پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 21:14
24146 ورزشی 1401/09/08 - 04:00

ایران-آمریکا، جاودانه شو؛

بازی قرن

دیدار پر از هیجان و استرس ایران با ولز چند نکته مهم را در مورد فوتبال ایران نمایان کرد. ابتدا پتانسیل بالای تیم برای خلق شگفتی و دوم عزم راسخ بازیکنان برای صعود. با این حال دو نمایش متفاوت ایران مقابل انگلیس و ولز که هر دو از یک منطقه و فرهنگ مربوط به فوتبال هستند، بازی سرنوشت‌ساز با آمریکا را غیر قابل پیش‌بینی کرده، هرچند در این بین احتمالات صعود کفه ترازوی ایران را سنگین‌تر نموده است.

حسن صانعی پور/ به گزارش دیوان نیوز؛ نگاهی کوتاه به شرایط دو تیم ایران و آمریکا قبل از شروع مسابقه این دو تیم در روزآخر دور گروهی خواهیم انداخت: 

قدرت پنهان آمریکا

آمریکا موفق شد تیم مدعی انگلیس را در بازی دوم متوقف کند. نحوه بازی آمریکایی‌ها که مبتنی بر قدرت بدنی است به انگلیس اجازه مانور در نقاط مختلف بازی را نداد و بازیکنان این تیم با پرس‌های سنگین نفس انگلیسی‌ها را گرفته بودند. آمریکا در نیمه اولاین دیدار، بازی پایاپایی را با انگلیسی‌ها را از خود نشان دادند اما در نیمه دوم لحظات سختی را به یاران ساوت گیت تحمیل کردند و شوت سرکش پولیسیچ با خوش شانسی محض انگلیس به تیر دروازه اصابت کرد. این موضوع  قدرت پنهان تیم آمریکا را نشان داده و قدر مسلم اینکه آنان قصد ندارند شانس صعود به مرحله حذفی را در مقابل ایران از دست بدهند.

نبردی فراتر از فوتبال

جدال ایران و آمریکا به دلایل عدیده فراتر از ورزش و فوتبال است. این نکته در تمام رشته‌ها مشهود است و در رشته‌ها‌یی چون کشتی و فوتبال به اوج حساسیت خود می‌رسد. مناسبات سیاسی دو کشور که در این بین شاهد ظلم‌ها و حق خوری‌های متعدد آمریکا در مقاطع گوناگون تاریخ علیه ایران بودیم در کنار تحریم‌های غیر عادلانه‌ این کشور و متحدانش، هر ساله پیچیده‌تر از گذشته گردیده و همین موضوع باعث شده است بازی ایران و آمریکا را  نبردی ویژه نام گذاری کرده و برد تاریخی ایران در جام جهانی 1998 فرانسه نیز می‌تواند انگیزه‌های متفاوتی به مربیان و بازیکنان دو تیم بدهد و دست آخر صعود به مرحله حذفی نیز این حساسیت را دو چندان کرده است.

ترکیب ایده‌آل

نزدیک به بیست بازیکن از تیم ایران در دو دیدار انگلیس و ولز به میدان رفته و غیر از سه الی چهار بازیکن، دیگر بازیکنان با نوسانات مختلفی در دو بازی مذکور ظاهر شده‌اند. علیرضا بیرانوند به علت مصدومیت اجازه هنرنمایی در ترکیب ایران را از دست داد و جانشین او دو عملکرد متفاوت را از خود بجای گذاشته است. خط دفاع ایران هر اندازه با حضور چشمی ضربه پذیر نشان داد با ترکیب حسینی و پورعلی گنجی امیدوار کننده ظاهر شد. از طرفی روزبه چشمی در دقایق پایانی دیدار با ولز فوق العاده بازی کرد و حتی موفق به گلزنی نیز گردید. در کناره‌ها با اضافه شدند رضاییان بالانس بهتری به تیم داده شد و عزت الهی نشان داد که هنوز می‌تواند مهره مطمئنی در میانه میدان ایران باشد. چند بازیکن از جمله شجاع خلیل زاده، ابوالفضل جلالی و وحید امیری فرصت چندانی برای هنرنمایی پیدا نکردند و باید گفت که حسین کنعانی زادگان هم توانایی‌های زیادی برای قرار گرفتن در خط دفاعی ایران دارد. با این حال ترکیب ایده‌آل کارلوس کی‌روش برای رویارویی با آمریکا کدام ترکیب می‌تواند باشد.؟ قدر مسلم اینکه نباید همچون بازی اول منتظر شگفتانه از سوی سرمربی باشیم. از طرفی مرسوم است که ترکیب تیم برنده تغییر نکند و نکته سوم اینکه آمریکا  به لحاظ قدرت بدنی از ولز و حتی انگلیس نیز فراتر نشان داده و این موضوع تغییرات اندک را در ترکیب ایران اجتناب ناپذیر کرده است. به نظر می‌رسد بیشترین تغییر کی‌روش در خط میانی تیم خواهد بود و شاید ایران با سه هافبک دفاعی مقابل آمریکا صف آرایی کند که با این وصف باید از بین روزبه چشمی وعلی کریمی یک بازیکنان در کنار عزت الهی و نورالهی قرار بگیرد و در صورت آماده بودند وحید امیری و به علت تجربه بالا و توانمندی او در حفظ توپ شاید تغییراتی را در جناح چپ تیم ملی شاهد باشیم. 

احتمالات صعود

در پایان دور دوم مرحله گروهی، انگلیس با چهار امتیاز، ایران با سه امتیاز، آمریکا با دو امتیاز و ولزبا یک امتیاز  دررده های اول تا چهارم گروه B ایستادند. با این حال و در نگاه اول انگلیس و ایران شانس اول صعود به شمار می‌روند. در روز پایانی این گروه در حالی انگلستان با ولز و ایران با آمریکا مصاف خواهند کرد که ایران در سه حالت صعود قرار گرفته و احتمال صعود یوزهای پارس بیشتر از جام جهانی های گذشته است. تساوی ایران مقابل آمریکا، در حکم بلیط برگشت آمریکایی‌ها خواهد بود  و تنها ولز شانس صعود خواهد داشت. در احتمالی دیگر؛ اگر ولز بتواند انگلیس را شکست دهد، با توجه به تفاضل گل موجود صعود خواهد کرد. یک حالت تقریبا غیرممکن  وجود دارد: ولز با تفاضل بیشتر از چهار گل انگلیس را شکست دهد که در این صورت ایران و ولز صعود می‌کنند. همچنین اگر ولز چهار بر صفر انگلیس را ببرد و ایران مقابل آمریکا دو بر مساوی کند، بازهم ایران و ولز صعود خواهند کرد. با این حال شانس صعود ایران در جدول احتمالات ۵۵.۵٪ خواهد بود و احتمال حذف تیم‌ملی ۴۵.۵٪ برآورد شده است. به عبارتی از ۹ حالت ممکن، ۵ مورد حکم به صعود تیم‌ملی می‌دهد و ۴ احتمال دیگر تیم‌های دیگر را صعودکننده می‌داند و دست آخر اینکه ایران در یک حالت شانس سرگروهی نیز دارد. اگر دیدار ولز و انگلیس با نتیجه تساوی به پایان برسد، شاگردان کی‌روش با کسب پیروزی مقابل آمریکا سرگروه خواهند شد.

هوشیاری مربی، توان واقعی بازیکنان

کی‌روش نشان داد که مربی زیرکی است. او به عبارتی مردی نیست که بی گدار به آب بزند و از طرفی با بازیکنان خود تعارف نیز ندارد. شاید اگر او در مرحله مقدماتی سکان‌دار تیم ملی بود کارش در جام جهانی آسان‌تر از حال حاضر بود. تعدادی از بازیکنان مورد اعتماد او از ترکیب تیم  ملی دور بودند و تعدادی نیز دچار مصدومیت‌های بد موقع شدند. همه این موارد وضعیت تیم ملی را تحت الشعاع قرارداده و کی‌روش می‌بایست در فرصت اندک به جمع بندی نهایی برسد. با این حال توان واقعی ایران نه قهرمانی جام جهانی است و نه حذف در مرحله گروهی است. در حقیقت شرایط تیم ملی ایران به لحاظ تجربه، قدرت بدنی و موضوعاتی چون تفکرات حرفه‌ای به اندازه ای است که می توان از تیم انتظار صعود از مرحله گروهی  و حتی صعود به یک چهارم نهایی را داشت. در این بین نکته اصلی تیم ملی هوشیاری کادر فنی  ودر راس آن سرمربی است. هرچند ریسک خطرناک کی‌روش در مقابل انگلیس، ایران را تا آستانه حذف پیش برد، اما ترکیب منطقی و تعویض‌های هوشیارنه او منجر به شکست ولز شد. با این حال نبرد با آمریکا  که حکم به صعود ایران را خواهد داد، احتمالا سرمربی را وادار نماید که تیمش را  تهاجمی تر از گذشته وارد بازی کند. باید گفت: کی‌روش مهره‌های لازم را برای این کار  دارد. هنری که باید روز سه شنبه از جانب کی‌روش و توسط بازیکنان او رونمایی شود. اگر بازی ایران و آمریکا را به چهار قسمت تقسیم نماییم مسلما ربع اول و آخر بازی که شامل بیست و پنج دقیقه ابتدا و انتهای بازی خواهد بود، حساس‌ترین دقایق این دیدار خواهد بود که سرنوشت بازی را رقم خواهد زد و کی‌روش یقینا باید ضمن داشتن برنامه برای تمام دقایق بازی دستور کار ویژه‌ای برای دقایق مذکور داشته باشد.

نقاط ضعف و قوت آمریکا

آمریکا مقابل انگلیس بازی قابل قبولی را به نمایش گذاشت. این تیم در نیمه دوم برتری محسوسی نسبت به حریف داشت. با این این حال این تیم نقاط ضعف و قوت فراوانی در خطوط سه گانه خود دارد. خط هافبک آمریکا نقطه قوت این تیم است. حضور مک‌کنی، آدامز و موسی در خط هافبک آمریکا نقطه قوت برای این تیم محسوب می‌شود. دفاع‌های کناری آمریکا هم دیگر نقطه قوت این تیم هستند. حضور آنتونی رابیسنون در چپ و سرجینیو دست در راست به برهالتر کمک می‌کند که نقط قوت خود را حول این دو بازیکن بچیند. با این حال  به نظر می‌رسد ترکیب آمریکا عمق چندان زیادی ندارد. در حین حال و با وجود بازیکنانی چون کریستین پولیشیچ و تیموتی وه‌آ  وضعیت خط حمله آمریکا در حد اندازه های یک مدعی نیست و می توان نقطه ضعف آنان را در ضربات آخر این تیم دانسته و از طرفی  با توجه به مصدومیت دومهره کلیدی آنان در خط دفاع واکر زیمرمن و مایلز رابینسون می‌توان  امیدوار بود که بازیکنان سرعتی ایران لایه‌های دفاعی این تیم را که از بازیکنان قدرتی تشکیل گردیده، بازکرده و موفق به گل زنی شوند. البته نباید مت ترنردروازبان دوم آرسنال که ازدروازه آمریکا محافظت می‌کند را فراموش کرد، زیرا عملکرد مناسبی را از خود در دو بازی اول آمریکا نشان داده است.

حواشی قبل از بازی

صفحه اینستاگرامی فدراسیون فوتبال آمریکا در اقدامی غیرحرفه‌ای نماد «الله» را از پرچم ایران حذف نموده است. این اقدام که مورد اعتراض فدراسیون فوتبال قرار گرفت، نشان از جنگ روانی آمریکایی‌ها  قبل از شروع مسابقه است. از طرفی اظهار نظر کلینزمن ستاره اسبق تیم ملی آلمان "که سابقه بازی و مربیگری در آمریکا  را دارد،" درباره سبک بازی ایران تحت هدایت کارلوس کی‎‌روش خصوصا در بازی برابر ولز در مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر، با واکنش تند این سرمربی ایران روبرو شد. هرچند کلیزمن توضیح داده است: به نظرم برداشت بدی از صحبت‌های من شد. من واقعا سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. قصدم هرگز انتقاد از کارلوس یا نیمکت ایران نبود. بعضی حتی فکر کردند من از داور انتقاد کردم چون او کاری درباره نحوه رفتار آنها روی نیمکت انجام نداد. با این حال کی‌روش نیز پاسخ تندی به کلیزمن داده است: "  یورگن عزیز تو پیش‌قدم شدی که مرا کارلوس صدا کنی و من فکر می‌کنم که اشکالی نداشته باشد که تو را یورگن خطاب کنم. بدون اینکه حتی مرا شخصا بشناسی شخصیت من را با غرور همیشگی خودت قضاوت کردی. هیچ اهمیتی ندارد که من چقدر برای عملکرد تو در زمین فوتبال می‌توانم احترام قائل باشم. آن سخنانت درمورد فرهنگ ایران، تیم ملی ایران و بازیکنان من مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ کس نمی‌تواند اتحاد ما را دچار تزلزل کند چون این موضوعات در سطح ما نیست. اما حتی با این حرف‌ها ما دوست داریم تو را دعوت کنیم به عنوان مهمان در کمپ تیم ملی حضور پیدا کنی و با بازیکنان ایران ارتباط بگیری و از آنها درباره کشورشان، مردم ایران، شعر و هنر و ریاضیات و جبر و تمدن هزاران ساله ایران بیاموزی و همچنین از بازیکنان ما بشنوی که چقدر فوتبال را دوست دارند و برای آن احترام قائلند. ما متوجه‌ایم که به عنوان آمریکایی  - آلمانی حمایت خود را از ما دریغ کرده‌ای. مشکلی نیست."  طرح اینگونه  مسایل و بروز اینچنین حواشی قبل از شنیدن سوت آغاز بازی مسلما نباید به گونه پیش برود که تاثیر مخربی بر روند تیم ملی در حساس‌ترین بازی مرحله گروهی داشته باشد.

 

 صعود به جمع بهترین‌ها

شکست آمریکا فرصت حضور ایران در بین بهترین‌های جام جهانی 2022 قطر را به این تیم خواهد داد. رویارویی ایران با هلند، اکوادر و یا سنگال در صورت صعود بستگی به نتایج روز سوم این  دو گروه دارد. در متصورترین حالت هلند  و انگلیس در گروه خود اول خواهند شد در این صورت باید شاهد تقابل ایران هلند در یک هشتم نهایی باشیم و چنانچه روند پیروزی‌های ایران در این مرحله ادامه پیدا کند به احتمال زیاد ایران باید با  برنده فرانسه و آرژانتین در یک چهارم نهایی بازی نماید. با این وصف پیروزی مقابل آمریکا، ایران را به جمع برترین‌های فوتبال دنیا  خواهد رساند و تجربه این حضور بسیار افتخار آفرین و در عین حال  مفید برای حضور مقتدرانه در مسابقات آسیایی خواهد بود.

ایران، آمریکا نبردی برای صعود

نبردی برای صعود بهترین جمله ای است که می توان در وصف بازی ایران و آمریکا ارایه داد. یوزهای سرزمین ایرانی با تمام قدرت و توان برای اعتلای نام کشور و برای اثباث شایستگی‌های خود عصر امروز پا درمیدانی خواهند گذاشت که چشم امید میلیون‌ها ایرانی و حتی غیر ایرانی به آن خواهد بود. شعارتا پای جان برای ایران در شامگاه روز سه شنبه یک شعار نیست بلکه هدف مشترکی است که در طول تاریخ چند هزار ساله این کشور وِرد زبان ایرانیان بوده و برای تحقق آن کوشیده‌اند و به یقین نود دقیقه بازی با آمریکا نیز آن را تحقق خواهند بخشید. 

 



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد