچ عنوان به نفع تیم ملی نیست. مگر برزیل کبیر توسط آلمان گلباران نشد؟! با این حال تیره روزی آسیایی‌ها در روز سوم جام جهانی با پیروزی عربستان مقابل آرژانتین مدعی موقتا پایان یافت. هرچند بازی پر از ایراد قطری‌ها آغاز ناخوشی برای آسیایی‌ها در جام جهانی2022 بود که با شکست سنگین ایران مقابل انگلیس تکمیل شد، اما با غیرت و قدرتی که از بازیکنان ایران سراغ داریم و با توجه به تجربه کادر فنی، فوتبال ایران به شکست ولز و هموار شدن راه صعود امیدوار است.



  1. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  2. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  3. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  4. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  5. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  6. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  7. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  8. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  9. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  10. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  11. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  12. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  13. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  14. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  15. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  16. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  17. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  18. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  19. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  20. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  21. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  22. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  23. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  24. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  25. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  26. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  27. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  28. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  29. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  30.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  31. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  32. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  33. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  34. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  35. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  36. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  37. تاج منتسب به سپاه است؟
  38. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  39. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  40. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است