24091 ورزشی 1401/09/06 - 02:30

قدم زدن روی ابرها

بُرد شیرین ملی پوشان در گام دوم جام جهانی تمام ایرانیان در هر نقطه کره زمین را خوشحال کرد. لحظات پرالتهاب بعد از سوت پایان بازی با انگلیس، دقایق و ثانیه‌های قبل از بازی با ولز را سخت و طاقت فرسا کرده بود، اما غیورمردان ایران نشان دادند که هرگاه برپایه توانایی‌های ذاتی خود وارد میدان مبارزه شوند، هیچ قدرتی قادر به مهار آنان نخواهد بود.

حسن صانعی پور/ به گزارش دیوان نیوز؛ با این حال نگاهی به زوایای مختلف این بُرد شیرین خواهیم انداخت:
آغاز اتحاد
درست زمانی که طارمی و کی‌روش بازیکنان را دور هم جمع کردند و تصمیم گرفتند؛ باخت سنگین به انگلیس را به فراموشی بسپارند، استارت شکست ولز زده شد. حتی کنفرانس قبل از بازی نیز نشانه‌هایی از اراده‌ای داشت که قرار بود ناممکن‌های را ممکن سازد. بازیکنان تیم ملی که شاید تحت تاثیر اتفاقات ماه‌های اخیر ایران تمرکز خود را از دست داده بودند، متوجه شدند که فوتبال و تمام مسایل مرتبط با آن باید در درون فوتبال مطرح شود و مناسبات دیگر نباید در آن تاثیر گذار باشد. زیرا که ذات و فلسفه فوتبال به ما آموخته است که با فوتبال می‌توانیم تاثیر گذار باشیم. با این وصف باید گفت: آغاز اتحاد آغاز موفقیت بود.
تجربه کی‌روش
هرچند بسیاری از روزنامه نگاران و کارشناسان بعد از بازی اول ایران در جام جهانی 2022 قطر بر کی‌روش تاختند و نام اسکوچیچ دوباره بر سر زبان‌ها افتاد، اما مرد پرتغالی نشان داد که از تجربه بالایی برخوردار است و به قولی بیدی نیست که با این بادها بلرزد. سرمربی خیلی زود به اشتباهات تاکتیکی خود پی برد و در حقیقت بیشتر از آنکه تغییر تاکتیک و یا جابجایی در ترکیب تیم ملی داشته باشد، تغییر تفکر داده و به این نکته پی برد که ترسو‌ها هرگز پیروز نخواهند شد. او شجاعت و ریسک بالا را به تیمش تزریق کرده و همگان دیدند که در خط دفاع هیچ توپی نتوانست دروازه حسینی را تهدید کند و حتی گلر ایران بسیار جسورتر و با روحیه مضاعف توپ‌های ارسالی ولزی ها را مهار و یا دفع کرد.
ترکیب همگون
در فوتبال مدرن ترکیب‌ها و سیستم‌ها صرفا مقوله ای است که کارشناسان بوسیله آن نود دقیقه بازی را تحلیل و بررسی می کنند. چه بسا ترکیب‌های مشابه در بازی‌های مختلف منجر به نتایج کاملا برعکس بشود. همانطور که در بیست دقیقه انتهای بازی ایران با ولز مشاهده شد، ترکیب تیم ایران همان ترکیب نیمه اول ایران و انگلیس بود اما همین ترکیب موفق شد بازی را کنترل کرده و به گل هم دست یابد. با این وصف باید گفت که ترکیب تیم ملی باید همگون بوده و بازیکنان حاضر در میدان به لحاظ روحی و روانی به هم نزدیک باشند. همگون بودن به این معنا که اشتباهات یکدیگر را پوشش بدهند و در حمله و دفاع مشارکت کرده و به عبارتی سازمان تیمی مناسبی در کل نود دقیقه داشته باشند. مقوله ای که دربازی با ولز با تمام وجود توسط بازیکنان انجام شد و نتیجه گرفت.
اعتماد متقابل مربی و بازیکنان
سرمربی باید به بازیکنان خود اعتماد داشته باشد و بازیکنان نیز باید تفکر مربی را بپذیرند و یا به عبارتی به اعتقادات او اعتماد کنند. کمتر کسی فکر می‌کرد بازیکنانی چون روزبه چشمی و علی کریمی و حتی میلاد محمدی مسافر قطر شوند و در ترکیب اصلی تیم ملی نیز قرار بگیرند. کمتر کسی به خود اجازه می داد که زوج شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی زاده که در دور مقدماتی جام جهانی بازی‌های قابل قبولی را به نمایش گذاشته بودند را روی نیمکت تصور کند. اما کارلوس کی‌روش به بازیکنان خود اعتماد داشت و حتی شکست سنگین در برابرانگلیس نیز این اعتماد را از او سلب نکرد. همین اعتماد باعث شد تا روزه چشمی موفق شود گل برتری ایران را وارد دروازه ولز کند و در به ثمر رسیدن گل دوم نیز تاثیر داشته باشد.
گذر از انتقادات تند
درست بعد از بازی انگلیس انتقادات تند و تیزی توسط کارشناسان و خبرگزاری‌های دیداری، نوشتاری و شنیداری به کی‌روش وارد شد. عده‌ای از او توضیح باخت را خواستند و عده‌ای دیگر با مطالب خود و مطرح نمودن نام سرمربی گذشته، پایان کار ایران در جام جهانی قطر را اعلام کردند. اما کی‌روش زیرک تر از این ترفندها بود و توپ را به زمین منتقدان و بدخواهان انداخت و به بهترین وجه ممکن از انتقادات ریز و درشت گذر کرد.
بیست دقیقه پر از اما اگر
بیست دقیقه ابتدایی بازی ایران با ولز توام با اما و اگرهای فراوان بود. این نکته حتی در لحن گزارشگر بازی نیز آشکار بود و و ترسی پنهان نیز کل فوتبال ایران را فرا گرفته بود. شاید این موضوع مبتلابه بازیکنان تیم ملی هم در همان دقایق بوده است. اما رفته رفته بازی بازیکنان ایران شکل و شمایل مناسبی به خود گرفت و ضمن تدارک حملات بیشتر مالکیت توپ نیز متعادل شد. دو دفاع میانی تیم ملی مرتضی پورعلی گنجی و سید مجید حسینی با جسارت بیشتری ظاهر شدند و بالانس چپ و راست تیم ملی با اضافه شدن رامین رضائیان بهتر شد و با حضور سعید عزت الهی و احمد نورالهی روزنه های دفاعی تیم به خوبی پوشش داده شد و در فاز حمله علیرغم اینکه سردار آزمون به طور کاملا از بند مصدومیت خلاص نشده است، زوج ایده‌آلی را با مهدی طارمی تشکیل داده و بارها تا آستانه فرو ریختن دروازه ولز پیش رفتند و البته نباید از تجربه بالای کاپیتان حاج صفی و دوندگی موثر علی قلی زاده هم به سادگی گذشت.
تعویض‌ها هوشمندانه
کی‌روش هم در ترکیب اولیه و هم در حین بازی تعویض‌های هوشمندانه‌ای انجام داده بود. او رضاییان را جایگزین محرمی کرد تا میزان و دقت ارسال‌ها از این ناحیه را بالا ببرد. عزت الهی را در کنار نورالهی قرار داد تا به دفاع بیشتر کمک کند و سرار آزمون را از ابتدا به بازی گرفت تا به حملات ایران نظم بیشتری بدهد. سرمربی در بیست دقیقه انتهایی بازی نیز توانست با آوردن چشمی، علی کریمی و علیرضا جهانبخش خط هافبک و حمله تیم ملی را که به علت دوندگی زیاد عزت اللهی و مصدومیت نورالهی و آزمون کم اثر شده بود، جان تازه بخشیده و همین تغییرات نیز باعث برتری ایران در انتهای بازی شد.
بازی غیرتمندانه
غیرت اسلحه پنهان تیم ملی ایران در بازی با ولز بود. باخت سنگین به انگلیس رگ غیرت تمام ایران را به جوش آورده بود و یوزهای ایرانی که از اسب افتاده بودند اما از اصل و ذات غیور خود دور نشده بودند، هر تاکتیک سرمربی را با چاشنی غیرت همراه کرده ودر نهایت عزم راسخ یاران ایران عرصه را در نود دقیقه بازی بر نماینده بریتانیا تنگ کرده بود. پلنگ زخم خورده بر پا خاسته و بی رحمانه تازید و منتظر فرصت بود تا چنگال خود را فرود آورد. ضربه راه دور چشمی، پاس هوشمندانه طارمی و فرصت طلبی رضائیان عِصاره همان غیرت آشکار یوزهای ایرانی بود که دامن ولز را گرفت و ایران را به صعود از مرحله گروهی امیدوار کرد.
اخراج و ضربه آخر
مهدی طارمی در حالی که قصد داشت دروازبان ولز را جابگذارد و دروازه خالی ولز را با بغل پا باز کند با خطای گلر متوقف شد. داور ابتدا با کارت زرد دروازبان ولز را جریمه کرد اما بعد از بررسی صحنه خطا از طریف سیستم تلویزیونی حکم به اخراج او داد و این اخراج شیرازه بازیکنان این تیم را برهم ریخته و در طرف مقابل ایرانی‌ها از این فرصت بهترین استفاده را کردند و ضربه آخر را وارد نمودند تا تابلو ورزشگاه برتری دو بر صفر ایران مقابل ولز را در انتهای بازی نشان بدهد و ایران غرق در شادی گردد.



  1. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  2. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  3. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  4. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  5. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  6. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  7. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  8. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  9. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  10. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  11. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  12. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  13. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  14. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  15. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  16. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  17. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  18. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  19. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  20. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  21. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  22. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  23. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  24. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  25. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  26. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  27. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  28. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  29.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  30. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  31. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  32. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  33. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  34. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  35. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  36. تاج منتسب به سپاه است؟
  37. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  38. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  39. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  40. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد