مرتضی دهقانآزاد/ به گزارش دیوان نیوز؛ کلانشهری که بعنوان مرکزیت استان البرز و کریدورینگ آمد و شد ۱۴ استان کشور، با بیش از ۲ میلیون جمعیت، در حالی عنوان کلانشهری را یدک می کشد که حتی از بدیهی ترین بنیانه های اولیهٔ یک شهر؛ همچون سیستم حمل و نقل مناسب و بروز شده ای، برخوردار نیست. از سوی دیگر، خیل خیابانهای قدیمی،انبوه بافتهای فرسودهٔ شهری، رشد نامتقارن بلند مرتبه سازی در قالب رویش قارچ گونهٔ برج ها و آپارتمانها در محلاتی با معابر تنگ و قدیمی، عدم کاربست اصول شهرسازی مدرن و دیگر مسائلی از این دست، همه دست به دست هم داده و عرصهٔ خیابانهای این شهر را به تابلو فرشی از تردد و توقف خودروها تبدیل کرده است. در این میان اما، بی تفاوتی مشهود مدیریتهای شهری بی ریشه و غیر بومی؛ یا بومی بی ریشه و علقه، در بروز این پدیدهٔ خسارت زا، در حالی تداوم دارد که اغلب شهروندان کرجی و برخی مسافران غیر ساکن، برای گذر از برخی معابر، چهار راهها و میادین شهری، گاه ناگزیرند که تا ساعت ها در این ترافیک های کور، معطل بمانند و در سمفونی وحشتناک بوق ها، اعتراضات و ناسزاها، با شکیبایی ناچارانه؛ زیر لب برای سلامتی تمامی مسئولین غیر سیاسیِ متخصص و کارآمد کرج، از ته دل، دعای ویژه ارسال نمایند!!
در کنار این همه شلختگی، تبدیل کوچه ها و خیابانهای تنگ و قدیمی این شهر، در حالی همه روزه محل پارک خودروها شده و به تشدید ترافیک شهری کمک می کنند که متأسفانه، در نبود پارکینگهای طبقاتی، همین اندک پارکنیگهای غیراستاندارد و کم حجم در سطح شهر نیز، به هیچ روی، پاسخگوی نیازهای شهروندان نیستند. چه اینکه در معابر اصلی و مراکز پرترد شهر، همه روزه، خیل صاحبان خودروها با معضل معظمی برای یافتن پارکهای عادی و پارکینگهای اختصاصی روبرو هستند و همین امر در بیشتر مواقع، بروز ترافیک را بر اثر بسامد پارک خودورها در دو سمت خیابانهای کم عرض شهر، بشدت تقویت می کند. همچنین بزرگراه فعلی کرج- تهران در حالی چشم انتظار زیبا سازی، تعریض، ساماندهی و تحقق سایر وعده های سر خرمنی مدیران شهریست که روزانه، مسافران بسیاری را برای ساعتها در ترافیک حواشی آن و بویژه در ورودیهای آشفته سیمای کلانشهر بی شناسنامهٔ کلانشهر کرج، معطل می نماید و بناگزیر، این ترافیک سر ریز شده را به مبادی ورودی شهر منتقل می سازد و اندکی بعد، شرایط عبور و مرور عادی شهروندان و ساکنان این مناطق را انبوهی از مشکلات آمد و شدی، مواجه می سازد.
با این تفاصیل، به نظر می رسد که متولیان مدیریت ترافیک شهری کرج، در صورت درک این شرایط پیچیده، بایستی، بسرعت، انجام مطالعات گرهگشایانه را با الگوگیری از تجارب طولانی شهرداری پایتخت و توفیقات ترافیکی دیگر کلانشهرها و مهم تر از همه، بکارگماری مدیریت های علمی، اجرایی تخصص محور و مشورت گیری از صاحبنظران ترافیکی در دستور کار قرار داده و با بهره گیری از متد و مدلهای مدرن، زودازود، چاره ای برای گشودن گره های کور ترافیک شهر کرج بیندیشند. معضلی که در کنار ضایعهٔ مشهود مدیریتهای غیر تخصصی تکیه داده بر مناصب کلیدی شهر و در اوج بی برنامگی مطلق و بی تفاوتی محرز مسئولان تصمیم گیر استانی و توجه صرف آنان به انتصابات صرفاً سیاسی ناکارآمدان معتاد به روزمرگی های باری به هر جهت! بیم آن می رود که در آینده ای نه چندان دور، آستانهٔ تحمل و رضایتمندی شهروندان را به نقطهٔ اشتعال و انفجار برساند و مع الأسف، در نادیده انگاری منتهی به مصالح سیاسی، منفعتی متولیانِ اثرگذار شهر و استان، در توجه و ترجیحِ مدیرانِ سفارشی بر مدیرانِ متخصص و گرهگشا، عنقریب؛ علاوه بر بروزِ اتفاقات ناگوار در رخدادهای طبیعی نظیر سیل و زلزله و آتش سوزی، در صورت پیشامدها و بحرانهای سیاسی، امنیتی؛ خطرات و عوارض و عواقبِ جبران ناپذیری را بر دوش شهر و شهروندان و همین مسئولانِ محصول و مشغولِ سیاسی بازیهایِ انتخاباتی! تحمیل خواهد کرد تا مگر آن گاه، مدعیان به خوابِ اصحاب کهف رفته و مدعیِ مردم مداری و خدمتگزاری را، به سیلی آبدارِ حوادث، بیدار ساخته و به خویش آورد.