27725 البرز 1402/02/07 - 09:30

آقای فرماندار! از دستاوردهای یکساله‌ات بگو!

یک سال و اندی گذشت، شایسته دیدم این سخن را به مدیر ارشد شهرستان فردیس و نسبت وی به خودمان یعنی حوزه رسانه در این مدت اختصاص دهم، در این مدت تا جایی که به یاد می آورم فرماندار فردیس یک یا دو نشست با اهالی رسانه داشته است. باوجود این اما اگر مرور مختصری به سخنان و گفته های جناب خداداد کاشفی در مناسبت های مختلف داشته باشیم، اغلب بر حوزه فرهنگ و هنر تاکید ورزیده و دست آخر در انتهای بیانات خود اشاره ای هم به رسانه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری دیوان نیوز؛ منصور جمشیدی سردبیر خبر فردیس در یادداشتی نوشت:  حال با این توضیح که فرهنگ اسم عام آداب و آیین، باورها، معارف، تعلیم ‌و تربیت، فضل و فرهیختگی و هنر و... در هر جامعه ای است که اگر بطور خاص هنر را مد نظر قرار دهیم، حرفه خبر و خبررسانی در حوزه ادبیات می گنجد که خود یکی از هفت هنر اصلی یا هنر هفت گانه است، گو اینکه به زعم خود، اطلاع رسانی موثق و دقیق، جامع، منتقد و بی طرف هم فرهنگ است و هم هنر.

بگذریم، بعد از انتصاب جدا از یک نشست خبری فرماندار فردیس با اهالی رسانه و چند روز بعد هم نشست جداگانه با اهالی فرهنگ و هنر که در هر دو نشست بر مطالبه گری از مسئولان و نهادهای دارای وظیفه تاکید کرد، برای نمونه جناب کاشفی بعد از انتقاد امام جمعه فردیس و رییس شورای فرهنگ عمومی این شهرستان از اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرپرستی اداره می شود، در اواخر فروردین ماه امسال در بازدید سرزده خود رییس جدید این اداره را معرفی کرد. با وجود این اما فرماندار فردیس در انتهای سخنان خود خطاب به رییس جدید این اداره گفت: «یکی از مهمترین اقدامات شما باید انسجام بخشی و حرفه ای کردن فعالان رسانه ای باشد، نباید در این حوزه ما ولنگاری! داشته باشیم!»

اکنون به عنوان یک فعال رسانه ای با بیش از دو دهه فعالیت در فردیس، معتقدم شایسته است که مسئول ارشد شهرستان در انتخاب کلمات اندکی تامل کند، لذا پرسشم از جناب کاشفی این است که اگر در حوزه رسانه این شهرستان نباید ولنگاری داشته باشیم، آیا به معنی این نیست که ولنگاری داریم! بنابراین پرسش مهمتر با توجه به گستردگی کار رسانه ای می تواند این باشد که چرا با ولنگار و ولنگارها برخورد نمی کنید؟! ما به سهم خود و به عنوان تنها رسانه مکتوب شهرستان بارها اذعان کرده ایم که مصون از خطا نیستیم، اما به عنوان یک رسانه متعلق به بخش خصوصی علاوه بر طرح مسایل و مشکلات، نقد کاستی ها و حمایت از عملکردهای مثبت مسوولان شهرستان، همواره اخبار فرمانداری و به ویژه شخص فرماندار را پوشش داده و منتشر کرده ایم، پس کاش جناب ایشان دستکم پیشوند برخی را به این نظر و گفته خود اضافه میکردند!

ناگفته نماند که اگر مسئولان شهرستان در روز خبرنگار تنها به ارسال و انتشار یک پیام بسنده می کنند، ما این افتخار را داریم که برای حفظ حرمت و جایگاه خبرنگار و رسانه، هر ساله در مناسبت هایی نظیر روز خبرنگار، دورهمی صمیمانه اهالی رسانه و مسوولان شهرستان را برگزار می کنیم، گرچه برخی مسئولان حتی از حضور کوتاه مدت خود در این دورهمی دریغ می کنند، اما جا دارد از حضور شمار زیاد مسوولان شهرستان به ویژه امام جمعه محترم فردیس که همواره حامی و پشتیبان اهالی رسانه و صدای مردم این شهرستان بوده و هستند، قدردانی کنیم. طبیعی است که ما جز انجام وظیفه و رسالت حرفه ای رسانه ای و آگاهی بخشی به افکار عمومی، هیچ ادعایی نداریم، ولی به عنوان یک نشریه دارای شناسنامه و قانونمند در گستره شهرستان با فروتنی کامل البته به تقریب اعلام می کنیم که در عمر بیش از هفت ساله نشریه خبرفردیس، هیچ مشکل و کاستی و کمبود در شهرستان وجود ندارد که بیش از یک نوبت در این نشریه به آن نپرداخته باشیم.

از مشکلات اساسی و تراکم بالای دانش آموزی و نداشتن اداره مستقل آموزش و پرورش گرفته تا عدم استقرار چند دستگاه و نهاد اجرایی دیگر چون راه شهرسازی، امور آب، اوقاف و امور خیریه، پایگاه انتقال خون، بنیاد مسکن و به ویژه استیجاری بودن محل استقرار شماری از ادارات شهرستان، از جغرافیای کوچک و کمبود زمین در فردیس و مشخص نبودن حریم و مرزهای این شهرستان با شهرستانهای همسایه تا کمبود راه دسترسی به مرکز استان همچون گذرگاه شیخ آباد، از ترافیک و کمبود حمل و نقل عمومی و به نوعی حذف از طرح قطار شهری تا کمبود آب شرب و نبود تصفیه خانه فاضلاب و شبکه فاضلاب، از اجرا نشدن طرح کامل انتزاع به عنوان عمده مشکل شهر فردیس و ... دیگر کاستی های این شهرستان پرجمعیت و مهاجرپذیر که البته تغییر ملموسی در آنها دستکم در یک سال اخیر به چشم نمی خورد.

علی ایحال، منصفانه نیست که یادآوری و تاکید نکنیم که انبوه این مشکلات و کاستی ها مربوط به یک سال و چند سال نیست و حتی برخی از آنها به کمبود و نبود زیرساخت های لازم و کافی حتی هنگام پایه گذاری شهر فردیس بازمی گردد و جناب کاشفی فرماندار فردیس هم درباره آنها همواره تاکید و انتقاد کرده است، اما با ارتقا به شهرستان و بخصوص بعد از استقلال شورای شهر فردیس از کرج، انتظار می رفت و می رود که روند تحول و ساماندهی مسایل متعدد شهرستان سرعت گیرد و چه به جا و شایسته و بایسته است که هر مسوول ارشد بتواند کارنامه یا دستاوردهای خود را ارایه دهد. واقعیت این است که شاید توقع از جناب کاشفی با آن پیشینه و سابقه پربار و فرماندهی و اعتبار و ارتباطات ایشان با مسوولان بلند پایه بیش از حد بالا رفته است، چرا که همانگونه که خود ایشان در اولین شورای اداری شهرستان در نیمه فروردین امسال گفته است: «همه مدیران در حدود وظایف و اختیارات خود باید در راستای تحقق شعار سال تلاش کنند، زیرا رفع مشکلات و جبران عقب‌ ماندگی‌ های این شهرستان جز با تلاش و همت جهادی، پیگیری مجدانه و همدلی و همکاری همه دستگاهها میسر نیست.»

وی در بخش دیگری از سخنانش در همان شورای اداری ادامه داد: «اعتبارات شهرستان بسیار ناچیز است و با تلاش و پیگیری می‌ توان بسیاری از مشکلات را حل کرد، فرماندار فردیس حتی پیشتر یعنی در بهمن ماه سال گذشته در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان گفته بود: هر مدیر و مسوولی در دستگاههای اجرایی شهرستان که توان پیگیری اعتبارات و تخصیص بودجه را ندارد، باید برود.» وی همچنین در انتقاد از برخی دستگاه های اجرایی شهرستان تصریح کرد که برخی دستگاهها هفتاد درصد تخصیص گرفتند، ولی سهم شهرستان فردیس را ندادند، چرا که مدیر ما در شهرستان تلاشی نکرده است که به نظر می رسد اشاره جناب کاشفی به گفته های رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان البرز مبنی بر جهش ۷۰ درصدی بودجه البرز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور است.

به هر حال این اصل پذیرفته ای است که بودجه و اعتبار کلید حل بسیاری از مشکلات است که همه مسوولان شهرستان و نیز فرماندار فردیس به عنوان مسوول ارشد این شهرستان باید برای دریافت آن از بودجه استان که 80 درصد آن کشوری و 20 درصد آن استانی است، تلاش کنند، چه بسا این مساله و در مواردی عدم جذب بودجه توسط برخی دستگاههای اجرایی فردیس از جمله عوامل مهم انباشت مشکلات این شهرستان از گذشته تا کنون بوده است. به نظر می رسد این یادداشت در حال مطول شدن است، درحالی که گفتنی های زیادی باقی مانده، بنابراین با یکی دو نکته آن را به پایان می برم از جمله حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در فرمانداری فردیس و یادآوری دقیق مشکلات متعدد ترافیکی و کمبود راههای دسترسی این شهر و شهرستان پرجمعیت به وی، اما دستکم در خبر منتشر شده خبرگزاری فارس اصلا در این حضور اشاره به نبود اداره راه و شهرسازی در این شهرستان نشده است!

خلاصه کلام اینکه مجموعه خبری و نشریه خبرفردیس حاصل تلاش چند تن از همکارانم است که ابتدا یعنی از همان هفت سال پیش تاکنون، روش و منش قانونمداری، ایجاد اعتماد و جلب رضایت مخاطبان و به ویژه افکار عمومی و نیز پذیرش انتقاد و احتمال اشتباه و همچنین نقد منصفانه و موثق و مدلل در شهرستان را سرلوحه کار خود قرار داده و به همین روند ادامه خواهد داد. البته نقش سازنده و امیدبخش هر رسانه ای به افکار عمومی درهمین رویه می گنجد که هیچ کس غیرقابل نقد نیست و مردم اطمینان داشته باشند که صدای خواسته های برحقشان منتشر خواهد شد و به گوش مسوولان خواهد رسید، چرا که مردم سالاری واقعی در فضای گفتگو، تضارب آرا، نقادی و پاسخگویی شکل می گیرد.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها